PELANCARAN USRAH MAAHAD MAHMUD ALOR SETAR





MAJLIS ADALAH ANJURAN BADAN DAKWAH DAN KEBAJIKAN MAKTAB MAHMUD ALOR SETAR, KEDAH

NAK PI SEMINAR TAK???



INSYA ALLAH.....

Aman.. Kalau Semua kita Begini...



Pekerja Hotel Pulangkan RM5,200 Terima Penghargaan

SETIU: Seorang kakitangan Sutra Beach Resort di sini yang bersikap jujur apabila mengembalikan wang tunai RM5,200 yang dijumpai di dalam sebuah bilik resort itu pada 2 Januari lepas, hari ini menerima surat penghargaan daripada majikannya.

Mengimbas kembali kejadian itu Maslim Surina Jaafar, 33, yang bekerja sebagai pengemas bilik berkata, beliau menemui wang itu di dalam sebuah bilik yang sedang dikemasnya, sejurus selepas penginap bilik itu mendaftar keluar.

"Semasa saya sedang mengemas bilik, saya jumpa satu beg sukan, kemudian saya serahkan beg itu seorang penyelia, yang mendapati ada wang di dalam beg itu, selain peralatan komputer," kata ibu tunggal yang mempunyai seorang anak lelaki berusia enam tahun itu.

Maslim yang bekerja di resort berkenaan sejak dua tahun lalu berkata, sebelum ini beliau juga pernah menjumpai wang serta barang-barang berharga kepunyaan tetamu resort berkenaan, tetapi bukan dalam jumlah yang banyak, dan semua barang-barang yang ditemuinya itu diserahkan kepada pihak pengurusan hotel.

Sijil penghargaan buat Maslim disampaikan oleh Pengurus Besar Resort itu Malizan Zakaria dalam satu majlis khas di sini hari ini.

Malizan ketika ditemui berkata, beliau merasa kagum dengan kejujuran Maslim yang memulangkan wang yang ditemui itu, iaitu milik seorang pelanggan mereka yang bekerja sebagai kakitangan Petronas.

"Saya harap kejujuran Maslim Surina ini dapat menjadi contoh teladan kepada kakitangan yang lain agar Resort ini menjadi satu tempat penginapan yang selamat dan selesa untuk pelanggan," katanya.

Perbicaraan Kes Liwat Anwar Selasa Ini?


KUALA LUMPUR: Selasa ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi akan memohon kepada Mahkamah Tinggi supaya perbicaraan kes liwatnya ditangguhkan, manakala pihak pendakwaan pula bersiap sedia untuk memulakan perbicaraan kes itu pada hari yang sama.

Sama ada perbicaraan yang telah beberapa kali tertangguh dan ditunggu-tunggu itu akhirnya akan bermula, bergantung kepada keputusan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah yang terlebih dahulu akan mendengar permohonan Anwar bagi penangguhan.

Dalam permohonannya yang difailkan hanya lima hari lepas sebelum penetapan tarikh perbicaraan itu, Anwar berkata kes itu perlu ditangguhkan sementara menunggu rayuannya di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak untuk menggugurkan pertuduhan liwat terhadapnya.

Mahkamah Rayuan masih belum menetapkan tarikh bagi pendengaran rayuan itu.

Pada 1 Disember tahun lepas, Hakim Mohamad Zabidin menolak permohonan Anwar dan menetapkan sebulan dari 25 Januari bagi perbicaraan.

Namun perbicaraan itu ditangguhkan ke 2 Februari oleh Mahkamah Persekutuan sementara menunggu keputusan sama ada membenarkan permohonan Anwar bagi pihak pendakwaan membekalkan dokumen kepadanya bagi membuat persediaan pembelaannya.

Mahkamah Persekutuan pada Jumaat lepas menolak permohonan Anwar.

Berikutan itu, Selasa ini tumpuan beralih semula ke Mahkamah Tinggi Jenayah 3 di Tingkat 5, Kompleks Mahkamah Jalan Duta apabila Hakim Mohamad Zabidin mendengar permohonan Anwar untuk menangguhkan prosiding.

