Kenyataan Saksi Bercanggah : Kes Bakar Gereja

Perbicaraan dua beradik dan rakan mereka yang didakwa membakar gereja Metro Tabernacle pada Januari lalu bermula di Mahkamah sesyen Kuala Lumpur hari ini dengan dua saksi memberi laporan yang bercanggah.

Mohd Tarmizi Yaakob, 21, seorang pengawal keselamatan di stor Finas yang terletak 100 meter dari gereja berkenaan berkata dia terlihat sekumpulan enam orang yang menunggang motosikal pada malam 7 Januari.

Katanya, kumpulan itu mengelilingi kawasan berkenaan sebelum berhenti di hadapan gereja pada kira-kira jam 11.45 malam.

"Mereka pusing sekitar gereja dan berhenti beberapa kali di hadapan. Mereka kelihatan seperti Melayu dan berumur antara 25 tahun,” katanya.

Beliau kemudian terdengar cermin dipecahkan dan melihat api mula menjalar ke bangunan berkenaan.

Bagaimanapun juruelektrik Yong Choy Yee, 34, mempertikaikan versi kejadian itu. Katanya, dia yang berada di kereta kawannya yang terletak kira-kira 20 hingga 30 meter dari gereja itu pada waktu kejadian.

Katanya, beliau melihat antara tujuh hingga lapan orang berjalan kaki menuju ke gereja itu pada tengah malam.

“Mereka bukan menunggang motosikal tapi berjalan,” katanya tetapi tidak pasti sama ada mereka adalah rakyat Indonesia.

Beberapa mereka membawa kayu yang digunakan untuk memecahkan cermin pintu depan, kata Yong kepada mahkamah.

Beberapa lagi, menurutnya membawa baldi yang berisi cecair yang dilemparkan ke kawasan gereja dan menyebabkan kebakaran itu.

Kata Yong kemeja T dan rambut seorang daripada lelaki berkenaan terbakar menyebabkan mangsa itu membuka bajunya dan mencampakkannya.

Kedua-dua saksi bagaimanapun gagal mengecam ketiga-tiga tertuduh berkenaan apabila diminta berbuat demikian di mahkamah.

Adik beradik, Raja Mohamad Faizal Raja Ibrahim, 24, dan Raja Mohamad Idzham, 23, serta rakan mereka Azuwan Shah Ahmad, 23, dituduh bersama beberapa lagi yang masih bebas membakar gereja berkenaan di alamat No 28, Jalan 4/4C, Desa Melawati, pada jam 11.50 malam, 7 Januari tahun ini.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 436 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimun penjara 20 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Ketiga-tiga lelaki yang bekerja sebagai penghantar surat itu mengalami kebakaran di bahagian badan mereka ketika melakukan perbuatan khianat itu dan mereka ditangkap pada 20 januari lalu.

Timbalan pendakwa raya Azlina Rasdi berkata 10 hingga 12 orang akan tampil sebagai saksi dan pihaknya juga akan mempamerkan rakaman televisyen litar terutup bagi membuktikan dakwaan mereka itu.

Serangan menggunakan bom api pada 8 Jan itu mengakibatkan bahagian bawah gereja tiga tingkat di Desa Melawati, Kuala Lumpur itu musnah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.