PELANCARAN USRAH MAAHAD MAHMUD ALOR SETAR





MAJLIS ADALAH ANJURAN BADAN DAKWAH DAN KEBAJIKAN MAKTAB MAHMUD ALOR SETAR, KEDAH

NAK PI SEMINAR TAK???



INSYA ALLAH.....

Aman.. Kalau Semua kita Begini...



Pekerja Hotel Pulangkan RM5,200 Terima Penghargaan

SETIU: Seorang kakitangan Sutra Beach Resort di sini yang bersikap jujur apabila mengembalikan wang tunai RM5,200 yang dijumpai di dalam sebuah bilik resort itu pada 2 Januari lepas, hari ini menerima surat penghargaan daripada majikannya.

Mengimbas kembali kejadian itu Maslim Surina Jaafar, 33, yang bekerja sebagai pengemas bilik berkata, beliau menemui wang itu di dalam sebuah bilik yang sedang dikemasnya, sejurus selepas penginap bilik itu mendaftar keluar.

"Semasa saya sedang mengemas bilik, saya jumpa satu beg sukan, kemudian saya serahkan beg itu seorang penyelia, yang mendapati ada wang di dalam beg itu, selain peralatan komputer," kata ibu tunggal yang mempunyai seorang anak lelaki berusia enam tahun itu.

Maslim yang bekerja di resort berkenaan sejak dua tahun lalu berkata, sebelum ini beliau juga pernah menjumpai wang serta barang-barang berharga kepunyaan tetamu resort berkenaan, tetapi bukan dalam jumlah yang banyak, dan semua barang-barang yang ditemuinya itu diserahkan kepada pihak pengurusan hotel.

Sijil penghargaan buat Maslim disampaikan oleh Pengurus Besar Resort itu Malizan Zakaria dalam satu majlis khas di sini hari ini.

Malizan ketika ditemui berkata, beliau merasa kagum dengan kejujuran Maslim yang memulangkan wang yang ditemui itu, iaitu milik seorang pelanggan mereka yang bekerja sebagai kakitangan Petronas.

"Saya harap kejujuran Maslim Surina ini dapat menjadi contoh teladan kepada kakitangan yang lain agar Resort ini menjadi satu tempat penginapan yang selamat dan selesa untuk pelanggan," katanya.

Perbicaraan Kes Liwat Anwar Selasa Ini?


KUALA LUMPUR: Selasa ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi akan memohon kepada Mahkamah Tinggi supaya perbicaraan kes liwatnya ditangguhkan, manakala pihak pendakwaan pula bersiap sedia untuk memulakan perbicaraan kes itu pada hari yang sama.

Sama ada perbicaraan yang telah beberapa kali tertangguh dan ditunggu-tunggu itu akhirnya akan bermula, bergantung kepada keputusan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah yang terlebih dahulu akan mendengar permohonan Anwar bagi penangguhan.

Dalam permohonannya yang difailkan hanya lima hari lepas sebelum penetapan tarikh perbicaraan itu, Anwar berkata kes itu perlu ditangguhkan sementara menunggu rayuannya di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak untuk menggugurkan pertuduhan liwat terhadapnya.

Mahkamah Rayuan masih belum menetapkan tarikh bagi pendengaran rayuan itu.

Pada 1 Disember tahun lepas, Hakim Mohamad Zabidin menolak permohonan Anwar dan menetapkan sebulan dari 25 Januari bagi perbicaraan.

Namun perbicaraan itu ditangguhkan ke 2 Februari oleh Mahkamah Persekutuan sementara menunggu keputusan sama ada membenarkan permohonan Anwar bagi pihak pendakwaan membekalkan dokumen kepadanya bagi membuat persediaan pembelaannya.

Mahkamah Persekutuan pada Jumaat lepas menolak permohonan Anwar.

Berikutan itu, Selasa ini tumpuan beralih semula ke Mahkamah Tinggi Jenayah 3 di Tingkat 5, Kompleks Mahkamah Jalan Duta apabila Hakim Mohamad Zabidin mendengar permohonan Anwar untuk menangguhkan prosiding.

Sebelum ini, Hakim Mohamad Zabidin menetapkan 1 Julai hingga 24 Julai, 2009 untuk perbicaraan tetapi ditangguhkan selepas beberapa permohonan dikemukakan oleh Anwar yang pertama kali dihadapkan ke mahkamah bagi pertuduhan itu pada 7 Ogos, 2008.

Ini ekoran laporan polis yang dibuat oleh bekas pembantunya yang berumur 23 tahun, Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa Anwar meliwatnya.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan anggota Parlimen Permatang Pauh itu yang kini berusia 63 tahun dituduh meliwat Mohd Saiful Bukhari di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008.

Anwar didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Ini adalah kali kedua Anwar menghadapi pertuduhan liwat.

Pada 2000, beliau dituduh meliwat Azizan Abu Bakar, pemandu isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Beliau disabitkan oleh Mahkamah Tinggi pada 8 Ogos, 2000, tetapi dibebaskan pada September 2004 selepas menghabiskan hampir enam tahun di penjara selepas Mahkamah Persekutuan menggugurkan sabitan dan mengenepikan hukuman penjara itu.

Anwar dan adik angkatnya Sukma Darmawan Sasmitaat Madja dituduh meliwat Azizan antara Januari dan Mac 1993 di apartmen Sukma di sini.

Kali ini, Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden yang mengetuai pasukan pendakwaan, ketika dihubungi, berkata pasukannya telah membuat persediaan rapi tanpa mengira sama ada perbicaraan itu diteruskan atau ditangguhkan.

Beliau akan dibantu lima Timbalan Pendakwa Raya iaitu Datuk Nordin Hassan, Mohamad Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat, Noorin Badaruddin dan Shamsul Sulaiman.

