TERKINI DARI SEDAKASEJAHTERA.COM

Terkini!!! Pelakon Lelaki Terkenal Malaysia Di Urut Batin Oleh Tukang Urut Thailand



PARA pelakon dan karyawan sewaktu pelancaran filem itu di Annexxe, Pasar Seni, Kuala Lumpur baru-baru ini.


FAIZAL Hussein antara pelakon tempatan yang terus mendapat kepercayaan daripada pengarah dan penerbit termasuklah bagi melakonkan watak hero dalam filem biarpun sudah 39 tahun terbabit dalam bidang lakonan.



Meskipun terpaksa bersaing dengan ramai pelakon dan hero baru tetapi dia yang mula berlakon ketika usianya lima tahun menerusi filem Darah Panglima terus membuktikan keunggulan di layar perak.



Malah, Faizal juga mempertaruhkan komitmennya yang tinggi termasuklah sewaktu penggambaran filem terbaru lakonannya berjudul Bunohan yang dijalankan di Kelantan dan selatan Thailand baru-baru ini.

Menurut pelakon berusia 44 tahun ini, dia sebagai Ilham sanggup melakonkan adegan urut batin dalam Bunohan bagi menghidupkan jalan cerita filem itu.




“Dalam adegan itu, saya betul-betul diurut oleh seorang tukang urut dari Thailand untuk tujuan urut batin. Urutan itu dilakukan ke seluruh badan saya termasuklah pada bahagian alat sulit saya bagi menjayakan adegan itu.



“Biarpun adegan itu tidak dipaparkan dengan jelas tetapi pengarah filem, Dain Iskandar Said mahu menggambarkan watak Ilham, seorang pembunuh upahan sedang menjalani urut batin untuk tujuan kecergasan.



“Saya dengan rela hati di urut batin kerana saya tahu Dain mempunyai sebab-sebab tertentu untuk adegan tersebut,” katanya sewaktu ditemui di majlis pelancaran Bunohan di Annexxe, Pasar Seni, Kuala Lumpur baru-baru ini.



Bunohan terbitan produksi Apparat dan diedarkan oleh Astro Shaw merupakan sebuah filem berlatarbelakangkan sebuah kampung di Tumpat, Kelantan.



Faizal yang juga anak pelakon veteran, Allahyarham Hussein Abu Hassan berkata, dia tidak menganggap lakonannya dalam adegan seperti itu menjatuhkan maruahnya, sebaliknya ia diolah dengan gaya arahan yang berhemah.



“Adegan itu digambarkan secara samar-samar. Dain mahu menunjukkan urut batin memang diamalkan dalam masyarakat kita untuk menguatkan hubungan seks. Dalam konteks watak Ilham ia untuk kecergasan.



“Selain itu, Dain mungkin mahu memaparkan tentang elemen budaya setempat iaitu keunikan urut batin kepada masyarakat luar.



“Ini kerana Bunohan juga akan diedarkan di luar negara seperti Singapura, Brunei dan Indonesia.


“Selain itu, elemen sukan tomoi dan penggunaan senjata seperti kerambit atau lawi menambahkan lagi keunikan budaya yang berasal dari selatan Thailand. Ini adalah antara tarikan dalam filem ini,” ujarnya.



Bunohan dijangka ditayangkan di pawagam seluruh negara penghujung tahun ini, juga memaparkan sosio budaya masyarakat Melayu terutamanya di Kelantan dan selatan Thailand.


Tambah pelakon yang seangkatan dengan Rosyam Nor itu, dia turut berdepan dengan pelbagai cabaran termasuklah berlatih bercakap dialek Kelantan untuk menjiwai watak Ilham.



“Sebelum turun ke lokasi penggambaran, saya terpaksa mengikuti kelas dialek Kelantan, belajar menggunakan lawi dan bersilat untuk adegan-adegan pertarungan. Saya juga diajar cara-cara memandu bot.



“Dain seorang pengarah yang teliti. Peluh yang mengalir di dahi saya pun, dia ambil berat. Kalau kurang setitik, saya yakin dia akan tambah menjadi cukup supaya ia kena dengan ekspresi dalam adegan yang saya lakonkan itu,” ungkapnya.



Berpengalaman berlakon sebanyak 22 buah filem dan lebih 30 drama televisyen, Faizal berpuas hati selepas menonton sedutan Bunohan. Dia menyifatkan filem itu sarat dengan elemen seni dan budaya masyarakat negara ini.



Sebagai pelakon yang masih laku dalam industri lakonan tanah air, Faizal sedikit pun tidak berkecil hati apabila turut dikaitkan dengan jolokan hero tua seperti yang pernah dilabelkan ke atas Rosyam yang juga sepupunya itu.