Sebelum ini, Hakim Mohamad Zabidin menetapkan 1 Julai hingga 24 Julai, 2009 untuk perbicaraan tetapi ditangguhkan selepas beberapa permohonan dikemukakan oleh Anwar yang pertama kali dihadapkan ke mahkamah bagi pertuduhan itu pada 7 Ogos, 2008.

Ini ekoran laporan polis yang dibuat oleh bekas pembantunya yang berumur 23 tahun, Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa Anwar meliwatnya.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan anggota Parlimen Permatang Pauh itu yang kini berusia 63 tahun dituduh meliwat Mohd Saiful Bukhari di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008.

Anwar didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Ini adalah kali kedua Anwar menghadapi pertuduhan liwat.

Pada 2000, beliau dituduh meliwat Azizan Abu Bakar, pemandu isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Beliau disabitkan oleh Mahkamah Tinggi pada 8 Ogos, 2000, tetapi dibebaskan pada September 2004 selepas menghabiskan hampir enam tahun di penjara selepas Mahkamah Persekutuan menggugurkan sabitan dan mengenepikan hukuman penjara itu.

Anwar dan adik angkatnya Sukma Darmawan Sasmitaat Madja dituduh meliwat Azizan antara Januari dan Mac 1993 di apartmen Sukma di sini.

Kali ini, Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden yang mengetuai pasukan pendakwaan, ketika dihubungi, berkata pasukannya telah membuat persediaan rapi tanpa mengira sama ada perbicaraan itu diteruskan atau ditangguhkan.

Beliau akan dibantu lima Timbalan Pendakwa Raya iaitu Datuk Nordin Hassan, Mohamad Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat, Noorin Badaruddin dan Shamsul Sulaiman.

Anwar juga telah menghimpunkan sekumpulan 13 peguam untuk membelanya.

Mereka ialah peguam bela utama Raja Aziz Addruse, Datuk Param Cumaraswamy, Karpal Singh, Datuk C.V. Prabakharan, S. N. Nair, Wan Anuar Shadat, R.Sivarasa, Leela Jesuthasan, Edmund Bon, Saiful Idham Ramli, Amer Hamzah Arshad, Latheefa Koya dan Mohd Radzlan Jalaludin.

Bola Sepak : MENANG LAGI ( kedah 3 : T-Team 1)


SEREMBAN 30 Jan. – Majlis perkahwinan penulis blog adukataruna.blogpsot.com.my yang baru dibebaskan dengan ikat jamin selepas didakwa di Mahkamah Sesyen di sini semalam, berjalan lancar dan meriah di kediamannya di Rumah Rakyat Panchor, Paroi, dekat sini, hari ini.

Khairulnizam Abd. Ghani, 29, dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan menghina institusi kesultanan Johor.

Tinjauan Mingguan Malaysia di rumah Khairulnizam mendapati majlis perkahwinannya itu berlangsung dengan penuh ceria tanpa sebarang gangguan serta dikunjungi oleh saudara mara serta sahabat handai.

Seorang ahli keluarga yang enggan dikenali berkata, majlis itu bermula dari pukul 11.30 hingga 6 petang hari ini.

“Majlis hari ini berjalan lancar dan ceria tanpa sebarang gangguan, ramai sanak saudara, jiran dan sahabat yang datang untuk meraikan kedua-dua pengantin.

“Tetapi kita tak mahu komen apa-apa lagi kerana ia akan mengganggu emosi keluarga kami termasuk ibu bapa. Apa pun kami bersyukur setelah dia dibenarkan diikat jamin kira-kira pukul 7.00 petang semalam,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Katanya lagi, kedua-dua pengantin serta ibu bapa mereka enggan bertemu wartawan dan enggan mengulas sebarang kenyataan kerana sebuah akhbar perdana negara telah membuat laporan yang tidak tepat mengenai Khairulnizam.

“Kita bukan apa, sebab sebelum ini sebuah akhbar perdana buat laporan yang tidak tepat dan mungkin abang (Khairulnizam) akan ambil tindakan.

“Contohnya, akhbar itu ada mengatakan yang abang menyembunyikan diri padahal itu tidak benar sama sekali,” ujarnya.

