Pesawat Kecil Terhempas

.
Pesawat Kecil Terhempas Di Kawasan Sawah

KOTA BHARU: Sebuah pesawat kecil milik syarikat swasta dipercayai jatuh terhempas di kawasan sawah di Jelawat, Bachok hari ini.

Ketua Polis Daerah Bachok, Deputi Supritendan Yahya Salleh mengesahkan kejadian itu berlaku selepas masuk waktu Asar iaitu kira-kira 4.40 petang tetapi belum menerima maklumat mengenai jenis pesawat itu.

"Keadaan juruterbang serta jumlah sebenar penumpang pesawat itu belum diketahui," katanya.

Berita lanjut akan menyusul

RENTUNG: Tiga Beradik Maut Dalam Kebakaran

TAKZIAH..


Tiga beradik rentung dalam kebakaran yang memusnahkan rumah mereka dan empat rumah lain di Kampung Kecil, Jalan Betek di Bukit Mertajam, awal pagi ini. Kebakaran pada pukul 5.40 pagi itu berlaku ketika murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Keow Kuang itu sedang tidur dalam bilik di tingkat atas rumah mereka.

Tiga Beradik Rentung Dalam Kebakaran Di Bukit Mertajam

BUKIT MERTAJAM: Tiga beradik rentung dalam kebakaran yang memusnahkan rumah mereka dan empat rumah lain di Kampung Kecil, Jalan Betek di sini awal pagi ini.

Mayat kanak-kanak perempuan Ooi Koay Eng, 12, serta adik perempuannya Ooi Koay Syaek, 11, dan adik lelakinya Ooi Koay Peng Teng, 9 ditemui berhampiran antara satu sama lain.

Kebakaran pada pukul 5.40 pagi itu berlaku ketika murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Keow Kuang itu sedang tidur dalam bilik di tingkat atas rumah mereka.

Pegawai Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang Wan Azmi Ahmad berkata lima lagi adik beradik kanak-kanak malang itu serta ibu dan bapa mereka cedera ringan dan kini dirawat di Hospital Bukit Mertajam.

"Kebakaran itu membabitkan lima rumah kampung yang terletak agak rapat," katanya.

Beliau berkata seramai 17 anggota termasuk pegawai dari Balai Bomba Bandar Perda dan Balai Bomba Bukit Mertajam mengambil masa lima minit untuk mengawal kebakaran.

Punca kebakaran dan jumlah kerugian masih disiasat. - BERNAMA

Dakwaan Tipu!! Lambat La.... SUHAKAM Nak Bertindak


Dakwaan Felda tipu, Suhakam belum bertindak

Selepas hampir dua minggu menerima memorandum daripada Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) berhubung dakwaan salah laku oleh Felda, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) masih belum bertindak.

Menurut seorang pesuruhjayanya, Suhakam perlu mendapatkan maklumat daripada Felda terlebih dahulu sebelum memutuskan sama ada agensi itu benar-benar melakukan pelanggaran hak asasi, diskriminasi dan penipuan.

Datuk Siva Subramaniam berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat suruhanjaya itu semalam yang membentangkan dua memorandum daripada wakil ANAK.

"Memo ini kita dah bentangkan kepada suruhanjaya (semalam). Suruhanjaya kata bincang dengan Felda dulu isu-isu yang dibangkitkan ini supaya kita boleh dapatkan penjelasan daripada pihak mereka.

"Kita juga rasa ada beberapa kes yang kita akan bawa untuk perbincangan, tetapi kita akan teliti jawapan daripada Felda," katanya lagi.

Memorandum yang diserahkan kepada Suhakam pada 24 Februari lalu itu menyenaraikan beberapa aduan termasuk dakwaan diskriminasi terhadap 25,000 peneroka yang mengendalikan sendiri kebun mereka selepas melangsaikan bayaran hutang.

Turut didakwa oleh peserta berkenaan ialah ugutan yang diterima Felda untuk menyingkirkan mereka daripada tanah rancangan.

Peneroka itu juga menuntut hak mereka untuk menerima wang tanam semula sebanyak RM17,000 serta bantuan tanam semula Risda bagi tanaman getah, lesen menjual hasil sawit dari Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) serta bantuan pendidikan dan pinjaman usahawan.

Mengulas lanjut, Siva berkata dakwaan tersebut akan diteliti untuk mendapatkan reaksi daripada Felda.

"Kita belum tetapkan siapa (di Felda) untuk ditemui. Belum tahu lagi siapa (untuk dijumpai). Kita akan hantar surat dahulu," katanya lagi.
Ambilan: Malaysia Kini...

Ditangguh.. Mohon Semakan Kes Ust Mohd Asri

.

Permohonan semakan kes bekas Mufti Perlis ditangguh

Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam hari ini menangguhkan sehingga 8 April depan untuk mendengar permohonan semakan oleh pihak pendakwaan berhubung keputusan Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur yang menolak untuk memindahkan kes bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin (bawah) yang didakwa mengajar agama Islam tanpa tauliah ke Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam.

Hakim Syarie Mohamad Adib Husain menetapkan tarikh itu setelah pegawai pendakwa dari Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Zusyarafain Md Yusof memaklumkan bahawa ketua pendakwa Syarie Selangor Abd Shukor Abdul Halim tidak dapat hadir kerana menghadiri mesyuarat di Sabah.

Mohd Asri dan peguamnya, Kamar Ainiah Kamaruszaman serta Jamal Mohd Lokman Sulaiman tidak hadir di mahkamah berikutan telah dimaklumkan lebih awal mengenai perkara itu.

Pada 18 November tahun lalu, Mohd Asri, 38, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, terhadap pertuduhan mengajar agama Islam tanpa tauliah yang didakwa dilakukan di sebuah kediaman di Lorong 2 C, Taman Sri Ukay, Ampang, antara 8.10 malam dan 9.45 malam 1 November lalu.

Bagi kesalahan itu, beliau didakwa mengikut Seksyen 119 (1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 yang membawa hukuman denda sehingga RM3,000 atau penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Pihak pendakwaan yang diketuai Abd Shukor mengemukakan permohonan agar kes itu dibawa ke Mahkamah Tinggi di sini dengan alasan segala fakta dalam kes itu melibatkan pemakaian dan tafsiran yang lebih tepat dan berpengalaman mengikut undang-undang, selain mendapat liputan media massa, dan juga tertuduh mempunyai pengaruh besar dalam kalangan masyarakat luar.

Hakim Syarie Wan Mahyuddin Wan Muhammad bagaimanapun menolak permohonan itu dengan alasan bahawa permohonan itu hanya dibenarkan jika pihak pendakwaan mengemukakan alasan yang munasabah dan lebih tepat serta mungkin menyebabkan berlaku prejudis kepada tertuduh dan subjudis kepada mahkamah.

Pihak pendakwaan yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu kemudian memfailkan permohonan semakan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini.

Pada 10 Disember tahun lalu, Mohd Asri memfailkan bantahan awal terhadap permohonan semakan itu dengan alasan antaranya Mahkamah Syariah Selangor tidak diberi bidang kuasa oleh Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 untuk membicarakan pertuduhan terhadap Mohd Asri kerana ia bukan satu kesalahan terhadap rukun agama Islam.

