Mavi Marmara: 28 Orang Anak Menjadi Yatim Angkara Serangan Zionis Israel

Dua puluh lapan anak-anak harus kehilangan bapa mereka sebagai hasil dari serangan brutal Israel terhadap armada Kebebasan.

Sembilan orang warga Turki ditembak mati pada tarikh 31 Mei oleh tentera Israel yang menyerang kapal Mavi Marmara, kerana cuba menghantar bantuan kemanusiaan ke Jalur Gaza.

Lapan daripada mereka adalah ayah yang anaknya sekarang menjadi yatim kerana serangan Israel pada armada Kebebasan.

Dalam bahasa Arab yatim ini biasanya diterjemahkan sebagai yatim piatu. Namun, dalam agama Islam, kata yatim sebenarnya bererti seorang anak yang ayahnya sudah mati atau yang ayah dan ibunya telah mati. Ini adalah sebab mengapa media Islam yang memanggil mereka anak-anak yatim.

Berikut adalah biografi singkat dari sembilan orang, seperti yang dilaporkan oleh Lawrenceofcyberia.blogs.com:

1.Ibrahim Bilgen

Ibrahim Bilgen (61 tahun) adalah seorang jurutera kuasa dari Siirt.Dia adalah anggota dari dewan Listrik Turki. Dia pernah maju sebagai calon Parti Saadet dalam pilihanraya Turki tahun 2007 dan pemilihan walikota Siirt tahun 2009. Ia berkahwin dengan 6 orang anak.

2.Ali Haydar Bengi

Ali Haydar Bengi (39 tahun) menguruskan sebuah kedai telefon perbaikan di Diyarbakir. Dia lulusan dari Universiti Al-Azhar, Kaherah (jurusan Sastera Arab). Dia berkahwin dengan mempunyai 4 orang anak.

3.Cevdet Kiliçlar

Cevdet Kiliçlar (38 tahun), berasal dari Kayseri. Lulusan dari Universiti Marmara Fakulti Komunikasi dan sebelumnya seorang wartawan surat khabar untuk Gazette Nasional dan Times Anatolia. Beberap tahun lalu, dia adalah seorang wartawan dan webmaster untuk agensi Kemanusiaan ihh. Ia berkahwin dengan Derya Kiliçlar, dan mempunyai satu putri, Gülhan, dan satu putra, Erdem.

4. Çetin Topçuoglu

Çetin Topçuoglu, 54 tahun, berasal dari Adana. Dia adalah bekas pemain bola sepak amatur dan juara taekwondo yang melatih pasukan taekwondo kebangsaan Turki. Ia berkahwin dan punya seorang putera, Aytek. Isterinya, Cigdem Topçuoglu, juga ikut dalam kapal Marmara Mavi, tetapi selamat.

5. Necdet Yildirim

Necdet Yıldırım, (32 tahun) adalah pekerja bantuan agensi ihh dari Malatya. Ia berkahwin dengan Refika Yıldırım dan punya satu putri, Melek, berusia tiga tahun.

6. Fahri Yaldiz

Fahri Yaldiz (43 tahun), adalah seorang pegawai pemadam kebakaran yang bekerja untuk Kota Adıyaman. Ia berkahwin dan mempunyai empat anak.

7. Cengiz Songür

Cengiz Songür (47 tahun), berasal dari Izmir. Ia berkahwin dengan Nurcan Songür dan mempunyai enam putri dan satu putra.

8. Cengiz Akyüz

Cengiz Akyüz (41 tahun) berasal dari Iskenderun. Ia berkahwin dengan Nimet Akyüz dan mempunyai tiga orang anak - Furkan (14), BEYZA (12), dan Erva Kardelen (sembilan tahun).

9. Dogan Furkan Dogan

Furkan Dogan (19 tahun), berada di tahun terakhirnya di SMAKayseri di mana dia sedang menunggu keputusan ujian kemasukan ke universiti. Ia bercita-cita untuk menjadi seorang doktor dan sangat menyukai permainan catur. Ia adalah putra dari Dr Ahmet Dogan, profesor di Universiti Erciyes. Dia adalah seorang Turki-Amerika mempunyai dua kebangsaan kebangsaan dan mempunyai dua saudara kandung.

Tentera Israel menyerang armada Kebebasan di perairan antarabangsa di Laut Mediterranean awal pada tarikh 31 Mei, membunuh sembilan warga Turki di papan enam kapal dan mencederakan sekitar 50 orang lain.

Nasib tiga lain armada Kebebasan aktivis masih belum diketahui. (Fq / prtv)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.