Kemaluan Pembangkang Di Kedah Makin Membengkak... Sukar Untuk Ubati Bila Makin Bernanah!!!

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA

Dalam ceramah di Rapat Rakyat Perdana di Alor Setar, Menteri Besar, Dato’ Seri Azizan Abdul Razak menyifatkan tindakan melayan isu perobohan Madrasah Salihiah (lebih dikenali sebagai pejabat syarikat insuran), Kancut yang dimainkan oleh pembangkang di negeri ini sama seperti tindakan menyergah berok.

“Berok kalau kita buat tak peduli dekat dia, dia pun senyap macam tu saja tapi kalau kita dok layan dia, sergah dia, habis daun pokok cermai dihinggutnya,” ujar beliau yang berjaya menggamatkan perkarangan Stadium Sultan Abdul Halim dengan gelak ketawa.

Terkini di Kedah, kerajaan negeri dihadapkan dengan dua isu utama. Subjek isu tersebut tidaklah terlalu besar tetapi kerana Kedah adalah negeri yang kontang isu maka persoalan kecil pun dianggap besar.

Isu pertama ialah isu penggantungan lima pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) kerana melakukan kesalahan tatatertib yang menyalahi peraturan IPT itu. Ia menjadi isu nasional kini selepas Adam Adli digantung oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) kerana ‘kesalahan’ menurun dan menaikkan gambar Perdana Menteri; dihukum menurut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Isu Adam Adli dan lima pelajar KUIN yang digantung adalah berbeza. Kes berbeza dan akta yang digunakan pun berbeza, kerana AUKU tiada di KUIN yang ditubuhkan mengikut Akta IPTS 1996. Saya tidak berhasrat untuk memperincikan jalan cerita kisah lima budak KUIN itu, kerana penjelasan yang sedalam mana pun tidak membawa apa-apa erti bagi pihak yang tiada niat niat barang sepicingpun untuk mencari jalan penyelesaian sebaliknya hanya mahu menjadi hero filem Tamil.

Di awal kes, Dewan Pemuda PAS dan Setiausaha Politik Menteri Besar berusaha menangani isu mereka dengan penuh hikmah. Mereka cuma diminta membuat rayuan dengan lunak serta berhadapan dengan pihak pentadbir KUIN dengan professional. Selebihnya serahkan kepada budi bicara politik kerana kes terbabit hanya melibatkan peraturan IPTS bukannya hukuman di mahkamah. Namun akibat termakan hasutan sebuah NGO, nasihat yang diberi tidak diendahkan. Surat rayuan bertukar watak kepada sebuah memorandum bantahan.

Sekarang AUKU dan Buku Jingga pula mahu dikaitkan dengan isu lima budak KUIN. Pihak yang tidak tahu hujung pangkal akan menyinga apabila AUKU dikaitkan. Kerajaan negeri digambarkan sebagai tidak menghormati suara mahasiswa. Sekarang isu sudah menjadi kes mahkamah; biarlah Hanipa Maidin dan Karpal Singh yang berhujah di mahkamah.

Jika Menteri Besar membuat perbandingan, melayan isu Madrasah Salihiah macam tindakan sergah berok maka saya lebih bersetuju ia digunakan untuk isu lima budak KUIN ini. Usahlah dilayan kerenah Solidariti Mahasiswa Malaysia dan para simpatisan mereka yang menyokong secara membuta tuli lima budak KUIN itu. Akhirnya nanti mereka akan keletihan menyerang MB.

Namun saya agak kurang bersetuju jika isu Madrasah Salihiah tidak hendak dilayan kerana inilah anugerah isu terbesar yang diperolehi oleh kerajaan negeri Kedah sepanjang empat tahun mentadbir negeri. Menjawab isu Salihiah bukan bermakna menarik balik sokongan yang hilang (kerana tiada sokongan yang hilang dari isu tersebut) sebaliknya menyerlahkan kejayaan negeri sambil mendedahkan kedunguan pihak pembangkang (BN) di Kedah.

