Perdana Menteri Tawarkan Diri Untuk Letak Jawatan Kerana Gagal...



SEOUL: Perdana menteri Korea Selatan, Chung Un-chan, menawarkan untuk meletak jawatan kerana gagal mendapatkan kelulusan Parlimen membatalkan pemindahan pejabat kerajaan ke luar Seoul.

Chung melahirkan hasrat meletak jawatan ketika satu pertemuan peribadi dengan Presiden Lee Myung-bak, Sabtu lalu, lapor akhbar paling laris, Chosun Ilbo, memetik pegawai kerajaan tidak dikenali.

Sebagai maklum balas, Lee meminta Chung, seorang ahli akademik yang dilantik September lalu, supaya meneliti semula tindakannya itu, kata akhbar. Cawangan media besar Korea Selatan termasuk akhbar Dong-a Ilbo membawa laporan sama.Pejabat presiden dan perdana menteri berkata mereka tidak dapat mengesahkan tawaran peletakan jawatan Chung.

Jawatan perdana menteri sebahagian besarnya lebih kepada adat istiadat dengan sedikit kuasa membuat keputusan, namun individu terbabit mengemudi negara jika presiden tidak berupaya.

Chung mengetuai usaha membatalkan rancangan untuk memindahkan lebih separuh daripada 15 pejabat menteri di Seoul dan bandar berhampiran ke satu kawasan kira-kira 160 kilometer selatan ibu negara atas alasan hanya membazir wang awam.

Parlimen, bagaimanapun, menolak gesaan Lee minggu lalu, memaksanya segera melaksanakan pelan asal yang dikatakan pembangkang akan membantu mengimbangi pembangunan serantau dan menyelesaikan masalah perumahan dan kesesakan teruk di sini

Keputusan itu satu tamparan baru kepada Lee selepas kekalahan mengejutkan bulan lalu dalam pilihan raya datuk bandar dan gabenor di seluruh negara selain dilihat sebagai ujian terhadap sentimen umum terhadap caranya menguruskan isu penenggelaman kapal perang dipersalahkan ke atas Korea Utara. AP

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.