Di sebalik Cerita Remaja 15 Tahun di Tembak Mati Polis...

Di ambil dari Blog : ryanryzal

apa nak kata?? nasi dah jadi bubur..

post ini berkaitan seorang remaja umur 15 tahun yg mati ditembak di seksyen 11 shah alam.. kejadian berlaku tidak kurang 500m dari rumah gua..

on the way balik rumah selepas tgk Chelsea belasah stoke 7-0..
tetibe dalam pukul 1.45pg-2pg.. aku terdengar kete polis...siren..kejar satu iswara putih.. aku nampak...tp buat x tau... then aku pergi singgah kedai mamak darul ehsan kat sek 11..depan esso...aku beli teh ice...
then tetibe...

Pom!.. diam dalam 10 saat...

pom! pom! pom!..

pergh!..terkejut!. ini serius..
kedai mamak tue sume kecoh...abg yg pakai baju man utd pon kecoh..
ade yg start moto nak pergi tgk.. then..dalam 10 minutes..
aku gerak ..nak balik.tp hati suh aku pg tgk kat jalan tue...
aku patah balik... pegi usha jalan kat situ..
aku pon terus kuar kete.. aku tgk ada kete masuk longkang kecik...kete polis da bnyak...jalan da kena block.. aku nak pegi dekat.. polis tue halau aku and bebrape orang kat situ...die ckp "tolong balik rumah...biar polis yg buat kerja"

aku masuk kete..tapi x blah.dalam 20 minit...wartawan sampai
aku pon balik..sampai umah jer..aku cite kat mak aku..
die mamai..then tdo...adoi...

then..lepas bagun tdo..aku tgk brite...budak tue di syaki geng samun...
kat berite harian...polis 4 orang kena desk duty..pergh..pelik nie...

then aku tanye mak aku..die balik dari surau sek 11..
die kate...kawan2 die dgr mase kejadian tue berlaku...maklumlah..depan rumah orang..
satu sek 11 kecoh...dalam pukul 6..aku tgk buletin awani

siri pertama

..."budak tu disyaki lari dari polis...polis pelik sebab kete tue asik ulang-alik kaw tue...bile polis suruh stop..die x nak...then lari..polis lepaskan tembakan amaran...die x stop jugak..then kete die terbabas...time polis suh die kuar...die x nak..and try to reverse and hampir langgar polis..then polis tembak tayar die and one of the bullet kena pemandu...dalam kete ade parang and 2 lagi sempat lari.."

tp dalam 6.30pm..aku gerak pg surau sek 11..jiran aku kate mayat die da sampai..
aku pon pergi tgk...kesian..ramai yg dtng..ramai yg nagis..
dalam aku tgk2...jmpe jiran aku..jiran aku nie kire kawan die..die punye cerite laen plak..


siri kedua..

"polis maen tembak jer..budak tue lari sebab xde lesen...bukan ape pon..cerite dalam berita its all bullshit!"

siri ketiga..

"budak tue xde lesen..die lari nak balik umah...tp terbabas..time die nak kuar..bunyi enjin tue berderum...polis ingat die nak reverse..tue yg polis tembak..."

aku pon x tau mane yg betol dan ape yg terjadi..

tp yg pelik...

1st..kenapa polis 4 orang tue digantung(desk duty)??
2nd..nape x tembak kawan die??
3rd..mcm mane kawan die boleh lari but die x lari??

aku harap polis siasat betol2..dgr kate jiran aku...budak tue ok...xde buat hal..

p/s...next time polis suh stop...stop je..jgn lari!

18 comments:

  1. p/s...next time polis suh stop...stop je..jgn lari!

    dah budak sekolah.. dia reti ape? terutama pasal undang2, hak2 dia.. gelabah punye pasal.. budak maa.. tak cukup umur, pikiran tak matang.. yg menembak tu patut dipersoalkan.. kesian budak ni schoolmate adik aku.. adik aku cakap dia bukan 'murid problem'.. alah, biasalah nakal2 budak.. kesian maa..

    ReplyDelete
  2. hermmmm..dah ditakdirkan dia pergi dlm keadaan camtu.kepada parents.awasilah anak2.maybe dia panic.aku pun kalo dgr siren polis dah panic.kalau x buat salah jgnla lari dari polis ye..berenti,jwb je ape yg polis tanye.umah mertua aku dekat je ngan rumah arwah ni.satu section.apepun takziah buat family arwah.al-fatihah....

    ReplyDelete
  3. polis yg tembak memang teruk...
    kalau kena kat family dia baru dia tahu...
    ape pon takziah buat family arwah...
    aku memang benci polis macam tu...

