Konvoi Bantuan Kemanusiaan dan Perubatan Tiba di Pusat Gaza

Isnin lalu, konvoi bantuan kemanusiaan dan perubatan tiba di pusat Gaza. Bantuan kemanusiaan ini diberikan oleh jamaah Ansar As Sunnah, salah satu gerakan Islam di Mesir yang berhaluan Salafy.

Dan bantuan ini merupakan bantuan pertama yang tiba di Gaza serta disampaikan oleh 'Salafy' Mesir, seminggu selepas serangan zionis Israel terhadap konvoi armada kebebasan, di mana dalam aksi brutal zionis Israel tersebut menewaskan 9 orang warga Turki.

Syaikh Ahmad Yusuf, setiausaha agung jamaah itu mengatakan bahawa bantuan yang mereka salurkan ke pusat Gaza bernilai 500,000 poundsterling, terdiri daripada 190 tan gula, beras, tepung, kacang-kacangan berikut dengan sejumlah besar ubat-ubatan perubatan.

Syaikh Ahmad Yusuf juga menyatakan bahawa keputusan untuk menghantar bantuan ke Jalur Gaza sudah ada sejak beberapa bulan yang lalu, namun adanya penutupan sempadan Rafah oleh kerajaan Mesir, maka penghantaran bantuan tersebut tertunda sebelum akhirnya Selasa terakhir Presiden Mubarak membenarkan dibukanya sempadan Rafah.

Hal tersebut disampaikan oleh Syeikh Yusuf pada surat khabar Al-Mashri Al-Yaum hari Rabu terakhir (9 / 6). Ia mengatakan bahawa bantuan yang mereka hantar sekurang-kurangnya dapat membantu meringankan beban rakyat Gaza yang telah lama menderita oleh kepungan zionis Israel.

"Negara-negara Arab dan dunia Islam harus bersatu untuk merespon kepungan Israel terhadap Jalur Gaza," katanya menegaskan.

Dia menjelaskan bahawa kumpulan mereka sedang mempersiapkan untuk menghantar konvoi bantuan lanjutan dalam beberapa hari mendatang, terutama bekerjasama dengan komuniti Bulan Sabit Merah yang diharapkan akan mempermudah masuknya bantuan kemanusiaan ke Jalur Gaza setelah pembukaan persimpangan sempadan Rafah.

- EraMuslim

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.