Tolong Biar Bertempat, Tak Salah: Peminta derma untuk masjid tiada permit JAIK

ALOR SETAR: Orang ramai dinasihatkan jangan murah hati memberi sumbangan kepada peminta derma yang mendakwa mengumpul dana untuk membina masjid, rumah kebajikan dan asrama anak yatim kerana kebanyakannya tidak mempunyai permit sah dari Jabatan Agama Islam Kedah (JAIK).

Pengarah Jaik, Datuk Khairudin Zin, berkata pihaknya menerima banyak aduan daripada orang ramai mengenai kegiatan berleluasa peminta derma yang tidak mempunyai permit Jaik sejak beberapa bulan lalu.
Katanya, peminta derma itu sering menunjukkan surat kebenaran yang dipercayai palsu dengan ditandatangani oleh pegawai Jaik yang sudah bersara.

"Kita hairan bagaimana mereka memperoleh surat kebenaran yang menggunakan kepala surat JAIK, sedangkan kita tidak mengeluarkan surat kebenaran seperti itu," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata, ada antara peminta derma itu menggunakan nama pegawai tertentu sedangkan pegawai itu sudah bersara sejak beberapa tahun lalu.

"Ini jelas menunjukkan mereka (pengutip derma) itu menipu, kita tidak menolak perbuatan itu dilakukan secara berkumpulan oleh pihak tidak bertanggungjawab," katanya.
Khairudin berkata, untuk tahun ini, belum ada mana-mana pihak yang memohon permit untuk mengutip derma kepada Jaik dan orang ramai perlu lebih berhati-hati.

"Kita sudah menghantar surat peringatan kepada setiap masjid di negeri ini bagi mengingatkan orang ramai supaya tidak terpedaya dengan kegiatan pengutip derma itu," katanya.

Beliau merancang mengadakan operasi dengan beberapa jabatan lain termasuk polis dan Majlis Bandaraya Alor Setar untuk membasmi kegiatan pengutip derma itu dalam tempoh terdekat.

Sementara itu, tinjauan di kaki lima sebuah bank di Jalan Sultan Badlishah mendapati seorang peminta derma berusia 20-an mendakwa mengutip derma untuk membina asrama anak yatim di Perak.

Bagaimanapun, apabila ditanya mengenai permit, pengutip derma itu tidak dapat memberi jawapan jelas selain menunjukkan surat yang ditanda tangani oleh seorang pegawai JAIK yang sudah bersara selepas diberi peringatan pengutip derma itu juga berjanji tidak akan membuat kutipan lagi.

Seorang pekerja swasta yang enggan dikenali mendakwa, pengutip derma itu datang ke kawasan itu seawal jam tujuh pagi setiap hari sebelum meletakkan kotak dan bangku di situ.

“Kita percaya pengutip derma itu menipu orang ramai dan mendapat wang mudah setiap hari, kita berharap pihak berkuasa melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah ini," katanya.

-BH

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.