BERSIH 3.0 - Inilah Hasilnya, Makin Tertekan Di Pihak Kerajaan.. Depa sanggup Buat Apa sahaja Demi Mengekalkan Kuasa...


Menteri di jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mengumumkan kerajaan akan menarik balik cadangan pindaan kepada Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 di Dewan Negara esok.

Menurutnya, keputusan itu dibuat jemaah menteri selepas mengambilk kira maklum balas dan bantahan dari pelbagai pihak terhadap rang undang-undang itu.

Keputusan itu juga menurutnya dipersetujui pembangkang dan Suruhanjaya Pilihan Raya selepas satu pertemuan selama sepuluh minit hari ini.

NONELangkah itu juga diambil memandangkan Dewan Negara sedang membahaskan dua lagi pindaan terhadap rang undang-undang itu selepas tiga pindaan di peringkat Dewan Rakyat sebelum ini, katanya.

"Kita lihat banyak penolakan (terhadap rang undang-undang itu). Ia jadi berserabut (dengan dua lagi cadangan pindaan di peringkat Dewan Negara).

"(Oleh itu) kerajaan buat keputusan untuk menarik balik rang undang-undang itu," katanya dalam sidang media di bangunan parlimen hari ini.

Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 itu diluluskan secara tergesa-gesa pada 19 April lalu – hari terakhir persidangan Parlimen untuk kali kelima bagi penggal ke-12.

Pakatan sokong penuh
Antara pindaan yang diluluskan pada hari itu melibatkan peruntukan bawah Seksyen 14 1(A) yang tidak lagi membenarkan pemerhati pilihan raya dari parti politik ditempatkan di pondok pilihan raya (barung).

Seksyen 26A subseksyen (2) dan (3) pula dipadamkan sepenuhnya menyebabkan pemerhati pilihan raya, calon dan wakilnya dihalang daripada memantau pendaftaran pengundi pada hari pilihan raya.

Seksyen 11(c) yang turut dipadam juga menyebabkan cetakan bahan pilihan raya tidak perlu disertakan nama dan alamat pencetak atau penerbit bahan tersebut.

Mengulas lanjut, Nazri memberitahu beliau akan mengusulkan perkara itu di Dewan Negara bagi pihak jemaah menteri esok.

Turut hadir dalam sidang media tersebut ialah Ahli Parlimen Ipoh Timur Lim Kit Siang yang berkata Pakatan Rakyat menyokong penuh langkah kerajaan menarik rang undang-undang itu.

"Apa yang penting, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu pertimbang cadangan BERSIH.

"Kita masih jauh lagi dari mengecapi pilihan raya yang bebas dan adil," kata penasihat DAP itu lagi.

Penarikan balik rang undang-undang di peringkat Dewan Negara, yang amat jarang berlaku, dibuat dua minggu selepas perhimpunan BERSIH 3.0 di mana kira-kira 100,000 orang turun menuntut pilihan raya bebas dan adil serta berdepan dengan tembakan gas pemedih mata dan meriam air.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.