Fuhhh!!! Gambar2 & Video: SUARARAKYAT505 - PADANG AMCORP MALL

SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT
terkini 10.00 mlm

11.45pm: Selepas tujuh jam, perhimpunan Suara Rakyat 505 berakhir dengan hadirin menyanyikan lagu Negaraku.
Sebelum itu, pengacara Badrul Hisham Shaharin berkata, beliau memerlukan 500,000 sukarelawan untuk berarak ke SPR, membayangkan terdapat perhimpunan yang jauh lebih besar sedang dirancang.

Sewaktu menutup majlis beliau menyeru orang ramai mendaftar diri sebagai relawan Suara Rakyat 505 di laman Facebook gerakan itu dan mendesak seluruh pimpinan tertinggi SPR meletak jawatan.

"Rakyat akan bergerak ke pejabat SPR sehingga SPR dibubarkan," katanya.
11.20pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapannya berkata beberapa perancangan Pakatan Rakyat tidak dapat dilaksanakan kerana tidak dapat membentuk kerajaan persekutuan.
NONEApapun, Anwar (kiri) berkata, Pakatan tidak akan berputus asa dan BN-lah yang sepatutnya menerima kekalahan.

Menurutnya, White House mengucap tahniah kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan syara pilihan raya mestilah bebas dan adil.

"Sebab itu SPR mesti letak jawatan sekarang! Sekarang! Sekarang!" katanya.

Beliau berkata Isnin adalah hari terakhir bagi orang ramai membuat laporan polis mengenai penipuan pilihan raya dan menggesa mereka berbuat demikian, terutamanya mengenai "dakwat kekal" yang boleh ditanggal.
"Kita ikut pertahankan cara yang aman. Kita akan berhimpun dan bergerak bila perlu tapi mulai Ahad dan Isnin, buat laporan dan kita mahu puluhan ribu laporan dibuat," katanya.

Beliau berkata, masih ada beberapa lagi perhimpunan Blackout  505 yang akan diadakan.

"Adakah kita teruskan atau berhenti di sini?" beliau bertanya orang ramai menjawab, "Teruskan!".

Beliau kemudian berjanji bahawa sebaramg gerakan rakyat akan dilakukan secara aman.
11.05pm: Pengerusi Badrul Hisham Shaharin meminta lampu di Dataran PJ dipadamkan dan meminta hadirin menggunakan telefon dan pemetik api untuk menerangi tempat tersebut.
NONE
Idea ini ialah untuk meraikan pembebasan Adam Adli, seorang aktivis pelajar yang berdepan dengan tuduhan menghasut. Adam kini berada di Pulau Pinang mengunjungi ibunya yang sakit itu.

Hadirin memenuhi permintaan tersebut dengan menjulang telefon mereka dan suasana di situ kelihatan seperti sekumpulan kelip-kelip.

Badrul Hisham menganggarkan jumlah hadirin telah meningkatkan kepada 70,000.
10.45pm: MP Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mengumumkan Pakatan akan mengheret SPR ke mahkamah berhubung isu pilihan raya.
NONE"Mula minggu depan, kita akan saman pimpinan tertinggi SPR berkenaan dakwat kekal.

"Kamu (SPR) tidak akan lepas dari cengkaman undang-undang.

"Kita akan pastikan mereka bayar harga 'jenayah' mereka dan keadilan ditegakkan.

"Ingat, masa yang sukar tidak kekal lama tapi orang yang kuat dan tegar, kekal lama.

"Kita akan tunjukkan kekuatan kita kepada BN," katanya.
10.40pm - Haris Ibrahim menggesa orang ramai supaya memboikot organisasi media yang berat sebelah atau memihak kepada BN.

Berikutan itu, beliau mengumumkan bahawa kumpulan ABU (Asalkan Bukan Umno) telah menyediakan klip video untuk menunjukkan bagaimana BN telah menipu dalam pilihan raya umum.
"Kita memerlukan rakyat membawa video ini ke kwasan pedalaman supaya saudara-saudara kita di kampung-kampung tahu mereka pun sudah ditipu," kata Haris.
10.30pm - Selepas berkongsi lokap di Jinjang, Tian Chua (kiri) dan Haris Ibrahim berkongsi pentas pula malam ini.

"Jangan fikir dengan tangkapan ini kita akan takutkan rakyat. Rakyat tidak takut. Yang takut, yang panik bukan kami, bukan tokoh Pakatan Rakyat, bukan aktivis masyarakat.
"Yang paling takut adalah orang yang pegang kuasa tanpa legitimacy, orang yang pegang kuasa tapi tidak didokong oleh rakyat. itulah sebab mereka takut," tegas Tian.
10.20pm - Pengerusi Bersama BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga berkata, beliau tidak dijadualkan untuk berucap hari ini tetapi penahanan Adam Adli, Tian Chua, Haris Ibrahim dan Datuk Tamrin Ghaffar telah mendorongnya untuk berucap.

Beliau menggesa mereka yang mempunyai bukti penipuan pilihan raya supaya mengemukakannya kepada tribunal rakyat BERSIH.

Sehubungan itu, katanya, seandainya SPR masih mempunyai maruah, maka mereka mesti meletakkan jawatan sekarang dan kegagalan penggunaan dakwat kekal merupakan alasan yang sudah cukup untuk mereka berbuat demikian.
NONE9.45pm - MP Pandan Rafizi Ramli (kiri) berkata tidak akan ada penjara yang mencukupi untuk kerajaan memenjarakan semua orang yang menyuarakan bantahan terhadap penipuan pilihan raya.

Rafizi, yang mempengerusikan jawatankuasa Pakatan menyiasat penipuan pilihan raya, berkata rakyat telah hilang keyakinan terhadap SPR kerana telah melanggar janji mereka.

"Jika rakyat berkata terdapat penipuan, bukan tugas mereka untuk menyiasat?" tanya Rafizi.

"Mulai minggu depan kita akan failkan 29 petisyen pilihan raya dan kita minta semua istiqamah,. Kita akan  berjumpa di Dataran Merdeka selepas ini sehinggalah tuntutan kita dipenuhi," katanya.

Rafizi membayangkan kemungkinan akan adanya himpunan BERSIH 4.0.

UPDATED 8.30 MLM
TERKINI 7.20 MLM




6.30 PTG - Suasana di Padang Timur Amcorp Mall ketika Aktivis R, Aduka Taruna berceramah.
Laungan "ROYALTI kami dinafikan krn SPR BlackOut, Kami Rakyat Malaysia, Hidup Demokrasi" bergema disini dgn SEMUA HADIRIN berdiri bersama2 laungkan bersama.



Bawani speaking at Black 505 rally at Padang Timur
UPDATED 6.15 PM - LEBIH 40,000 KEHADIRAN

UPDATED 5.40 PTG.

5.00 PM -Terkini:Rakyat Sudah Membanjiri di sekitar Padang Amcorp Mall.





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.