PANAS BERAPI!!!! Amanat Dato' Seri Anwar Ibrahim - Menjelang PRU 13.. Jom Terjah!!!



BACA, TELITI dan FAHAMI dengan mata HATI dan mata AKAL. Saya sudah dan saya bertanggungjawab menyebarkannya. Semoga amanat ini benar dan apa jua diluar kemampuan dan pengetahuan saya, saya serahkan kepada Allah SWT. Hidup Islam dan rakyat!

Amanat Dato' Seri Anwar Ibrahim - Menjelang PRU 13


"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera!

Saya mohon agar rakyat Malaysia bertenang dan dapat meluangkan 10 minit dari masa berharga anda untuk membaca luahan hati saya agar rakyat faham mengapa saya bersungguh-sungguh dan beria sangat ingin merebut Putrajaya.


Jika saya katakan ia bukanlah perjuangan peribadi bagi membela ketidakadilan yang telah berlaku ke atas saya, pastilah ramai yang tidak akan percaya dengannya. Oleh itu, saya mengambil keputusan menulis beberapa fakta agar ia dapat meyakinkan rakyat bahwa saya ikhlas dan jujur memperjuangkan nasib kita semua.

Saya pernah dituduh liwat beberapa tahun lalu dan mahkamah mendapati saya tidak bersalah atau lebih tepat saya tidak melakukan perbuatan terkutuk itu sebagaimana yang didakwa oleh musuh-musuh politik saya. Tidak cukup dengan itu, saya kemudiannya diheret semula ke mahkamah dengan tuduhan lain pula. Kali ini mereka mendakwa saya telah melakukan kesalahan ‘menyalahgunakan kuasa’. Saya akui saya tersilap mempercayai anggota polis yang sering mengiringi saya ketika itu.

Saya telah meminta beliau menyiasat siapakah penulis buku ’50 dalil mengapa Anwar tidak boleh jadi PM’. Hanya itulah kesalahan yang mereka takrifkan sebagai ‘menyalahgunakan kuasa’ yang akhirnya menyebabkan saya terpaksa meringkuk selama 6 tahun dalam penjara. Bolehkah anda bayangkan perasaan saya dan keluarga ketika itu?

Sebaik keluar dari penjara, setelah 6 tahun menghabiskan sisa-sisa hidup dengan pelbagai amalan keagamaan di dalam sana, saya amat bersyukur akhirnya Tun Mahathir mengaku dalam satu sidang video bahwa beliau memang sengaja mengada-adakan kesalahan saya bagi memastikan kerjaya politik saya berkubur dalam penjara Sg.Buloh. Ramai rakyat yang telah tahu dan pernah menonton video pengakuan Tun Mahathir ini. Anda juga boleh melihat pengakuan Tun Mahathir di link youtube ini: http://www.youtube.com/watch?v=aPKrsCqznS0


Apabila satu persatu tembelang BN terbongkar, mereka mulai berasa kurang selesa serta risau dan mereka mula mengatur sebuah lagi fitnah bagi ‘menyibukkan’ saya dengan sesuatu yang tidak pernah saya lakukan. Tiba-tiba seorang pemuda mengaku diliwat oleh saya sehari selepas beliau bertemu Dato Seri Mohd Najib di pejabatnya. Saya yang berada 6 tahun dalam penjara seolah tidak pernah belajar bahwa ‘kebebasan’ itu adalah nikmat yang harus saya syukuri. Saya sekali lagi terpaksa berhadapan dengan kemelut yang amat memalukan saya dan keluarga.

Saya ingin bertanya, selama 6 tahun dalam penjara, berapa ramaikah banduan yang telah saya liwat? Mengapa perlu tunggu keluar penjara untuk melakukan perbuatan terkutuk itu? Saya sebenarnya tiada ruang untuk menjelaskan kebenaran ini. Saya dinafikan keadilan. Saya juga turut dinafikan hak bersuara di semua akhbar, stesen TV dan Radio milik BN. Saya tiada tempat yang dapat menjelaskannya secara meluas kepada rakyat jelata. Dimanakah dapat saya kemukakan bukti bahwa saya sungguh tidak pernah melakukan perbuatan terkutuk itu? Mereka suruh saya buktikan di mahkamah, sedang merekalah yang sebenarnya menguasai mahkamah. Ya benar! Mahkamah kita masih belum bebas. Ia masih terus dikuasai sepenuhnya oleh ‘orang’ yang berkuasa.

Saya menolak untuk bersumpah kerana bukan saya yang sepatutnya bersumpah, tetapi orang yang mendakwa diliwatlah yang sepatutnya bersumpah laknat. Dia telah pun bersumpah dan biarlah Tuhan sahaja yang melaksanakan laknat-Nya ke atas mereka yang bersumpah bohong. Itu bukan lagi dalam kekuasaan saya. LA HAWLA WALA QUWATAILLAH BILLAH. Jangan lupa, beberapa individu yang terbabit memfitnah saya dahulu ada yang telah mati dengan tragis dan ada pula yang masih hidup tetapi mengalami sakit yang aneh. Dan berhubung DNA pula, saya enggan diambil sekali lagi sample DNA kerana mereka telah punyai DNA saya dalam pertuduhan kes liwat yang pertama dahulu. Saya bimbang seandainya mereka mempunyai muslihat jahat terhadap sample DNA terbaru itu nanti. Saya harus lebih berhati-hati.

Andaikata benarlah saya ini ‘kaki liwat’ sebagaimana fitnah mereka, bukankah molek jika ianya saya lakukan di luar Negara. Saya mengajar di sebuah Universiti di Amerika Syarikat, it’s a free country, jika benarlah saya ini kebulur sangat meliwat seseorang, saya boleh melakukannya dengan sesiapa sahaja yang saya ingini di sana. Mengapa harus saya lakukan perbuatan jahat itu di Negara sendiri, di Negara yang mana saya berpolitik, berkeluarga dan mempunyai ribuan kenalan dan sahabat handai. Ia tidak masuk akal dan tidak munasabah. Ia satu fitnah jahat yang amat berat buat saya dan keluarga.

Justeru itu saya berazam untuk menyelamatkan Malaysia dari kejahatan orang-orang yang jahat dan tidak berperikemanusian itu. Saya rela mati kerana rakyat Malaysia. Hanya dengan menguasai Putrajaya sahajalah segala tipu muslihat mereka dapat kita bongkar kepada umum. Masa itu, anda nilailah sendiri dan saya akan memaafkan anda yang turut menuduh dan memfitnah saya ketika ini kerana saya mengandaikan bahwa anda ‘jahil’ atau ‘tidak tahu’ ketika itu. Saya akan biarkan anda semua berkesempatan bertaubat kepada Allah atas dosa dari kesalahan memfitnah saya, yang disifatkan Allah dan Rasul-Nya sebagai lebih buruk daripada membunuh satu jiwa mukmin.

Berhubung pemilikan harta, setakat ini belum ada bukti bahwa saya memiliki harta atau wang yang luar biasa banyaknya samada dalam mahupun di luar negara. 9 tahun lamanya sebagai Menteri Kewangan Malaysia serta Timbalan Perdana Menteri Malaysia, ramai dari kalangan pemimpin BN yang berpendapat adalah amat bodoh saya tidak menggunakan kesempatan untuk 'membaham' khazanah negara ketika itu. Memang benar ketika itu saya boleh sahaja melakukannya jika mahu, ia adalah dalam bidang kuasa saya sebagai Menteri Kewangan Malaysia, namun hukum Allah dan syariat Islamlah yang telah membendung saya dari melakukan perbuatan khianat seperti itu kepada rakyat Malaysia.