Anwar juga telah menghimpunkan sekumpulan 13 peguam untuk membelanya.

Mereka ialah peguam bela utama Raja Aziz Addruse, Datuk Param Cumaraswamy, Karpal Singh, Datuk C.V. Prabakharan, S. N. Nair, Wan Anuar Shadat, R.Sivarasa, Leela Jesuthasan, Edmund Bon, Saiful Idham Ramli, Amer Hamzah Arshad, Latheefa Koya dan Mohd Radzlan Jalaludin.

Bola Sepak : MENANG LAGI ( kedah 3 : T-Team 1)


SEREMBAN 30 Jan. – Majlis perkahwinan penulis blog adukataruna.blogpsot.com.my yang baru dibebaskan dengan ikat jamin selepas didakwa di Mahkamah Sesyen di sini semalam, berjalan lancar dan meriah di kediamannya di Rumah Rakyat Panchor, Paroi, dekat sini, hari ini.

Khairulnizam Abd. Ghani, 29, dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan menghina institusi kesultanan Johor.

Tinjauan Mingguan Malaysia di rumah Khairulnizam mendapati majlis perkahwinannya itu berlangsung dengan penuh ceria tanpa sebarang gangguan serta dikunjungi oleh saudara mara serta sahabat handai.

Seorang ahli keluarga yang enggan dikenali berkata, majlis itu bermula dari pukul 11.30 hingga 6 petang hari ini.

“Majlis hari ini berjalan lancar dan ceria tanpa sebarang gangguan, ramai sanak saudara, jiran dan sahabat yang datang untuk meraikan kedua-dua pengantin.

“Tetapi kita tak mahu komen apa-apa lagi kerana ia akan mengganggu emosi keluarga kami termasuk ibu bapa. Apa pun kami bersyukur setelah dia dibenarkan diikat jamin kira-kira pukul 7.00 petang semalam,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Katanya lagi, kedua-dua pengantin serta ibu bapa mereka enggan bertemu wartawan dan enggan mengulas sebarang kenyataan kerana sebuah akhbar perdana negara telah membuat laporan yang tidak tepat mengenai Khairulnizam.

“Kita bukan apa, sebab sebelum ini sebuah akhbar perdana buat laporan yang tidak tepat dan mungkin abang (Khairulnizam) akan ambil tindakan.

“Contohnya, akhbar itu ada mengatakan yang abang menyembunyikan diri padahal itu tidak benar sama sekali,” ujarnya.

Surat Terbuka Kepada Aduka Taruna

Oleh : DAP Melayu@Perakexpress

(Surat Terbuka Kepada Aduka Taruna)

Alo brader AT,
Gua tulis surat ini atas sifat gua tak kenai lu dan lu tak kenai gua. OK ? Fair ? Sebab lu tak kenai gua, sebab tu gua berani tulis. Tapi takder ler sampai gua nak kencing muka lu. Takder ler nak jatuhkan lu punya face water.

Brader,
Gua kira lu memang manusia yang sangat bernasib baik. Apa tidaknya, lebih 40 report polis dibuat pasai ayat-ayat cinta yang lu tulis kat blog lu. Pelbagai NGO Melayu dan individu mendesak supaya lu ditahan di bawah ISA. Tapi Lu dikira sangat bernasib baik kerana cuma direman selama 4 hari dan terus didakwa di mahkamah mengikut Seksyen 233(1) (A)Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Lu tidak ditahan di bawah ISA. Lu tahu apa itu ISA ?

Lu patut kena buat sujud syukur kerana tidak dikenakan tahanan bawah ISA sebagaimana Ustaz Azzahari, member gua yang asai Bagan Serai, Perak. Ketika lu masuk lokap hari tu berita 10 orang kena tahan ISA belum lagi tersebar.

Buat ler sujud syukur, bukan payahpun. Buka kena ambil wuduk dulupun. Bukan kena menutup aurat dulupun. Cuba lu tengok kat pemain Mesir dalam kejohanan bolasepak Piala Afrika yang sedang berlangsung. Mereka jaring gol dan terus sujud syukur atas padang. Wa cakap lu ! Setelah tamat perlawanan, mereka menang lalu mereka sujud syukur. Itu sample beb ! Nah Mesir dah layak ke final jumpa Ghana setelah belasah Algeria 4-0 malam tadi.

Alo brader,
Lu dah kuar dari lokap, lu juga dah kuar dari mahkamah, dibebas dengan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin. Dah kuar mahkamah lu sibuk pula dengan persiapan majlis kenduri kahwin yang masih tergantung. Dalam kesibukan tu kalau lu ada masa free cuba ler lu surf kat internet kisah-kisah penderitaan isteri (dan isteri-isteri) serta anak-anak tahanan ISA. Cuba lu hayati penderitaan zahir dan batin yang dialami mereka. Alangkah besarnya nikmat Allah pada lu bila tidak dikenakan ISA.

Bersyukurlah kepada Allah, tuhan lu dan tuhan gua juga…. Dialah Rabbul ‘Alamin.

Kalau lu baca dalam harakah.net, M. Jusoff Taib ada tulis mengatakan, hari ini kita telah melihat satu gambaran politik yang jelas, bahawa dalam kehebohan isu nama Allah, akhirnya ISA yang menang. Ia telah dijelmakan sebagai penyelamat kekacauan yang ditimbulkan oleh isu nama Allah. Dan Menteri KDN dalam kenyataannya bahawa beliau sedang berdepan dengan terorisme antarabangsa yang terlibat dalam keganasan di negara kita ini.