“Saya tidak kisah dengan label hero tua. Yang penting, saya terus diberi kepercayaan berlakon oleh para penerbit dan pengarah. Atas kepercayaan itulah, saya sanggup memberi sepenuh komitmen dalam lakonan saya.


“Pada masa sama, saya juga akan terus berlakon filem dan drama. Ada yang bertanya kenapa saya tidak memberi tumpuan kepada bidang pengarahan selepas lama berlakon? Saya kata, banyak lagi watak yang belum saya lakonkan.



“Melalui bidang lakonan saya berpeluang mencuba banyak pengalaman baru termasuklah dalam Bunohan. Ia bukan sahaja mampu menarik minat penonton tetapi keunikan jalan ceritanya membuatkan semua pelakon Bunohan merasa teruja,” katanya lagi.



Selain Bunohan, Faizal pernah membintangi filem 2 Alam pada 2010, Jalang (2009), GK3 The Movie (2005), Pontianak Menjerit (2005), MX3 (2003), Janji Diana (2003), Gerak Khas The Movie 2 (2002), KL Menjerit (2002), Getaran (2001) dan Leftenan Adnan (2000).



Filem-filem lain lakonannya berjudul Sate (1997), Siapa Dia (1996), Litar Kasih (1996), Fantasi (1993), XX-ray (1992), Kanta Serigala (1990), Tuah (1990), Bayangan Maut (1990), Tak Kisahlah Beb (1989), Gila-Gila Remaja (1986), Bujang Selamat (1985) dan Senja Merah (1982).

Gambar2 - Jepun Dilanda Gempa Bumi Terburuk: Tsunami Setinggi 4 Meter: Kematian Mencecah 32 Orang


Jepun hari ini dilanda gempa bumi berukuran 8.9 magnitud di timur laut negara itu dan menyebabkan tsunami setinggi empat meter yang menghanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan dekat pusat gempa.

NONELaporan menyebut jumlah kematian akibat malapetaka itu telahpun mencecah 32 orang.

Laporan televisyen menunjukkan kerosakan teruk akibat tsunami, dengan ratusan kereta, bot dan bangunan dihanyutkan air di beberapa tempat sepanjang perairan Jepun,

Sebuah kapal besar dihanyutkan tsunami ke arah tembok penahan di bandar Kesennuma, wilayah Miyagi, menurut stesen NHK.

Jumlah kerosakan sedang dinilai dan tiada maklumat lengkap mengenai kecederaan dan kematian yang diperolehi setakat ini.

NONEGempa bumi itu dilaporkan berlaku pada jam 2.46 petang dan diikuti siri gegaran kuat termasuk 7.4 magnitud kira-kira 30 minit selepas itu.

Susulan itu, satu amaran tsunami dikeluarkan.

Menurut Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS), gegaran itu berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.

Dilaporkan, gempa susulan turut berlaku dalam tempoh tiga jam selepas itu.

Televisyen NHK dan saksi melaporkan, gempa bumi kuat itu turut mengakibatkan kecederaan dan menyebabkan sekurang-kurangnya satu kebakaran serta tsunami setinggi empat meter.

Berikut ringkasan perkembangan itu:

Tsunami setinggi setinggi 10 meter dilaporkan melanda pelabuhan Sendai dengan ombak yang merosakkan kawasan pertanian dan menghanyutkan rumah, kenderaan dan apa-apa sahaja di laluannya.

Keadaan itu juga dilaporkan menyebabkan kebakaran dan tanah runtuh. Pusat penapisan di Chiba berhampiran Tokyo dilaporkan turut mengalami kebakaran.

NONESetakat ini bekalan elektrik kepada empat juta penduduk di Tokyo dan kawasan sekitarnya diputuskan.

Kebanyakan laluan di Tohoku yang menyambung ibu negara Jepun itu dengan kawasan utara terputus.

Perkhidmatan keretapi ke utara Jepun juga dihentikan manakala lapangan terbang antarabangsa Narita ditutup. Ribuan penumpang terkandas dan dipindahkan manakala semua penerbangan dibatalkan.

Lapan pesawat tentera sedang meronda dan memantau kesan tsunami yang memusnahkan negara paling maju di Asia itu.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan mengarahkan tentera melakukan apa yang terdaya bagi membantu keadaan. Beliau dijangka akan mengadakan mesyuarat jemaah menteri.

NONEMenurut jurucakap kerajaan lebih banyak tsunami dijangkakan.

Bank pusat Jepun pula memberi jaminan akan memastikan kestabilan pasaran kewangan.