Kami, pemimpin Pakatan Rakyat berjuang dengan menggunakan hasil pendapatan masing-masing dan dari kemelut 'kekurangan dana' ini, akhirnya membawa kepada keluarnya beberapa pemimpin yang 'kononnya' ingin berjuang bersama tetapi rupanya mempunyai hasrat 'berbeza'. Pemimpin Pakatan Rakyat yang bercita-cita jahat untuk meratah khazanah kekayaan negara awal-awal lagi telah 'disingkir' oleh Allah Swt melalui ujian-ujian-Nya. Antara mereka adalah Ezam Nor dan Zulkifli Nordin, sekadar menyebut beberapa nama dari mereka. Syukur Alhamdulillah!

Baiklah, setakat itu sahaja yang dapat saya perjelaskan tentang apa yang telah berlaku kepada saya selama ini. Saya ingin bertanya, apakah anda sebagai rakyat Malaysia sanggup membiarkan orang yang paling bermotif membunuh, menjadi PM? Jika anda sangsi dengan dakwaan saya bahwa mereka, pemimpin-pemimpin BN terpaksa bersekongkol dengan perancang utama satu plot pembunuhan hanya kerana ‘survival’ politik mereka, cuba anda perhatikan fakta-fakta dan bukti-bukti di bawah ini:-

PEMBUNUHAN ALTANTUYA - WAJARKAH RAKYAT MENUTUP KES INI?
Firman Allah surah An Nisaa' (105): Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu, dan janganlah kamu menjadi penentang (orang-orang yang tidak bersalah), kerana membela orang-orang yang khianat (lagi berdusta),


Fakta Individu-individu yang terbabit secara langsung @ tidak dalam kes Pembunuhan Altantuya:


Altantuya Sharibuu @ Aminah bt. Abdullah adalah penterjemah Bahasa Perancis bagi urusan pembelian kapal selam oleh Kementerian Pertahanan Malaysia melalui 'Perimekar' milik Penganalisis Strategi Ketenteraan Malaysia yang juga merupakan teman baik Dato Seri Mohd Najib.


Dato Seri Mohd Najib - Menteri Pertahanan Malaysia / Timbalan Perdana Menteri Malaysia.


Abdul Razak Baginda - Penganalisis Pertahanan kepada Kementerian Pertahanan Malaysia / pemilik 'Perimekar'.


Ketua Inspektor Hazilah Hadri - (UTK) yang berkhidmat sebagai 'body guard' di pejabat Dato Seri Mohd Najib.


Koperal Sirul Azhar Umar - (UTK) juga berkhidmat sebagai 'body guard' di pejabat Dato Seri Mohd Najib.


Aziz Buyong - Kolonel Tentera / Pakar bom C4.


Abdullah Ahmad Badawi - Perdana Menteri Malaysia / Menerima Kertas Siasatan dari Penyiasat Polis Tentera Malaysia (MP).


Khairy Jamaludin - Menantu Perdana Menteri Malaysia / Menyimpan Kertas Siasatan berkenaan bagi tujuan survival politiknya setelah ketiadaan Pak Lah nanti.


Rosmah Mansor - Isteri Dato Seri Mohd Najib / Berada di tempat mayat diletupkan dengan C4.


Norhayati - Isteri Kolonel Aziz Buyong / Pembantu Khas Rosmah yang turut berada di tempat kejadian letupan bom C4.


Fakta-Fakta lain dalam kes Pembunuhan Kejam Altantuya:
Bom C4 milik Angkatan Tentera Malaysia.


Dua anggota UTK - Suspek utama pembunuhan adalah body guard di pejabat Dato Seri Mohd Najib.


Rekod Imigresen kemasukan Altantuya dan sepupunya ke Malaysia di'lenyap'kan oleh seseorang dari Jabatan Imigresen Malaysia dengan arahan orang-orang tertentu bagi menutup konspirasi ini.


Zahid Hamidi ketika mengambilalih tugas Menteri Pertahanan Malaysia akhirnya terpaksa membuat kenyataan 'konon'nya Angkatan Tentera Malaysia tidak memiliki Bom jenis C4 dan itu adalah amat bercanggah dengan kenyataan sepanjang kes perbicaraan Pembunuhan Altantuya di mahkamah. Atas arahan siapakah beliau 'berbohong' dan untuk survival siapa?


Keterangan-keterangan ringkas dan jelas:

Ketua Inspektor Hazilah dan Koperal Sirul Azhar dari Unit Tindakan Khas, yang juga merupakan ‘body guard’ Dato Seri Mohd Najib tidak pernah mengenali Altantuya sebelum kejadian 'bunuh' itu dan tidak langsung mempunyai 'motif' untuk membunuh model berkenaan tetapi mereka berdua mungkin telah diarah oleh sesorang 'yang berkuasa' untuk melaksanakan kerja-kerja pembersihan dalam konspirasi pembunuhan ini. Mereka berdua akhirnya didapati bersalah oleh mahkamah kerana membunuh dengan niat dan dijatuhi hukuman mati oleh hakim mahkamah. Mereka ini jelas telah 'dikambing hitamkan' oleh pihak tertentu dalam usaha menutupi pekung 'pengarah sebenar konspirasi' pembunuhan Altantuya.

Abdul Razak Baginda memang mempunyai motif untuk membunuh Altantuya kerana beliau dilaporkan 'kononnya' adalah pasangan kekasih kepada model ini dan kedatangan Altantuya dengan sepupunya Burmaa Oyunchimeg adalah 'kononnya' untuk mengambil komisyen berjumlah US500 ribu yang dijanjikan kepadanya seandainya pembelian kapal selam itu terlaksana. Adalah difahamkan bahwa Syarikat milik Abdul Razak Baginda 'Perimekar' menerima komisyen jualan sebanyak RM4.7 billion dari kerajaan Malaysia melalui Kementerian Pertahanan Malaysia, hasil dari kejayaan dalam urusan pembelian 3 buah kapal selam dari Perancis untuk kegunaan Tentera Laut Malaysia.

Anehnya Abdul Razak Baginda kemudiannya didapati tidak bersalah dan dia dibebaskan sepenuhnya dari pertuduhan membunuh kerana dilihat tiada mempunyai kuasa untuk 'mengarah' suspek utama kes, yakni Ketua Inspektor Hazilah dan Koperal Sirul Azhar dari UTK untuk melakukan pembunuhan mangsa (Altantuya). Jadi siapakah yang mempunyai kuasa ketika itu? Jika diamati serta diperhalusi, 'orang yang tak berapa nak cerdik' pun boleh menilai fakta ini dengan baik. Cuba lihat rantaian fakta ini bagi mengaitkan siapa jua yang bermain di minda anda sebagai 'suspek sebenar' yang bertindak sebagai 'pengarah operasi' permbersihan nama baik seorang PEMBESAR dalam kes pembunuhan ini.

Siapakah PALING BERMOTIF untuk membunuh Altantuya selain Abdul Razak Baginda? Dan fakta yang paling penting untuk kita perhalusi adalah siapakah yang berkuasa atau mempunyai kuasa untuk mengarah dua orang UTK (Pengawal peribadi Dato Seri Mohd Najib - Hazilah dan Sirul) serta Pakar Bom C4 tentera (Kolonel Aziz Buyong)? Siapakah pula yang berkemungkinan mempunyai pengaruh dalam 'melenyapkan' rekod kemasukan Altantuya ke Malaysia? Sudah tentulah ia melibatkan sesuatu yang AMAT BESAR sehingga perlu dihapuskan wanita 'berbahaya' ini. Siapakah pengarah sebenar dalam konspirasi pembunuhan ini? Apakah motif sebenar nya? Apa jua jawapan yang bermain di'minda fikiran' anda, simpan dahulu untuk telahan fakta berikutnya.