Isu Madrasah Salihiah mendedahkan kegagalan BN menyelesaikan projek Kompleks Tunku Yaakob yang terbengkalai selama 33 tahun tanpa dapat dibuat apa-apa penyelesaian oleh lima orang Menteri Besar BN iaitu Syed Nahar Shahabudin, Osman Aroff, Sanusi Junid, Syed Razak Syed Zain dan Mahdzir Khalid. Sebaliknya seorang ustaz lulusan Universiti Al-Azhar bertama barisan Exco yang tidak sibuk mencanang isu pembangunan duniawi dalam kempen mereka mampu menyelesaikannya dalam tempoh yang singkat.

Pembangunan bukan setakat di atas tanah seluas 4 ekar (tapak asal Kompleks Tunku Yaakob) tetapi dilebarkan lagi dengan pembinaan super mega mall, hotel dan kondominium. Projek Aman Central bernilai RM500 juta akan mewujudkan lebih 2,000 peluang pekerjaan, menjana ekonomi negeri dan memberi peluang kepada para peniaga bumiputera sekurang-kurang kepada yang akan berniaga di satu aras super mega mall itu dengan jenis perniagaan berkonsepkan Pekan Rabu.

Perkara besar yang boleh diberitahu ialah kewujudan sebuah surau gergasi di super mega mall, siap dengan kubah dan menara, boleh dilaungkan azan dan boleh dimasuki dari luar pusat membeli belah pada bila-bila masa. Inilah kali pertama dalam sejarah 1Malaysia sebuah super mega mall mempunyai surau segagah ini.

Isu Madrasah Salihiah tidak boleh didiamkan kerana pihak pembangkang telah membesarkan isu tersebut melalui proses mahkamah. Mereka membuat injunksi untuk menghalang tanaf wakaf itu dipindah lalu ‘berani’ berhadapan dengan Majlis Agama Islam Kedah (MAIK), Majlis Fatwa dan Kerajaan Negeri; instusi yang established serta berada di bawah naungan Tuanku Sultan. Rakyat perlu diberitahu hal ini.

Isu terbaru yang dimainkan oleh mereka ialah kononnya MAIK telah menjual tanah wakaf tersebut kepada pemaju sebelum Majlis Fatwa mengeluarkan surat rasmi keputusan fatwa. Walhal sehingga kini belum berlaku jual beli atau pindak milik kepada pihak pemaju kerana apa yang berlaku ialah proses pengambilalihan tanah mengikut akta tertentu.

Dengan mengikut prosedur, kerajaan mewartakan pengambilan tanah pada 9 Jun 2011. Warta kemudian disiapkan pada 16 Jun 2011 dan dipamerkan pada papan kenyataan pejabat tanah dan galian dan pejabat daerah pada 3 Julai 2011.

Perbicaraan yang melibatkan pengambilalihan tanah wakaf Salihiah berlaku pada 17 Ogos 2011 dengan pihak MAIK bersetuju menerima pampasan dengan jumlah tertentu. Ia berlaku selepas Mufti mengeluarkan surat rasmi keputusan Majlis Fatwa pada 3 Ogos 2011. Di mana dakwaan kononnya berlaku ‘penjualan’ tanah wakaf sebelum Majlis Fatwa membuat keputusan?

Semua fakta ini kalau didedahkan akan membesarkan kemaluan pihak pembangkang.

18sx: Gambar2 Gadis 17 Tahun Diarak Tanpa Seurat Benang Mengelilingi Kampung Sebagai Hukuman.. Apa Dah Jadi Dengan Manusia Nie???

Seorang gadis berusia 17 tahun diarak secara bogel di sekeliling kampung oleh beratus-ratus orang di Adivasi, Bengal bahagian Barat India.

Sepanjang jalan kelihatan beberapa orang beberapa kali melecehkannya dengan memegang beberapa bahagian tubuhnya beberapa orang lain tak henti-henti menyorak kepadanya.

Kelihatan seorang kanak-kanak lelaki malahan berlari mendahului si gadis, beginikah mereka mendidik anak-anak mereka? Inilah para lelaki pengecut itu, terdapat banyak dari mereka dengan garangnya membawa belantan dari kayu hanya utuk menangkap dan membogelkan seorang gadis remaja 17 tahun.


