Gambar2 Pejuang BERSIH 2.0 Disemadikan Di Tanah Perkuburan Islam AU4 Keramat - Solat Jenazah Oleh Ribuan Hadirin...



Sebentar tadi, jenazah Allahyarham Baharudin bin Ahmad, 55 tahun, telah selamat disemadikan di Tanah Perkuburan Islam AU4 Keramat setelah disolatkan oleh ribuan hadirin yang hadir menziarahi Allahyarham serta memberi penghormatan terakhir buat pejuang rakyat ini.


Terdahulu, hampir kesemua pemimpin Sekretariat Bersih termasuk Pengerusinya, Ambiga Sreevanesan dan A Samad Said dan pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat turut turun menziarahi jenazah Allahyarham serta keluarga.

Antara pemimpin Pakatan Rakyat yang hadir termasuklah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, Azmin Ali, Dr Syed Husin Ali, Khalid Ibrahim, Mahfuz Omar, Nurul Izzah, Tian Chua dan ramai lagi.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang cedera di kaki kerana motor yang diboncengnya di Lebuhraya Mahameru diLANGGAR kereta peronda polis turut dipapah masuk ke dalam ruang solat di Surau Al-Muqarrabin, AU3.


Menteri Besar Perak yang sah, Nizar Jamaluddin sekali lagi mencuri tumpuan mengenakan baju T Bersih sambil menganggap pemergian Allahyarham akan dikenang pejuang rakyat yang sanggup mati menyelamatkan negara dari kezaliman Umno-APCO.


Polis membuat kawalan di sepanjang kawasan trafik bagi melancarkan aliran lalu lintas.

Tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Polis juga nampaknya "bekerjasama" dengan hadirin yang menziarahi Allahyarham yang rata-ratanya berpakaian baju T Bersih tanda solidariti dan semangat himpunan semalam yang mencatatkan mimpi buruk buat Najib Altantuya.

Jenazah diarak menggunakan van sejauh kira-kira tiga kilometer dari kediaman Allahyarham di Kelumpuk Camar, AU 3, Keramat, Kuala Lumpur.

Orang ramai mula bertali arus ke Kelompok Camar, Ampang Ulu Klang bagi memberikan penghormatan terakhir kepada Allahyarham Baharudin Ahmad, 56, yang meninggal di perhimpunan Bersih semalam.

Yang awal tiba di sini menjelang solat jenazah dan pengkebumian adalah pemimpin Bersih, Datuk S Ambiga di samping AJK PAS Pusat Khalid Samad, timbalan presiden PKR, Azmin Ali dan juga Nurul Izzah Anwar.

Turut tiba adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terpaksa berbalut lehernya selepas cedera semalam.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi tidak dapat hadir kerana sudah terpaksa berlepas ke Langkawi pagi tadi untuk persidangan anggota Parlimen Islam Antarabangsa di mana PAS adalah tuan rumahnya.

Haji Mohamad Sabu yang jatuh selepas motor yang diboncengnya dilanggar kereta peronda polis sebelum ditangkap juga tiba namun terpaksa duduk di atas kerusi kerana kecederaan pada kakinya.

Selain mereka, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dan bekas MB Perak, Datuk Seri Nizar Jamaludin juga hadir. Nizar masih memakai baju Bersih bagi menyatakan sokongannya kepada perhimpunaan semalam.

Malam tadi Datuk Husam Musa bersama beberapa pemimpin kanan PAS yang tidak ditangkap menziarahi jenazah Allahyarham.

Turut bersama beliau adalah Datuk Kamarudin Jaffar dan Dr Siti Mariah Mahmud.

Baharudin meninggal selepas pengsan di perkarangan KLCC dan disahkan meninggal di HKL.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.