Dato Seri Mohd Najib kemudiannya bersumpah bahwa beliau tidak pernah mengenali dan tiada kaitan samada secara langsung atau tidak dengan Altantuya. Sedangkan umum akhirnya mengetahui bahwa Altantuya rupanya adalah 'Perterjemah Bahasa Perancis' yang diguna pakai ketika berlangsungnya urusan pembelian kapal selam berkenaan. Ini menyebabkan Dato Seri Mohd Najib 'terpaksa' juga mengenalinya walaupun dia ingin sangat agar rakyat tahu 'konon'nya dia tidak pernah mengenali Altantuya. Fakta ini bukan omong kosong. Ia turut dinyatakan di mahkamah dalam sebutan kes yang berlangsung di Paris, Perancis berhubung penipuan yang berlaku dalam skandal penjualan dan pembelian kapal selam itu.

Menambah buruk persepsi itu adalah apabila sepupu Altantuya, Burmaa Oyunchimeg mengemukakan bukti bergambar di mahkamah ketika diminta memberi keterangan. Bukti itu adalah gambar Abdul Razak Baginda, Dato Seri Najib dan Altantuya sedang menjamu selera di sebuah restoran eksklusif. Ya lah! Takan hanya kerana keluar makan bersama sahaja terus hendak dikaitkan beliau sebagai pembunuh, itu tidak adil dan zalim namanya. Cuma yang jelas di sini adalah Dato Seri Mohd Najib telah bersumpah 'bohong'. Dia sebenarnya memang mengenali Altantuya. Kenapa ia seakan hendak di’sembunyi’kan dari rakyat Malaysia? Pasti ada sebab BESAR disebalik semua itu.

Baiklah, sekarang amati pula dari sudut berbeza, Abdul Razak Baginda hanya perlu melunaskan US500 ribu atau hanya kira-kira RM1.6 Juta sahaja berupa komisyen kepada Altantuya. Dan jika mengambil kira jumlah komisyen yang dimilikinya iaitu RM4.7 billion (Ringgit Malaysia Empat Ribu Tujuh Ratus Juta), jumlah RM1.5 juta itu amatlah kecil dan boleh dilunaskannya pada bila-bila masa sahaja. Sekali lagi, Abdul Razak Baginda dilihat tiada sebab atau motif kukuh untuk membunuh 'kekasih gelap'nya itu (Altantuya), dan lebih meyakinkan adalah beliau juga dilaporkan tidak berupaya atau tidak mempunyai kuasa bagi mengarah suspek-suspek yang terdiri dari Ketua Inspektor Hazilah, Koperal Sirul dan Kolonel Aziz untuk melaksanakan tugas-tugas 'pembersihan' itu.

C4 adalah bom milik Angkatan Tentera Malaysia, dan harus diingat Dato Seri Mohd Najib Razak adalah Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan Malaysia yang berkuasa penuh terhadap apa jua aktiviti Angkatan Tentera Malaysia. Dari semua fakta ringkas di atas, anda pasti sudah boleh mengagak serta mengetahui siapakah KETUA sebenar dalam 'KONSPIRASI PEMBUNUHAN KEJAM' ini. Demi survival politik dan survival parti, 'orang yang zalim' ini terpaksa dilindungi oleh orang-orang besar parti yang lainnya.

Apakah anda mengandaikan semua barisan kepimpinan BN itu 'bodoh', 'buta' dan tidak mengetahui tentang hal sebenar ini? Tidak, mereka semua bukanlah orang-orang yang bodoh, malah mereka bijak berpolitik dan tahu apa sebenarnya yang sedang berlaku. Jika begitu, jika benar mereka semua tahu, mengapa pula mereka beria-ia menyembunyikan fakta sebenar dan sekaligus mempertahankan 'orang yang zalim' ini?

Nyatanya, semua ketumbukan kepimpinan BN sebenarnya amat sedar dan tahu akan kebenaran ini, namun mereka jauh menyedari serta tahu bahwa menyelamatkan 'orang zalim ini' adalah sama seperti menyelamatkan kedudukan mereka sendiri. Mereka sedar seandainya jatuh 'orang yang zalim' ini, maka hancur berkecailah keseluruhan empayar yang telah mereka bina selama ini. Justeru itu, mereka tiada pilihan lain kecuali berusaha mempertahankan juga 'orang yang zalim' ini sekalipun terpaksa 'membohongi' rakyat jelata. Tidak mungkin mereka mahu melihat Pakatan Rakyat menguasai PUTRAJAYA hanya kerana kesilapan yang dilakukan oleh 'orang yang zalim' ini.

Mereka 'terpaksa' jua mengangkat 'orang yang zalim' ini sebagai pemimpin mereka, walaupun hati mereka jelas menolaknya. Sayang sekali mereka semua terlupa pada Tuhan. Mereka terlupa bahwa Tuhan Maha Mengetahui apa sahaja yang mereka nyatakan atau sembunyikan dalam hati mereka. Mereka lupa bahwa mereka kelak akan tetap didatangi oleh Malaikat Maut. Mereka berusaha dan cuba untuk melupakan semua kemelut itu demi kehidupan dunia yang fana ini. Ada di antara mereka yang telah menerima 'hukum' Allah yakni mati, namun yang masih hidup terus leka dan lalai dengan segala macam imbuhan duniawi yang diterima mereka dari 'orang yang zalim' itu.

Kehidupan dunia ini adalah segalanya bagi mereka-mereka ini. Mereka tahu ada akhirat menanti tetapi mereka berasa 'yakin' kononnya mereka berada di pihak yang benar dan akan 'terselamat' dari api neraka. Mereka bersangka baik terhadap harapan palsu yang dijanjikan syaitan buat mereka dan penyokong-penyokong mereka. Sedang mereka dan penyokong mereka bersekongkol dengan 'orang yang zalim' itu, Allah juga mempunyai rancangan-Nya. Dan sudah tentulah perancangan Allah jauh lebih baik dari ciptaan-Nya.

Apa boleh buat saudara, kita terpaksa menunggu sehingga ke hari pembalasan, yakni akhirat, bagi melunaskan semua yang kita persangkakan. Takan kita semua mahu turut serta bersama mereka dalam menyokong 'orang yang zalim' itu. Mereka sendiri pun sebenarnya 'terpaksa' menyokongnya demi survival politik sempit mereka. Ayuh rakyat Malaysia, berfikir dan bertindaklah dalam Pilihanraya Umum nanti. Mari kita tegakkan kebenaran dan keadilan buat semua. Kita tunjukkan bahwa rakyatlah yang paling berkuasa, dan bukan mereka para pemimpin yang jahat itu.