Tidak jelas mengapa gadis ini harus diberi hukuman seperti ini. Beberapa sumber mengatakan bahawa gadis ini dihukun berarak telanjang kerana berkaitan dengan pemuda yang berasal dari kasta yang berbeza.



Gadis yang malang, sepanjang jalan menangis sambil menutup dadanya dengan tangannya. Sebuah potret daerah di mana banyak sekali diskriminasi kepada kaum perempuan.

Malahan di daerah ini seolah sudah biasa seorang perempuan bekerja lebih keras dari pada para lelaki atau para suami mereka. Tetapi inilah balasan mereka. Adakah mereka tidak pernah berfikir bagaimana seandainya hal ini terjadi pada anak gadis, adik perempuan, isteri atau ibu mereka.


Hukuman berarak bogel sangat biasa di India. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini sering terjadi hal yang serupa. Mungkinkah ini sebuah tradisi hukuman yang turun temurun atau nafsu para lelaki yang hanya mengikut kepada undang-undang adat atas ‘kesalahan’ orang lain?. Nampaknya Pihak pembela hak-hak golongan Perempuan harus segera bertindak, terutama di daerah-daerah seperti ini.

Skim Amanah Rakyat SARA 1 Malaysia Bagi Pulangan 32% Setahun Berbanding 6.5% Amanah Saham 1 Malaysia!! Apakah Hukum Skim Ini Yang Dianjurkan Oleh Kerajaan PM Hj Najib??? Jom Terjah...

 
Setelah pengumuman mengenai Skim Amanah Rakyat SARA 1 Malaysia baru-baru ini, ramai juga kedengaran mengenai status halal or haram mengenai SARA 1 Malaysia. Mengikut apa yang saya faham, wang pelabur dalam SARA 1Malaysia akan dilabur di dalam Amanah Saham 1Malaysia (AS1M). Mengikut maklumat from website, for the past 2 years, dana ini memberi pulangan di antara 6.38% to 6.5% setahun.

Anyway, melalui SARA 1Malaysia, pelabur akan mendapat pulangan 32% setahun. Secara lebih tepat ialah 32.16% [(134X12)/5,000]. Diharap pihak yang berkenaan dapat memberi penjelasan secara lanjut macam mana boleh menjanjikan pulangan yang lebih banyak.

Or adakah bagi pelabur yang masuk dalam SARA 1Malaysia, mereka hanya dapat pulangan bulanan selama 5 tahun dan diakhir tahun ke-5, tidak mendapat kembali RM5,000 yang dilaburkan. Jika demikian pulangan adalah 12.16% setahun [(134X12X5) / 5,000] - 1 then bahagi 5.


Satu lagi bagi pelaburan dalam laporan tahunan 2011 AS1M, lebih kurang 1/4 daripada dana dilaburkan dalam industri perbankan. So diharap pihak yang berkenaan dapat sahkan mengenai status sama ada ianya menepati shariah ke tak.

Of course selain daripada dalam industri perbankan, dana tersebut juga dilaburkan di dalam industri perladangan, hartanah dan juga infrastruktur dan banyak lagi. Maybe pandangan saya mengenai SARA 1Malaysia dan AS1M adalah tidak tepat, maybe pembaca dapat memberi komen.

Satu lagi, kalau nak check sama ada kaunter saham adalah patuh shariah ke tak, boleh check kat website Bursa Malaysia, tengok yang ada tulisan [S] kat belakang nama kaunter tu.

Gambar2 PROTON ARTIGA - Model Terbaru Proton 2012.. Jom Layan!!!

Proton mempamerkan model konsep Artiga di Pameran Tokyo Auto Saloon 2012. Model konsep Artiga pernah dipamerkan di Pameran motor Shanghai tahun lepas adalah hasil kerja dengan Youngman di China. Proton Artiga ni rupa-rupanya seakan-akan Proton Satria Neo. Dengan bodykit yang lebar dan rim yang besar, nampak kereta ini secara keseluruhan lebih garang. Lampu depan yang direka semula juga sepadan dengan rekaan gril dan bumper depan. Jom kita tengok gambar menarik Proton Artiga baru ni.

