Baguih La Kerajaan Nie... Jom Pakat Pindah ke Rumah Pangsa: Mulai Jun 2010 Depa Pakat Dapat Kupon Air Percuma...

Air percuma untuk rumah pangsa Selangor

Kerajaan Negeri Selangor akan memberikan kupon air percuma bagi 20 meter padu kepada penduduk di semua pangsapuri kos rendah di negeri ini yang masih menggunakan meter pukal, mulai Jun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Negeri Iskandar Abdul Samad berkata kupon itu akan diedarkan melalui Pesuruhjaya Bangunan (COB) di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

"Pihak COB akan mengedarkannya kepada ejen pengurusan perumahan untuk diserahkan kepada penduduk di pangsapuri kos rendah yang masih menggunakan meter pukal sebelum ia ditukar kepada meter individu," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri di Shah Alam hari ini.

Beliau meminta semua penduduk di kediaman bertingkat yang masih menggunakan meter pukal supaya segera menukarnya kepada meter indvidu bagi menikmati bekalan air percuma sebanyak 20 meter padu setiap bulan.

Mengulas lanju
t mengenai skim kupon itu, Iskandar berkata ia akan dilaksanakan bermula Jun ini membabitkan 620 pangsapuri kos rendah membabitkan 168,479 unit kediaman yang masih menggunakan meter pukal.

Beliau berkata kos pemberian kupon percuma itu dianggarkan berjumlah RM24.4 juta.

Lesen buru lima haiwan dibekukan

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Negeri Elizabeth Wong berkata kerajaan negeri memutuskan untuk membekukan pengeluaran lesen memburu lima haiwan berkuat kuasa hari ini, sebagai langkah memelihara spesies yang semakin terancam.

Beliau berkata haiwan terbabit ialah Rusa Sambar atau nama saintifiknya Cervus Unicolor, Kijang (Muntiacus Muntjac), Babi Bodoh (Sus Barbatus), Kluang (Pteropus Uampyrus) dan Kluang Kecil (Pteropus Hypomelanus).

Katanya, sejak 2005 sehingga kini, sebanyak 2,013 lesen memburu haiwan-haiwan berkenaan telah dikeluarkan.

Wong berkata sebelum ini, lesen memburu haiwan berkenaan dikeluarkan sepanjang tahun kecuali bagi Rusa Sambar dan Kijang yang hanya dikeluarkan pada November setiap tahun.

Selain itu, beliau berkata kerajaan negeri juga membatalkan semua lesen perniagaan menjual haiwan dilindungi yang telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri itu berkuatkuasa hari ini.

Wong berkata antara premis yang terlibat dengan arahan itu ialah kedai ubat, kedai haiwan peliharaan dan restoran.

"Kerajaan negeri akan menyenarai hitam syarikat dan peniaga hidupan liar yang melakukan kesalahan mengikut Akta Perlindungan Hidupan Liar 1972 (Akta 1976) Negeri Selangor," katanya.

- Bernama

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.