Rupanyer Kotak Ikan (KIBFG) Pun Kroni Punya


UNDANG UNDANG BARU
TAK BOLEH PAKAI SELUAR PENDEK DAN MESTI PAKAI KASUT DOC MART BUTANG16

PARTI GERAKAN DAKWA KOTAK SYARIKAT KRONI

Ketua Pemuda Gerakan Wilayah Persekutuan, Lai Hoi Keong telah membuat laporan kepada SPRM tentang kes pembekalan kotak ikan berinsulasi gred makanan (KIBFG) dimonopoli sebuah syarikat.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani semalam menyangkal dakwaan Ketua Pemuda Gerakan Wilayah Persekutuan, Lai Hoi Keong yang pembekalan kotak ikan berinsulasi gred makanan (KIBFG) dimonopoli sebuah syarikat, seperti laporannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kelmarin.

Noh Omar, berkata tidak ada pemegang saham individu dalam syarikat yang didakwa manakala pegawai Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) yang menduduki lembaga pengarah syarikat itu hanya wakil anak syarikat LKIM, Majuikan Sdn Bhd.

Noh Omar, berkata tidak ada pemegang saham individu dalam syarikat yang didakwa manakala pegawai Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) yang menduduki lembaga pengarah syarikat itu hanya wakil anak syarikat LKIM, Majuikan Sdn Bhd.

Katanya, syarikat yang dimaksudkan Lai mungkin menjurus kepada KF Marketing iaitu sebuah syarikat yang dilantik sebagai ejen tunggal pada 2006 ketika penggunaan KIBFG diperkenalkan dan pengilang Ace Rotor Moulding Sdn Bhd sebagai pengilang tunggal.

Bagaimanapun, katanya, jumlah pengilang ditambah menjadi tiga selain pengimport boleh membeli terus kotak itu di pasaran sebaik kementerian mahu melaksanakan arahan penggunaan KIBFG.

Noh berkata, pemilik saham dalam KF Marketing terdiri daripada Gabungan Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat) dan Majuikan dengan 30 peratus saham, Konsortium Pasar Borong Selayang serta gabungan Persatuan Nelayan Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan (15 peratus) manakala Ace Rotor Moulding, 10 peratus.

Sementara itu, SPRM membuka kertas siasatan sebaik menerima laporan berhubung isu penggunaan KIBFG yang pembekalannya dikatakan dimonopoli sebuah syarikat.

Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Shukri Abdull, ketika dihubungi berkata, tindakan susulan sudah diambil pihaknya untuk memulakan siasatan dengan terperinci berhubung isu itu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.