Berita terkini tentang Satria Neo – Proton Satria Neo juga telah secara rasmi dijual di Jepun sebagai kereta rali oleh syarikat Carosser, pemilik jenama tuning rali Cusco untuk peminat rali di Jepun. Satria Neo mula menjadi sebutan apabila berjaya memenangi kategori pemandu dan pengeluar pada kejohanana rali APRC dan kini bertanding di kejohanan rali dunia (WRC) pusingan pertama di Monte Carlo.


P/S - Sememangnya Proton Artiga mirip asal daripada reka bentuk Proton Satria Neo. Kita sepatutnya berbangga antara salah satu kereta yang menjadi kebanggan dan perhatian adalah Proton Satria Neo. Proton Satria bermula dengan dimensi awal, kemudian disusuli dengan Satria GT dan seterusnya beralih kepada Satria Neo.

PM Hj Najib Terlalu Tertekan Untuk Tentukan Pilihanraya... Keselesaan Langsung Tidak Memihak Kepada BN...

PASCA Dato’ Seri Anwar Ibrahim dijatuhkan daripada Umno dan kerajaan 1998, pertarungan dilihat lebih bertumpu kepada persaingan karektor antara Anwar dan Dr Mahathir. Imej Anwar cuba dihancurkan menggunakan semua media utama oleh BN juga menggunakan seluruh instrument kerajaan, terutamanya melalui proses mahkamah

Kebetulan ledakan maklumat melalui teknologi internet mula menguasai masyarakat, maka itu saja medium terbaik pihak pembangkang melakukan serangan balas; menghancurkan karektor Dr Mahathir pula habishabisan.

Segala perkara negatif mengenai Mahathir dikorek dan didedah semahunya. Imej Presiden Umno itu menjadi lebih teruk dari partinya sendiri.

Apabila prestasi Umno merosot teruk pada pilihan raya umum 1999, sehingga hilang dua negeri Melayu (Kelantan dan Terengganu) dan pembangkang Parlimen dikuasai PAS dengan 27 kerusi; Dr Mahathir didakwa sebagai penyebab. Dalam satu mesyuarat majlis kerja tertinggi Umno selepas PRU 1999, Presiden Umno itu dibelasah teruk oleh AJK Umno sehingga ke peringkat mendesak beliau meletak jawatan.

Dr Mahathir menjadi liabiliti kepada Umno dibuktikan melalui PRU 2004. Tanpa beliau Umno dan BN mampu menang besar. Mahathir sendiri mengakui bahawa faktor kemenangan besar BN PRU11 ialah kerana dirinya tidak lagi memimpin Umno dan kerajaan.

Menjelang PRU12 pemusnahan imej terhadap Dato’ Abdullah Ahmad Badawi selaku Presiden Umno dan Perdana Menteri pula dilakukan. Imej ‘Pak Lah lena’ dan pelbagai skandal menantunya, Khairy Jamaluddin, dijadikan modal serangan. Sehinggakan puisi ‘Al-Ghazali’ ciptaan Pak Lah pun digubah dalam pelbagai versi oleh pembangkang. Kemerosotan teruk BN PRU12 dikaitkan dengan imej buruk Pak Lah. Ia berlarutan dalam Umno sehingga akhirnya beliau sendiri tersingkir dari kepimpinan Umno akibat imejnya itu.

Sejak zaman PRU 1999, cabaran besar bagi BN ialah Anwar. Justeru pemusnahan imej Anwar dilakukan oleh BN dengan penuh istiqomah, berperancangan, pelbagai, saban hari dan tidak pernah putus asa; persis syaitan yang tidak pernah berhenti dari menyesatkan manusia. Adakah ia langsung tidak berhasil? Penyokong PR jangan syok sendiri untuk berkata imej Anwar tidak terjejas. Ia menjejaskan! Secara peribadi saya tidak yakin Anwar dapat mempertahankan majoriti lumayannya di Permatang pauh yang diperolehi dalam pilihan raya kecil lalu.

Beberapa kajian yang dibuat oleh badan-badan profesional menunjukkan sokongan terhadap Najib meningkat mutakhir ini. Perkara besar yang harus disedari oleh semua aktivis, pendokong dan penyokong PR bahawa sejak mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan dari Pak Lah, Najib dibiarkan berada dalam keadaan yang agak selesa; tiada ‘pembunuhan’ imej dan serangan peribadi secara bersungguh-sungguh yang dilakukan. Najib tidak diserang seperti Mahathir dan Pak Lah di zamannya.

