Sibu Bakal Kehilangan Menteri, Pola Penurunan Undi Yang Ketara... Peluang DAP Untuk Menang Cerah di DUN Bawang Assan...

Sibu bakal kehilangan seorang Menteri seandainya calon SUPP-BN DUN Bawang Assan, Wong Soon Koh kecundang. Seandainya Wong kalah, maka jawatan Menteri tersebut akan beralih tangan kepada kawasan DUN lain. Justeru itu, pembangunan juga akan beralih ke kawasan lain - dan Sibu akan kehilangan segala-galanya.

Demikianlah "realiti politik", yang keluar dari bibir Wong Soon Koh (gambar kiri), Timbalan Setiausaha SUPP merangkap Menteri Alam Sekitar dan Kesihatan Awam (sebelum DUN Sarawak dibubar) dalam sidang media pada hari ini. Untuk beliau, kenyataan tersebut bukan untuk mengugut pengundinya, tetapi "realiti politik".

"Kalau rakyat tidak menyokong kerajaan, mengapa jawatan Menteri diberikan kepada kamu?" Secara terus-terang Wong Soon Koh berkata, "Saya pasti, seandainya Wong Soon Koh kalah, mustahil Sibu mempunyai seorang Menteri. Kalau kalah, jawatan Menteri akan ke tempat lain. Ini satu kemestian."

Beliau menambah, selain kehilangan Menteri, Sibu akan kehilangan segala-galanya. Beliau mengambil contoh bagaimana kekalahan BN dalam PRK Sibu sebelum ini telah menyebabkan projek tebatan banjir dan peningkatan lapangan kapal terbang di Sibu hampir dihentikan.

Malah ketika didesak pendiriannya terhadap Ketua Menteri Taib Mahmud, Wong cuba mengasingkan pertandingan dirinya dengan Ketua Menteri. "Jikapun saya diundurkan, adakah kamu mampu mengundurkan Ketua Menteri? Mengapa DAP tidak menghantar calonnya untuk bertanding di Balingian, mencabar Ketua Menteri? Itu kerja yang sebenarnya. Kamu menganggap dia tidak cekap, maka pergilah cabarnya!"

Dalam PRN Sarawak 2006, Wong Soon Koh menang dengan majoriti 2,504 undi di DUN Bawang Assan. Bagaimanapun, undi majoritinya menunjukkan pola penurunan, jika dilihat kepada keputusan PRU 2008 (tinggal majoriti 1,458 undi) dan PRK Sibu 2010 (866 undi). Kali ini, Wong berdepan calon DAP Alice Lau Kiong Yieng.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Disedut, disunting dan diterjemah dari teks asal.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.