Beberapa pusat tenaga nuklear juga ditutup secara automatik.

Serentak dengan perkembangan itu, beberapa negara seperti Cina dan Taiwan juga mengeluarkan amaran tsunami kepada penduduknya supaya berpindah.


- Agensi

















Bekas Pasangan Wedding of The Year - Erra Dan Yusri KRU, Benarkah Masih Ada Hubungan Istimewa??? Lihat Twitter Mereka...

Buktinya, semalam di twitter Erra dan Yusry telah membuatkan peminat mereka merasa terharu, gembira sekaligus memuji sikap professional bekas pasangan Wedding of the Year ini.



Nak tau apa yang terkandung dalam twitter tersebut? Sila rujuk di bawah ye....


...

..


Sikap macam inilah yang harus kita puji malahan contohi. Walaupun dah berpisah, tapi masih boleh bertegur sapa. Memang penulis salute la. Bukan mudah nak wujudkan sikap profesional ni, tapi mungkin bagi Erra mahupun Yusry, yang berlalu biarkan berlalu.

Ketua UMNO Bakal Keluar Parti Jika Ahmad Bashah Gagal Tangani Isu Bahagian Sungai Petani

Ketua Umno cawangan Industri dalam bahagian Sungai Petani, Khairul Anuar Zainol akan keluar parti sekiranya krisis kepimpinan yang membabitkan ketua bahagian tersebut, Ali Yahya, masih gagal diselesaikan oleh Umno negeri dan pusat.

Dalam mesyuarat perwakilan bahagian itu Julai lalu, berlakukekecohan apabila sebahagian besar perwakilan tidak membenarkan Ali berucap di majlis perasmiannya, serta mendesak beliau berundur.

Selepas kejadian tersebut, mereka yang tidak sehaluan dengan Ali telah menubuhkan Gerakan Anti-Ali (GAA) untuk mendesak beliau meletak jawatan.

Isu tersebut kemudiannya dirujuk kepada Majlis Tertinggi (MT) yang kemudian menyerahkannya kepada badan perhubungan Umno Kedah mencari jalan penyelesaian. Timbalan pengerusi Umno Kedah ketika itu, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dilantik memangku jawatan ketua bahagian Sungai Petani.

Khairul yang juga setiausaha GAA berkata beliau akan menjadi ketua cawangan pertama yang akan bertindak keluar daripada Umno sekiranya isu tersebut gagal diselesaikan dengan segera.

Beliau bagaimanapun tidak mahu menyatakan bila akan berbuat demikian tetapi berkata: "Saya ada tempoh berbuat demikian."

'Dapat sokongan'

Khairul juga mendakwa ada ketua cawangan yang menghubunginya menyatakan sokongan tetapi beliau enggan menyatakan identiti mereka.

"Saya tak mahu ajak (keluar parti dan) saya tak larang, (malah) saya sendiri akan buat dahulu (keluar parti) jika perkara ini tidak diselesaikan dengan segera.

"Saya memang akan mengambil tindakan itu, sekiranya tidak diselesaikan, tidak mustahil ia akan berlaku," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

Khairul Anuar juga tidak menafikan mengenai SMS yang disebarkan mengenai hasratnya untuk keluar parti jika isu kepimpinan bahagian itu tidak diselesaikan segera.

Bahagian tersebut mempunyai 130 cawangan dan Khairul mendakwa 81 daripadanya menolak kepimpinan Ali.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga presiden Umno turut meminta bahagian Sungai Petani menyelesaikan masalah dalaman mereka itu.

SMS tersebar

Mengulas lanjut, Khairul Anwar berkata sejak SMS itu beredar, beberapa "tokoh tertentu" menghubungi dan menasihatinya supaya memberi masa kepada perdana menteri dan kepimpinan Umno Kedah untuk menyelesaikan masalah dalaman itu.

Katanya, isu terdapat dapat diselesaikan sekiranya dengan jawatan-jawatan kanan di peringkat bahagian seperti setiausaha, ketua penerangan dan bendahari disandang oleh pemimpin GAA.

Bahkan, katanya, jawatan setiausaha juga perlu disandang oleh individu yang boleh diterima kedua-dua kumpulan dan perkara itu telahpun dimaklumkan kepada Ahmad Bashah dan setiausaha Umno negeri, Datuk Othman Abdul Aziz.

Dengan nada kecewa, Khairul memberitahu bahawa jawatan tersebut sekarang ini disandang oleh pemimpin Umno dari kumpulan Ali.

Khairul berkata, beliau tidak berniat untuk "menggertak" semua pihak susulan tersebarnya SMS tersebut, tetapi beliau "tidak ada pilihan" kerana mendakwa ramai akar umbi Umno merungut dan bertanyakan hasil perbincangan itu.

