Setahun Berlalu, Apa Muslihat SPRM Mengucap Takziah Kepada Keluarga Teoh? Ada Udang Sebalik Mee Ka...

Sehari sebelum ulangtahun pertama kematian Teoh Beng Hock, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil langkah yang dilihat luar biasa dengan secara terbuka menyatakan yang ia turut berkongsi kepiluan dan kesedihan dengan keluarga mendiang ekoran insiden malang itu.

Ianya terkandung dalam kenyataan tiga perenggan - dalam bahasa Mandarin - yang diemelkan kepada pihak media hari ini.

"Saya mewakili diriku sendiri dan semua kakitangan SPRM. Kami berkongsi kesedihan dan kekecewaan bersama-sama dengan keluarga Teoh terhadap apa terjadi pada 16 Julai 2009," kata ketua pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim Mohamed dalam kenyataan tersebut.

"Walaupun setahun sudah berlaku sejak berlakunya insiden malang itu, kami masih merasa kesedihan dan kepiluannya. Sebagai seorang ayah dan yang paling tua dalam keluarga, saya dapat merasai betapa dalamnya kepiluan yang tidak tertanggung apabila anggota keluarga," tambahnya.

Abu Kassim berharap keputusan inkues kematian Teoh dapat diketahui secepat mungkin.

"Sebagai pesuruhjaya SPRM, saya menegaskan bahawa kami akan mematuhi keputusan inkues tersebut. SPRM tidak akan berkompromi atau melindungi sesiapa sahaja yang terlibat dalam kes ini."

Beliau juga berkata, langkah-langkah seperti meningkatkan keselamatan saksi dan penambahan prosedur yang berkaitan dengan saksi, telah diambil bagi memastikan sejarah itu tidak akan terulang.

Selepas Teoh, 30 - pembantu politik kepada exco Selangor, Ean Yong Hian Wah, dijumpai mati pada 16 Julai tahun lalu selepas disoal siasat semalaman di pejabat SPRM Shah Alam, imej suruhanjaya itu telah tercemar teruk, terutama di kalangan masyarakat Cina.

Sejak itu, SPRM telah mengambil inisiatif untuk memulihkan imejnya di mata rakyat, termasuk merekrut kakitangan di kalangan mereka yang boleh bertutur bahasa Cina serta memperuntukkan RM500,000 untuk menerbitkan sebuah siri TV mengenai SPRM dalam bahasa Mandarin.

Ulasan GB

Begitulah tajuknya, apa muslihat sebenar SPRM memohon maaf setahun setelah kematian Teoh Beng Hock?

Inkues masih berjalan, dan rakyat sedang mengikuti perekmbangan inkues dengan penuh teliti.

Daripada keterangan-keterangan saksi SPRM, rakyat berpersepsi, SPRM masih terus menyembunyikan sesuatu, melakukan cover-up terhadap jenayah seorang pegawai kanannya dengan rekaan satu sandiwara sejak hari mula Teoh ditemui mati bahawa - Teoh kononnya terjun bangunan.

Keterangan dan siasatan ahli patologi lansung terbabas. Tidak ada rakyat yang waras boleh menerima keterangan mereka yang sarat dengan andaian-andaian yang tidak logik.

Ya, benar-benar kini perlu disiasatkan, apa motif dan muslihat sebenar SPRM?

Apakah mereka telah mengetahui "keputusan" inkues yang bakal tidak berpihak kepada keluarga Teoh? Atau apa?

Tiada siapa boleh menyekat rakyat dari berteka-teki seperti di atas kerana SPRM sendiri yang telah memulakan langkahnya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.