Tergamaknya Ketua Wanita UMNO: Shahrizat Perlu Minta Maaf Pada Warga Emas Di Pulau Pinang


Oleh Qayum Rahman
Kenyataan yang dikeluarkan Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini dengan menyatakan nilai warga emas diPulau Pinang hanya RM10 jelas menghina dan menyinggung perasaan mereka.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu menghina para warga emas di Pulau Pinang berhubung pemberian kerajaan negeri sebanyak RM100 setahun kepada warga emas.

Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff menyifatkan tindakan Shahrizat menghina warga emas di Pulau Pinang amat tidak wajar berikutan Shahrizat sendiri adalah anak kelahiran Pulau Pinang tetapi gagal memberi sebarang bantuan pada warga emas negeri kelahirannya sendiri.

"Shahrizat perlu meminta maaf dengan kenyataan yang dikeluarkannya dan sepatutnya malu atas tindakan tidak bermoral beliau yang membuatkan warga emas tersinggung.
"Kalau nak serang kerajaan negeri, tak perlulah membabitkan masyarakat warga emas yang perlu dihormati dan janganlah lupa daratan bagaimana kewujudan kita tanpa orang yang lebih tua daripada kita," katanya.
Beliau berkata, kenyataan yang dikeluarkan jelas menunjukkan Shahrizat adalah seorang menteri yang tidak tahu menghormati orang lain dan lupa daratan setelah bergelar orang kenamaan.

Kerajaan PR hargai warga emas Yusmadi berkata, walaupun hanya sedikit sumbangan yang disalurkan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang terhadap warga emas, perlu diingatkan bahawa kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) tidak pernah menitik beratkan keadaan kemiskinan warga emas.

"Pada hal kerajaan BN mampu memberi sumbangan yang lebih tinggi berbanding kerajaan-kerajaan negeri," tambah beliau.

"Sepatutnya Shahrizat sedar penghinaan yang dilontarkan beliau menyifatkan golongan warga emas Pulau Pinang tidak bernilai adalah salah dan perlu tahu bahawa warga emas juga memerlukan pembelaan bukan sahaja golongan wanita mahupun kanak-kanak.

"Warga emas Pulau Pinang berterima kasih kepada kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) kerana mampu memberi sumbangan berbanding kerajaan BN yang hanya mengaut keuntungan sendiri," katanya lagi.

Yusmadi menyatakan tindakan yang dilakukan BN untuk menjatuhkan PR amatlah keterlaluan kerana ia telah melibatkan golongan yang tidak perlu dipergunakan sebagai permainan politik kotor semasa.

Beliau berharap Shahrizat dapat memohon maaf kepada warga emas Pulau Pinang dan juga berharap perkara sedemikian tidak berulang lagi.

Shahrizat mengeluarkan kenyataan kepada media "Saya nak tawarkan ucapan takziah kepada warga emas di Pulau Pinang kerana nilai mereka kepada kerajaan pakatan pembangkang hanya kurang daripada RM10 sebulan.Itulah dia nilai warga emas di Pulau Pinang," katanya semasa hadir di taklimat program basmi kemiskinan dan kebajikan Negeri Sembilan di Bilik Gerakan, Wisma Negeri hari ini.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.