Jadi, anda yang ‘ummi’ dalam hal politik, akan mendapat satu hujah betapa ISA itu sangat berguna kepada kuasa tadbir negara yang dipegang oleh UMNO. Walau pun ia tidak relevan bagi Pakatan Rakyat, namun relevan terhadap agenda politik status quo. Dan ISA mungkin lebih relevan menjelang PRU-13. Itu kata M. Jusoff Taib.

Kalau lu masih ingat pilihanraya umum diadakan tidak lama selepas tangkapan ISA dibuat, selepas Operasi Lalang dan selepas tangkapan group KMM.

Brader,

Ramai di luar sana mengutuk tu lu….bila lu berbahasa dengan Allah menggunakan perkata ‘lu’ dan ‘gua’. Ramai yang belasah lu. Tak mampu den nak nolong. Tapi beberapa tahun dahulu gua pernah terbaca satu doa dalam internet. Gua tak ingat saper yang tulis. Lu kot ? Harap-harap bukan lu. Doa yang ditulis lebih kurang macam ni :

“ Ya Allah ! Janganlah Lu balikkan hati gua setelah Lu berikan hidayah………”

Bagi gua tiada salahnya doa seperti itu, malah doa itu adalah doa yang warid dari Rasulullah SAW. Doa tersebut dari Al-Quran. Cuma bagi mereka yang di luar sana menganggap bila istilah ‘lu’ dan ‘gua’ adalah biadap dan kurang ajar bila digunakan.

Bagi gua, nak kata biadap ker, kurang ajar ker, menghina Allah ker…..semuanya bergantung kepada niat orang yang menulis atau melafaznya. Kalau niat menghina Allah, maka tunggulah balasan Allah di hari akhirat. Kalau orang yang melafazkan doa seperti itu dengan hati yang ikhlas……gua tidak Nampak di mana salahnya. Istilah ‘gua dan Lu’ sama sahaja dengan ‘aku dan Engkau’ yang kita guna selama ini. Apa bezanya dengan ‘saya dan Awak’ atau ‘I and You’ ? Apa beza dengan ‘ana wa Anta’ ? Bagi gua, gua tidak nampak di mana salahnya, apa lagi orang macam lu (AT) yang sememangnya berbahasa macam tu di dalam dan di luar intenet.

Harap-harap dengan bini yang baru sebulan lu kahwin tu lu tidak berbahasa ‘lu dan gua’. Panggilah dia ‘sayang’ ker, ‘darling’ ker atau apa-apa panggilan yang boleh menambahkan kemesraan dan kasih sayang dia pada lu. Kalau dengan bini kita berbahasa dengan bahasa yang manis dan beradab…….ketahuilah bahawa dengan Allah kita perlu lebih dari segalanya.

Lu kahwin dengan orang Kelantan, belajar-belajarlah bercakap Kelantan pula lepas ni. Kalau mampu belajar juga bercakap Siam ! Lu tengok Tuan Guru Nik Aziz, bahasa Punjab dan Urdhupun dia reti.

Brader,
Berbalik pasal member gua yang kena tahan ISA bersama-sama pensyarah dan pelajar UIAM minggu lepas. Wa tak tahu nak gambarkan hari-hari mendatang yang dilalui oleh isteri dan anak-anaknya. Cuba lu bayangkan, isteri dia tidak berkerja, mempunyai anak-anak yang masih kecil. Malah anaknya yang paling kecil sering mengalami masalah kesihatan. Kini suami dan bapa mereka berada di suatu tempat yang tidak diketahui di mana. Tiba-tiba hilang sekelip mata. Sekarang siapa nak bagi makan kat anak-anak dan isteri mereka ?

Member gua tu kalau nak dikatakan menentang pemerintah, ibarat jauh langit dari bumi. Gua tahu sangat pasai dia. Dia bukannya aktivis politik. Jangankan jadi pemimpin PAS atau PKR, jadi ahli biasapun tidak ! Member gua ni memang seorang manusia yang betoi-betoi tidak berpolitik. Malah tidak pernah mengundi ! Lu jangan terkejut. Walaupun dia tidak menjadi ahli mana-mana parti, tetapi ramai juga pemimpin parti yang belajar hadits dengan dia. Sebab dia tu memang lulusan di bidang Hadits.

Kalu lu nak tahu, tiap-tiap hari tiap-tiap malam dia pi mana-mana surau atau mana-mana masjid dia mengajar tentang hadits. Sebab itu bidang kemahiran dia. Disamping dia juga banyak dijemput mengendalikan kelas Bahasa Arab. Kitab yang dia ajar pulak lu nak tahu kitab apa ? Kitab Bulughul Maram, kitab Riyadhus Salihin, kitab Sahih Bukhari dan kitab Sahih Muslim. Kesemua kitab-kitab ni ada diterjemah, diterbit dan dijual oleh JAKIM. Jadi amat sukar untuk gua percaya bila dia kena ISA.

Okaylah brader,
Mungkin surat ini menjadi surat yang pertama dan terakhir dari gua buat lu. Kita sebagai hamba Allah kena saling ingat mengingati. Belum terlewat untuk gua ucapkan…..Selamat Pengantin Baru, semoga rumahtangga yang dibina mendapat keberkatan daripada Allah, tuhan lu dan tuhan gua juga.

KUALA LUMPUR, 30 Januari 2010

TEKA TEKI HARI INI??? Siapa Dia....





Siapa mengenalinya sila jawab dengan biodatanya sekali.... Ada HADIAH.....

"No problem, saya boleh appeal" YB Khalid


Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menerima keputusan Jawatankuasa Disiplin yang mendapati beliau bersalah namun akan membuat rayuan segera berhubung hukuman penggantungan enam bulan dari jawatan parti.

Dalam respon segera kepada Harakahdaily beliau yang berada di luar negara berkata, beliau menghormati keputusan tersebut.