Bagaimanapun pada 25 Januari lalu, Mohammad Adib menolak bantahan awal itu dengan alasan Mahkamah Syariah Selangor mempunyai bidang kuasa untuk membicarakan kes tersebut kerana ia berkaitan Seksyen 119(1) Enakmen yang sama.

- Bernama

SAHAM AKHIRAT: Marilah Berbuat Amal

.


***********************KLIK IMAGE UNTUK PERBESAR*******************************

Sayangi Hadiah Berharga: Tahniah PDRM Berjaya


Terima Kasih Polis Raja Di Malaysia

Saya dicekik, dibelasah dan dipijak oleh puluhan pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) sehinggakan saya sukar bernafas.

Itu luahan Najib Mahfuz, 25 (gambar) salah seorang mangsa keganasan FRU yang bertindak mengganggu ceramah Pakatan Rakyat sempena sambutan ulang tahun ke dua gagasan itu di di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, malam tadi.

Menceritakan detik-detik cemas itu, Najib berkata, beliau bersama rakan yang lain cuba mempertahankan Pengerusi Penganjur yang sedang berucap ketika itu, Azmin Ali sebelum puluhan pasukan FRU yang lengkap dengan cota, perisai dan senapang naik ke pentas memburu setiap orang yang ada di atas termasuklah menyerang Ahli Parlimen (MP) PR.

"Dalam keadaan kelam kabut itu, puluhan FRU itu memukul sesiapa sahaja di atasa pentas termasuklah kami yang mengawal YB Azmin.

Rempuhan FRU dan polis pada malam ini merupakan satu lagi titik hitam keselamatan negara kerana polis dan FRU semakin mengganggu rakyat yang berhimpun secara aman berbanding memburu penjenayah di luar sana," katanya kepada erapakatan.com semalam.

Beliau mengalami kecederaan dibahagian muka, kepala, leher dan beberapa bahagian anggota badan yang lain.


Sehubungan itu, beliau bersama dua rakan lain yang turut dibelasah dan mengalami pendarahan malam tadi melakukan rawatan lanjut di hospital sebelum membuat laporan polis di balai berhampiran.

Wakil rakyat PR yang turut berada di pentas ketika itu terpaksa memasuki dewan bagi mengelak dibelasah oleh FRU tersebut.

Mereka termasuklah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Senator Negeri Selangor, Dr. Syed Husin Ali, MP Segambut, Lim Lip Eng, MP Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, MP Pokok Sena, Mahfuz Omar, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan beberapa pimpinan PR yang lain.

Azmin Ali yang juga pengucap ke dua malam tadi memberitahu hadirin bahawa perhimpunan itu sah kerana ia merupakan tanah persendirian yang dimiliki kerajaan negeri Selangor dengan pengerusinya ialah Khalid selaku MB Selangor yang sebelum itu merupakan pengucap pertama.

"Tempat yang kita kumpul malam ini dimiliki oleh kerajaan Selangor, bukannya Umno ataupun (Datin Seri) Rosmah Mansor. Ini tanah persendirian, pemiliknya adalah MB (Tan Sri) Khalid Ibrahim.

"Kita kumpul sini dengan aman, Umno jangan takut (kepada) rakyat, polis marilah berkawan dengan rakyat," katanya yang menerima tepukan gemuruh ribuan rakyat sambil melaungkan reformasi dan bertakbir.

Azmin hanya berucap kira-kira 18 minit sebelum Polis bersama FRU merempuh rakyat yang melakukan benteng manusia di bawah pentas dan menyerbu ruang pentas ceramah.

Sejumlah puluhan FRU, turut kelihatan malam tadi sejumlah lima trak FRU dengan kelengkapan penuh turut kelihatan selain ratusan polis yang mengelilingi tempat ceramah malam tadi.- warga marhaen

SPR Tak Payah Kaji: PM Awal2 dah tolak p'raya PBT

.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menolak tuntutan dua kerajaan negeri Pakatan Rakyat untuk mengadakan pilihan raya di peringkat pihak berkuasa tempatan (PBT).

Menurutnya, pilihan raya PBT tidak perlu diadakan kerana ia hanya menyebabkan wujudnya politiking.

6 Mac lalu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata beliau telah mengutus surat kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusuf meminta mereka menguruskan perjalanan pilihan raya kerajaan tempatan.

Pilihan raya itu membabitkan dua majlis tempatan - Majlis Tempatan Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Tempatan Seberang Perai (MPSP)

Selang sehari kemudian, kerajaan Selangor pula mengikuti jejak langkah Pulau Pinang.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim beliau juga akan mengutus surat kepada SPR bagi mengendalikan pilihan raya tempatan negeri itu.

Pilihan raya kerajaan tempatan ditiadakan lebih 40 tahun lalu berikutan pengenalan Akta Kerajaan Tempatan 1976 yang memansuhkannya.

Ia digantung berikutan perisytiharan darurat pada 3 Sep 1964 dan sehingga hari ini belum dipulihkan.

Desakan agar pilihan raya PBT diadakan semula semakin mendapat sokongan sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana orang ramai tidak berpuas hati dengan dakwaan pentadbiran serta pengurusan kewangannya yang lemah.

Sementara itu, ahli dewan undangan negeri, Seri Setia,Nik Nazmi Nik Ahmad menggesa Najib supaya tidak menjadikan piliha raya PBT itu satu isu besar.

Katanya,terlalu awal bagi Najib membuat komen sedemikian sedangkan SPR masih belum membuat keputusannya.

"Jelas, Umno terperangkap pada masa silam," katanya ketika dihubungi.

Sambil menekankan bahawa "ketelusan" dan karenah birokrasi yang minimum mampu membantu urus tadbir yang baik, tambahnya, pilihan raya PBT diamalkan di negara-negara di seluruh dunia yang demokrasinya matang.

Adun, Jawi, Tan Bee Huat juga bersependapat dengan Nik Nazmi.

Menurutnya, ahli majlis yang dilantik oleh rakyat akan memastikan mereka melaksanakan tanggung jawab dengan baik.

Beliau juga menggesa Perdana Menteri supaya lebih berfikiran terbuka dan mengingatkan beliau bahawa mereka yang dilantik itu sepatutnya berkhidmat kepada rakyat dan bukannya ahli politik.

Pelancong ke Kedah Pastinya Lebih 30 juta Tahun ini










Kerjaaan Negeri sentiasa menambah baik tempat-tempat pelancongan bagi manfaat pelancong. Datanglah melawat ke negeri Kedah... Insya Allah anda akan merasa tenteram dan aman dengan suasananya... Kita semakin merubah segala yang tidak baik... Kedah Sejahtera, Niamat Untuk Semua...

Menara Alor Setar boleh jadi ‘pusat pendidikan’ pelancong


ALOR SETAR: Pakej pelancongan pendidikan turut diwujudkan oleh Menara Alor Setar yang menggabungkan elemen pelancong sambil menimba ilmu dan mengenali budaya serta sejarah negeri ini menerusi monument tinggalan sejarah sebagai tarikan terbaru pelancong.

Menerusi pakej ini, pelancong dapat mengenali sejarah Kesultanan Melayu Kedah yang merupakan antara tertua di negara ini.

