Pilihanraya Thailand : Kejatuhan Kerajaan Yang Berkuasa - Adik Bekas PM Bakal Dilantik Sebagai Perdana Menteri Wanita Pertama Thailand

Yingluck Shinawatra senyum ketika tiba di ibu pejabat partinya di Bangkok selepas mengundi pada pilihan raya umum Thailand hari ini. — Foto Reuters
BANGKOK, 3 Julai — Pembangkang Thailand berada dalam kedudukan selesa untuk memenangi pilihan raya umum diadakan hari ini, dengan parti diwakili adik bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra bakal mengetuai kerajaan baru negara itu.

Pungutan suara di kalangan mereka yang mengundi menunjukkan parti Puea Thai pimpinan Yingluck Shinawatra akan memperoleh 313 daripada 500 kerusi yang dipertandingkan.

Kemenangan itu, yang datang selepas enam tahun Thaksin digulingkan, membuka laluan kepada Yingluck, 44, seorang eksekutif perniagaan untuk menjadi perdana menteri wanita yang pertama.

“Encik Thaksin ada menghubungi saya untuk mengucapkan tahniah dan memberikan saya semangat,” kata Yingluck.

Thaksin membuat panggilan dari Dubai.

Pungutan kendalian Universiti Suan Dusit dari Bangkok menunjukkan Puea Thai akan memperoleh 313 kerusi dengan parti pimpinan Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva, parti Democrat hanya akan memperoleh 152 kerusi, lebih buruk berbanding prestasi pada 2007.

Satu lagi pungutan suara kendalian Assumption University meletakkan Puea Thai memperoleh 299 kerusi.


— Reuters

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.