"Oh ok, No problem, saya boleh appeal (merayu) selepas saya balik.

"Yang penting dua dua didapati bersalah dan saya harap Datuk PJ (Hassan Ali) tidak akan lagi menimbulkan masalah dengan PR (Pakatan Rakyat) Selangor," katanya melalui khidmat pesanan ringkas SMS.

Hasan Ali dalam sidang medianya sebelum ini juga memaklumkan menerima keptusan Jawatan Kuasa Disiplin dengan hati yang terbuka dan menganggap ianya sebagai satu proses pendidikan kepada dirinya.

"Dalam pertemuan selama setengah jam tadi, saya sudah menerima hukuman daripada lembaga disiplin parti dan saya diberi amaran.

"Saya terima dengan hati yang terbuka dan anggap apa yang berlaku ini sebagai proses pendidikan bagi diri saya,"katanya.

Jawatankuasa disiplin PAS petang tadi memutuskan Khalid bersalah dan digantung enam bulan dari jawatan dalam Parti manakala Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali juga bersalah dan diberi amaran bertulis berkuat kuasa hari ini.

Khalid digantung daripada menjadi Yang Dipertua Shah Alam dan Ahli Lajnah Politik PAS Pusat.

Keputusan itu diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pada sidang media selepas mesyuarat petang tadi.

Mereka bagaimanapun boleh mengemukakan rayuan dalam masa 30 hari.

Selain itu kedua-duanya juga tidak dibenar mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh menjejaskan parti dan Pakatan Rakyat.

Rebut Jawatan: Kemelut Dalaman UMNO Silam?


Pengerusi BN Silam, Datuk Samsu Baharun Haji Abdul Rahman telah mempengerusi kan mesyuarat BN Silam baru-baru ini dan mencadangkan beliau agar BN meneruskan tradisi memilih Pengerusi BN iaitu Ahli Parlimen setelah beliau bukan lagi Ahli Parlimen Silam.

Namun Ketua UMNO Bahagian Silam, Datuk Nasrun Datu Mansur yang kononnya dijanjikan Pengerusi BN Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman menggantikan Samsu bertindak ‘di luar tabii’ apabila secara tiba-tiba memecat Setiausaha UMNO Bahagian Silam, Mohammad Firdaus Datuk Ahmad Alawi kerana ‘menderhaka’ kepada beliau.

Secara kebetulan, Firdaus merupakan adik ipar Samsu yang terus dikekalkan setelah Nasrun dilantik sebagai Ketua UMNO Bahagian Silam dalam satu pertandingan maraton yang penuh culas dan penipuan.

Pertembungan politik dan budaya cantas mencantas di Silam sudah menjadi tradisi apabila berlaku pemecatan dan persekongkolan antara dia pihak yang bertelagah, namun kemenangan seringkali berpihak kepada puak yang berkecuali.

Dalam perebutan jawatan Pengerusi BN Silam, tiga Adun dan seorang ahli parlimen berminat untuk memegang jawatan berkenaan bagi melebarkan pengaruh mereka, apatah lagi seorang Adun dan seorang Ahli Parlimen tidak mempunyai sebarang jawatan di dalam UMNO.

Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi yang cuba keluar daripada ‘Kepompong Badi YB Satu Penggal’ menjaring rangkaian dengan Mantan Ahli Parlimen Silam, Samsu Baharun kerana berasal daripada klan yang sama iaitu Legasi Magindora.

Manakala Adun Kunak, Nilwan Kabang yang selama ini berkecuali dalam sebarang pertikaian antara Kumpulan Nasrun/Salleh turut berhasrat untuk menjadi Pengerusi BN Silam sekalipun digelumang krisis identiti.

Adun Lahad Datu, Datu Nasrun dan Adun Tungku yang masing-masing memegang jawatan Ketua dan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Silam berada di dalam kedudukan selesa namun berhasrat untuk memperkukuhkan pengaruh politik mereka sehingga menginginkan jawatan Pengerusi BN Silam yang sehingga kini masih disandang Samsu kerana belum ada sebarang perlantikan baru dibuat sejak 2008, iaitu menjelang pilihanraya umum apabila Samsu tidak terpilih sebagai calon.

Dengan peluang yang luas dan kekentalan semangat Legasi Magindora, kemungkinan besar Salleh dilantik sebagai Pengerusi BN Silam yang akan melenyapkan ‘Badi YB Satu Penggal’ dan kedudukan Firdaus akan lebih kukuh dengan sokongan Parti Komponen BN Silam selama ini.

Nasrun yang disifatkan sebagai ‘Kayu Ara’ dalam politik Silam terpaksa mencari ‘pintu masuk’ kedua setelah laluan pertama gagal disebabkan tradisi yang diamalkan BN selama ini.

Berjayakah Nasrun memasang ranjau buat Salleh bagi mengakhiri kerjaya politik Salleh yang belum duduk, sudah berlunjur dan sering menongkah arus?

MELAKA DIANUGERAH 2 HOTEL TERKOTOR DI ASIA


Apakah malangnya rakyat Melaka. Rakyat melaka dimalukan sekali lagi! Selepas Eye On Malaysia disita hari ini rakyat Melaka diaibkan sekali lagi apabila dua buah hotel terkemuka di negeri ini mendapat anugerah hotel terkotor di Asia. Dua hotel berkenaan diletakkan kedudukan ke 4 dan ke 9 paling kotor di Asia berdasarkan satu kajian antarabangsa melalui maklum balas mereka yang pernah menginap di hotel berkenaan.

Perkara ini dinyatakan oleh Penasihat Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Chua Kim Tee.