Important link to the case: http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Shaariibuugiin_Altantuyaa

Harus diberi perhatian serius bahwa Allah dan Rasul-Nya telah acap kali mengingatkan dan memberi amaran kepada kita agar berwaspada terhadap suatu zaman di mana pemimpin yang dusta itulah yang akan 'dipercayai' dan diberi kuasa. Ia sedang berlaku sekarang dan kita 'yang diberi hidayah Allah' mudah membezakan antara penyokong yang melakukan kebaikan (amal makruf) dengan mereka yang melakukan kebathilan (Mungkar)

Firman Allah surah Al Maa-idah (51): Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani (yakni orang yang suka berdusta) sebagai pemimpin-pemimpin (mu), sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka sebagai pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

Hadis Rasulullah Saw pula menegaskan bahwa: Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung/menyokong) tindakan mereka yang berbuat aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga)”.- Hadis Riwayat Tirmizi, Nasae’i dan Hakim.

Sudah jelas bahwa Allah dan Rasul-Nya melaknati orang-orang yang berdusta dan berbuat aniaya. Malah penyokong-penyokong yang mendukung aspirasi pemimpin-pemimpin jahat itu juga nantinya akan turut sama terpelosok di kancah neraka jahannam. Pasti akan ada kelompok ini yang bertanya: "Bagaimana pula dengan ustaz-ustaz dan ulama UMNO?. Apakah mereka ini turut bernasib malang dan terpaksa menghuni neraka jahannam?".

Jawapan saya 'itu semua, keputusan ke mana mereka akan dikembalikan kelak, kita serah bulat-bulat kepada Allah Azzawajalla sahaja'. Bukan kita yang berhak menentukan ke mana kembalinya mereka nanti. Namun, di sebalik penyerahan tawakal kepada Allah, kita harus faham bahwa Rasulullah Saw diutus bagi menyempurnakan akhlak kita semua. Dalam sirah nabi banyak sekali dipaparkan kisah-kisah bagaimana Rasulullah Saw bukan sahaja bijak dalam ilmu agama, malah Baginda amat arif menilai akhlak orang-orang di sekelilingnya. Baginda mengajar semua khalifah dan umat ketika itu bagaimana dapat mereka mengenali samada orang itu berakhlak terpuji atau sebaliknya. Ini bermakna, mereka para ustaz dan ulama bukan sahaja perlu menilai pemimpin dari sudut agamanya sahaja, akhlak pemimpin itu turut menjadi faktor utama dalam penilaian mereka sebelum seseorang pemimpin itu wajar disokong.


Seharusnya itulah yang menjadi panduan ustaz-ustaz dan Ulama UMNO di dalam menentukan sokongan mereka. Menyokong membabi buta akan menyebabkan mereka terdedah untuk menerima nasib yang sama dengan kelompok ini kelak. Rasulullah Saw telah bersabda dalam banyak hadis yang saya rangkumkan peringatannya, antara lainnya untuk mengenali akhlak seseorang yang baik itu ada beberapa ciri utama:-


1. Pertama lihat suaminya samada dia bersolat fardhu di masjid atau tidak?
2. Kemudian lihat isterinya, apakah dia menutup aurat atau tidak?
3. Kemudian lihat pula anak-anak gadisnya, apakah mereka menutup aurat atau tidak?
4. Lihat bagaimana mereka sekeluarga berbelanja, apakah mereka boros atau tidak?

Walaupun banyak lagi ciri-ciri lain, solat fardhu umpamanya, boleh dilakonkan watak itu dikhalayak ramai oleh seorang munafik kerana kekerapan bersama dilihat menjadi faktor ia mudah dilakonkan. Jadi, memadai melihat 4 ciri di atas yang ditekankan Rasulullah saw, yang saya rasa amat sukar untuk dilakonkan kerana ia memerlukan seseorang itu istiqamah dalam perilakunya itu. Itulah yang harus dinilai terlebih dahulu agar kita dapat menetapkan kaedah menilai individu pemimpin berkenaan seterusnya.

Akhirkata, saya menyeru kepada semua rakyat Malaysia, marilah kita 'share' amanat ini di kalangan fb'ians' dan teman kita semua di luar sana, samada dengan mencetak dan mengedarkan amanat ini kepada keluarga serta semua sahabat handai atau mencetak dan mengedarkan ia di kampung-kampung, di mana maklumat ter'sekat' oleh pembangunan yang sengaja di'tahan' ke sana oleh pemimpin-pemimpin tertentu.

Jika bukan saya serta pemimpin-pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat yang bangkit memperjuangkan nasib kita semua, andalah yang terpaksa bangkit dan berjuang bersama demi kesejahteraan generasi anak-anak kita yang akan datang. Ayuh! Marilah kita semua 'Gegakkan Gempita' kerana semboyan telahpun berbunyi. Setiap dari kita rakyat Malaysia berkewajipan mencanang semboyan ini kepada sekurang-kurangnya ahli keluarga terdekat. Andaikata anda berkuasa melakukan lebih dari itu, saya dahului dengan ucapan ribuan terima kasih yang tidak terhingga.

Berilah peluang kepada Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya pada PRU ke 13 nanti. Saya akan pastikan semua mereka yang boros membelanjakan wang rakyat termasuk Rosmah Mansor yang sanggup membeli sebutir cincin berlian berharga RM24juta di kala rakyatnya ada yang masih hidup dalam kemiskinan dan ahli keluarga kepada Ketua Wanita UMNO Shahrizat Jalil yang tergamak membelanja sampai RM250 juta wang dana Tabung Makanan kita dalam skandal NFC di bawa ke muka pengadilan.

Janganlah 'terpedaya' atau 'diperbodohkan' lagi hanya kerana 'sogokan' wang RM100, RM500 dan beberapa ratus lagi menjelang pilihanraya yang akan di'saji'kan oleh pemimpin-pemimpin BN. Lihat angka yang mereka 'baham'. angka yang diberikan kepada anda amatlah kecil berbanding jumlah yang mereka ambil tanpa restu anda semua. Nasihat saya, anda ambillah wang itu kerana wang itu memang milik rakyat dan bukan milik mereka, kemudian undilah Pakatan Rakyat dalam PRU-13 nanti. Pakatan Rakyat akan pastikan mereka-mereka yang bertanggungjawab atas setiap kesalahan mereka itu menerima hukuman yang setimpal dengan kesalahan yang telah mereka lakukan kepada negara dan rakyat Malaysia.

Bangkitlah wahai rakyat Malaysia!!! 



Oleh: Anwar Ibrahim


SUMBER

66 comments:

  1. Good Luck Dato' Sri. Saya golongan muda bukan tak minat politik tetapi politik ini banyak membunuh bangsa dan memecah belahkan bangsa Melayu. Pada saya siapa yang memegang kuasa kalau tidak ketua anak buahnya yang akan menghancurkan bangsa. Apa ada pada kita, politik? kita dah berpecah..Ekonomi?..aduh banyak lagi yang merempat..Tanah?..dah banyak kena jual dengan ChaYaNunAlif..Laut?...dia oarng juga dah balun..Jadi apa yang ada...yang ada tinggal harapan agar Melayu kembali bersatu ibarat mula-mula merdeka dulu..Kita ibarat telur dihujung tanduk..kita akan hancur bila bila masa dalam kesibukan yang entah untuk siapa..untuk anak anak?..kita sendiri pun tak terbela..keluarga?...kesian kita, dalam keluarga pun berkelahi bergaduh dalam hal politik, hal tanah, hal pusaka..Bangsa? .. masih jauh selagi kita belum sedar selagi kita dengki mendengki selagi kita ego selagi kita bertuhankan kuasa dan wang..wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. dato seri anwar patut bertaubat...hujah anda tak masuk akal..janganlah memecah belahkan umat islam malaysia..saya dah sangat nampak ketokohan anda semasa anda menjadi menteri kewangan dan cara mana anda menangani masalah tersebut..plzz saya menyeru agar semua rakyat malaysia mengundi barisan nasional...kerajaan inilah yang amat bertanggungjawab..percayalah..
      ansari

      Delete
    2. UMNO ada tradisi kepimpinan, mereka yg tidak menepati kehendak ahli akan undur dgn sopan .Contoh, Tun Husain, Tun Abdullah A B, malah Tun Mahadir yg dianggap sukar ditandingi terpaksa undur,saya tak percaya tokoh tokoh parti lain mampu berbuat demikian,itu sbb UMNO terus mendukung cita cita ramai.