Apakah Najib seorang yang sangat bersih? Mustahil, tiada seorang pemimpin Umno yang bersih. Kalaupun dilihat bersih, terdapat unsur persekitaran yang mengotorinya. Seperti Pak Lah yang ‘dikotorkan’ oleh menantunya Khairy dan anaknya yang menjadi jutawan segera. Semua setuju bahawa Rosmah adalah objek terdekat Najib yang boleh digunakan untuk memusnahkan imejnya, tetapi sejauh mana ia digunakan?

Aspek kekuatan dan kelemahan pemimpin sangat penting dalam melonjak atau menjahanamkan imej parti atau kerajaan. Usaha merosakkan imej pakatan pihak pembangkang di negara ini dilakukan dengan menjahanamkan karektor Anwar kerana dia dianggap bakal Perdana Menteri. Beliau yang memimpin Pakatan Rakyat.

Mereka tidak menumpukan serangan peribadi terhadap Dato’ Seri Abdul Hadi Awang atau Lim Kit Siang.

Modus operandinya, apa juga aspek negatif dalam PR semua dikaitkan dengan Anwar atau apa-apa saja perkara yang dibuat oleh PR dinegatifkan dengan alasan ‘penglibatan’ Anwar.

Pertelingkahan dalam KeADILan, tumpuan PAS terhadap negara berkebajikan, keputusan pemilihan dalam muktamar PAS, pemecatan dan pelantikan dalam PAS; semua dikaitkan dengan Anwar seolah-olah kepimpinan PAS tidak kenal Quran, Hadis dan Ijmak Ulama dalam membuat keputusan. Bayangkan setiap hari sekurang-kurangnya satu tuduhan baru yang berbeza terhadap Anwar dibuat oleh media talibarut Umno. Sehingga kini sudah beribu tuduhan liar yang dikenakan kepada beliau.

Berbeza dengan pembangkang, yang lebih menumpu kepada isu tetapi tidak kepada Najib. Najib langsung tidak terkena najis lembu peliharaan keluarga Shahrizat. Jika Shahrizat meletakkan jawatan, maka imej Najib tidak akan terjejas. Isu-isu besar yang pernah dikaitkan dengan Najib seperti Altantuya, kapal selam Scorpene, penasihat Yahudi APCO, kehilangan RM888 bilion wang negara menjadi serangan hangat-hangat taik ayam terhadap Najib.

Beribu-ribu laporan polis terhadap Anwar dalam pelbagai isu, beratus demonstrasi haram terhadap beliau tetapi tidak ada pula tindakan serupa untuk Najib dan Rosmah. Menteri Besar Selangor dihadapkan dengan demonstrasi dan ugutan oleh segelintir rakyat Selangor dalam isu remeh sekecil sampah, pengangkutan awam dan pasir tetapi tiada demonstrasi seumpama itu (picisan dan merata) terhadap Najib dalam pelbagai isu besar negara. Apa ilmu yang Najib pakai sehingga beliau menjadi begitu selesa bermaharajalela menggilap imej di mata rakyat?

Dalam perlawanan bola sepak pemain yang paling handal seperti Pele, Maradona, Zidane dan sebagainya adalah yang paling kuat dikekangi kawalan pihak lawan supaya ia tidak dibiar terlalu bebas melakukan serangan.

Malaysia selari dengan era politik dunia yang meletakkan ketokohan individu sebagai faktor yang penting. Lebih dua dekad lalu orang lebih melihat parti sebab itu BN mampu menang walau calon yang bertanding ialah penyapu. PRU 13 membuktikan bahawa calon peringkat DUN boleh kalah kesemuanya dalam satu kawasan Parlimen walaupun calon parlimennya menang, begitu juga sebaliknya.

Maka imej pemimpin nombor satu parti sangat penting untuk dimusnahkan sama seperti pentingnya membunuh imej parti lawan. Jadi, pastikan Najib senasib dengan Mahathir dan Pak Lah. Jangan terlepas pandang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.