Takziah Buat SPR Dan BN ... Dah Kehendak Ilahi










temuramah RTM dengan Datuk Aziz. SPR.
Datuk Aziz menjelaskan:

... mengucap terima kasih kepada pengundi Sibu yang menunaikan amanah Pilihanraya TANPA kejadian yang tidak di ingini seperti kepala berdarah, baling batu atau bergaduh sebagaimana PRK di Semenanjung.
Sehingga Jam 5.00 petang, semua pusat mengundi ditutup.
56 % telah menunaikan tanggungjawab mengundi.
Keputusan boleh diketahui sebelum jam 9 malam.

Pertama sekali nak ucapkan Takziah kepada SPR dan BN diatas kekalahan mereka didalan PRK Sibu semalam. Kedua takziah kepada penaung BAM , yang mendapat gelaran' First Lady Malaysia 'dalam Iklan akhbar New Yorks Times 16 April lalu kerana kekalahan dengan China dalam Piala Thomas.

Ucapan kepada SPR bukan apa, kerana seluruh negara dah tahu, sebagai anggota yang ke 14 dalam BN kalau boleh dikatakan, mereka bertungkus lomos sedaya upaya kudrat yang ada berusaha bersungguh sungguh untuk memenangkan BN dalam setiap PRK dan Umum supaya senang nak teruskan makan , apa tidaknya dalam suasana terang benderang PM umum dan ugut untuk mendapatkan undi dengan habuan juta-juta duit negara pun depa (SPR) kata itu bukan rasuah pilihanraya, tapi kalau itu yang dibuat oleh pemimpin yang pegang negeri Pakatan Rakyat, awal-awal lagi mereka kata 'void and null 'keputusan tu.

Satu lagi yang cukup menghairankan kita adalah bilamana pada masa tutup pusat pengundian, pengerusi SPR kata turn out 56 %, tetapi tetiba bila masa nak bilang pula turn out jadi 70 %. Macam mana angka ni naik mendadak jadi 70 % wahai manusia yang cekap matemetik oi?. Anta kira macam mana Tan Sri Aziz , dari 59 jadi 70 %. Apa yang rakyat boleh buat andaian sebab hampa tak bagi alasan adalah bila mana nampak BN jauh ketinggalan dan tong dah nak habis kertas undi, maka ditambahlah jumlah pengundi agar kot-kot ada lagi yang nak sokong parti berkarat bitu haru tu. Tetapi nampaknya yang berlebihan pada DAP jauh melebihi jumlah pengundi yang dikatakan keluar sehingga 70 % tersebut. Itulah anatara sebab kenapa cop jari dakwat kekal tidak dibuat pada PRU ke 12 lalu, kerana nak bawa masuk hantu jembalang dan jin pelesit mengundi sama, rakyat dak tahu bila lihat saja terkilas ikan diair aduhai TS ooi.!.

Rakyat juga amat hairan kenapa peratus yang keluar mengundi diketahui selepas kertas buang undi dikira, bila pegawai SPR kata kita tunggu kiraan undi baru tahu berapa peratus yang keluar. Pening kepala nak fikir, dimana integriti SPR kini, kalau dah ada senarai daftar undi dan dipotong siapa yang keluar dan siapa yang belum, awal-awal lagi dah boleh beri jawapan yang tepat berapa peratus yang keluar dan yang tak keluar, tak payahlah tunggu dan tipu rakyat dari 59 % boleh naik jadi 70 %.

Kalaulah keadaan macam ni berlaku lagi ditempat lain, dan mengkin akan berlaku lagi selagi SPR dinamakan SPR dan diletakkan dibawah JPM, maka tak payah ada senarai daftar pemilihlah macam ni, siapa nak mengundi pi saja mengundi,lepas tu bila kira kertas undi baru beritahu sekian peratus yang keluar mengundi macam yang berlaku kepada PRK Sibu kelmarin.

Amat malang bagi Malaysia mempunyai PM yang memberikan rasuah sebelum mengundi juta-juta, mana ambil duit kalau bukan dari kantung negara hasil mahsul negara dan cukai dari rakyat. Kalau duit tu dari kocek Taib Mahmud dan DS Najib, lantak hampa la,tapi tak nampak pula PM pergi atas kapasiti Pengerusi BN tetapi atas tugas PM.

Satu lagi pasal undi POS, kenapa keputusan mereka diketahui begitu lewat, padahal mereka mengundi lebih awal dan hanya 2 ribu lebih pengundi yang boleh diketahui sebelum tong yang lain diketahui, apakah saperti yang berlaku di Pekan pada PRU 1999 dahulu nak dibuat di Sibu kerana melihat kekalahan demi kekalahan tong-tong yang dibawa kepusat pengiraan undi, nampaknnya sekali lagi SPR hanya membawa tong yang telus dan tembus, tetapi cara mereka buat PRK tak telus pada kacamata rakyat.

Oleh kerana terlalu besar kemenangan kepada pihak DAP, maka undi POS yang 2 ribu lebih pun tak dapat menimbusi kekalahan BN, maka terpaksa umumkan jugalah kemenangan DAP walaupun lewat kerana menunggu keputusan undi pos tersebut.

Seperkara yang ana rasa paling ajaib bila ada pegawai SPR kata , peratus mengundi yang tepat akan diketahui bila kita habis kira jumlah undi pos. Anda ulaslah sendiri kata-kata ini, bagi ana sah nak tipu rakyat kalau macam ni.

Walaupun begitu, sekali lagi ana ucapkan Tahniah kepada penduduk SIBU yang telah mengajar SPR dan BN serta PM dan Menteri kabinet bahawa apakah erti pilihanraya yang sepatutnya dikendalikan oleh SPR.

-MP Pendang

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.