Hakim Menghadap Sultan Untuk Pengesahan Lafaz Talak 3 Kepada Isteri Ke 2


KOTA BHARU: Hakim Mahkamah Tinggi Syariah, di sini akan menghadap Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra bagi mendapatkan pengesahan baginda sendiri mengenai lafaz talak tiga yang didakwa dibuatnya terhadap isteri kedua, Cik Puan Elia Suhana Ahmad, 31.

Hakim Syarie, Abdullah Man, berkata tindakan itu bagi membolehkan siasatan lanjut dibuat untuk mengesahkan lafaz talak cerai tiga itu, sebagaimana didakwa pihak ketiga yang juga plaintif kes terbabit, Nik Rorhana Wan Abdul Rahman, 60.

“Bagi mengesahkan lafaz cerai talak tiga dilakukan Sultan Kelantan terhadap Cik Puan Elia Suhana, mahkamah akan memohon kebenaran mengadap Sultan dan dijangka dilaksanakan pada akhir perbicaraan nanti.
“Tujuan menghadap adalah sebagai siasatan lanjut berhubung lafaz cerai talak tiga terhadap isteri keduanya, Cik Puan Elia Suhana seperti didakwa serta difail plaintif,” katanya semalam.

Beliau berkata demikian dalam keputusannya menolak bantahan awal Elia Suhana, untuk membatalkan permohonan pengesahan lafaz cerai talak tiga yang difailkan Nik Rorhana bagi pihak Tuanku Ismail Petra pada 9 Mac lalu.

Pada prosiding semalam, Elia Suhana sebagai defendan diwakili Peguam Syarie, Fakhrul Azman Abu Hassan, manakala Zainul Rijal Abu Bakar, mewakili Nik Rorhana, selaku plaintif.

Abdullah berkata, mahkamah berpuas hati dengan hujah serta dokumen diberikan kedua-dua pihak terbabit.
“Mahkamah mengambil kira dua pandangan sebelum membuat keputusan iaitu dari segi undang-undang serta hukum syarak dan mendapati tindakan plaintif (Nik Rorhana) memfailkan kes tidak bercanggah dari segi hukum syarak kerana pengesahan cerai, termasuk dalam hak Allah.

“Tindakan plaintif menepati hukum syarak kerana dikatakan mendengar lafaz itu dilakukan dan meminta hak Allah itu supaya diselesaikan segera,” katanya.

Beliau berkata, defendan diberi 14 hari untuk menfailkan rayuan terhadap keputusan itu dan mahkamah menetapkan 13 Jun ini bagi perbicaraan kes induk (tuntutan melawat Sultan Kelantan).

Sementara itu, hasrat Cik Puan Elia Suhana untuk melawat Tuanku Ismail Petra yang gering di Istana Mahkota tidak kesampaian dalam cubaan keduanya semalam.

Lebih mengecewakan, beliau yang tiba sambil ditemani peguamnya, Fakhrul Azman jam 12.55 tengah hari, diarah berurusan menerusi pintu belakang Istana Mahkota.

Ketika kunjungan pertama pada 13 Mac lalu, beliau tersekat di pintu masuk utama Istana Mahkota.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.