      Delete
    3. Tiap kepimpinan ada kegoyahan, ada kekurangan. adakala apa yang di umukan, di uar2 kan benar, tetapi pihak yang melaksana yang banyak buat rakyat sengsara. rakyat sekarang majoriti tidak tahu all way when had any problem, how to solve...siapa nak jmpe...nak refer pada siapa...tidak juga semua yang di atas itu benar2 belaka...ada benarnya kata-kata dan hujah pembngkang...kenapa perlu dah nak hampir PRU baru nak sibuk bagi duit dan sumbangan bagai??? sape yang mentadbir, dia punyai segalanya...kuasa ... duit ... x timbul masalah pun if any parti mentadbir ....

      Delete
    4. Rajin anwar tulis yea,ni Sedaka bila PKR nak tanding...

      Delete
    5. dah la tu yer... video tu sebenarnya bukan mahathir mengaku pun... perli tuuu... sengaja plak nak amik video ni kononnya mahathir mengaku... apa raaaa.... selidik dulu laa... orang sekarang bukan macam dulu lagi...

      Delete
    6. betul tu.....mulut Tun M cakap lain, sarikata tulis lain..... klu dah penipu...penipu juga lah Anwar ni....
      Perangai dh mcm Dajal menghasut bangsa melayu sampai berpecah-belah

      Delete
  2. MElayu... aku takut bangsaku akan terus layu dan lesu kerana kita sukar bersatu

    ReplyDelete
  3. ya ALLAH ya tuhan ku.engkau lah yg maha mengetahui segala-galanya apa yg di langit dan di bumi serta seluruh alam semesta...tunjukkan lah kebenaran-kebenaran yg telah di sembunyikan di negara kita ini...aku berdoa kpd ALLAH S.W.T. moga2 PAKATAN RAKYAT akan menang PRU-13 pada tahun ini.....

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. dato, last two days ex PKR Shamsul Hidayat came over to the kampong. and since our house is near the place we heard everything. suddenly my young daughter ask me a question. Mummy what did Anwar Ibrahim do that they have to said all the bad things about him.? My answer is.. they are scared of him, since he is smart and very influence. They are scared that he will become the Prime Minister. and she said .. so sad i dont think he is such a bad person. My prayers is . .Gud Luck Dato Seri

    ReplyDelete
  6. Ya Allah tunjukkanlah pihak mana yang dipihak yang benar,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukankah selama ini kebenaran telah ditunjukkan? Perjuangan Anwar Ibrahim semakin bercelaru, cita-citanya menjadi PM semakin pudar. Tidakkah ini kehendak Allah?

      'Sesungguhnya Allah tetap akan melakukan sesuatu yang dikehandakiNya'.

      Hujah yang Anwar berikan lebih banyak menempelak dirinya sendiri.

      Allahlah yang menentukan siapa yang akan diberikan kuasa.Begitu juga Dia yang menentukan siapa yang akan dilucutkan kuasa jika dikehendakiNya.

      Kita semua hamba Allah; Anwar, Najib, saya dan anda juga. Doakan agar kita dilimpahi rahmatNya.

      Delete
    2. SAYA TETAP MEMILIH BARISAN NASIONAL.PARTI YANG MELETAKKAN AGAMA BANGSA DAN NEGARA MENJADI KEUTAMAAN.DATO SRI NAJIB TELAH MENUNJUKKAN BANYAK PERUBAHAN KEARAH KEBAIKAN SELEPAS PIMPINAN ABDULAH BADAWI.TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL DALAM MENGEKALKAN KEAMANAN DISAMPING MENGUKUHKAN EKONOMI NEGARA.SEMOGA ALLAH MEMBANTU BARISAN NASIONAL MEMEGANG TAMPOK KEUTUHAN KERAJAAN MALAYSIA. AMEEN

      Delete
    3. SAYA TETAP MENDOAKAN BARISAN NASIONAL YANG AKAN MENERAJUI NEGARA KITA YANG BERBILANG KAUM.TERUSKAN PERJUANGAN DEMI UNTUK NEGARA YANG TERCINTA. SAYA TIDAK SANGGUP LAGI MELIHAT BUMI BERTUAH INI DIGADAIKAN KEPADA ORANG LAIN.SEMOGA SAUDARA ANUAR BERUNDUR DENGAN CARA TERHORMAT DEMI KEMAKMURAN DAN PERPADUAN RAKYAT MALAYSIA.AMEEN.ALLAHHUAKBAR..

      Delete
    4. siapa sahaja yang menjadi pemimpin pasti akan berusaha menjadikan pimpinannya berjaya, tapi yang membezakan antara mereka adalah ketakwaan dan keimanan kepada Allah SWT, umpama perbezaan orang yang solat dengan berwuduk dan orang yang solat tanpa wuduk, nampak pada mata kasar sama tapi yang satu sah solatnya dan yang tidak berwuduk pasti tidak sah, wallahua'lam

      Delete
  7. Saya tetap bersama Dato' Sri... semuga Allah beri ketenangan kepada mu ...
    Ya ALLAH....
    Amin....
    DSAI-PM seterusnya

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum dato seri anwar..dugaan yg anda hadapi cukup hebat...cukup hebat. cara anda diperlakukan sungguh tidak berperikemanusian..anda diaibkan..dihina..difitnah ..dipenjara..hanya ALLAH yg maha mengetahui bertapa tersiksanya anda..berat mata memandang berat lagi bahu memikul...semoga ALLAH merahmati anda..sokongan ternyata milik anda..hanya izin ALLAH yg diperlukan..pohonlah kepadaNYA...INSYAALLAH

    ReplyDelete
  9. Bercakap memang mudah kerana kami tak pandai. Tapi takkan seramai lebih 40 orang yang meninggalkan Anwar bodoh juga. Tuduh mereka di sogok, anda juga sogok orang sana sini asalkan dapat menunjukkan anda baik. Anda lagi jahat sebab anda nampaknya alim tahu hukum hakam. Susah nak percaya anda yang punya penyakit split personality.

    ReplyDelete
  10. Awak ada point disini anwar. Tai sukar untuk mempercayai anda. Bila anda kalah di mahkamah anda kata ini tidak adil. Mahkamah dikawal oleh orang berkuasa. Bila menang anda hanya cakap mereka terpaksa adil. Hujah anda, sama juga. Semua orang yang salah. Yang benar hanya anda sorang aje. Mana teman2 anda. Ramai dah lari kenapa ye. Belilah ramai2 lagi.

    ReplyDelete
  11. Itu bukan pengakuan. Itu sindiran.. Itu pun tak fham ka?