Kedah mempunyai banyak nilai dan entiti sejarah yang belum diterokai sepenuhnya dan sudah tiba masanya kita dedahkan serta perkenalkan sejarah Kedah menerusi sektor pelancongan.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Hal Ehwal Masyarakat Siam, Perpaduan, Pekerja Ladang dan Pelancongan, YB. S. Manikumar menegaskan, beliau mendapati belum ada usaha yang efektif untuk memacu industri pelancongan yang mempunyai nilai sejarah yang tinggi.

Menurutnya, pakej pelancongan pendidikan bukan sahaja sekadar mengunjungi lokasi menarik di Kedah tetapi turut memberi pendidikan berunsurkan sejarah yang dapat memanfaatkan banyak pihak terutama pelajar dan pengkaji sejarah.

“Kita boleh jadikan Menara Alor Setar sebagai pusat mendidik dan melancong memandangkan menara adalah ikon di negeri ini dan pelbagai tarikan sampingan lain juga perlu dipelbagaikan dan antaranya ialah mewujudkan gerai informasi agensi pelancongan di perkarangan menara dengan mewujudkan aktiviti tersendiri,” katanya.

Beliau memberitahu, mengunjungi tempat menarik sekitar Kedah seperti Muzium Padi adalah sebahagian daripada program yang dirangka khusus untuk menarik lebih ramai pelancong luar negara menerusi pakej pelancongan pendidikan.

Tambahnya, Kerajaan Negeri sedang meningkatkan usaha memacu industri pelancongan negeri dengan memperbanyakkan produk dan aset baru untuk diperkenalkan selain melipatgandakan promosi di luar negara.






************************************************************************

Melaka Sasar Ketibaan 8 Juta Pelancong Pada 2010

MELBOURNE: Melaka berpuas hati dengan pertumbuhan industri pelancongannya dan menjangkakan ketibaan lapan juta pelancong tahun ini, mengatasi angka 7.5 juta pelawat pada 2009.

"Kami kini menjadi tumpuan pelancongan di tanah besar Malaysia kerana negeri kami mempunyai banyak tarikan untuk ditawarkan kepada pelancong, terutama dari luar negara, yang kagum dengan tempat-tempat bersejarah dan cara hidup kami," kata Mohd Ariff Shah Abdullah Sani, Ketua Eksekutif Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka (MITC).

"Kami juga bernasib baik kerana Ketua Menteri kami, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, memberi sokongan 100 peratus kepada industri pelancongan Melaka dan secara peribadi mengalu-alukan pelawat ke negeri kami," katanya kepada Bernama.

"Datuk Seri faham dengan kedudukan Melaka yang kaya dengan sejarah, kepelbagaian kebudayaan dan kaum dan menggalakkan kami mempromosikan aset pelancongan kami yang mengagumkan ini," katanya.

"Pelancong datang ke Malaysia bukan untuk melihat bangunan pencakar langit dan stuktur moden lain. Mereka lebih berminat dengan sejarah Malaysia, rumah dan bangunan bersejarah, warisan kami yang berusia beberapa ratus tahun, dan semua ini terdapat di Melaka.

"Sebab itu Melaka kini semakin popular di kalangan pelawat ke Malaysia. Daripada segi pelancongan, kami lebih maju daripada mana-mana negeri di tanah besar Malaysia," katanya.

Mohd Ariff Shah, yang menghadiri 2010 AIME (Ekspo Insentif & Mesyuarat Asia-Pasifik) di sini minggu ini, berkata ini merupakan kali pertama Melaka mengambil bahagian dalam acara dua hari itu.

Beliau berkata Melaka telah memperoleh perniagaan bernilai kira-kira RM2 juta pada ekspo di sini.

"Kami menjangkakan lebih banyak perniagaan akan mengalir masuk kepada kami sebaik sahaja para pembeli pada konvensyen ini kembali ke agensi mereka dan menggariskan program MICE (Mesyuarat, Insentif, Konvensyen dan Pameran) mereka bagi bulan dan tahun akan datang.

"Petanda daripada ekspo ini amat positif kepada Melaka. Banyak pertanyaan diterima daripada India dan China. Kami telah bertemu dengan beberapa pembeli berprofil tinggi dari India di sini di Melbourne. China lebih berminat dengan pelancongan berkumpulan," katanya.

"Kami dapat menampung jumlah besar orang yang mahu melawat Melaka. Kami mempunyai kira-kira 15,000 bilik hotel dan kadar penginapan kami amat tinggi. Kami menerima banyak tempahan pada hujung minggu." Mohd Ariff Shah berkata lapangan terbang antarabangsa Melaka yang baru akan menjadi aset utama kepada negeri itu.

"Ia amat dekat dengan KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa KL) dan ini antara kelemahannya, tetapi Melaka boleh menjadi tempat mendarat yang unggul bagi syarikat penerbangan negara Asia dan penerbangan tambang murah lain yang membawa pelawat dari kawasan serantau ke Melaka dan Malaysia.

"Australia dan New Zealand juga merupakan pasaran penting dan berikutan hubungan rapat kami dengan kedua-dua negara ini, kami merancang untuk menerokai pasaran ini," katanya. BERNAMA

Saman Fitnah RM10 juta tehadap Utusan pada 24 Mei




KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini menetapkan 24 Mei untuk pengurusan kes anggota Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh RM10 juta terhadap Utusan Melayu (M) Sdn Bhd mengenai artikel fitnah berkaitan komennya yang menyentuh Islam.

Timbalan Pendaftar Norazlin Othman menetapkan tarikh itu dalam kamar di sini hari ini.

Peguam Yvonne How mewakili Karpal Singh dan M. Mohana Kumar untuk Utusan Melayu. Kemudian, Mohana Kumar memberitahu pemberita bahawa mahkamah itu memerintahkan pihak tersebut untuk mengemukakan satu senarai kenyataan saksi, isu-isu yang akan didengar dan bungkusan dokumen yang telah dipersetujui, yang akan digunakan pada pendengaran itu.

Dalam kenyataan tuntutan, Karpal Singh, seorang peguam, mendakwa artikel itu bertajuk "DAP Diingat Jangan Bakar Perasaan Melayu" yang disiarkan pada 25 Ogos,2008, dalam Utusan Malaysia, menyatakan bahawa beliau membuat komen mengenai Islam dalam ucapan alu-aluannya pada Kongres DAP Kebangsaan ke-15 yang diadakan pada 24 Ogos 2008.

Karpal Singh mendakwa bahawa perkataan memfitnah difahami bermakna antara lain, bahawa beliau seorang ahli politik yang cenderung mewujudkan perseteruan di kalangan masyarakat yang berlainan di negara ini, adalah terang-terang palsu dan berniat jahat, dan berniat bagi menghancurkan profesional dan kerjaya politiknya.

Pengerusi DAP kebangsaan itu berkata beliau sentiasa mengekalkan dalam ucapan umumnya dan semasa keanggotaan dalam Parlimen di Dewan Rakyat sejak 26 tahun lepas bahawa Islam adalah agama rasmi negara ini yang diperuntukkan mengikut Artikel 3 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Beliau menuntut RM10 juta bagi ganti rugi umum, ganti rugi teruk, ganti rugi teladan, faedah, kos dam mana-mana relif yang wajar diputuskan mahkamah.

