Almarhum Dato' Ust. Fadzil Noor Mempunyai Pemikiran dan Tindakan Bijak


KUALA LUMPUR: PAS merampas Kelantan dalam pilihanraya umum 1990 adalah hasil pemikiran dan tindakan bijak presidennya ketika itu, Datuk Fadzil Noor.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, pemikiran dan tindakan bijak yang dimaksudkan itu ialah kesediaannya berunding dengan Tengku Razaleigh Hamzah dan bergabung dengan Semangat 46.

"Walaupun tindakan itu dikecam sendiri oleh penyokong PAS, ia menguntungkan PAS dari segi jangka masa panjang.

"Walaupun Datuk Fadzil mengalah sedikit, Pas tetap memerintah Kelantan sejak tahun 1990 lagi," katanya dalam ucaputama wacana pemikiran Fadzil Noor di ibu negara hari ini.

Ia dihadiri oleh kira-kira 100 orang penyokong parti Islam itu.

Salahuddin berkata, Fadzil setuju dengan pemintaan Tengku Razaleigh yang mahu menjadi menteri besar Kelantan tetapi PAS bertanding di lebih banyak kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan
"Kata Datuk Fadzil, biarlah Tengku Razaleigh nak jadi menteri besar. Tetapi beliau mahu PAS bertanding lebih banyak kerusi DUN dan biarkan Semangat 46 bertanding lebih banyak kerusi parlimen.
"Akhirnya PAS menjadi menteri besar Kelantan sejak tahun 1990 lagi," katanya.
Salahuddin juga berkata, tindakan bijak Fadzil dapat dilihat dalam isu pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari jawatan timbalan perdana menteri pada tahun 1998.

Katanya, Fadzil terbang dari Alor Setar ke Kuala Lumpur untuk bertemu Anwar.
"Ramai penyokong PAS yang membantah dan menentang tindakannya itu," katanya.

Salahuddin berkata, Fadzil bertindak bijak dengan menubuhkan Gerak terlebih dahulu tanpa membawanya dalam mesyuarat PAS.

"Saya yakin jika dibawa ke mesyuarat PAS, ia tidak akan diluluskan dan Gerak tidak akan ditubuhkan," kata ahli parlimen Kubang Kerian itu.

Gerak merupakan petubuhan membabitkan parti poitik pembangkang dan badan bukan kerajaan (NGO) untuk membela pemecatan Anwar oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, tindakan bijak bijak dan berpandangan jauh Fadzil itu nyata menguntungkan PAS.

"PAS menang 27 kerusi parlimen dalam pilihanraya umum 1999- yang terbanyak di kalangan parti politik pemabngkang.

"Hari ini pula, PAS memerintah dua negeri iaitu Kelantan dan Kedah," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.