Potong Subsidi Boleh Jimat RM750 Juta Setahun Tapi Belanja Untuk JPM RM4 Billion Bagi tahun 2010

PM terima RM4 bilion biaya operasi 2010

Pentadbiran Datuk Seri Najib Razak hari ini mendedahkan telah memperuntukkan dana sejumlah RM3.956 bilion untuk membiayai operasi Jabatan Perdana Menteri (JPM) tahun ini.

Dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen DAP Nga Kor Ming, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz berkata, peningkatan kos adalah ekoran langkah mewujudkan “agensi-agensi baru” dan juga jawatan-jawatan sokongan.

Bilangan kakitangan awam di Jabatan Perdana Menteri juga meningkat daripada 21,045 orang pada 2003 kepada 43,544 orang tahun ini.

“Menghabiskan RM4 bilion bagi hanya satu jabatan kerajaan menelan kos lebih lima kali ganda berbanding pembiayaan kerajaan negeri Perak.

“Negara berhadapan dengan defisit sejak 15 tahun lalu, kita masih mempunyai jumlah tenaga kerja sektor awam paling ramai di dunia dan begitu juga anggota Kabinet,” kata Nga.

Wakil rakyat Taiping ini mendakwa tujuan beberapa jabatan kerajaan dalam Jabatan Perdana Menteri sendiri memerlukan penjelasan lanjut.

“Salah satu agensi yang diwujudkan ialah menguruskan pejabat bekas perdana menteri Tun Abdullah Badawi? Sejak bila bekas perdana menteri-perdana menteri memerlukan pejabat? Jadi, apabila Najib berhenti daripada menjadi perdana menteri, kita perlu mewujudkan satu pejabat bagi beliau?

“Bagaimana dengan Tun Dr. Mahathir? Di mana pejabat beliau? Adakah kita memerlukan satu lagi pejabat bagi beliau?” kata Nga.

Peruntukan belanja mengurus JPM tahun ini telah meningkat melebihi sekali ganda daripada 2003 berikutan pertambahan agensi di bawah pentadbirannya.

Ia termasuk kemasukan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi, dan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) ke bawah tanggungjawab jabatan itu pada tahun lepas.

Selain itu, pewujudan agensi baru termasuk Urusetia Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, Unit Kerjasama Awam Swasta, Pejabat Urusetia Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah (Ahmad Badawi), Sekretariat Majlis Penasihat Ekonomi Negara, Pejabat Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi Negara dan Unit Pelaksanaan dan Prestasi (Pemandu), telah meningkatkan jumlah kakitangan jabatan itu.

Peruntukan perbelanjaan mengurus JPM tahun ini adalah sebanyak RM3.9 bilion berbanding 2003 dengan RM1.5 bilion untuk perbelanjaan, malah peruntukan belanja mengurus JPM tahun lepas terpaksa ditambah sebanyak RM130 juta daripada peruntukan asal yang diluluskan iaitu sebanyak RM3.6 bilion, dengan menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak RM3.7 bilion, katanya.

Sebelum ini, Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi terletak di bawah bidang kuasa JPM pada 2004 sebelum diletakkan di bawah Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan pada 2008 manakala LPKP pula di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi sebelum kedua-duanya dirombak dan diletakkan di bawah JPM pada tahun lepas.

Nazri berkata dengan ini jumlah kakitangan itu untuk tahun ini adalah seramai 43,544 orang di mana daripada jumlah tersebut, kumpulan pengurusan tertinggi adalah seramai 384 orang, pengurusan dan profesional seramai 9,736 orang dan sokongan seramai 33,424 orang.

Ini jauh lebih banyak berbanding dengan jumlah kakitangan jabatan itu pada 2003 yang hanya seramai 21,045 orang dengan 136 orang di bawah kumpulan pengurusan tertinggi, pengurusan dan profesional seramai 4,781 orang dan sokongan seramai 16,128 orang, katanya.

Selain itu, jabatan dan agensi sedia ada di bawah JPM turut mengalami pertambahan perjawatan termasuk Majlis Keselamatan Negara (MKN), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu), Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Bahagian Pendidikan Awal Kanak-Kanak (Permata), katanya. -TMI


Penjimatan subsidi diperuntukkan bagi sektor penting pendidikan dan kesihatan

Penyelarasan harga barang yang diumumkan hari ini akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini dan diperuntukkan untuk sektor lebih penting seperti pendidikan dan kesihatan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Ini termasuklah pengumuman kerajaan baru-baru ini bahawa semua pelajar yang mendapat 9A+ dan pelajar miskin yang layak mendapat biasiswa dan meningkatkan perbelanjaan untuk menyediakan kemudahan kesihatan seperti Klinik 1Malaysia, termasuk klinik bergerak 1Malaysia,” kata beliau.

