Majlis Berbuka Puasa MB Kedah: Gejala Buang Bayi Bencana Kemanusiaan Sangat2 Hebat

Alor Setar, 23 Ogos 2010 – YAB Menteri Besar Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak menyifatkan kes pembuangan bayi yang berleluasa akhir-akhir ini sebagai bencana kemanusiaan yang sangat hebat.

“Ia mengulangi apa yang berlaku di zaman Jahiliah dahulu,” ujarnya ketika berucap di Majlis Berbuka Puasa Bersama Pegawai-pegawai Kanan Negeri, Persekutuan, Anak Syarikat Kerajaan Negeri, Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan dan Penghulu yang diadakan di Dewan Sri Mentaloon di sini.

Katanya, untuk mengelak berlakunya perkara negatif seperti itulah maka kerajaan negeri mengadakan sekatan-sekatan tertentu dalam penganjuran hiburan yang melampaui batas.


“Yang penting kita cari punca berlakunya perkara tersebut dalam mencari penyelesaian bukannya berubat setelah datangnya ‘penyakit’,” katanya.

Kepincangan dalam masyarakat, katanya, boleh berlaku apabila manusia dengan akal yang terbatas mengikut kehendak sendiri dalam mencari penyelesaian. Manusia sepatutnya mengikut ap yang diwahyukan oleh Allah SWT.

Antara aspek penting dalam menjalankan tanggungjawab sebagai pemimpin ialah memberi makanan dari sumber yang halal.

“Sebagai ketua keluarga suami adalah pemimpin, dia harus memberi pendidikan sempurna kepada anak-anak di samping memberi makanan yang halal.

“Makanan yang halal ini bukan sahaja makanan itu adalah bersih dan boleh di makan, tetapi sumbernya juga mestilah bersih, duit itu bukan dari rasuah (contohnya),” katanya.

Menteri Besar berharap agar semua amalan yang dilakukan di bulan Ramadhan ini diterima oleh Allah SWT.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.