Gempar : Inilah Kedai Kopi Popular Hidangkan Kopi Ada Gelatin Babi, Telah Disahkan Oleh Majlis Agama

TIDAK SYAK LAGI, kopi Kluang RailCoffee yang di dakwa haram di minum dan ada gelatin babi itu memang benar… huhu

Maknanya bagi mereka yang minum kopi di Kluang RailCoffee selama ini, faham-faham sudah… gelatin babi dah ada dalam badan.

Lain kali minum kopi di rumah je. nak lagi kaw-kawe, beli kopi kisar di pasar malam. Original and no fake/gelatin babi/additional ingredients.

*******************************************************************************

Laporan Sebelumnya

Semalam ada perasan satu status di wall seorang sahabat kat FB. Di dakwanya Kluang RailCoffee disahkan haram kerana ada gelatin babi dalam kopinya. Ini screenshotnya:

Dalam hati ni, aku hampir percaya atau tidak je.
Sebab sebelum ini kedai ni dah keluar TV pun. Sekali imbas, memang tak sangka langsung yang perniagaan macam ni pun ada tidak sucinya. Tapi bila baca Harian Metro mengenai “Sebuah kedai kopi popular di negeri ini yang beroperasi sejak kira-kira 70 tahun lalu dan dikunjungi lebih 80 peratus pelanggan beragama Islam rupa-rupanya menghidangkan kopi bercampur gelatin babi“, hati yang berdetak-detik sejak semalam mula berderau!

Memang Harian Metro tidak menyebut nama Kluang RailwayCoffee, tapi aku rasa memang inilah yang disebutkan di Facebook semalam. Kalau betullah apa yang di ceritakan di Facebook, Ya Allah…..

Berapa ramai orang Islam yang dah minum/makan gelatin babi selama ini?
Tu haaa.. dekat Plaza Kotaraya JB, bukan main besar lagi kedai dia… bukan main ramai lagi pelanggan Islam dia… sampai kat tepi escalator pun ada meja untuk orang duduk minum.

Memang pelik… kenapa boleh jadi sampai macam ni sekali. Cuma bila di baca balik statement di Facebook, barulah tersentak. Dulu memang takde gelatin babi ni dalam kopi mereka. Tapi bila perniagaan itu “bertukar tangan”, maka tak hairanlah….

*Selepas menerima aduan menerusi SMS, kami melakukan pemeriksaan di premis itu dan mendapati memang tiada tanda logo halal dipamerkan di situ. Berikutan itu, kami tidak boleh mengambil tindakan mengikut Akta Perihal Dagangan 1972 ke atas mereka, kata Ketua Pegawai Penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Johor, Abdul Hamid Abu Bakar

* Pelanggan beragama Islam perlu berwaspada dalam memilih lokasi untuk menjamu selera, pastikan premis berkaitan mempunyai logo halal, kata Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Datuk Zainal Abidin Osman.

So untuk umat Islam semua, berhati-hatilah ketika makan dan minum di luar. Janganlah salahkan Jabatan Agama Islam sahaja.

TRIVIA:

Pendek kata, tak payah rasa susah untuk “makan dan minum” seolah-olah hidup merantau nun di luar negara sinun … sebab dalam negara sendiri dah cukup mencabar… banyak yang di ragui akan kesucian makanan dan minuman di hadapan mata sendiri.

Siapa yang suka dengan kopi Kluang RailCoffee tu, mesti kembang kuncup tekak sekarang bila dah tahu perkara sebenar. Semoga selepas ini, kita lebih berhati-hati. Tahniah kepada Jabatan Agama Islam Johor atas pembongkaran ini.

*pernah makan dan minum di Kluang RailCoffee di Plaza Kotaraya bulan Januari lepas dengan si dia.. tapi masa tu nasib baik order Ice Lemon Tea dengan roti bakar…. pheewww!

SUMBER

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.