Kini imej Melaka semakin merudum di kalangan pelancong sama ada dari dalam atau luar negara. Dalam hal ini kita wajar berterima kasih kepada pihak hotel dan kerajaan negeri yang bekerja keras serta berganding bahu sehingga melayakkan Melaka mendapat anugerah yang cukup berprestij ini. Maka benarlah slogan yang terpampang apabila memasuki negeri Melaka ' Melawat Melaka bermakna melawat Malaysia'.

Jika Hotel Water City sebelum ini diarah tutup oleh kerajaan negeri kerana tunggakan hutang bil air kepada Syarikat Air Melaka dan hutang lain kita tunggu apakah tindakan kerajaan negeri dalam hal ini. Adakah kerajaan negeri akan bertindak terhadap hotel berkenaan yang salah sebuah daripadanya dimiliki oleh bekas pemimpin kanan Umno negeri ini.

Dating Cowboy [ada lagi ka]


{tekan gambar untuk besarkan}

Bagi Wang Ihsan Melalui JPP Ceroboh Demokrasi


Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Desa dan Bioteknologi, Che Abdullah Mat Nawi menyifatkan pemberian wang ihsan kepada negeri Kelantan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) sebagai pencerobohan demokrasi terhadap Kerajaan Negeri.

Katanya, perkara itu tidak sepatutnya berlaku di negara yang mengamalkan sistem berperlembagaan apabila JPP yang ditubuhkan secara tidak berdemokrasi sebagai kerajaan yang haram tiba-tiba layak untuk menerima duit rasmi melalui perjanjian antara Petronas dengan Kerajaan Negeri.

“Menjadi satu pencerobohan apabila ada pihak lain yang ditubuhkan tidak mengikut sistem demokrasi tampil menerima wang tersebut dan menafikan hak Kerajaan Negeri yang sah dan dipilih oleh rakyat sendiri.

“Ini kerana wang tersebut adalah milik Kerajaan Negeri yang telah termaktub dalam perjanjian dengan Petronas yang sepatutnya membayar royalti secara terus kepada Kerajaan Negeri,” katanya kepada Sinar Harian.

Che Abdullah berkata, oleh kerana royalti merupakan sebahagian daripada perjanjian Kerajaan Negeri dengan Petronas, maka menjadi tanggungjawab Petronas untuk bayar royalti secara terus bukannya melalui pihak lain yang tiada kena mengena dengan Kerajaan Negeri hanya kerana alasan Kerajaan Negeri tidak bijak menguruskan kewangan.

Katanya, alasan berkenaan tidak timbul kerana perkara asas yang paling utama adalah hak sesebuah negeri itu untuk menerima hasil daripada perjanjian yang dibuat bukan soal pengurusan atau kelayakan.

“Kalau nak pertikai soal bijak atau tidak, sudah ada contoh yang berlaku di Terengganu apabila stadium yang bernilai lebih RM300 juta runtuh secara tiba-tiba, ditambah pula stesen bas dan masjid yang juga runtuh serta hospital yang tidak dapat digunakan selepas dibina oleh Kerajaan Persekutuan.

“Secara logiknya, kejadian tersebut menunjukkan berlakunya salah guna kuasa ataupun tidak menguruskan kewangan dengan baik. Jadi di mana bijaknya Kerajaan Persekutuan,” katanya.

Dalam pada itu, Che Abdullah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Bharu turut menyelar tindakan beberapa pemimpin UMNO yang merupakan rakyat Kelantan bertindak menyokong Kerajaan Persekutuan memberi wang ihsan kepada negeri ini sedangkan mereka sendiri tahu apa hak rakyat Kelantan.

“Sebagai rakyat Kelantan yang menjadi pimpinan negara, mereka sepatutnya bercakap dengan lebih bermaruah mempertahankan hak rakyat negeri ini, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

“Demi kepentingan politik dan jawatan dipegang, mereka sanggup mengetepikan kebenaran dan menafikan hak rakyat. Orang seperti ini patut ditolak dan tidak layak menjadi wakil rakyat,” katanya.

Katanya, apa yang dapat dilihat sekarang, Kerajaan Persekutuan ibarat pencuri yang tertangkap kemudiannya datang untuk berbincang bagaimana menggunakan barang curian itu dengan pemiliknya.

Pampasan RM1.5 juta kerana 'hilang' dua kaki

29 Jan 2010, SINGAPURA
Kes kemalangan warga M'sia di tempat kerja tiga tahun lalu diselesai di luar mahkamah

TIGA tahun selepas kehilangan kededua kakinya akibat satu kemalangan di tempat kerja, Encik Abu Bakar Evos akhirnya menerima wang pampasan sebanyak $590,000 daripada bekas majikannya, Likok Pte Ltd.

Dalam satu penyelesaian di luar mahkamah semalam, Likok Pte Ltd bersetuju membayar 70 peratus daripada wang pampasan tersebut manakala 30 peratus lagi akan ditanggung syarikat insurans AXA.

Ketika dihubungi Berita Harian semalam, Encik Abu Bakar, 27 tahun, yang kini tinggal di Sarawak, begitu gembira dengan berita yang disampaikan peguamnya, Encik Pritam Singh Gill.

'Saya amat bersyukur dan berterima kasih atas kerja keras Encik Gill membantu saya mendapatkan keadilan,' ujar bapa tiga anak itu.

Warga Malaysia berkenaan terlibat dalam satu kemalangan di tempat kerjanya di kilang kertas pada 2007, mengakibatkan beliau kehilangan kedua-dua belah kakinya.

Mengikut kenyataan fakta kes, sebelum kemalangan itu, operasi kilang tempat Encik Abu Bakar bekerja ialah para pekerja mengitar kertas diperlukan memasukkan penyendat kertas (paper compactor) sebanyak 10 kali sehari ke dalam mesin untuk menukar kertas selain mengeluarkan kertas yang berlebihan dan tersendat.