Dalam kenyataan pembelaan yang difailkan pada 3 Nov 2008, Utusan Melayu menyatakan bahawa mohon maaf yang disiarkan dalam akhbarnya diterima oleh Karpal Singh sebagai memenuhi permintaan dalam surat beliau (Karpal Singh).

Utusan Melayu mendakwa bahawa perkataan aduan oleh Karpal Singh yang dinyatakan dalam artikel itu timbul akibat perselisihan faham/kekeliruan dan bahawa ia adalah kesilapan yang ikhlas.

Ia mendakwa bahawa artikel itu disiarkan dengan niat baik dan bona fide tanpa sebarang niat jahat terhadap Karpal Singh. - BERNAMA

Keterangan Palsu: Majistret boleh tangkap saksi


Peguam minta Majistret tangkap saksi kerana berbohong

PULAU PINANG, 8 Mac: Perbicaraan kes Haji Mohamad Sabu dan sembilan yang lain di Mahkamah Majistret Jawi, Pulau Pinang hari ini bertukar menjadi panas apabila peguambela KEPADA Mohamad Sabu meminta Tuan Majistret menangkap saksi pendakwa iaitu jurugambar polis.

Saksi pendakwa tersebut iaitu Korporal Khairi yang menjadi saksi pendakwa yang pertama memberikan keterangan bahawa pada hari kejadian (9/12/2007) beliau telah mengambil gambar di tempat kejadian iaitu di Tol Bukit Tambun dan beliau telah mengambil 32 keping gambar kesemuanya.

Saksi pendakwa yang ketiga Lans Korporal Kamarudin pula menyatakan beliau juga mengambil gambar tetapi kesemua gambar yang beliau ambil adalah gambar-gambar di IPK Seberang Serai Selatan.

Semasa menyoal balas Lans Korporal Kamaruddin, Hanipa bertanya adakah beliau bersetuju bahawa salah satu gambar yang beliau ambil di IPK itu (gambar orang bersembahyang) adalah juga gambar yang sama dengan gambar yang diambil oleh Korporal Khairi dan saksi itu menjawab beliau bersetuju.

Hanipa seterusnya bertanyakan saksi itu dengan soalan berikut :-

Hanipa: Apabila Korporal Khairi menyatakan gambar itu (gambar yang sama itu) diambil di Tol Bukit Tambun manakala kamu pula mengatakan gambar itu diambil di IPK bermakna salah seorang dari kamu berbohong di Mahkamah?

Kamarudin: Diam.

Hanipa: Saya katakan sekali lagi salah seorang dari kamu pasti telah berbohong ! Kamu atau Korporal Khairi yang berbohong?

Kamaruddin: Korporal Khairi yang berbohong!

Sebaik sahaja saksi itu menyatakan Korporal Khairi yang berbohong maka Hanipa meminta Mahkamah menggunakan kuasanya di bawah seksyen 30 Kanun Prosedur Jenayah untuk menangkap saksi pendakwa tersebut kerana saksi
tersebut telah membuat kesalahan di bawah seksyen 191 Kanun Keseksaan iaitu memberi keterangan palsu di Mahkamah.

Hanipa berhujah di bawah seksyen 30 Kanun Prosedur Jenayah seorang Majistret boleh menangkap atau mengarahkan seseorang untuk menangkap mana-mana orang yang melakukan kesalahan di hadapan Majistret.

Jelas saksi polis ini telah memberikan keterangan yang palsu dan oleh itu, hujah Hanipa, majistret boleh menangkap saksi tersebut.

Pihak Pendakwa meminta Mahkamah menangguhkan keputusan permohonan peguambela itu hanya setelah kesemua keterangan pendakwaan diberi.

Pendakwa seterusnya berhujah isu tersebut adalah melibatkan satu keeping gambar sahaja dan meminta Mahkamah tidak menangkap saksi tersebut.

Hanipa menjawab bahawa sama ada ianya melibatkan satu keping gambar atau banyak gambar ianya tidak penting. Apa yang penting adalah saksi pendakwa telah berbohong di Mahkamah.

Hanipa berhujah jika menggunakan hujah pendakwa, adakah pendakwa ingin menyatakan bahawa tidak salah kalau seorang mencuri atau rasuah RM1.00 tetapi hanya salah jika jumlahnya RM1000.00? RM1.00 atau RM1,000.00 ia adalah rasuah.

Oleh itu sama ada satu gambar atau banyak gambar jika saksi berbohong ia adalah berbohong dan ia adalah satu kesalahan jenayah.

Majistret kemudiannya menangguhkan keputusan permohonan peguambela pada esok pagi.

Mohamad Sabu dan sembilan yang lain didakwa di bawah seksyen 186 Kanun Keseksaan di atas tuduhan menghalang tugas penjawat awam. Perbicaraan ditetapkan pada 8, 9 dan 10 Mac.

Mohamad Sabu dan 9 yang lain diwakili oleh Mohamed Hanipa Maidin, Aminuddin Zulkifli dan Yusnita Yusuf manakala pendakwa diwakili oleh Tuan Suhaimi dan Yusaini Amir.

Masalah Perak: Siapa pun MB tidak akan tenang


Siapa pun MB tidak akan tenang
- ABDUL AZIZ BARI

Agak ramai yang bertanya mengapa saya membuat kenyataan yang kelihatan negatif untuk Datuk Seri Mohamed Nizar Jamaluddin sehari sebelum Mahkamah Persekutuan memutuskan kes saman beliau ke atas Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir pada 9 Februari lalu. Dalam laporan yang disiarkan oleh sebuah portal berita itu saya dikatakan menyebut bahawa kalau Nizar menang keadaan di negeri tersebut akan terus kusut.

Portal berita tersebut tidak memutarbelitkan kenyataan saya. Malangnya ramai nampaknya salah faham. Lain yang saya maksudkan lain pula mereka tangkap, dan kebanyakannya, saya fikir, hanya mendengar cerita rakan tanpa membaca laporan portal itu sendiri. Atau setengahnya (agak saya) hanya sekadar mengetahui laporan itu dari SMS yang mereka terima.

Elok saya jelaskan apakah konteks sebenar kenyataan yang menimbulkan salah faham itu. Sebenarnya saya hendak menyatakan kalau Nizar menang pun akan timbul kelam-kabut di Perak. Ini kerana Zambry telah pun ‘meniduri’ pentadbiran negeri tersebut selama setahun dan pelbagai keputusan telah pun dibuat ahli politik UMNO yang mengetuai pentadbiran Barisan Nasional itu. Sebahagian daripada keputusan itu bertujuan membatalkan dasar dan inisiatif yang dibuat pentadbiran Pakatan Rakyat yang diketuai Nizar.

Dalam kata lain, saya hanya mengatakan sukar untuk mahkamah membuat keputusan yang memenangkan Nizar tanpa menimbulkan kesulitan dalam pentadbiran negeri. Takkan mahkamah hendak menghukum apa dilakukan Zambry sah sedangkan dia bukan Menteri Besar (MB) yang sah. Ini menyebabkan saya mengatakan kalau Nizar dimenangkan mahkamah, pentadbiran negeri itu akan kelam-kabut juga. Itu belum lagi ditambah perjanjian atau komitmen dibuat Zambry selama dia menduduki kerusi MB sejak awal Februari 2009.

