Touch N Go dikuasai oleh CIMB



CIMB Group Holding Bhd. (CIMB) yang Ketua Eksukutif Kumpulannya ialah Datuk Seri Nazir Razak semalam memeterai perjanjian jual beli dengan UEM Group Bhd. dan UEM Builders Bhd. untuk menguasai 32.22 peratus kepentingan Touch 'n Go Sdn. Bhd. dengan harga RM53.8 juta.

Urus niaga pembelian itu dilakukan melalui CIMN SI 1 Sdn. Bhd., anak syarikat milik penuh Kumpulan CIMB.

Kumpulan CIMB dalam kenyataannya di sini berkata, apabila urus niaga itu selesai, Kumpulan CIMB akan menyaksikan pegangannya dalam Touch 'n Go meningkat daripada 20 peratus kepada 52.22 peratus, sekali gus pemegang saham utama dalam syarikat tersebut.

Pada masa yang sama, UEM Group akan mengekalkan pegangan 20 peratus dalam Touch 'n Go manakala MTD Capital Bhd. pula akan menguasai bakinya 27.78 peratus.

Touch 'n Go merupakan syarikat yang terlibat dalam penyediaan perkhidmatan pembayaran tambang menerusi kad prabayar e-payment.

Sehingga kini Touch 'n Go merupakan pengendali sistem bayaran tol elektronik di lebuh raya di Malaysia dan turut dikenali sebagai sistem tiket biasa untuk sebahagian besar pengangkutan awam di Lembah Klang.

Touch 'n Go mencatat keuntungan bersih RM15.6 juta pada tahun kewangan 31 Disember 2009.

Nazir berkata, keupayaan Touch 'n Go saling melengkapi perniagaan Kumpulan CIMB.

"Touch 'n Go merupakan platform pembayaran berjaya dan merupakan jenama yang kukuh.

" Minat yang ditunjukkan terhadap Touch 'n Go akan mewujudkan sinergi antara Touch 'n Go dan aktiviti-aktiviti perbankan Kumpulan CIMB,'' katanya dalam kenyataan.

Kumpulan CIMB menjangkakan urusan jual beli itu akan selesai dalam suku pertama 2010.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.