    ReplyDelete
  12. ini tipu lah ...tengok lh yg full video

    ReplyDelete
  13. Sudah lah Dato'. Kalau amanat nakkan putra jaya hanya untuk membalas dendam dan membuka rahsia sana sini. Cukuplah... dah banyak perpecahan telah berlaku dikalangan bangsa ku. cukuplah. Saya doakan moga sesiapa yang berhajatkan putrajaya untuk menjadikannya wadah untuk membalas dendam dan untuk kepentingan peribadi dijauhkan Allah. Jom kita sama-sama doakan kesejahteraa negara kita dan tidak lagi ada reformasi dan demostrasi budaya yang dibawa oleh DSAI

    ReplyDelete
  14. Setuju dengan fazieyra, takkan mengaku sambil ketawa gitu ... tak habis2 menipu ...tengok lh yg full video

    ReplyDelete
  15. Sudah lah Dato'. Kalau amanat nakkan putra jaya hanya untuk membalas dendam dan membuka rahsia sana sini. Cukuplah... dah banyak perpecahan telah berlaku dikalangan bangsa ku. cukuplah. Saya doakan moga sesiapa yang berhajatkan putrajaya untuk menjadikannya wadah untuk membalas dendam dan untuk kepentingan peribadi dijauhkan Allah. Jom kita sama-sama doakan kesejahteraa negara kita dan tidak lagi ada reformasi dan demostrasi budaya yang dibawa oleh DSAI

    ReplyDelete
  16. Fitnah besar ni.....tanggunglah azab di akhirat kelak kerana menjadi syaitan bertopeng manusia....Dajjal Di Malaysia....

    ReplyDelete
  17. kalau nak minta simpati pun,janganlah nak mencarut,cakaplah baik-baik dan jangan lah asik nak buat cerita yang tak betul.dari penghayatan saya awak ni lebih baik jadi penulis cerita tamil kerana dari penulisan awak ni lebih kurang dengan apa yang saya tonton dalam movie tamil ,dimana seorang hero yang sentiasa menyalahkan pihak berkuasa dan akhirnya dia dapat menjadi pemimpin kepada orang yang memuja dia.......

    ReplyDelete
  18. Hanya jauhari mengenal ma'nikam, dan hanya johari mengenal maniam..Imam Ghazali melarang membincangkan sesuatu ilmu bukan dgn ahlinya..sudah lah DSAI, biarkan mereka dgn labu-labunya,,,saya sokong perjuangan DSAI sejak 1998...
    Allahuakbar

    ReplyDelete
  19. DSAI, biarlah mereka nak cakap apa...sbb hanya Johari mengenal Maniam....Gud Luck

    ReplyDelete
  20. Di manakah orang Melayu sekarang? Berpecah belah kerana ugama, politik dan ketaksubpan dan perasaan hasad dengki. Bangsa lain bersatu walaupun mereka berlainan pendapat. Orang Melayu berpecah belah disebabkan beralainan pendapat.

    Orang Melayu masih jauh ketinggalan disegala segi..pelajaran, perniagaan, "skills" etc tapi masih tidak sedar dan berpecah belah. Bangsa lain ketawa apabila orang Melayu berkelahi sesama sendiri, kerana ini lah peluang bagi mereka untuk menuntut perkara perkara yang selama ini tidak diperuntukan untuk mereka. Kita orang Melayu masih tidak sedar! Fikirkan!

    Siapa yang "control" ekonomi negara ini? Orang Melayu? Saya takut akan masa depan anak anak saya akan susah disebabkan oleh politik orang Melayu yang tidak memperjuangkan nasib orang Melayu tetapi hanya ingin memerentah dan berkuasa untuk kepentingan diri sendiri.

    ReplyDelete
  21. Orang Melayu! Berkelahi sesama sendiri! Di ketawakan oleh bangsa lain! Orang Melayu masih tidak sedarkan diri tertindas dinegeri sendiri oleh kerana berpecah belah! Berpecah belah kerana UGAMA ISLAM, POLITIK, KETAKSUBPAN, SIFAT HASAD DENGKI dll!

    Kalau kita pergi ke shopping complex fikirkan...ada kah kedai yang dimiliki oleh orang Melayu? Orang Melayu masih jauh ketinggalan dibelakang dalam segala bidang walhal bangsa asing pandai, kaya, maju dalam perniagaan.

    Orang Melayu berkelahi, bangsa asing terus bersatu dalam mencapai matlamat mereka. Kita masih berangan angan yang orang Melayu akan terus memerentah negara ini walhal tanpa disadari memberikan hak kita kepada bangsa lain disebab kebodohan sendiri.

    Saya takut generasi anak anak saya yang masih kecil akan besar merempat di tepi jalan untuk mendapatkan sesuap nasi......FIFIRKAN LAH WAHAI BANGSA KU

    ReplyDelete
  22. Syukur rkyat BIJAK tetap memilih BARISAN NASIONAL ...lega la baca ulasan ni

    ReplyDelete
  23. besarnya AGENDA datuk sri ni.sdh2 la nk cari kslhn org laen yg hanya memperlihatkan "isi hati" datuk sri yg lm trpndm.bnyk gimmick,lakonan yg memualkan.kalu "bdk2" bole la datuk sri jualkn tiket tuk dorang.kerana "GELOMBANG" yg d bw o datuk sri tlh pecah belahkan bangsa MELAYU.yg sy tk fhm kenapa,mengapa,bagaimana???

    ReplyDelete
  24. Bercakap pasal MELAYU....Siapakh parti yg kononnya membela n memperjuangkn org melayu selama ini klu bukan UMNO. Tp apa yg boleh dbggakn lagi dgn UMNO, dgn keadaan bangsa Melayu, hak bangsa melayu, status tanah utk bangsa melayu, keadaan agama dan budaya Melayu, masalah sosial, budaya, remaja melayu dn mcm2 ttg melayu.....mmg terlalu sedih & dn amat mmbimbgkn. Setelah 50 tahun lbh dberi peluang, inikh hasilnya UMNO, releven kah lg? perlukah dberi peluang lbh lama lg utk melihat org MELAYU lebih tenat lg...MAKA FIKIR DAN SEDARLAH SEMUA. KLU ANDA SEMUA BENAR2 CINTAKN BANGSA MELAYU ISLAM....KEMBALILAH KEPADA PERJUANGAN ISLAM KERANA HANYA ISLAM YANG SEBENAR2NYA MENJAMIN KESEJAHTERAAN UMATNYA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah rumusan yang dapat kita buat dari keadaan ini? Kita orang Melayu tidak bersatu. Yang cerdik pandai dan berpegaruh tidak mahu menyatukan Bangsa Melayu didalam satu kumpulan yang kuat.

      PKR...Anwar Ibrahim..dengan agenda sendiri
      PAS...Nik Aziz dengan ?#@$$$ tak tahulah..
      UMNO..Najib Razak...dengan perangai ahli dan etc..etc...

      dan ramai lagi orang Melayu yang berwibawa tidak mahu bersatu malah menyemarakan perasaan pecah belah kepada semua orang Melayu. Bagaimana kita hendak mengatasi kekurangan telah sedia ada ini. Ibu saya selalu meningatkan saya "Kamu ini pandainya tinggi sampai kelangit tapi bodoh sampai mencolek (touch) abu".

      Bagaimana hendak menolong orang Melayu kalau orang Melayu tidak berkuasa....Fikirkan!

      MELAYU - ISLAM - MAJU...







      Delete
  25. Sy sokong dato,teruskan perjuangn,yg kutuk tu biasa la,org yg xberape nak cerdik,solat pun xmenentu,quran pun xjdkan amalan,mereka kurg pandai,kdg2 kesian juga golongn mcm ni,xdpt sepenuhnye ilmu agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal ugama dan ibadat sesaorang itu hanya Allah dan orang itu sahaja yang menentukannya. Jadi jangan lah kita menuduh sesuatu yang kita tidak tahu!