Surat Terbuka Kepada Aduka Taruna

Oleh : DAP Melayu@Perakexpress

(Surat Terbuka Kepada Aduka Taruna)

Alo brader AT,
Gua tulis surat ini atas sifat gua tak kenai lu dan lu tak kenai gua. OK ? Fair ? Sebab lu tak kenai gua, sebab tu gua berani tulis. Tapi takder ler sampai gua nak kencing muka lu. Takder ler nak jatuhkan lu punya face water.

Brader,
Gua kira lu memang manusia yang sangat bernasib baik. Apa tidaknya, lebih 40 report polis dibuat pasai ayat-ayat cinta yang lu tulis kat blog lu. Pelbagai NGO Melayu dan individu mendesak supaya lu ditahan di bawah ISA. Tapi Lu dikira sangat bernasib baik kerana cuma direman selama 4 hari dan terus didakwa di mahkamah mengikut Seksyen 233(1) (A)Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Lu tidak ditahan di bawah ISA. Lu tahu apa itu ISA ?

Lu patut kena buat sujud syukur kerana tidak dikenakan tahanan bawah ISA sebagaimana Ustaz Azzahari, member gua yang asai Bagan Serai, Perak. Ketika lu masuk lokap hari tu berita 10 orang kena tahan ISA belum lagi tersebar.

Buat ler sujud syukur, bukan payahpun. Buka kena ambil wuduk dulupun. Bukan kena menutup aurat dulupun. Cuba lu tengok kat pemain Mesir dalam kejohanan bolasepak Piala Afrika yang sedang berlangsung. Mereka jaring gol dan terus sujud syukur atas padang. Wa cakap lu ! Setelah tamat perlawanan, mereka menang lalu mereka sujud syukur. Itu sample beb ! Nah Mesir dah layak ke final jumpa Ghana setelah belasah Algeria 4-0 malam tadi.

Alo brader,
Lu dah kuar dari lokap, lu juga dah kuar dari mahkamah, dibebas dengan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin. Dah kuar mahkamah lu sibuk pula dengan persiapan majlis kenduri kahwin yang masih tergantung. Dalam kesibukan tu kalau lu ada masa free cuba ler lu surf kat internet kisah-kisah penderitaan isteri (dan isteri-isteri) serta anak-anak tahanan ISA. Cuba lu hayati penderitaan zahir dan batin yang dialami mereka. Alangkah besarnya nikmat Allah pada lu bila tidak dikenakan ISA.

Bersyukurlah kepada Allah, tuhan lu dan tuhan gua juga…. Dialah Rabbul ‘Alamin.

Kalau lu baca dalam harakah.net, M. Jusoff Taib ada tulis mengatakan, hari ini kita telah melihat satu gambaran politik yang jelas, bahawa dalam kehebohan isu nama Allah, akhirnya ISA yang menang. Ia telah dijelmakan sebagai penyelamat kekacauan yang ditimbulkan oleh isu nama Allah. Dan Menteri KDN dalam kenyataannya bahawa beliau sedang berdepan dengan terorisme antarabangsa yang terlibat dalam keganasan di negara kita ini.

Jadi, anda yang ‘ummi’ dalam hal politik, akan mendapat satu hujah betapa ISA itu sangat berguna kepada kuasa tadbir negara yang dipegang oleh UMNO. Walau pun ia tidak relevan bagi Pakatan Rakyat, namun relevan terhadap agenda politik status quo. Dan ISA mungkin lebih relevan menjelang PRU-13. Itu kata M. Jusoff Taib.

Kalau lu masih ingat pilihanraya umum diadakan tidak lama selepas tangkapan ISA dibuat, selepas Operasi Lalang dan selepas tangkapan group KMM.

Brader,

Ramai di luar sana mengutuk tu lu….bila lu berbahasa dengan Allah menggunakan perkata ‘lu’ dan ‘gua’. Ramai yang belasah lu. Tak mampu den nak nolong. Tapi beberapa tahun dahulu gua pernah terbaca satu doa dalam internet. Gua tak ingat saper yang tulis. Lu kot ? Harap-harap bukan lu. Doa yang ditulis lebih kurang macam ni :

“ Ya Allah ! Janganlah Lu balikkan hati gua setelah Lu berikan hidayah………”

Bagi gua tiada salahnya doa seperti itu, malah doa itu adalah doa yang warid dari Rasulullah SAW. Doa tersebut dari Al-Quran. Cuma bagi mereka yang di luar sana menganggap bila istilah ‘lu’ dan ‘gua’ adalah biadap dan kurang ajar bila digunakan.