Syarikat-syarikat berkenaan mungkin akan membawa Kerajaan Negeri ke mahkamah kerana bisnes mereka terjejas akibat keputusan itu. Inilah senario sukar yang berlegar dalam kepala saya ketika itu.

Apa pun ini satu contoh di mana undang-undang perlembagaan boleh memberi kesan kepada undang-undang lain, termasuk undang-undang tanah, undang-undang kontrak dan sebagainya.

Walau apa pun kesulitan yang timbul berpunca daripada tindakan mahkamah sendiri khususnya kerana mengambil masa terlalu lama untuk memutuskan siapa MB sah. Selain itu Mahkamah Rayuan juga mengusutkan keadaan kerana menggantung keputusan Mahkamah Tinggi yang menghukum bahawa Nizar adalah MB sah. Ia menyebabkan Zambry, yang kedudukannya belum tentu sah ketika itu, masuk ‘meniduri’ pentadbiran negeri. Saya fikir orang yang haknya masih belum diputuskan tidak harus dibenarkan berbuat begitu.

Selain itu dalam kes-kes seperti itu sepatutnya mahkamah mempercepatkan keputusan. Saya berani membuat syor ini kerana dalam peperiksaan saya hanya memberi tiga jam untuk pelajar saya memberi jawapan dan kebanyakannya lulus. Sebahagian daripada mereka itu malah lulus agak cemerlang. Kalau pelajar undang-undang yang baru belajar perlembagaan mampu berbuat begitu, saya fikir para hakim, yang saya anggap sudah puluhan tahun bergelumang dengan undang-undang termasuk perlembagaan, tentulah tidak menghadapi masalah untuk membuat keputusan. Lagipun peguam kedua-dua pihak telah menyediakan hujah. Kerja hakim hanya membuat keputusan berdasarkan hujah-hujah yang dibentangkan.

Sebab itu saya tidak dapat menerima mengapa mahkamah mengambil masa hampir setahun untuk memberi keputusan muktamad di Perak. Ini tentunya memberi ruang untuk rakyat membuat komen dan sangkaan tidak baik kepada hakim-hakim berkenaan. Tidak salah rakyat berbuat demikian kerana mereka yang membayar gaji hakim-hakim itu.

Apa yang saya tulis ini mungkin memberi gambaran tidak baik kepada kredibiliti dan kemampuan mereka. Tetapi, apa boleh buat dalam demokrasi, ini perlu diterima para hakim. Jika tidak masakan kita dengar keadilan sentiasa dibicarakan. Untuk makluman setakat ini belum ada hakim pencen yang saya tahu bersedia mengajar undang-undang perlembagaan bila mereka jadi pensyarah universiti selepas bersara dari badan kehakiman.

Undang-undang mengenai perlembagaan yang diputuskan dalam krisis politik Perak memang tunggang-langgang. Ini tidak jauh berbeza dari apa yang berlaku pada perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas beliau dipecat Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1998. Apa yang berlaku dalam kes Anwar beberapa bulan ini pun ada menunjukkan tanda-tanda sama.

Tetapi sebenarnya ada kes-kes lain di mana keadaan sama berlaku. Contohnya apabila polis meminta perintah mahkamah majistret untuk menghalang orang berhimpun. Saya berasa aneh dengan keputusan membenarkan permohonan itu. Saya berasa aneh kerana perlembagaan adalah undang-undang tertinggi negara dan di bawahnya hanya Parlimen yang diberi kuasa untuk menyekat atau menafikan hak rakyat berhimpun. Itu pun melalui undang-undang bertulis; yakni akta parlimen. Dan ini pun hanya boleh dibuat dalam perkara-perkara yang boleh disekat; sebagaimana disebut oleh peruntukan perlembagaan yang berkenaan.

Mahkamah – dari yang paling rendah hinggalah kepada paling tinggi, yakni Mahkamah Persekutuan – tidak boleh menggantung atau menafikan hak warganegara untuk berhimpun. Mahkamah hanya boleh mentafsir perlembagaan. Tetapi mahkamah tidak boleh membuat undang-undang. Hanya parlimen boleh berbuat begitu.

Kekecohan dan kesulitan di Perak itu membenarkan apa yang disebut ramai orang, termasuk Tengku Razaleigh Hamzah: mahkamah bukan medan penyelesaian untuk kemelut politik itu. Cara terbaik ialah mengembalikannya kepada rakyat, dan ini boleh dibuat. Dalam perlembagaan ada beberapa peruntukan yang boleh digunakan bagi membolehkan proses itu berlaku.

Oleh kerana pihak-pihak yang berkenaan degil maka Perak terus dilanda kecelaruan. Terbaru, Pakatan dilaporkan menyeru sultan supaya tidak memperkenan sidang Dewan. Nampaknya tidak habis-habis istana dilibatkan. Kalau Dewan dibubarkan sebagaimana dianjurkan fenomena ini tidak akan berlaku dan pihak-pihak yang sepatutnya berada di luar politik itu tidak akan tercedera sebagaimana disebut Subky Latif.

Profesor Dr Abdul Aziz Bari telah mengajar undang-undang selama lebih 20 tahun

TEMUBUAL bersama YB. DATO' PHAHROLRAZI

.
TEMUBUAL BERSAMA YB. DATO' PHAHROLRAZI ZAWAWI
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negari Kedah

DUA TAHUN PAKATAN RAKYAT DI NEGERI KEDAH

Kedah dilihat berbeza pendekatan dan ‘nasib’ yang dialami berbanding negeri-negeri Pakatan Rakyat lain; tanpa sensasi, malah tidak terpalit dan dipalit dek kebejatan gelora isu. Bertatih tertib, Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah tuntas melakar kanvas politik dan demokrasi sebenar yang menongkah penilaian banyak pihak. Lantas, Umno-Barisan Nasional (BN) sendiri terbelit menghadapi lincah tari Pakatan Rakyat Kedah. Wartawan Harakah Kedah, IZWAN ABDUL HALIM dan Ketua Pemberita Negeri, AZAMIN AMIN berwacana bersama Exco Kanan Kerajaan Negeri yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Dato’ Ir Phahrolrazi Mohd Zawawi mengitar dua tahun Pakatan Rakyat menerajui pentadbiran di Kedah.

Harakah: Dalam dua tahun ini, Kedah tidak banyak mengalami kontroversi, mungkin Dato’ boleh berkongsi ‘rahsia’ tersebut.
DATO’ IR PHAHROLRAZI: Sebenarnya Kedah ini kurang kontroversi kerana pertamanya dari segi kesatuan pimpinan yang diterajui Dato’ Seri Ustaz Azizan sebagai Pesuruhjaya bagi parti politik dan juga sebagai Menteri Besar. Dan kita mengambil sikap membantu segala kerja-kerja, membawa satu mesej yang sama, risalah yang sama. Jadi oleh kerana matlamat kita itu, maka kita tidak banyak membuat perkara-perkara yang kontroversi malah kenyataan-kenyataan penting dikeluarkan oleh Dato’ Seri Ustaz Azizan. Daripada kita keluarkan ‘statement’, nanti bercanggah, kecuali yang khusus mengenai bidang exco itu kita keluarkanlah. Dalam bidang-bidang yang berkaitan dasar, pendapat kita untukkan kepada Ustaz Azizan keluarkan ‘statement’ itu. Jadi tidak banyaklah kontroversi untuk media.