Mereka diminta agar menggunakan sebatang paip PVC atau kaki bagi kerja-kerja tersebut.

Namun, setiap kali pintu mesin itu dibuka, satu sensor akan secara automatik mematikan bekalan elektrik ke mesin tersebut.

Masa yang panjang pula diperlukan untuk memulihkan semula bekalan elektrik setelah pintu ditutup. Ini menjejas daya pengeluaran dan membazir banyak kuasa elektrik.

Lantas pada April 2006, pengurus syarikat itu, Encik Haw Say Heng, mengarahkan pekerjanya memasang panel besi di atas sensor tersebut supaya mesin itu terus beroperasi walaupun setiap kali pintu dibuka.

Pekerja pula diberi arahan tanpa bertulis agar menukar suis mesin daripada automatik kepada manual sebelum mereka masuk ke dalam mesin tersebut.

Pada 13 November 2007, Encik Abu Bakar masuk ke dalam mesin itu. Beliau menggunakan kakinya untuk mengeluarkan kertas yang tersendat. Sekitar 1 petang pada hari yang sama, beliau terjatuh ke dalam mesin itu.

Apabila mesin itu hidup semula, Encik Abu Bakar, yang baru bekerja selama tiga bulan, cuba untuk keluar. Malangnya beliau tidak sempat berbuat demikian dan akibatnya kedua-dua kakinya 'terhentak' ke dinding.

Kaki kanan Encik Abu Bakar hampir putus daripada bahagian buku lalinya sementara kaki kiri beliau pula patah. Menurut kenyataan tuntutan pula, syarikat tersebut mengabaikan keselamatan dan gagal mengawasi pekerjanya semasa mesin tersebut sedang digunakan.

Bagi kegagalan mematuhi undang-undang keselamatan, syarikat itu dikenakan hukuman denda sebanyak $100,000, sementara Encik Haw dikenakan denda sebanyak $30,000 pada 31 Disember 2008.

Encik Abu Bakar berkata beliau akan menggunakan wang itu untuk memulakan perniagaan. 'Saya akan gunakan sedikit wang itu untuk membuka sebuah gerai makan dan bakinya akan saya simpan untuk masa depan anak- anak,' ujarnya melalui telefon.

RTM diberi hak siar 35 perlawanan Piala Dunia 2010


Radio Televisyen Malaysia (RTM) hari ini diberi hak sebagai penyiar berlesen Piala Dunia FIFA 2010 yang akan berlangsung di Afrika Selatan bermula 11 Jun hingga 12 Julai ini.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata menerusi hak itu RTM akan menyiarkan 35 perlawanan dengan 24 siaran secara langsung dan 11 siaran tertunda.

"RTM berjaya mendapatkan pakej tawaran rancangan percuma sebanyak 26 jam dan sepuluh minit untuk siaran di TV1 dan TV2. Hampir semua penjadualan siaran langsung perlawanan akan bermula pada 11 malam," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sebelum itu, Rais menyaksikan majlis menandatangani perjanjian RTM sebagai penyiar berlesen antara RTM yang diwakili Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Kamaruddin Siaraf dengan pemegang hak siaran teristrial eksklusif Piala Dunia FIFA 2010 yang diwakili Pengarah Urusan Esprit Media Sdn Bhd, Datuk Ahmad Zaharul Annuar.

Rais berkata, dianggarkan lebih 18 juta penonton akan menyaksikan siaran langsung dan tertunda itu. "RTM kali ini juga menerima undian yang baik apabila rata-rata perlawanan membabitkan pasukan dari negara terbaik di dunia seperti England, Portugal dan Brazil memihak kepada RTM," katanya.

Beliau berkata, sementara menanti perlawanan bermula penonton akan disajikan dengan siaran menarik lain. RTM telah menjadi penyiar utama sejak Piala Dunia 1974, 1978, 1986, 1990, 1994, 1998, 2002 dan 2006 dan tema untuk penyiaran rasmi tahun ini ialah "Sorakan 1Malaysia 1Dunia".

Khalid digantung jawatan, Hassan Ali diberi amaran


KUALA LUMPUR, 29 Jan: Jawatankuasa disiplin PAS memutuskan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad digantung enam bulan dari jawatan dalam Parti manakala Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali diberi amaran bertulis berkuat kuasa hari ini.

Kedua dua mereka didapati bersalah di bawah fasal 75 Perlembagaan PAS.

Khalid digantung daripada menjadi Yang Dipertua Shah Alam dan Pengerusi Lajnah Politik PAS Pusat.

Keputusan itu diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pada sidang media selepas mesyuarat petang ini. Menurut Tuan Ibrahim, Khalid didapati bersalah kerana mendedahkan maklumat sulit parti dan mengkritik pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali.

Manakala Hasan pula didapati bersalah mengkritik prosedur tatacara pendengaran Selcat dan pelantikan pengurus besar PKNS, Liow Siew Moi.

"Jawatankuasa disiplin telah membuat keputusan penghakiman pada petang ini setelah mengikuti prosedur siasatan. "Kedua-duanya didapati bersalah di bawah fasal 75 Perlembagaan PAS Pusat," katanya.

Ekoran hukuman itu, kedua-duanya dilarang mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh menjejaskan PAS dan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun kedua-duanya boleh membuat rayuan kepada ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat dalam masa 30 hari bermula hari ini.

Turut hadir dalam sidang media itu dua lagi ahli jawatankuasa Datuk Abdul Muttalib Embong dan Mohd Baqi Osman.

