Pecah Amanah: Kerabat Raja Selangor Mengaku Tidak Bersalah


PETALING JAYA: Seorang kerabat Diraja Selangor, Tengku Mohd Kamil Tengku Shahrudin Shah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan melakukan pecah amanah melibatkan dana syarikat sejumlah RM1.15 juta antara tahun 2005 dan 2006.

Tengku Mohd Kamil, 61, yang merupakan salah seorang pengarah syarikat pembinaan Aneka Melur Sdn Bhd didakwa melakukan kesalahan tersebut dengan menggunakan 16 cek.

Beliau didakwa melakukan kesalahan itu di syarikat berkenaan di D216, Blok D, Tingkat 2, Kelana Square, Petaling Jaya. Tengku Mohd Kamil menghadapi pertuduhan tersebut mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan, yang jika disabitkan kesalahan boleh dipenjara sekurang-kurangnya dua tahun dan tidak melebihi 20 tahun, sebat dan boleh dikenakan denda.

Timbalan Pendakwa Raya S.Devanandan mencadangkan agar jaminan ditetapkan pada RM150,000 dengan seorang penjamin serta dokumen perjalanan diserahkan kepada mahkamah.

Beliau berkata, jaminan tersebut adalah munasabah memandangkan jumlah yang terlibat di dalam kes itu adalah tinggi dan kesalahan tersebut tidak boleh dijamin.

Devanandan juga memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaaan akan memanggil 12 orang saksi.

Peguam Tengku Mohd Kamil, Md Yunus Shariff berkata, jaminan itu terlalu tinggi dan meminta jaminan dikurangkan kepada RM30,000 memandangkan anak guamnya masih menyara dua anaknya yang masih belajar di luar negeri.

Hakim Rozina Ayob meletakkan jaminan sebanyak RM40,000 dengan seorang penjamin dan memerintahkan pasport diserahkan kepada mahkamah.

Beliau juga meminta Md Yunus mendapatkan pengesahan daripada Jabatan Imigresen sama ada Tengku Mohd Kamil mempunyai pasport yang lain.

Rozina menetapkan perbicaraan selama empat hari bermula 17 Mei depan. Tengku Mohd Kamil membayar jaminan itu

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.