Apakah ini satu strategi, tidak seperti negeri lain yang banyak ‘statement’?
Itu diantara resepinya yang sebenarnya, kita kurangkan kontroversi, kurangkan berbeza pandangan didedahkan kepada umum, tapi dalam perbincangan kita berbeza pandangan, tetapi untuk umum tidak! Apa keputusan yang dicapai itulah baru didedahkan kepada umum.

Itu mungkin dari sudut dalaman Pakatan Rakyat, tetapi dilihat BN juga kurang mengadakan ‘serangan’ terhadap Kedah berbanding negeri Pakatan Rakyat yang lain. Jadi apa pendekatan diambil Kedah?
Satu pendekatan penting diambil oleh kita kerajaan baru ialah tidak membalas dendam dan tidak mengambil tindakan drastik terhadap pihak lawan terutamanya BN. Jadi kita menjadikan semua pihak itu selesa. Sebagai contoh premis-premis yang dimiliki kerajaan negeri yang digunakan oleh Kerajaan Pusat seperti tadika yang digunakan KEMAS, kita tidak ambil apa-apa tindakan. Kita terus benarkan mereka menggunakan premis itu sebab ini untuk kebajikan rakyat. Ini tidak ada apa-apa kontoversi yang kita lakukan untuk melukakan hati pihak lawan. Begitu juga segala komitmen yang dibuat kerajaan dahulu, kontrak-kontrak yang telah diberi kita (adalah) ‘owner’, tetapi itu memang sudah jadi tanggung jawab sebagai kerajaan. Jadi saya rasa itu diantara perkara yang menyebabkan mereka juga tidak ada sebab untuk memusuhi kita dan menerima hakikat bahawa peluang harus diberi kepada kita untuk menjadi kerajaan pada ketika ini. Tetapi mereka terus sebagai pembangkang mengkritik dan sebagainya tu, biasalah.

Tetapi Dato’, dalam masa yang sama timbul persepsi umum bahawa tiada sebarang perubahan di bawah Kerajaan Negeri Kedah. Apa komen Dato’?
Sebenarnya orang suka lihat perubahan ini dari segi pembangunan fizikal, itu dia nampak perubahan. Dan mereka membuat perbandingan dalam konteks fizikal. Perkara-perkara perubahan fizikal ini tidak boleh berlaku dalam setahun dua, ia melibatkan perancangan. Untuk nampak satu perubahan fizikal ini kadangkala ambil melebihi satu penggal. Macam sekarang kita kata, kita hendak bangunkan satu projek mega seperti Kolej Universiti Insaniah di Kuala Ketil. Kini sudah nak masuk tahun yang ketiga kita sebagai kerajaan, projek itu baru hendak dimulakan. Projek mega ia tidak boleh berlaku dalam jangkamasa yang pendek. Tapi perubahan yang bukan dalam bentuk fizikal berlaku seperti yang kita janjikan dalam manifesto. (Misalnya) kita hendakkan kerajaan yang bersih, itu dirasai oleh rakyat, dirasai oleh pegawai-pegawai kerajaan tentang sikap kerajaan. Ketelusan, keadilan, itu perkara-perkara yang terus berjalan, itu perubahan-perubahan yang kita buat, pelaksanaan itu berjalan dengan lancar. Macam kita hendak sistem penyampaian kerajaan atau ‘delivery system’ yang lebih cekap, itu kita lakukan. Kita juga adakan polisi kewangan seperti belanja berhemah dan berjimat cermat. Perkara seperti ini tidak dapat dilihat secara fizikal, tidak nampak, tetapi dirasai oleh rakyat iaitu mereka sekarang ini tidak lagi hidup dalam keadaan ketakutan suasana, tidak bimbang pada sesiapa pun. Sama ada dia penyokong kerajaan atau tidak menyokong kerajaan, dia tidak perlu takut lagi kepada mana-mana pihak.

Jika ‘dirasai’ seperti yang Dato’ sebutkan tadi, tentu ia perlu diukur dengan sokongan rakyat, bagaimana Dato’ melihat sokongan rakyat ketika ini?
Kalau kita lihat, ‘survey’ yang dibuat oleh MerdekaCentre (mengenai) sokongan rakyat, (rakyat) mengambil pendirian “tidak silap memilih kerajaan sekarang”, makna kata mereka selesa. Mulanya ada kebimbangan, sekarang mereka tahu kerajaan boleh memerintah dengan baik. Sebagai ukuran yang lebih tepat, Pilihan Raya Kecil Dun Bukit Selambau, itu lebih spesifik. Kita hadapi pilihan raya itu, undi kita meningkat. Itu jika kita hendak melihat sokongan rakyat kepada kita secara spesifik.

Dato’ mengatakan sokongan semakin bertambah, tetapi ‘feedback’ di peringkat nasional agak negatif. Bagaimana Kerajaan Negeri Kedah menangkis tohmahan-tohmahan ini?
Maklum balas peringkat nasional ini banyak dipengaruhi oleh media. Media ini dipengaruhi BN, itu kita sedia maklum. Jadi media ini sebenarnya main peranan bentuk diperingkat nasional ini atau mereka yang diluar dari Kedah. Orang Kedah tahu apa yang sedang berlaku di negeri Kedah. Macam sekarang, satu isu yang berlaku di bawah saya, isu sampah. Isu sampah ini isu yang sudah lama. Tapi mari kita, kita berjaya mengatasi sekarang dan sedang proses mengatasi yang cukup baik dengan penswastaan yang dibuat, sekarang hampir-hampir tiada ‘complaint’ lagi. Cuma mungkin kelemahan pelaksanaan di sana sini. Isu ini sudah lama, sebelum ini pun sudah ada rungutan tidak cekap dan seumpamanya. Sekarang kita selesai bab isu ini, sudah lantik syarikat untuk kendalikan. Isu air yang dimainkan media, kita sebenarnya sudah berjaya korporatkan jadi Syarikat Air Darul Aman (Sada) mulai 1 Januari 2010. Sebenarnya pengkorporatan ini adalah memenuhi Akta Perindustrian Perkhidmatan Air, ini akta diperingkat parlimen yang mengkehendaki, bukan kehendak kerajaan negeri. Jadi kita memenuhi keperluan akta ini. Sebenarnya, kerajaan sebelum ini pun hendak swastakan lebih awal, bila kita jadi kerajaan kita tangguhkan sehingga 2010. Bila dijadikan Sada, kebetulan jadi musim kemarau sekarang ini. Jadi masalahnya bukan Sada, masalahnya ialah bekalan air mentah tidak mencukupi, sungai kering, di mana-mana pun sedang musim kemarau. Jadi ia menjejaskan operasi kita, sudah tentulah bekalan berkurang. Kalau kemarau ini berpanjangan kita mungkin catu, itu terpaksa. Kalau hujan tidak turun hingga April, kita terpaksa ambil tindakan. Sumber tidak cukup, kita terpaksa simpan bekalan di empangan kita, tak boleh kita gunakan semewah macam musim hujan. Tetapi nampak bila perkara ini berlaku, ia dijadikan isu.

