Isu Lynas - Nampak Dah Mereka2 Ni Semakin Bangang : Negara Mana Nak Terima Sisa Buangan Nadir Bumi Nie???

Syarikat perlombongan nadir bumi Lynas (M) Sdn Bhd bersetuju untuk menghantar ke luar negara bahan buangan dari kilang memproses bahan itu yang terletak di Gebeng dekat sini. 

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Lynas telah menghantar surat jaminan kepada kerajaan sebagai mematuhi sebahagian syarat yang dikenakan kepada syarikat itu ketika mereka menerima lesen beroperasi sementara dari Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) baru-baru ini.

Ini lawak bangang apa lagi ni yang nak dihidangkan kepada rakyat, negara mana lak nak terima sisa kilang ni, ni la lawak ngeri yang cuba dimainkan kepada rakyat. sebangang2 mana pun pemimpin negara miskin pun tak mungkin akan menerima risiko untuk menjahanamkan negara dia.

Sebelum ni kita telah lihat bagaimana kutu-kutu gila ni kata nak buang kat tempat yang jauh dari penempatan orang sekarang nak buang kat luar negara lak tetiba je nampak sangat dah kehabisan idea, lepas ni kalau menang mula wat cerita baru, kos buang keluar negara tinggi sangat,  tak ada negara yang nak terima la, last sekali buang juaga kat dalam sungai atau kebun. ini tektik lama yang biasa la beb.


Yang gua cukup heran siapa sebenarnya kat belakang Lynas ni, beria2 sangat kerajaan pertahankan syarikat ni,   mesti ada hal ni. Apa duk kalut ni. stop je la projek ni kan habis cerita, kalau kata perjanjian dah dibuat untuk projek ni batalkan je la, siapa suruh gatal2 pada mulanya bersetuju untuk buat kilang ni, kenapa tak fikir sentimen perasaan rakyat. nampak sangat selogan rakyat didahulukan hanya retorik, saja2 je nak perbodohkan rakyat

*************************************************************
[UNTUK YANG FAHAM MATEMATIK MUDAH SAHAJA!]
Hebat berita ini. Mereka yang taksub kepada projek Lynas dan penyokong neo-kolonialisme ekonomi pasti bersorak gembira mendengar berita ini. Berita yang dimaksudkan seperti keratan di bawah:

Berita ini menyebut, PM akan letak sisa Lynas ke lokasi jauh dari manusia. Agaknya, dekat mana lokasi di Malaysia yang jauh dari manusia?

Ah ha! Yong dah jumpa! Di Sabah atau di Sarawak! Apa yang ada di sana? Lihat gambar:

SISA LYNAS HENDAK DIBUANG DISINI?

Di hutan Sabah dan Sarawak cuma ada orang utan, gajah dan anaconda (adik beradik dia). Di dalam hutan Sabah dan Sarawak juga cuma ada orang asal (contohnya Penan). Demer ni pun bukan pergi mengundi. Bukan menguntungkan BN. Apa BN nak kisah, kan? kan?

Jangan marah dulu! Cuba baca pulak dengan teliti fakta dalam jadual berikut:
JADUAL 1: PERBEZAAN SOSIO-GEOGRAFI CHINA, AUSTRALIA DAN MALAYSIA
Cuba bandingkan ANGKA2 yang ada dalam jadual di atas. Sengaja Yong pilih tiga negara yang relevan dalam kes yang dibentang.

Keluasan tanah China adalah 29 kali keluasan Malaysia. 9596,960 / 329,758 = 29.10304.

Keluasan tanah Australian adalah 23 kali keluasan Malaysia. 7692024 / 329,758 =23.32627.

Bagi yang tak faham matematik, Yong sertakan peta China, Australia dan Malaysia. Tengok sendiri besar mana negara2 tersebut. Jangan jadi bangang macam budak2 songkok tinggi Pulau Pinang.
PETA ASIA TIMUR
Keluasan gurun di Cina adalah 1,247,604 km persegi, iaitu 13% daripada keseluruhan tanah China. Bagi kedua2 negara ini keluasan gurun mereka adalah 3 kali ganda keluasan tanah Malaysia. Australia dengan keras tidak mahu sisa Lynas dibawa pulang ke negara tersebut, walaupun ada gurun yang luas dan bilangan penduduk yang sedikit. Kenapa agaknya ya? Sudah tentu kerana mereka sedar tentang kesan radioaktifnya. China pulak menutup beberapa operasi melombong dan memeroses nadir bumi, kerana masalah pencemaran alam sekitar. Malaysia pula hendak mencampakkan sisa Lynas ke mana?

INI RUPA GURUN DI CHINA

Malaysia tidak ada gurun. Yang ada cuma GURUN Kedah.
Jangan mengaji tinggi sampai PhD, tapi bangang.

http://yongsukakuning.blogspot.com/2012/03/sisa-lynas-buang-di-gurun-untuk-yang.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.