    ReplyDelete
  4. Ya Allah , berikanlah petunjuk Mu , berikan balasan yang setimpal kepada polis berkenaan. Amin Ya Allah

    ReplyDelete
  5. memang bodoh
    dh penasihatnya yahudi
    prangai pon ikut yahudi

    ReplyDelete
  6. apa apa pun , dia still budak and polis yang bodoh tu tak patut menembak budak sekolah di kepala ! biul !

    ReplyDelete
  7. AL-Fatihah..Amin. saya tahu dia budak baik, team bola anak saya, nakal bawa kereta tak berlesen pandu kawasan sek 11 tu dekat rumah dia, disebut penjenayah? parang dalm kereta bukan hak dia, sedihnya ditembak mati... minta diadili polis yg tk berfikir tu...

    ReplyDelete
  8. LAIN KALI SEMUA POLIS KENA GI KURSUS PSIKOLOGI REMAJA, BARU NAMPAK PROFESIONAL SIKIT, JGN INGAT SEMUA YANG LARI TU JAHAT . TAK SEMUA YANG LARI TU PENJENAYAH, ADA YANG LARI SEBAB TAKUT KENA SAMAN...

    ReplyDelete
  9. Kini ajal maut bukan lagi ditangan tuhan. tapi kini ditangan polis, .. dapat pistol baru excited sangat nak tembak orang, kalau boleh burung terbang pun nak tembak... agak2 kalau tension kerja, jgan sampai nak tembak anak orang.... nyawa orang pun ada harga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajal maut tetap ditangan tuhan. penyebab kematian je yg pelbagai.

      Delete
  10. al-fatihah... cian budak tu... tapi nak wat camner yang kite kene paam Allah lagi sayang dia... ape pe pun takzia pada keluarganye....

    ReplyDelete
  11. dia punya kes lebih kurang macam anak sedara aku... anak sedara aku pun pena kene camtu... bawak kete pas tu polis jmpe dia dalam gelap pas polis suruh kuar dia terus pecut lari... lebih kurang 4 ke 5 bijik kete peronda datang keja dia... dah macam dlam filem dah... pas adegan kejar-mgejar lebih kurang 1 jam pas anak sedara aku terbabas then terlanggar kete orang pas... dorang dh kuar pistul suwuh kuar adri kete pas di hentaknye pada tar... dah jadi macam penjenayah dah anak sedara aku... kesnye dia lari takut kene tangkat basah... bab dia bawak awek dia ....ngan awek dia skali kene belasah... sampi kat balai lagi kene blasah....pas arwah abah datang dia kenal plak ngan bos dorang pas yang blasah anak sedara aku terus kecut ar..... tu lahhhh... bile aku baca cerita nie ak ckp kat anak sedara aku ... ha ko baca nie... kalu tak ko yang kene cmniee... anksedara aku cukup sume lesen ade sume ade... cume takut polis suke kan buat hal.... bende yang tak ade dia ckp ade.... yang kata ade parang dalam kete budak tu pun betul ke tak betul... pun tak tau... nak selamatkan baju dorang dia ckp cmtu...

    ReplyDelete
  12. kenapa sampai jadi cam ni.....arwah tu punye la baik...ini sya kwn baik dan rakan seperjuangan dia......polis x gunakan akal ke??? akal dia letak kat ne??? bontot???? dia adalah calon PMR....AL-FATIHAH....STOP CALLING HIM PENJENAYAH!!!!

    ReplyDelete
  13. Polis sekarang dah x pndai nk gune akal...bleh jd satu hari nnti, ade bdak main kejar2 dpan polis pun kene tembak kt kepala...mentang2 ade pistol, mereka egt kuasa mereka yg punye la....moge Allah menunjuk kebenaran dan memberi hak yg benar ke atas kes arwah.....

    ReplyDelete
  14. Malaysia banyak jenayah tapi takde penjenayah..banyak sangat makan rasuah...buat keje pun tak betul...orang tak berdosa jadi mangsa...kes bunuh terang2...pembunuh tak nak tangkap...orang takde lesen dia tembak...

    ReplyDelete
  15. Mak bapak tak tau jaga anak jadi macam ni la..

    ReplyDelete
  16. yg bdk 2 kuar pg2 bute wat pe la..esknye tak skolah ke??...mak die tak kan tak prasan anak die tak de kt umah..bwk kete dgn xde lesen lg..
    takziah wat family die..

    ReplyDelete
  17. dah kata "sneak out".. maknanya mak dia x perasan la dh tido kan.. adoy biasalah budak skang.. tapi dia bukan penjenayah.. kawan2 adik aku.. badan kecik je mcm adik aku, kwn dia pun.. pikirla logik kalau nak kait kes samun.. kalau kes curi air kat 7e logik la jugak.. tp tak patut la tembak.. suka2 je.. gian nk menembak la tu.. alfatihah adik aminul rasyid.. mmg patut kematianmu dibela.. tragis sgt.. semoga aman disana

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.