      Delete
  26. Poorah Anwar..hang dok bohong kat sapa woooi.Tulis ni nak mintak simpati kat org atas pagaq ke atau org UMNO...silap le.Ni pun rasanya bukan hang sendiri yg tulis.Barua-barua dan pedajei hang yg tulis.Apa pun hang nak kata pasai liwat tu org dah x percaya.Hang memang suka seks meliwat...tengok muka hang pun dah tau.Wooooi...mcm mana hang nak meliwat kat penjara..nak kena balun dgn banduan2 yg hang nak liwat.Susah nak cari tempat nak berjuburd situ. Tu pun mana kami tau hang x pernah berjubur di dalam sana.Hang kata hang lagi senang berjubur di luar negara kan? Mana kami tau hang tak buat keja kotor tu kat sana.Entah2 hari buat keja tu d sana. D sini pun hang boleh buat keja tu.Apa pun hang nak kata dan perjelas hang tak layak walaupun sebesar jarah pun dan meloya klu nak jadi nak jadi pemimpin (apatah lagi PM) di malaysia ni.Hang p jadi PM kat Sierra Leone ke boleh la.Sini kami orang yang bertamaddun dan ada akal dan x buta hati tetap menolak hang si Anwar pengkhianat. Hang kata ada org yg buat aniaya kat hang ada yg mati dan sakit....tunggu la tak lama lg hang pulak...Gila kuasa..

    ReplyDelete
  27. Melayu akan hanya bersatu sekiranya mereka kembali kepada islam. MELAYU itu ISLAM. Hayatilah Khutbah Terakhir Nabi Muhammad dibawah ini semoga kita berolih Taufik dan Hidayat.

    ============================================================

    Khutbah Terakhir Nabi Muhammad S.A.W .

    Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah, tahun 10 Hijriah di Lembah Uranah, Gunung Arafah

    "Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan telti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

    Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci.Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.

    Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.

    Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam Susana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

    Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

    Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaaku.

    Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.

    Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi, konklusi kepada khutbah nabi ini ialah BN + PAS = ISLAM MEMERINTAH DAN BUKAN ISLAM DILINDUNGI..TAKBIR!

      Delete
    2. Betul tu,aku sokong 100%..BN + PAS = NEGARA MELAYU BERASASKAN ISLAM...TAKBIR!

      Delete
    3. Adakah bersama orang yang menolak hudud yang berkata berkata dengan lantangnya "OVER MY DEAD BODY" kita masih mahu bersekongkol dengan mereka. Saya rasa arah tujuan orang Islam telah terpesong sedikit demi politik..

      Delete
  28. Amran Murtazadi ni dah sahih menjadi manusia setan. Lihatlah percakapan nya sangat kotor. Belum lagi kita tengok dari tingkah laku nua. Pasti JIJIK. Tak perlu lah saya mengenalinya.

    ReplyDelete
  29. http://www.youtube.com/watch?v=p7Rw78lHxhM

    ReplyDelete
  30. Dsai, tun buat lawak u took as pengakuan. Tu bodoh namanya. To dsai all are conspiracy but what u try to najid can be conspiracy also. But at least ds najid dare buat sumpah laknat but dsai got no ball to do so. Sapa benar???
    I dont think tun is so stupid just to pekena u with liwat issue as tun must aware that it is difficult menyakinkan rakyat. But why tun still opt for liwat issue as there must be some easier conspirary to throw you out.
    Why now 30 out of 32 pengasas pkr has left u. There is also many of your sahabat also left you. This show u r not wanted and what u did with hadi and kit siang just for the votes and not in sincerity.
    Issue ALLAH another thinf that you were wrong. Apa salah kalu bible guna perkataan Tuhan saja and kalu nak bagi melayu faham jesus pun pi tukar jadi nabi isa as. Berapa kerat penganut kristian dari sejumlah 1.8juta berbangsa melayu atau hanya faham bahasa melayu kerana most of them read in english. So this just another political issue nak dapat undi poket.
    Dsai belum terlambat untuk bertaubat dan guna la kekayaan anda untuk kebaikan bukan memecahbelahkan negara.

    ReplyDelete
  31. DALAM KEADAAN SEKARANG YANG PALING PENTING ADALAH MEMPERTAHANKAN HAK-HAK ORANG MELAYU. BEGABUNG LAH WAHAI PARTI ORANG MELAYU DEMI BANGSA DAN NEGARA MALAYSIA YANG TERCINTA. BERSATU TEGUH BERCERAI MAMPUS.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kalau dilihat apa yang berlalu sekarang ialah calon calon yang bertanding hanya mementingkan diri sendiri.

      Delete
  32. Aku xbleh nk komen ape2 sbb aku xtahu ape2 psal politik.. Bkan xnak amik tahu tp kene amik msa utk blajar psal politik dan cari info,fakta dan kbnaran psal ssbuah parti.. Tp ape yg aku nmpak,bila umno pgang malaysia smua yg hram jdi halal.. Kata ngara islam,tp knapa lluskan lsen utk pub dan arak?? Mnta sape2 ahli umno bg pnjlasan..
    -mat kompius

    ReplyDelete
  33. Sy yakin kebenaran akn terserlah jg akhirny. Jika dsai benar insyaAllah perjuangan dsai akn berjaya. Semoga sukses.

    ReplyDelete
  34. Bosan dgn dunia politik....
    Mne prti bg duit kami amik gntung bndera unmo ka bn ka pas ka pkr ka jnji ade gaji kami sebat....

    ReplyDelete
  35. ya lah..saya ni budak baru belajar...10 ke 15 tahun yg lalu sya merasakan yg kita org islam ini sudah terbela apabila kerajaan masuk ke negeri sabah...tapi untuk pengetahuan rakan2 sekalian sebelum itu orng2 islam d negeri Sabah sangat menyedihkan...mana2 orng Islam yg ingin belajar dan memohon biasiswa amat payah utk diperolehi,itu belum masuk bab tentang kebajikan orng2 islam...bila saya cuba utk mengimbau sejarah tersebut sya amat bersykur dgn apa yg ada sekarang...tapi semenjak dua menjak ini macam seakan-akan orn islam sudah berpecah mungkin di sebabkan oleh rasa dendam barangkali?...utk pengetahun rakan2 seislam, di sabah ini kami masih lagi ada rasa syukur di atas nikmat sekarang..dan yg palin penting biarlah orng2 islam ini akan terus bersatu kerana suku bangsa lain akan mengambil kesempatan terutamnya...? saya rasa tidak salah kalau orng kita yg mendapat tender2 besar,tdk salah orng islam kaya raya,tidk slaha orng islam mempunyai bangunan dan kedai2 besar (dll) seandainya "orang melayu tdk mudah lupa"..siapakah kita yg cuba utk rasa dengi dgn orng2 islam ini...cuma yg menghairankan saya sya di Sabah bila si Islam ini dapat itu,dpt ini kaya itu kaya ini kita sudah merancang utk menjatuhkan....tapi kalau bangsa lain kita seakan gembira malahan tersangat gembira bagai kera dapat bunga orkid mcm tu...Entah lah..sedih sungguh bila pemimpin2 besar ini memasang angan2..yg satu ingin terus menabur bakti kpd rakyat,yg satu lagi bercita2 ingin jadi PM,yg satu pula sudah separuh abad dan bakal berkawan dgn "achai dan amoi.."yg dulunya hanya utk ISLAM.. kita mungkin sebenarnya terlalu banyak memberikan penghormatan kpd mereka2 ini..

