Ekonomi Malaysia dijangka berkembang 5.5 peratus pada 2010: HEBAT TELAHAN BNM




KUALA LUMPUR: Ekonomi Malaysia bersedia untuk terus berkembang, disokong permintaan dalam negeri yang bertambah kukuh dan persekitaran luar yang semakin baik, dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) diunjurkan berkembang 4.5 hingga 5.5 peratus tahun ini, demikian menurut Bank Negara Malaysia (BNM) dalam laporan tahunan 2009.

Tahun lalu, KDNK menguncup 1.7 peratus berikutan kemelesetan ekonomi dunia, yang dianggap bank pusat sebagai “kemerosotan terburuk dalam sejarah moden”.

Ekonomi susut 6.2 peratus pada suku pertama tahun lepas, menjadikan penguncupan pertama berbanding tahun sebelumnya dalam KDNK sebenar sejak suku ketiga 2001. Dalam laporannya yang dikeluarkan hari ini, bank pusat berkata, ekonomi Malaysia kembali mencatatkan momentum pertumbuhan pada suku keempat 2009, berkembang sebanyak 4.5 peratus dengan pengukuhan pemintaan dalam negeri dan luar menyumbang kepada pertumbuhan.

Menurut laporan berkenaan, kestabilan ekonomi dalam negeri pada suku kedua dan pemulihan seterusnya pada separuh kedua tahun lalu adalah hasil pakej rangsangan fiskal, dasar monetari yang agresif dan langkah-langkah komprehensif bagi memastikan akses kepada pembiayaan yang berterusan.

"Di samping perbelanjaan awam yang lebih tinggi, langkah-langkah dasar juga membantu memulihkan sentimen sektor swasta, yang bersama-sama dengan keadaan pasaran pekerja yang bertambah baik, menyebabkan pengembangan penggunaan swasta pada separuh kedua tahun lepas," kata laporan itu.

“Tanda-tanda bahawa aktiviti pelaburan swasta mula stabil semakin jelas menjelang akhir tahun 2009. Selain itu permintaan luar negeri menjadi pemangkin pertumbuhan selanjutnya apabila ekonomi global, terutama ekonomi serantau, beransur-ansur pulih,” jelas Bank Negara.
Menurut Bank Negara, dengan sektor awam akan kekal menyokong, pertumbuhan dijangka didorong oleh aktiviti sektor swasta yang lebih besar dan permintaan luar yang kukuh daripada negara-negara serantau.

Asas makro ekonomi yang kukuh, kedudukan kewangan sektor swasta yang baik dan sistem kewangan yang teguh akan menyokong kepada pemulihan yang dipacu sektor swasta, manakala persekitaran monetari yang menyokong, termasuk akses berterusan kepada pembiayaan kompetitif akan kekal untuk mengukuhkan pemulihan dalam aktiviti sektor swasta.

Sumbangan utama kepada pertumbuhan tahun ini akan diperoleh daripada jangkaan pengukuhan dalam permintaan dalam negeri, dipacu terutamanya oleh sektor swasta dengan keadaan dalam negara yang baik termasuk peningkatan dalam pasaran pekerja, pendapatan boleh guna yang bertambah baik dan keyakinan pengguna yang semakin meningkat akan terus menyokong penggunaan swasta.

Menurut Bank Negara, seiring dengan pengukuhan permintaan luar dan peningkatan aktiviti dalam negeri, pelaburan swasta dijangka kembali pulih pada 2010. Tambahan pula, perbelanjaan modal yang lebih tinggi oleh perusahaan awam bukan kewangan dan kepantasan pelaksanaan baki projek di bawah pakej rangsangan kedua, akan terus memperkukuhkan permintaan dalam negara.

Pemulihan dalam ekonomi global, katanya akan menyediakan dorongan kepada pertumbuhan pada 2010, terutamanya daripada pengembangan yang lebih kukuh dalam ekonomi serantau.

Memandangkan sektor luar yang agak besar dalam ekonomi, pengukuhan permintaan luar akan memberi kesan limpahan yang positif kepada ekonomi yang lebih luas, dari segi pekerjaan, pengeluaran dan sentimen keseluruhan dengan ini menyokong pelaburan dan penggunaan swasta dengan lebih lagi, kata bank pusat itu.

Menurut laporan berkenaan, unjuran pertumbuhan 4.5 hingga 5.5 peratus pada 2010 bagi ekonomi domestik adalah berdasarkan kepada jangkaan pemulihan ekonomi global secara beransur-ansur dan tidak sama, dengan ekonomi dunia masih berdepan dengan beberapa risiko terutama di dalam ekonomi maju.

“Dalam hal ini, permintaan dalam negeri akan menjadi faktor utama dalam memacu pertumbuhan pada 2010. Dalam persekitaran ini, dasar akan kekal menyokong pertumbuhan, terutamanya bagi memastikan aktiviti sektor swasta terus kukuh dan pulih.

Mengenai monetari, dasar monetari akan kekal akomodatif di samping akan terus memberi tumpuan untuk memastikan sektor swasta terutama perusahaan kecil dan sederhana mempunyai akses kepada pembiayaan.

Menurut bank pusat, asas kewangan dan ekonomi Malaysia yang kukuh, meletakkan ekonomi domestik dalam kedudukan yang baik untuk pemulihan yang lebih kukuh memandangkan keadaan dunia yang terus bertambah baik.

Dengan ekonomi terus pulih pada 2010, dasar fiskal akan kekal bersedia ke arah penyediaan asas untuk pemulihan permintaan sektor swasta yang lebih teguh.

Menurut bank pusat itu lagi, perkara utama kepada pemulihan ekonomi mampan ialah pemulihan kukuh pelaburan dan penggunaan swasta.
Oleh itu dasar fiskal diberi keutamaan ke arah meningkatkan peranan sektor swasta sebagai pemacu pertumbuhan ekonomi. - Bernama

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.