"Selamat Menyambut Hari Guru" - Naikkan Kain Rentang : DMPP


KUALA LUMPUR, 14 Mei: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) menyeru semua ahli Dewan Muslimat negeri, kawasan dan cawangan agar menaikkan kain rentang (banner) mengucapkan ’Selamat Menyambut Hari Guru’ bagi meraikan barisan pendidik serta mengiktiraf pengorbanan mereka selama ini.

Pengerusi Lajnah Pendidikan DMPP, Wardatul Jannah As-Soffea berkata, perjuangan para guru dalam merealisasikan pendidik berjiwa rabbani amat penting demi kelangsungan generasi masa hadapan.

“Justeru, pengiktirafan untuk para pendidik amat perlu untuk membangkitkan momentum perjuangan ke arah mendidik masyarakat demi mencari keredhaan Ilahi,” ujarnya dalam kenyataan yang dimuatkan di dalam laman web DMPP hari ini.

Beliau menambah, berazimatkan firman Allah di dalam Surah al-Maidah, ayat 56, yang bermaksud: Dan sesiapa yang mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang", maka lajnah itu ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Guru kepada semua barisan pendidik dan tenaga pengajar di seluruh Malaysia khususnya yang menjadi aktivis parti demi menjana modal insan yang bakal menerajui kepimpinan negara pada masa akan datang.

Katanya, semua warganegara Malaysia seharusnya menghargai segala jasa dan pengorbanan para guru dan barisan pendidik di seluruh Malaysia kerana merekalah muaddib, murabbi dan mualim dalam mendidik pelajar, bukan sekadar menguasai ilmu akademik semata-mata malahan yang lebih penting lagi ialah didikan dari aspek pembangunan rohani dan pemantapan jati diri pelajar.

Justeru, ujarnya Lajnah Pendidikan DMPP berharap dan ingin menyeru agar semua ahli Dewan Muslimat Negeri, Kawasan dan cawangan agar menaikkan banner mengucapkan ’Selamat Menyambut Hari Guru’ sempena tarikh bersejarah 16 Mei 2010 dan meraikan barisan pendidik serta mengiktiraf pengorbanan mereka selama ini.

Menurutnya, program seperti 'Majlis Jasamu Dikenang' khusus untuk meraikan para guru dan barisan para pendidik juga boleh dianjurkan oleh Dewan Muslimat Negeri masing- masing manakala contoh banner boleh di muat turun di website DMPP agar selaras antara semua negeri.

Beliau menjelaskan, antara objektif dan rasional banner ini dinaikkan di tempat-tempat strategik adalah bagi menghargai pengorbanan dan jasa pendidik dalam memberi sumbangan kepada generasi masa hadapan, pengiktirafan kepada golongan pendidik dalam memacu kecemerlangan negara.

Di samping itu, tambahnya, sebagai salah satu usaha untuk meningkatkan motivasi bekerja di kalangan pendidik agar sentiasa sedar betapa murninya tanggungjawab mereka dalam menggalas cabaran pendidikan semasa.

Jelasnya lagi, tema yang dipilih di peringkat Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS Pusat ialah 'Pendidik Pencetus Transformasi Modal Insan' ini dipilih berdasarkan hasrat untuk melahirkan generasi yang seimbang dari aspek spiritual, intelektual, emosi dan fizikal melalui sistem pendidikan yang bersifat holistik dan global.

Menurutnya, di tangan para gurulah, terletaknya peranan untuk melahirkan pelajar yang memiliki sahsiah unggul dan berdaya saing di peringkat nasional dan antarabangsa bersumberkan sistem ‘pendidikan rabbani’.

Ini, kata beliau, tentunya 'transformasi sistem pendidikan' dan 'transformasi budaya' yang dicetuskan oleh para guru bakal melahirkan modal insan yang berbahagia hidup di dunia dan di akhirat.

“Akhir sekali, saya mewakili Lajnah Pendidikan DMPP ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Guru tahun 2010 kepada guru-guru yang bertugas di institusi pendidikan yang dimiliki oleh ahli-ahli PAS, institusi pendidikan yang dimiliki oleh NGO Islam, di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia, guru-guru Pasti serta guru-guru, pensyarah dan pegawai yang bertugas di institusi pengajian tinggi dan Kementerian Pelajaran Malaysia,” ujarnya lagi.

Harakah

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.