Tetapi Dato’, laporan media menunjukkan bahawa masalah-masalah yang berlaku di Kedah ini telah berlarutan sejak beberapa puluh tahun.
Apa perkara yang berlaku pun sebenarnya telah berlarutan lama. Macam isu kemiskinan, bukan sekarang baru miskin, sebelum inipun telah berlaku. Kemiskinan tidak boleh diselesaikan sekelip mata, prosesnya kadang kala melalui satu generasi. Misalnya ada keluarga miskin, bila anaknya masuk universiti, kemiskinan boleh jadi berubah, ada berlaku dengan cara itu. Ada juga dari golongan miskin ini kita beri bantuan meniaga, dia dapat hasil. Masalah isu ini memang dari dulu juga ada perubahan, sekarang kita sambung dari tindakan dahulu dengan agensi-agensi tertentu. Jadi tidaklah dulu peratus kemiskinan kurang, (bila) kita jadi kerajaan ia meningkat, tidak! Proses mengurang terus berlaku. Ia melibatkan agensi Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat dalam isu membantu kemiskinan ini, bukan Negeri sahaja.

Timbul juga tanggapan yang lain bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah tidak bersedia untuk buat pendedahan, pembongkaran seperti negeri lain. Adakah diam sahaja penyelewengan atau seperti dikatakan tadi tidak membuat apa-apa?
Begini, masalah penyelewengan dibuat dahulu, kita sedia maklum memang ada penyelewengan dibuat macam dalam GLC (Government Link Company). Kita tidak suka buat pendedahan secara umum, secara terbuka. Tetapi ada kita buat laporan kepada SPRM, cuma masalah sekarang ini (mereka) hendak menyiasat secara ‘detail’ atau tidak. Sebab SPRM sendiri duduk di bawah kawalan Kerajaan Pusat. Kalau satu dua kes kita masuk, nampak tidak jalan, kita tak usah bising, kita hendak bising pun buat apa, kita tidak mendapat manfaat apa. Kalau kita dedah, umum, nanti nak diminta bukti, kita terpaksa dedahkan bukti. Kadang-kadang bukti itu sulit yang tak boleh didedahkan. Jadi itu bukan cara pendekatan kita untuk dapatkan sokongan. Kadang kala kita akan ‘back fire’, kita memburukkan pihak lain, ‘back fire’ pada kita. Nanti mereka akan kata kenapa tidak ‘report’? Tapi kita tahu, kalau kita ‘report’ belum tentu berjalan (siasatan). Jadi baik kita betulkan dan ambil pendekatan lain untuk dapatkan sokongan rakyat. Bukan kita ambil kelemahan pihak lain, tapi kita bina kita punya ‘confident’ di atas keupayaan kita, itu lebih baik bagi kita.

Kerjasama kakitangan kerajaan negeri kepada kerajaan negeri, mungkinkah ada masalah, sabotaj atau seumpamanya?
Bagi saya secara keseluruhannya okey. Kerjasama kakitangan terutamanya Pegawai Tadbir Negeri (PTN) pada keseluruhannya berjalan baik, begitu juga kakitangan sokongan berjalan dengan baik. Kalau berlaku satu dua (kes), mana-mana pun memang tidak ‘perfect’, ia tidak akan sempurna. Ada kakitangan yang bermasalah masa kerajaan dulu, masa kita pun dia bermasalah juga, dia sambung dia punya masalah. Itu memang bukan kerana kita jadi kerajaan masalah itu berlaku. Secara keseluruhannya pegawai-pegawai kita memberi kerjasama yang baik dalam kerajaan.

Persepsi pelabur, orang luar bagaimana?
Pelabur terus mari, mereka selesa dengan ketelusan kita, macam di Kulim Hi-Tech itu, ada syarikat yang menambah pelaburan hingga RM 1 bilion. Banyak pertanyaan-pertanyaan untuk datang melabur, mungkin kekurangan yang berlaku sekarang disebabkan pengaruh ekonomi dunia yang tidak stabil, bukan disebabkan tempatan. Disebabkan ekonomi dunia yang tidak menentu menyebabkan pelabur berhati-hati, ini lebih kepada masalah global.

Berhubung kerjasama antara parti-parti Pakatan Rakyat Kedah, bagaimana Dato’ selaku Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah melihatnya dalam dua tahun ini?
Oleh kerana di Kedah ini kita PAS yang mengetuai, kita ada platform Urusetia Pakatan Rakyat yang saya Pengerusi, ada wakil DAP dan PKR, bila ada satu keperluan kita akan mesyuarat. Ada majlis-majlis kita bersama, setakat ini kerjasama baik diberikan kepada kita oleh PKR dan DAP. Mereka tidak menimbulkan masalah apa-apa. Kalau berlaku apa-apa macam lompat dan sebagainya, itu lebih kepada individu. Bukan kerana parti, tetapi individu itu yang bermasalah.

Kerusi PAS lebih banyak, jadi....
Itu persetujuan! Kita bersetuju PAS tidak kurang daripada dua pertiga daripada jumlah kerusi.

Oleh kerana PAS lebih banyak, jadi adakah hubungan dengan KeADILan dan DAP ini terjalin dengan sangat baik atau sekadar ‘cinta monyet’?
Tidak, tidak! Mereka bersetuju pada peringkat Nasional sekalipun Kedah ini diberikan kepada PAS, ini memang persetujuan awal yang sudah ada begitu. Mereka menerima hakikat untuk Kedah, Kelantan, Terengganu, ini negeri yang PAS memimpin Pakatan Rakyat. Itu konsesus yang diterima dan mereka tidak bangkitkan perkara ini sama ada kita banyak atau sebagainya.

Tidak dapat tidak ya Dato’ perkara yang berlaku di Selangor, Pulau Pinang dan segala perkara yang berlaku dalam parti komponen Pakatan Rakyat keseluruhannya, adakah ia memberi kesan kepada Kerajaan Negeri Kedah dan Pakatan Rakyat di sini?
Kalau rakyat Kedah tu dia melihat dalam konteks Kedahlah sebagai mentadbir negeri. Jadi saya rasa apa yang berlaku di negeri lain itu tidak banyak mempengaruhi sikap mereka terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah. Kerana apa yang berlaku Selangor sepertimana tuduhan, dakwaan, tangkapan SPRM dan semua-semua itu tidak berlakulah di Kedah dan kita harap jangan berlakulah. Kalau berlaku juga mereka akan menyamakan kita dengan negeri lain.

Secara khusus, selaku TPJ bagaimana Dato’ melihat sokongan kepada PAS itu sendiri ketika ini?
Saya melihat, kalau mereka yang sedia menyokong PAS itu, dia tidak berubah, setiap pilihan raya pun dia tidak berubah. Yang kita lihat selama ini ialah mereka yang tidak menyokong kita, ini yang sedang berlaku perubahan. Dari segi tinjauan rambang, pandangan ini menunjukkan bahawa mereka sedia menerima kita dengan cara pendekatan kita memerintah yang saya kira sederhana. Sikap kita, kita mengambil sikap sederhana dalam konteks memerintah dan tidak mengambil langkah yang drastik. Jadi mereka yang selama ini menyokong BN, dia merasakan bila Pakatan Rakyat pimpinan PAS memerintah pun tidak ada apa, biasa saja, mereka boleh hidup macam biasa, tidak ada kejutan.