Muttalib pula berkata, hukuman bagi kesalahan di bawah fasal 75 perlembagaan terbahagi kepada empat iaitu memberi amaran, melucutkan mana-mana hak dalam parti, menggantung keahlian dan dipecat daripada menjadi ahli parti.

"Kedua-duanya didapati bersalah jadi kalau lepas ini mereka buat juga,jawatankuasa disiplin boleh panggil balik dan kita boleh hukum mereka di bawah mana-mana hukuman yang ada pada kita,"katanya.

Khalid bagaimanapun hanya menghantar wakilnya pada pertemuan petang tadi kerana beliau berada di luar negara.

Tuan Ibrahim dalam pada itu berharap agar keputusan yang dibuat itu menjadi satu panduan dan iktibar kepada pimpinan parti yang lain.

"Kita harap keputusan hari ini dapat menjadi panduan dan iktibar kepada pendokong parti bukan sahaja dalam konteks PAS tapi juag dalam konteks Pakatan Rakyat,"katanya.

Sementara itu, bercakap dalam sidang media yang berlainan, Hasan berkata beliau menerima keptusan itu dengan hati yang terbuka dan menganggap ianya sebagai satu proses pendidikan kepada dirinya.

"Dalam pertemuan selama setengah jam tadi, saya sudah menerima hukuman daripada lembaga disiplin parti dan saya diberi amaran.

"Saya terima dengan hati yang terbuka dan anggap apa yang berlaku ini sebagai proses pendidikan bagi diri saya,"katanya.

5 SOALAN PERLUKAN JAWAPAN


Ketika Imam Al-Ghazali bersama anak2 muridnya....Imam Al-Ghazali bertanya 5 soalan kepada anak2 muridnya.

Imam Ghazali = ' Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ' Orang tua '
Murid 2 = ' Guru '
Murid 3 = ' Teman '
Murid 4 = ' Kaum kerabat '
Imam Ghazali = ' Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = ' Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Negeri Cina '
Murid 2 = ' Bulan '
Murid 3 = ' Matahari '
Murid 4 = ' Bintang-bintang '
Iman Ghazali = ' Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama'.

Iman Ghazali = ' Apa yang paling besar didunia ini ?'
Murid 1 = ' Gunung '
Murid 2 = ' Matahari '
Murid 3 = ' Bumi '
Imam Ghazali = ' Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.'

IMAM GHAZALI' Apa yang paling berat didunia? '
Murid 1 = ' Baja '
Murid 2 = ' Besi '
Murid 3 = ' Gajah '
Imam Ghazali = ' Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.'

Imam Ghazali = ' Apa yang paling ringan di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Kapas'
Murid 2 = ' Angin '
Murid 3 = ' Debu '
Murid 4 = ' Daun-daun'
Imam Ghazali = ' Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat '

Imam Ghazali = ' Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? '
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ' Pedang '
Imam Ghazali = ' Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri '

Hina Raja: Penulis blog, Aduka Taruna Didakwa


Jan 29,
Seorang penulis blog, yang disiasat berhubung kesalahan menghina Sultan Johor, akan didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban hari ini.

Pemuda 29 tahun itu, yang dikenali dengan nama penanya Aduka Taruna, ditahan reman di Majistret Kota Bharu selama empat hari yang berakhir hari ini. Menurut peguammnya, Mohd Razlan Jalaludin, Aduka Taruna telah tiba di mahkamah berkenaan selepas solat Jumaat tadi dan sedang menunggu pendakwaan terhadapnya dimulakan.

Penulis berkenaan menyerah diri di ibu pejabat polis daerah (IPD) Kota Bharu Isnin lalu. Beliau akan didakwa bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia, yang jika didapati bersalah boleh dikenakan hukuman denda RM50,000, satu tahun penjara atau kedua-duanya.

PAS - APA KEPUTUSAN PETANG INI???


Petang ini seluruh ahli PAS akan mengetahui keputusan siasatan Jawatankuasa Disiplin PAS terhadap exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dato' Dr Hasan Mohd Ali dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Selewat-lewatnya keputusan itu akan diketahui selepas jam 4 petang ini. Keputusan itu ditangguhkan minggu lalu disebabkan mereka tidak hadir.

“Pada hari ini (22 Januari 2010) Jawatankuasa telah menyambung persidangan untuk membuat penilaian dan rumusan berkait pendengaran tersebut.“Pihak jawatankuasa telah sampai ke tahap keputusan tetapi memerlukan kehadiran kedua-dua ahli yang terlibat untuk jawatankuasa menyampaikan keputusan kepada mereka.“Jawatankuasa merasakan adalah tidak wajar untuk mengumumkan keputusan sebelum ianya disampaikan kepada mereka terlebih dahulu,” - Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.

Apa saja keputusan hari ini diharap dapat dijadikan pengajaran bukan saja kepada mereka tetapi seluruh ahli gerakan Islam (PAS). Moga keputusan petang ini dapat manfaat kepada semua pihak.

Jom Ke Karnival Penang Harmoni 1-7 Feb 2010


PENANG HARMONI MUHIBBAH DAN BERINTEGRITI Anjuran Lajnah Penerangan PAS Pulau Pinang.

Ketua Lajnah Penerangan Pas Pulau Pinang, Zulkifly Ishak berkata, program yang berlangsung selama tujuh hari bermula dari 1 hingga 7 Februari itu turut melibatkan agensi kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan parti politik dalam Pakatan Rakyat (PR).

Menurutnya,puluhan ribu angota masyarakat dijangka hadir pada program berkenaan sebagai pembuka lembaran baru Pas Pulau Pinang bagi tahun ini.

"Tujuan program ini diadakan selama tujuh hari adalah bagi membuka peluang kepada rakyat mendengar secara jelas berkenaan apa yang berlaku di dalam negara ini.

