Tembalan Menteri Pelajaran II Bidas Cadangan KM Melaka Yang Amat Tidak Praktikal Wujudkan Sekolah Perempuan Zina

PONTIAN – Cadangan Ketua Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang ingin menubuhkan sebuah sekolah khas untuk pelajar perempuan yang mengandung akibat terlanjur disifatkan sebagai cadangan mengarut dan pelik.

Timbalan Menteri Pelajaran II, Mohd Puad Zarkashi berkata, cadangan tersebut sebenarnya amat tidak praktikal untuk dilaksanakan kerana ia seolah-olah menggalakkan lagi pelajar perempuan untuk mengandung pada usia muda.

“Saya hairan dan pelik bagaimana cadangan ini boleh dikeluarkan oleh beliau, sepatutnya untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan memberi motivasi, kaunseling dan kesedaran kepada semua pelajar.

“Bagi saya jalan penyelesaian yang terbaik adalah dengan mendidik pelajar-pelajar ini bermula dari rumah dan sekolah mengenai moral,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tan Sri Osman Mohd Saat di sini, semalam.

Mohd Puad turut menegur pemberian RM500 kepada pasangan muda untuk majlis perkahwinan kecil-kecilan yang dianggap tidak sesuai kerana golongan itu seharusnya dididik memahami dan mengenal dahulu hubungan rumah tangga sebelum bersedia untuk berkahwin.

Sementara itu, seorang lagi Timbalan Menteri Pelajaran I, Datuk Wee Ka Siong menyifatkan cadangan Mohd Ali sebagai tidak relevan kerana jumlah pelajar perempuan yang mengandung adalah tidak cukup besar sehingga mewujudkan sekolah khas bagi mereka..

“Keprihatinan Ketua Menteri Melaka memang cukup baik, tapi saya tidak fikir cadangan ini sesuai," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.