Bagaimana pula Dato’ melihat BN Kedah sekarang ini?
Saya rasa BN sekarang ini, oleh kerana kita dapat mentadbir dengan stabil, mereka pun nampak tidak mempunyai kepimpinan yang mantap, buktinya mereka terpaksa import. Import daripada Sabah Dato’ Shafie Apdal untuk mengetuai. Ini menggambarkan mereka tidak cukup mantap dari segi kepimpinan mereka. Saya pun nampak ada perpecahan, ada perbezaan pendapat kumpulan-kumpulan dalam Umno sesama mereka sendiri. Kerana itu terpaksa nak diimport pimpinan untuk menyatukan kumpulan-kumpulan dalam Umno. Sementara parti komponen juga tidak cukup kuat, MCA bergolak. Di Kedah juga berlaku perpecahan di kalangan MCA. MIC juga oleh kerana Nasional pun bermasalah, (MIC) Negeri juga tidak nampak mereka cukup di peringkat negeri. Gerakan juga tidak cukup kukuh. Itu suasana BN. Jadi di Kedah ini, insya-Allah kita terus dapat sokongan rakyat.

Sebelum ini telah berlaku usaha-usaha BN untuk menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah hingga akhirnya memaksa bekas Adun Bukit Selambau, V. Arumugam meletakkan jawatan. Kemudian Adun Lunas, Mohammad Radzhi Salleh mengisytiharkan sebagai Adun Bebas. Jadi adakah usaha-usaha ini masih berlaku?
Usaha seperti itu, saya tidak nafi berlaku. Maklumat yang kita ada memang ada usaha-usaha dibuat di sini untuk memujuk beberapa Adun supaya melompat parti. Mungkin dulu dilakukan kumpulan lain dalam Umno, sekarang ini dilakukan oleh pihak yang lain. Itu perkara biasalah dalam politik, bukan perkara pelik. Memang ada usaha-usaha itu berlaku dan kita harap tidak hingga menyebabkan kerajaan jatuhlah.

Berhubung perkembangan kepada rakyat, adakah Dato’ melihat dengan pelbagai situasi politik yang berlaku hari ini telah menyebabkan perubahan pada fikiran dan kehidupan rakyat khususnya di Kedah?
Saya lihat perubahan yang ada sekarang adalah satu pandangan atau sikap rakyat kalau dulu ini hanya BN dan Umno sahaja boleh memerintah menjadi persepsi baik di kalangan rakyat, kakitangan kerajaan, ahli perniagaan, semua begitu persepsinya, dengan kita jadi kerajaan sekarang ini ia mengubah persepsi itu. Bukan sahaja BN, orang lain juga boleh memerintah, orang lain juga ada kebolehan, orang lain juga ada keupayaan memerintah. Persepsi itu penting dalam sistem demokrasi, kalau tidak rakyat tidak berani membuat perubahan. Jadi persepsi itu sudah berubah terutamanya di kalangan bukan Islam. Kalau dulu mereka melihat PAS ini tidak boleh, mereka melihat PAS ini kalau memerintah seolah-olah mereka akan dianaktiri, akan berlaku kezaliman, tapi apabila kita memerintah, persepsi itu berubah. Mereka sudah tidak takut kepada kita lagi.

Bagaimana dengan sistem penyampaian dari segi kebebasan rakyat untuk membuat aduan, kritikan dan sebagainya agar kerajaan lebih efektif?
Ya, sekarang rakyat merasakan mereka lebih bebas. Seperti dikatakan tadi, kita mahu hapuskan ketakutan di kalangan rakyat. Dia boleh lapor, dia boleh dedah dalam akhbar, dalam tv, kita tidak memusuhi mereka ini, tidak ada masalah bagi kita. Dan kita ‘respon’ dengan kritikan, yang mana boleh kita baiki kita baiki. Kita ambil manfaat daripada apa yang rakyat kritikan. Itu misi kita sekarang.

Akhir sekali, harapan Dato’ kepada rakyat.
Bagi saya oleh kerana kita pegang sistem demokrasi, yang pentingnya rakyat mesti bijak memilih yang baik bagi mereka. Mana-mana kerajaan, mana-mana parti politik yang dapat memberi perkhidmatan yang baik hendaklah mereka pilih. Mana-mana politik yang mempunyai rekod tidak baik, mereka tidak pilih, itu sikap yang perlu ada pada rakyat. Kalau rakyat dapat melihat kita dapat memberi perkhidmatan yang baik, mereka selesa, mereka boleh terus kekalkan sokongan kepada kita untuk kita teruskan. Itu penting dalam konteks kuasa rakyat. Barulah negara ini akan bebas dari penyelewengan sebab mana-mana parti politik yang diberi kuasa, dia tahu bahawa rakyat akan gunakan kuasa. Parti politik mesti sedar, hari ini dia ada kuasa, esok mungkin tidak ada kuasa. Jadi sentiasa dia itu akan mentadbir dengan baik. Mungkin kemudian dia tidak ada kuasa, rakyat akan memilih pihak lain. Kalau dia buat penyelewengan, kesalahan akan berlaku pihak lain pula yang berkuasa. Itu penting dalam demokrasi. Perkara yang kita buat kini tidak berlaku dahulu, keselesaan, keharmonian yang ada insya-Allah akan menambahkan sokongan kepada kita.

Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

Timb. PM Tak Dapat Kesan Kejayaan Pentadbiran PR


Tiada Kesan Nyata Kejayaan Pentadbiran Pembangkang Di Tiga Negeri, Kata TPM

SUNGAI BULOH: Prestasi pakatan pembangkang selepas dua tahun memegang tampuk pentadbiran di tiga buah negeri yang dikuasai mereka masih tidak menunjukkan kesan nyata kejayaan dalam pentadbiran, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Malah saya mendapat banyak aduan khususnya daripada peniaga-peniaga di negeri yang dikuasai pembangkang yang menyuarakan tidak puas hati kerana terlalu banyak kerenah birokrasi di peringkat negeri, sedangkan kita di Persekutuan mahu mengurangkan kerenah birokrasi," katanya.

Malah, banyak janji semasa pilihan raya masih tidak dilaksanakan kerajaan pimpinan parti pembangkang di Kedah, Pulau Pinang dan Selangor, katanya ketika berucap merasmikan program 1Komuniti, 1Koperasi di Paya Jaras Hilir, dekat sini hari ini.

Muhyiddin berkata oleh itu, dalam tempoh dua tahun, sebahagian besar rakyat diharap dapat menilai cara dan gaya kepimpinan Barisan Nasional (BN) berbanding kepimpinan pembangkang yang mentadbir negeri-negeri berkenaan.

"Kalau mereka masih pertikai dua tahun apa boleh dibuat, kita lihat sahaja pentadbiran di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam masa belum pun sampai setahun, sudah pelbagai perkara yang dibuat," katanya.

Sebagai contoh, Muhyiddin berkata di bawah pentadbiran Najib, Malaysia telah memperkenalkan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP), melaksanakan tindakan-tindakan untuk menangani impak kegawatan ekonomi selain bakal memperkenalkan Model Ekonomi Baru. "Jadi, bagi saya, mereka ini tidak upaya (mentadbir negeri) dan kenyataan ini boleh dinilai oleh rakyat jelata sendiri," katanya. - BERNAMA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.