Terkini!!! Tamparan Besar Buat KUIN - Mahkamah Isytihar Gantung Pelajar KUIN Tidak Sah.. Jom Terjah!!!



KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membenarkan permohonan Semakan Kehakiman (Judicial review) lima orang pelajar Kolej Universiti Insaniyah (KUIN) bagi membatalkan keputusan penggantungan mereka oleh pihak KUIN pada 26 Mei 2011 yang lalu.

Dalam keputusan bertulisnya yang dibaca petang semalam Yang Arif Hakim Abang Iskandar Abang Hashim menyatakan bahawa keputusan Jawatankuasa Tatatertib Pelajar KUIN bertarikh 26/5/2011 yang memutuskan bahawa 5 pelajar tersebut bersalah melakukan kesalahan tatatertib dan melanggar Tatatertib Pelajar 2007 yang mana keputusan tersebut dikekalkan oleh Jawatankuasa Rayuan Tatatertib Pelajar KUIN bertarikh 6/7/2011 adalah tidak sah dan terbatal.

Alasan yang diberikan oleh hakim adalah Kaedah-Kaedah Kolej Universiti Insaniyah (Tatatertib Pelajar) 2007 iaitu undang-undang yang pelajar-pelajar itu dibicarakan adalah ultra vires seksyen 46 (1) Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 (Akta 555) dan juga ultra vires Artikel 11 (2) Perlembagaan KUIN .

Hakim juga mengistiharkan bahawa Kaedah-Kaedah Kolej Universiti Insaniyah (Tatatertib Pelajar) 2007 juga ultra vires seksyen 46 (3), (4), (6), (7), (8) (9) (10) dan (11) Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 (Akta 555).

Ketika digantung kelima-lima pelajar tersebut adalah pimpinan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) di mana salah seorang dari mereka adalah Presiden MPM.

Kelima-lima pelajar tersebut diwakili oleh Cik Azhana bin Mohd Khairudin dari Tetuan Mohamed Hanipa & Associates manakalah KUIN diwakili oleh Karpal Singh.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.