Bagi gua, nak kata biadap ker, kurang ajar ker, menghina Allah ker…..semuanya bergantung kepada niat orang yang menulis atau melafaznya. Kalau niat menghina Allah, maka tunggulah balasan Allah di hari akhirat. Kalau orang yang melafazkan doa seperti itu dengan hati yang ikhlas……gua tidak Nampak di mana salahnya. Istilah ‘gua dan Lu’ sama sahaja dengan ‘aku dan Engkau’ yang kita guna selama ini. Apa bezanya dengan ‘saya dan Awak’ atau ‘I and You’ ? Apa beza dengan ‘ana wa Anta’ ? Bagi gua, gua tidak nampak di mana salahnya, apa lagi orang macam lu (AT) yang sememangnya berbahasa macam tu di dalam dan di luar intenet.

Harap-harap dengan bini yang baru sebulan lu kahwin tu lu tidak berbahasa ‘lu dan gua’. Panggilah dia ‘sayang’ ker, ‘darling’ ker atau apa-apa panggilan yang boleh menambahkan kemesraan dan kasih sayang dia pada lu. Kalau dengan bini kita berbahasa dengan bahasa yang manis dan beradab…….ketahuilah bahawa dengan Allah kita perlu lebih dari segalanya.

Lu kahwin dengan orang Kelantan, belajar-belajarlah bercakap Kelantan pula lepas ni. Kalau mampu belajar juga bercakap Siam ! Lu tengok Tuan Guru Nik Aziz, bahasa Punjab dan Urdhupun dia reti.

Brader,
Berbalik pasal member gua yang kena tahan ISA bersama-sama pensyarah dan pelajar UIAM minggu lepas. Wa tak tahu nak gambarkan hari-hari mendatang yang dilalui oleh isteri dan anak-anaknya. Cuba lu bayangkan, isteri dia tidak berkerja, mempunyai anak-anak yang masih kecil. Malah anaknya yang paling kecil sering mengalami masalah kesihatan. Kini suami dan bapa mereka berada di suatu tempat yang tidak diketahui di mana. Tiba-tiba hilang sekelip mata. Sekarang siapa nak bagi makan kat anak-anak dan isteri mereka ?

Member gua tu kalau nak dikatakan menentang pemerintah, ibarat jauh langit dari bumi. Gua tahu sangat pasai dia. Dia bukannya aktivis politik. Jangankan jadi pemimpin PAS atau PKR, jadi ahli biasapun tidak ! Member gua ni memang seorang manusia yang betoi-betoi tidak berpolitik. Malah tidak pernah mengundi ! Lu jangan terkejut. Walaupun dia tidak menjadi ahli mana-mana parti, tetapi ramai juga pemimpin parti yang belajar hadits dengan dia. Sebab dia tu memang lulusan di bidang Hadits.

Kalu lu nak tahu, tiap-tiap hari tiap-tiap malam dia pi mana-mana surau atau mana-mana masjid dia mengajar tentang hadits. Sebab itu bidang kemahiran dia. Disamping dia juga banyak dijemput mengendalikan kelas Bahasa Arab. Kitab yang dia ajar pulak lu nak tahu kitab apa ? Kitab Bulughul Maram, kitab Riyadhus Salihin, kitab Sahih Bukhari dan kitab Sahih Muslim. Kesemua kitab-kitab ni ada diterjemah, diterbit dan dijual oleh JAKIM. Jadi amat sukar untuk gua percaya bila dia kena ISA.

Okaylah brader,
Mungkin surat ini menjadi surat yang pertama dan terakhir dari gua buat lu. Kita sebagai hamba Allah kena saling ingat mengingati. Belum terlewat untuk gua ucapkan…..Selamat Pengantin Baru, semoga rumahtangga yang dibina mendapat keberkatan daripada Allah, tuhan lu dan tuhan gua juga.

KUALA LUMPUR, 30 Januari 2010

TEKA TEKI HARI INI??? Siapa Dia....





Siapa mengenalinya sila jawab dengan biodatanya sekali.... Ada HADIAH.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.