    ReplyDelete
  36. sape nk putrajaya ambik je r. skrg rakyat cume nk hidup damai. yg penting angka utang negara kene turun. jgn la tiap 5 thn melipat ganda. dh smpai bankrap. semua rakyat tanggung r utang. yg dh kaya. duit dia irg dh simpan luar negara. yg miskin cam kita ni lg nk gaduh??? zaman Tun M. serah kuase. angka tu bru brape. jgn lupe, Tun M dah siapkan byk tuk kita. ade petronas n proton. patut negara kita dh ade untung. tp terbalik. utang naik brape kali ganda. n i pelik sgt proton jual oversea jauh murah dr local market. rakyak skrg cuma nk adil n cari makan. hidup x lah tekanan sgt.

    ReplyDelete
  37. aq hnya mmpu berdoa agar ALLAH mberi rkyat Malaysia pemimpin yg terbaik yg blh memimpin negara dgn adil.sejahtra dan selamat..mge kte sume slamat di dunia dan di akhirat..aminnn:-)

    ReplyDelete
  38. Aku.
    Aku tak tahu apa-apa. Tapi aku baca komen-komen disini membuat aku terpanggil untuk bersuara. Siapa kah yang benar dan siapakah yang tidak. Bagi ku Allah itu benar, Rasullallah itu benar, Quran itu benar, Malaikat itu benar dan Hari Kiamat itu benar.
    Kalau ingin berhujah tentang sesuatu,berhujahlah dengan Ilmu dan janganlah berhujah dengan perasaan. Malulah kepada diri sendiri sekiranya kamu berhujah dengan tiada kebenaran ilmu.

    ReplyDelete
  39. Go DSAI.. Komen2 diatas mostly arised from the knowledge at the surface area.. Go deeper guys.. Jgn hanya menjawab dari satu sudut tanpa melihat kearah sudut yang lain.. As we all know different people with different level of mentality.. Cam depa cakap dulu la pembangkang ni kalu letak calum kayu pun penyokong pangkah but now its the other way round.. If BN is gentlemen enough they would not have touch the royalties just to get back to regain terengganu.. Jika BN mendahulukan rakyat xde la pipeline dari laut ditukar ke laluan melalui thailand sbb xnk beri royalties kpd kerajaan kelantan.. Kita rakyat yg mendokong BN terpaksa menanggung lebihan kos dimana kereta nasional(kononnya) mendapat pengiktirafan diluar negara walhal sebiji wira hanya terjual dgn harga rm26k dan lebihan itu sapa yg tanggung ??? Rakyat sejati malaysia yg terpaksa membayar rm52k untuk sebiji kereta tersebut.. Pendapatan sudah di tax.. Beli brg kena tax.. Makan kedai mamak kena tax.. Kata untuk pembangunan prasarana.. Guna toilet awam kita sama setaraf dgn indon,bangla,myanmar dll kena byr herga yg sama.. Where is our previlleage? Kesalahan org cepat diperbicarakan.. Gantung jawatan.. Kalau dari kalangan BN bebas kerana menggunakan term you're innocent until you're proven guilty.. Hmmm kalu nk sebut pun payah sbb tahap intelektual yg berbeda.. Juz go deep and hope all of u realize why most of our bright student are not willing to comeback and work here and going deep down to help in the change of our old scenario with the same old shit! ! Kerajaan islam yg takut pada hukum hudud.. Kerajaan islam yg xtau nk selesaikan isu murtad.. Sedih !!!!

    ReplyDelete
  40. mungkin rmi yang sukar nak percaya., dah puas cuba untuk bertahan dengn BN tetap hati saya beralih pada keadilan. Sampai hati tertanya kenapa diri masih memilih keadilan walau berulang kali membasuh hati utk mmpercayai BN? Mungkin Allah nak tunjuk sape benar dan salah. Mungkin jugak Allah nak lindung say dari segala sengketa.

    Dunia dah makin ke hadapan. Kenapa kita takut untuk perubahan? Manusia di beri akal unuk berfikir lihat dengan mata hati bukan mata kebatilan.

    Ketika diri difitnah beliau masih tetap mendahulukan hukum islam. Tak nak sumpah atas fatwa yang dikeluarkan. HARAM bersumpah demi kepentingan politik.

    Fahamkan dahulu hukum islam sebelum melaksanakan sesuatu berkaitan politik. Bukan DSAI sahaja, tetapi seluruh pemimpin di seluruh dunia.

    Kenapa manusia takut akan perubahanm? Zaman jahiliyah dahulu juga takutkan rasulullah membawa ajaran baru. Takut mereka mendengar kebenaran mengatasi yang batil.

    Walau apapun saya masih percaya Allah kebenaran pasti mengatasi kebatilan.

    Kalau benar pun DSAI ini penghancur umat, cuma satu doa ku pada ya rabb..

    HANCURKAN PEMIMPIN YANG ZALIM, MENANGKAN PEMIMPIN YANG ADIL..

    ingat kiamat tiba pabila daulah islamiyah kembali bersinar di di dunia pimpinan Imam Mahadi R.A.

    Wallahua'lam..

    ReplyDelete
  41. Dipetik dari Hadis 40

    Daripada lbnu 'Abbas r.a) bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
    "Sekiranya manusia diberikan setiap tuntutan dan dakwaan mereka, nescaya ramai orang akan menuntut harta dan darah kaum lain (iaitu menuntut bunuh balas), akan tetapi mestilah tuntutan itu berbukti keterangan bagi pihak yang mendakwa dan sumpah bagi orang yang tidak mengaku."

    Pengajaran hadis: (1) Hadis ini menerangkan sikap dan tabiat buruk kebanyakan manusia di mana mereka gemar mendakwa sesuatu yang bukan milik mereka. Sekiranya semua dakwaan mereka dituruti, nescaya akan kecohlah sistem kehidupan manusia. Secara tidak langsung ia membayangkan bahawa banyak persengketaan, pergaduhan malah pembunuhan dan peperangan yang berlaku di kalangan manusia membabitkan soal harta benda dan kekayaan.

    (2) Untuk menghadapi kes tuntutan dan dakwaan seumpama ini, lslam membawa suatu kaedah kehakiman yang bijaksana iaitu setiap orang yang mendakwa sebarang tuntutan mestilah mengemukakan bukti keterangan menyokong dakwaannya sementara orang yang didakwa pula mestilah bersumpah menafikan tuduhan tersebut.

    (3) Agama lslam adalah agama yang adil dan menyelesaikan masalah umatnya secara adil dan saksama.

    ReplyDelete
  42. TIAP TIAP PERBUATAN, PASTI ADA BALASAN

    ReplyDelete
  43. Saya tabik dengan Datuk Seri . teruskan perjunganmu ! Semoga kemenangan berpihak kepada Pkatan Rakyat... InsyaAllah ! HIDUP PAKATAN !

    ReplyDelete
  44. Saya sokong dsai.teruskan perjuangan.

    ReplyDelete
  45. saya sebagai peneraju negara mendatang mendoakan yang terbaik buat negara semoga dikurniakan pemimpin yang mengikut sunnah rasullah saw dalam memimpin..aminn

    ReplyDelete
  46. apa apa pun utamakan islam sebagai landas berhujah dan memberi pandangan.. jangan diikutkan perasaan.. ikut cara nabi baru negara jadi aman dan diberkati. saya mendokan yang terbaik buat negara.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.