Berpantang Maut Sebelum Ajal: 4 Hari 3 Malam Terkandas DiLautan Seorang Diri, Dipukul Ombak 3 Beradik

YAN - Empat hari tiga malam terkandas di tengah laut tanpa makan minum diiumpamakan seorang nelayan, Abdul Rahman Abdul Rani, 48, seperti mati hidup semula.

“Saya sendiri tak sangka akan selamat balik,” katanya dari Kampung Singkir Paya, dekat sini.

Abdul Rahman berkata, ketika kejadian lewat petang 5 Julai lalu, dia belayar seorang diri membawa bot yang baru dibelinya di Kuala Juru, Seberang Perai ke Kuala Singkir Laut, di sini.

“Saya pergi berdua dengan seorang rakan, Abu Osman Mustafa dan kami balik berasingan. Ketika berada kira-kira tujuh kilometer dari pantai Kuala Muda, datang ombak besar menyebabkan saya terpaksa melabuhkan sauh untuk menstabilkan kedudukan bot,” katanya.

Ombak itu, kata Abdul Rahman disusuli taufan selama kira-kira sejam.

“Saya tterkandas apabila enjin bot tidak berfungsi akibat dimasuki air dan terpaksa menunggu hingga hari cerah,” katanya.

Esoknya, Abdul Rahman tiba-tiba mendapati botnya sudah berada di tengah laut. “Daratan langsung tidak kelihatan. Pulau Pinang yang sebelum itu dapat dilihat juga sudah hilang entah ke mana. Sauh pula tergantung kerana saya berada di laut dalam,” katanya.

Apa yang menemani Abdul Rahman ketika itu hanya ayat al-Quran, zikir serta wajah isteri dan anak-anaknya yang bersilih ganti.

“Esoknya, satu lagi ombak besar yang dipanggil ‘ombak tujuh beradik’ setinggi kira-kira lima meter, menghempas bot saya. Saya ikat tong ikan pada lengan untuk ganti pelampung dan sembunyi pada dek yang sedikit terlindung. Ketika itu, hanya maut yang terbayang,” katanya.

Meskipun begitu dahsyat serangan ombak berkenaan, namun Abdul Rahman terselamat.

Pada hari ketiga, keadaan cuaca yang cerah membantunya mendapat petunjuk arah. Abdul Rahman menggunakan papan tudung kotak sebagai ganti layar untuk membawa botnya ke arah daratan.

“Saya basahkan badan dengan air laut kerana saya sudah hilang banyak air akibat tidak makan dan minum. Tapi dengan berkat zikir dan ayat al-Quran, saya tidak pula berasa lapar,” katanya.

Pada hari keempat, Abdul Rahman dapat melihat daratan yang akhirnya diketahui adalah Pulau Bidan.

“Dari sana, saya dibantu sebuah bot pukat tenggiri untuk pulang ke Kuala Singkir. Saya selamat sampai kira-kira jam 6.15 petang Khamis, 8 Julai selepas empat hari tiga malam terkandas,” katanya.

Sepanjang tempoh itu, kata Abdul Rahman, dia mengalami beberapa kejadian misteri termasuk mendengar bisikan supaya turun dari bot kerana sudah ‘sampai’ ke darat. “Setiap kali nak lelap, ada suara suruh saya minum air laut jika mahu terus hidup. Saya juga dengar orang bercakap-cakap di dalam bot sedangkan saya seorang diri ketika itu,” katanya.

Abdul Rahman berkata, dia juga ditemani sekumpulan ikan senangin dan tenggiri yang mengelilingi botnya pada hari ketiga.

Sementara itu, Abu Osman, 57, berkata, Abdul Rahman sepatutnya tiba di Kuala Singkir kira-kira jam 8 malam 5 Julai.

“Kerana dia tidak sampai hingga jam 10 malam, saya buat laporan polis setengah jam kemudian,” katanya.

-SinarHarian

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.