Misi Bantuan Kemanusiaan PBSMM Berlepas Ke Gaza

SEPANG: Hampir 4,000 kanak-kanak Palestin akan mendapat manfaat daripada misi bantuan kemanusiaan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSMM) ke Gaza yang akan berlepas malam Sabtu.

Ketua Misi berkenaan, Datuk Dr Bahari Mansor berkata misi itu bersandarkan kepada sumbangan berjumlah RM1.7 juta yang didermakan oleh rakyat negara ini.

Katanya sumbangan itu digunakan antaranya untuk membeli kaki palsu, ubat-ubatan, peralatan bilik pembedahan dan peralatan sekolah.

"Misi kali ini selain membantu menyampaikan peralatan yang telah dibeli, juga khusus bagi memantau siri bantuan dan projek yang dijalankan bersama PBSM Palestin," katanya ketika ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini malam Sabtu.

Dr Bahari yang juga Naib Presiden PBSMM, berkata beliau positif misi ini akan berakhir dengan kejayaan berikutan kerjasama erat dan hubungan rapat yang dimeterai bersama PBSM Palestin.

PBSM, katanya adalah pertubuhan bebas yang tidak berpegang kepada sebarang agenda politik, sekali gus merupakan satu kelebihan yang akan membebaskan mereka daripada sebarang komplikasi.

"Kami telah memperoleh segala permit yang diperlukan dan Insya-Allah, kemasukan ke Gaza tidak akan berdepan sebarang masalah," katanya.

Misi itu disertai oleh sembilan sukarelawan yang akan berlepas ke Kaherah dengan menaiki penerbangan Egypt Air pada pukul 1.30 pagi ini.

Selain menyampaikan bantuan, kumpulan sukarelawan berkenaan turut dijangka melawat Hospital Al-Quds dan Hospital Al-Amal di Gaza.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Publisiti PBSMM Datuk Ahmad A Talib berkata mereka dijangka mengadakan perbincangan bersama pentadbir Gaza bagi mendapatkan senario terkini di wilayah itu.

"Kita juga telah aturkan pertemuan dengan beberapa pakar yang khusus menangani aspek trauma dan konflik untuk membantu rakyat Palestin daripada aspek lain juga," katanya.-BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.