Selain itu, kerajaan akan meneruskan Projek Penyeragaman Harga Barang Perlu di Sabah dan Sarawak bagi mengurangkan beban rakyat luar bandar, kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Najib hari ini mengumumkan bahawa subsidi bahan api, khususnya petrol, diesel dan petroleum gas cecair (LPG), serta gula, akan dikurangkan sebagai langkah pertama program rasionalisasi subsidi secara berperingkat-peringkat berkuat kuasa esok.

Katanya langkah itu diambil agar impaknya hanya minimum bagi individu keluarga tetapi memberi manfaat jangka panjang kepada negara.

“Pengurangan dalam perbelanjaan daripada perubahan ini akan membolehkan kita menggunakan dengan lebih baik sumber untuk keluarga, masyarakat dan pertumbuhan perniagaan,” katanya.

“Kerajaan telah membuat keputusan yang sukar tetapi berani. Dengan memilih untuk melaksanakan perubahan subsidi sederhana, kita telah mengambil langkah penting dalam landasan yang betul ke arah mencapai komitmen kita bagi mengurangkan defisit fiskal tanpa membebankan rakyat Malaysia.

“Langkah-langkah ini bagi membuktikan tanggungjawab fiskal kita. Ia akan meningkatkan kestabilan kewangan Malaysia, sementara ia juga melindungi rakyat,” katanya.

Ini menandakan permulaan pelaksanaan program rasionalisasi subsidi kerajaan yang banyak diperkatakan dalam usaha mengurangkan beban subsidi negara oleh kerajaan yang semakin meningkat, mengelak masalah penyeludupan dan menjadikan ekonomi negara lebih kompetitif.

Menurut Najib, penyelarasan harga bahan api dan gula ini adalah yang paling minimum berbanding dengan cadangan yang telah dikemukakan oleh Makmal Rasionalisasi Subsidi kerana kerajaan mahu mengimbangi di antara kepentingan rakyat dan keperluan mengurangkan defisit negara.

Sebaliknya, beliau berkata subsidi bagi pelajaran dan kesihatan akan terus dipertahankan, dan walaupun berlaku penyelarasan, kerajaan masih lagi membelanjakan lebih kurang RM7.82 bilion setahun untuk subsidi bahan bakar dan gula.

Menurut beliau, keputusan ini dibuat kerajaan setelah mengadakan proses perundingan dengan rakyat, bukan hanya dengan pembuat dasar di Putrajaya, tetapi beribu-ribu rakyat Malaysia melalui Hari Terbuka Makmal Rasionalisasi Subsidi, undian online, undian pesanan ringkas dan borang maklum balas menyatakan sokongan bagi menyemak semula pemberian subsidi secara berperingkat.

Najib berkata, pemberian subsidi perlu dikaji semula bagi mengelak herotan dalam dagangan dan memastikan subsidi diberikan kepada golongan yang layak.

“Ia bagi memastikan subsidi diberikan kepada golongan yang layak dan membolehkan banyak hasil negara digunakan untuk pelaburan yang akan memberikan faedah jangka panjang bagi keseluruhan rakyat.

“Keputusan untuk menyelaraskan harga minyak dan gula ini, khususnya diasaskan daripada tiga perkara penting, antaranya kesemua subsidi ini tidak menepati sasaran, iaitu memberi faedah kepada pihak yang tidak layak seperti warga asing dan rakyat yang berpendapatan tinggi.

“Subsidi gula yang berlebihan pula memberi faedah kepada industri-industri dan bukannya keluarga kerana hampir dua kali ganda subsidi digunakan oleh sektor perniagaan.

“Selain itu, barangan yang bersubsidi tinggi, yang menjadikan ia paling murah di rantau ini, selalunya membawa kepada aktiviti penyeludupan,” kata Najib.

“Cara penggunaan bahan bakar dan gula juga perlu ditukar kerana penggunaan yang berlebihan akan mengurangkan sumber negara dengan cepat dan tidak menyumbang kepada usaha kerajaan melindungi alam sekitar.

“Dengan 40 peratus rakyat Malaysia yang berlebihan berat badan atau obes – dan peningkatan jumlah penghidap diabetes – kita perlu menangani apa yang dilihat sebagai satu isu kesihatan,” kata Najib. – Bernama


Ulasan GB

UMNO BN sudah menyerang rakyat. UMNO BN sudah menipu rakyat. UMNO BN sudah menzalimi rakyat.

Ayuh, bunyikan semboyan! Tentang UMNO BN habis-habisan.

Doakan agar UMNO BN segera dihancurkan Allah s.w.t.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.