Rupanya Negeri Kedah Darul Aman Ada Belambak Pusat Hiburan, Depa Dah Pakat Dedah Petanda PRU 13 Makin Hampir, Jenuh PR Kedah Nak Tangani....

Oleh: Mat Kering Bakaq Bata

Sebelum ulas MK nak petik berita dari Wartakedah.net:

ALOR SETAR, 28 November – Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Dato’ Ir. Phahrolrazi Zawawi mengucapkan terima kasih kepada ADUN Bakar Bata, Dato’ Ahmad Bashah Md Hanipah di atas pendedahan beliau terhadap kononnya kewujudan terlalu banyak pusat hiburan di sekitar Bandaraya Alor Setar.

“Memang pihak kerajaan sangat memerlukan maklumat seperti ini sebagai asas untuk bertindak,” katanya.

Menurut Phahrolrazi, umumnya apa yang berlaku ialah isu penguatkuasaan kerana terdapat premis yang mungkin sengaja menambah jenis perniagaan misalnya melakukan aktiviti hiburan sedangkan lesen asal perniagaan tidak membenarkan mereka berbuat demikian. Terdapat juga, katanya, yang mungkin merupakan pusat hiburan yang beroperasi tanpa lesen dari awal.

“Semua ini kita akan teliti satu persatu mengikut kes dan akan bertindak selepas mengenalpasti status tersebut,” ujarnya.

Sebelum ini, Datuk Ahmad Bashah dalam kenyataan medianya melahirkan kebimbangan di kalangan masyarakat setempat apabila wujud terlalu banyak pusat hiburan yang secara tidak langsung boleh menyumbang kepada peningkatan masalah sosial di negeri ini.

Menurutnya, baru-baru ini beliau menerima rungutan daripada seorang penduduk di Alor Mengkudu, mengenai kewujudan sebuah pusat hiburan di kawasan berkenaan, dalam saiz yang agak besar berbanding pusat hiburan biasa.

“Kita perlu tahu apa tindakan kerajaan negeri mengenai perkara ini, adakah kawalan secukupnya diberikan sekiranya pusat hiburan itu berlesen dan bagaimana pula dari segi penguatkuasaannya,” katanya.


Bukan semua benda Mat Kering bercanggah dengan Mat Bashah. Ada isu yang MK sokong. Macam pendedahan yang dibuat oleh ADUN Bakaq Bata tu, MK sokong 99%. Macam tulah kerja pembangkang dedahkan apa yang patut didedahkan, bukan dok merapu meraban isu surau Salihiah yang majlis fatwa bincang sampai haluih dah.

Pembangkang kena tenyeh habih-habih isu pusat hiburan ni. Banyak yang tumbuh secara haram (jadah). Kalau yang pejabat daerah keluaq lesen senang bertindak bila depa langgar peraturan, tarik saja lesen. Tapi kalau dari awai takdak lesen, pejabat daerah nak tarik apa. Pejabat daerah bukan ada unit penguatkuasa. Yang boleh bertindak untuk yang haram-haram adalah polis tapi setiap kali PBT buat kerjasama dengan polis nak ambush pusat hiburan haram tu maka premis pun ditutup. Payahlah nak buat kerja macam ni.

Bulan posa lalu Dato' Phahrolrazi dan Dr. Ismail pi serang pusat hiburan di Jalan Teluk Wanjah. Ada beberapa orang pelanggan bukan Melayu yang cepat2 cabut lari keluar. Bila kita tanya Pak Gad, dia habag hak tu puak polis IPK.


MK dok siasat juga dakwaan pusat hiburan yang diberi lesen di zaman PAS memerintah. Ada ke tak dak? Rupanya ada sungguh, sebutir dua... memang dasar kerajaan negeri tak keluar lesen pusat hiburan baru tapi ada DO UMNO yang tak peduli polisi negeri.. entah kena bayaq dengan toke taktaulah, rupanya keluarkan lesen senyap-senyap. Sebab itu bila Tok Mat Bashah yang tembak isu ni ia ada hikmahnya. Kita berpeluang londeh sekog-sekog puak-puak yang jadi duri dalam daging kerajaan PAS ni... (cuma sabagg takleh gopoh.. maklumlah yg buat keja tu ada 'lesen besaq' bernama KCS).

Satu kelemahan besaq pihak kerajaan negeri dalam isu pusat hiburan ni ialah, orang PAS memang tak arif mengenai pusat hiburan. Depa tak masuk pi dok beronggeng macam sebahagian orang UMNO, jadi pembangkang (UMNO) yang kena main peranan buat pendedahan. So, tima kasihlah UMNO.. lepaih ni kita ajaq puak2 pegawai yang masih dok berwalak kat UMNO yang keluaq lesen senyap-senyap...

Sudah bagus nampaknya peranan yang dimainkan oleh UMNO sebagai pembangkang, maka wajar sangatlah kita kekalkan BN sebagai pembangkang di Kedah selepas ini. 


http://kedahla.blogspot.com/2011/11/macam-ni-baru-pembangkang-namanya.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.