"Saya masih berharap masalah (bahagian) ini dapat diselesaikan dengan segera untuk memberi tumpuan kepada pilihan raya umum yang akan datang.

"Bahagian ini masih di awang-awangan, nampak sahaja kulit di luar cantik, tetapi di dalam bergolak. Semua pihak termasuk Umno pusat, negeri dan Ali sendiri perlu menyatukan semula ahli," katanya.

Langsung Dari Mahkamah : Perbicaraan DS Anwar - Rosmah Turut Diambil Keterangan

egawai penyiasat Supt Jude Blacious Pereira hari ini membuat kejutan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur apabila pada keterangannya mengakui beliau mengambil keterangan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan juga isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor berhubung kejadian liwat itu.

NONESebelum ini, Anwar seringkali mendakwa terdapat konspirasi peringkat tertinggi untuk 'mengenakannya' pada perbicaraan kes liwat tersebut.

Pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan, dalam keterangannya bersetuju bahawa beliau berjumpa dengan Datuk Seri Najib Abdul Razak, yang ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri.

Namun, Saiful menafikan pertemuan dengan Rosmah tetapi bersetuju bahawa dia berjumpa dengan Datuk Mumtaz Jaafar.

Jude ketika menjawap soalan daripada peguambela utama, Karpal Singh bersetuju polis merakamkan beberapa kenyataan daripada beberapa individu selepas dakwaan kejadian liwat itu.

Karpal:
Siapa orang yang awak jumpa dalam menjalankan siasatan kes ini selepas 26 Jun, 2008?

Jude: (teragak-agak) Saya jumpa beberapa orang.

Karpal: Siapa?

Jude: Rahimi (Osman), (bekas pembantu Anwar), Ezam (Mohd Nor), Tuah (bapa saudara Saiful) dan ...

Karpal: Datuk Mumtaz?

Jude: Ya.

Karpal:
Bagaimana dengan Najib?

Jude: Ada.

Karpal: Ada kenyataan direkodkan dari Rosmah?

Jude: Ada... tetapi saya perlu periksa.

Karpal: Tadi, awak kata ada!

Jude: Nanti, saya perlu periksa. Ya, saya ada ambil keterangan daripada Rosmah pada 17 Julai 2008.

Benarkah Sultan Johor Mempunyai Kepentingan Dalam Projek Jambatan Bengkok'?

Sultan Johor mempunyai kepentingan dalam projek jambatan laluan antarabangsa Malaysia-Singapura yang lebih dikenali sebagai 'jambatan bengkok', demikian Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu hari ini.

Sultan Johor Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar dikatakan memperolehi kepentingan tersebut ketika baginda menjadi Tengku Mahkota pada 1998.

NONEIni didedahkan oleh ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dalam
keterangannya hari ini.

Eskay menyaman Merong Mahawangsa Sdn Bhd dan pemegang saham utama syarikat tersebut, Yahya A Jalil, sebanyak RM20 juta.

Kenyataan tuntutannya menyebut bahawa defendan gagal membayarnya RM20 juta seperti yang dipersetujui kerana membantunya mendapatkan projek jambatan bengkok.

Yahya, yang merupakan pengarah Merong Mahawangsa, didakwa oleh Eskay mendapatkan bantuannya untuk mendapatkan projek tersebut dari kerajaan dan bagi mendapatkan dana asing RM640 juta untuk melaksanakan projek tersebut.

NONEDalam keterangannya, Eskay (kanan) berkata, dia pada awalnya mahukan kepentingan 16.66 peratus dalam Merong Mahawangsa sebagai balasan kerana berjaya membantu syarikat berkenaan mendapat projek tersebut,

Dia mendakwa, pada 3 Julai 1998 Yahya bagaimanapun telah menghubunginya dan memaklumkan kepadanya bahawa persetujuan tersebut tidak dapat dipenuhi.

“Yahya memaklumkan kepada saya berlaku perubahan keadaan dalam Merong Mahawangsa. Yahya menjelaskan kepada saya bahawa Tengku Mahkota Johor (kini Sultan Johor) akan menjadi pemegang saham dalam syarikat tersebut".

Oleh itu, katanya, Yahya memberitahunya bahawa perjanjian awal untuknya mendapat 16.66 peratus dalam syarikat tersebut tidak dapat dipenuhi.

Berikutan itu, kata Eskay, Yahya menawarkan gantirugi kepadanya sejumlah RM20 juta sebagai menggantikan pegangan 16.66 peratus dalam syarikat tersebut.
- MK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.