"Jesteru, saya mengalu-alukan kedatangan seluruh masyarakat ke Tapak Ekspo Seberang Jaya pada 1 hingga 7 Februari ini bagi mendengar perkembangan isu semasa di samping berhibur bersama otai rock 90an yang akan turut memeriahkan majlis" katanya.

Program berkenaan akan dirasmikan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 1 Februari. Yang akan turut bersama Ketua Penerangan Pas Pusat, Idris Ahmad, SpeakerDewan Undangan Negeri (DUN) Perak,V Sivakumar dan Pesuruhjaya Pas Negeri, Mohd Saleh Man.

Menurutnya,Forum Perdana akan mengisi jadual pada hari kedua dengan menampilkan ahli panel, Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Nik Zawawi Nik Saleh Ahli Parlimen Baling Taib Azamudin Mohd Taib dan bekas Setiausaha Politik Menteri Besar Perak, Misbahul Munir Marduki.

3 Februari: Pentas akan dihangatkan dengan pidato yang disampaikan oleh Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersama Naib Presiden Pas Pusat, Datuk Mahfuz Omar dan seorang Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

4 Februari: Pidato oleh Speaker DUN Kelantan, Nasaruddin Daud, Setiausaha Agung Parti KeADILan Rakyat (PKR), Saifudin Nasution Ismail dan TKM2 Pulau Pinang, P Ramasamy akan diadakan.

5 FEbruari: Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PKR Azmin Ali serta Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Puyu, Phee Boon Poh akan memberikan ceramah pada malam itu.


6 Februari: Malam kemuncak, semua pengunjung akan dihiburkan dengan persembahan empat penyanyi Rock tahun 90an iaitu bekas vokalis Kumpulan Wing , Mel, Radhi Abdul Hamid dari Mellisa, Mael dari XPDC dan Renggo dari kumpulan Arrow. Mereka akan beraksi dalam program "Malam Kemanusian dan Kesenian Islam" yang dikendalikan oleh tokoh motivasi Ustaz Abdullah Khairi.


7 Februari: Malam terakhir, Ceramah oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Naib Presiden Pas, Salahudin Ayup dan Naib Presiden PKR, Sivarasa akan diadakan.

Selain mendengar pidato dan ceramah dari pemimpin PR, pengunjung juga boleh menambah pengetahuan dengan mengunjungi gerai-gerai pameran di sampin membeli-belah di gerai jualan yang disediakan.

LIHATLAH SEKITAR ALAM


(Gambar: Puluhan ribu hadir mendengar penjelasan Bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah berhubung hak Kelantan mendapat royalti minyak) dipadang Stadium Sultan Mohamad IV - 28 Jan 2010

Mahkamah Persekutuan Tolak Permohonan Anwar


Sebagaimana yang dijangka, Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mendapatkan dokumen dan bukti relevan bagi membolehkan peguam beliau menyediakan pembelaan tuntas untuk perbicaraan mantan Timbalan Perdana Menteri itu pada Selasa depan.

Anwar telah meminta salinan kenyataan penuduh Saiful Bukhari Azlan, laporan perubatan yang relevan dan salinan rakaman video di pintu masuk kondominium Jalan Setia kasih, Bukit Damansara di mana Saiful mendakwa tuduhan fitnah liwat itu berlaku pada Jun tahun 2008.

Peguam-peguam Anwar memohon untuk diberikan akses kepada bahan bukti itu bagi membolehkan mereka menyediakan soal balas yang bernas terhadap saksi yang dikemukakan oleh pendakwaraya, demi memastikan keadilan.

Hakim Abdul Hamid Embong bagaimanapun mengumumkan bahawa panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan memutuskan Anwar tidak berhak mendapatkan salinan bukti yang dipohon itu.

Keputusan itu selari dengan keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan yang membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi sebelum ini membenarkan Anwar mendapatkan salinan bukti yang dipohon itu.

Hakim Mahkaman Tinggi Mohd Zabidin Mohd Diah telah membenarkan permohonan Anwar itu kerana berpendirian Ketua Pembangkang itu perlu diberikan ruang secukupnya untuk menyediakan pembelaan tuntas.

Namun keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini bermakna Anwar telah gagal dalam semua permohonan beliau di peringkat Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan bagi mendapatkan pembelaan daripada tindakan-tindakan yang diambil oleh Peguam Negara Gani Patail.

Saiful membuat tuduhan itu beberapa hari selepas beliau mengadakan perjumpaan dengan Perdana Menteri Najib Razak dan sehari selepas beliau mengadakan pertemuan “sulit” dengan seorang pegawai polis kanan Rodwan Mohd Yusuf.

Rodwan adalah pegawai polis yang dilaporkan cuba memalsukan bukti DNA terhadap Anwar ketika perbicaraan beliau pada tahun 1999.

Tuduhan itu dibuat oleh Saiful ketika Najib sedang memimpin kempen Umno untuk menghalang Anwar daripada memenangi pilihanraya kecil Permatang Pauh dan sekali gus diangkat menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen.

Tuduhan fitnah itu gagal mengalihkan sokongan untuk Anwar yang menang dengan majoriti besar dan mantan Timbalan Perdana Menteri itu kini menjadi seteru politik utama Najib.

Kedah Catat Pelaburan ke-5 Tertinggi


ALOR SETAR, 28 Jan: Negeri Kedah telah berjaya mencapai pelaburan keseluruhan bagi tempoh Januari hingga September 2009 sebanyak RM839 juta.

Manakala pelaburan tempatan pula berjumlah RM279.4 juta serta pelaburan langsung asing (FDI) sebanyak RM559.8 juta.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Industri dan Pelaburan, Sains dan Inovasi Bioteknologi dan Pembangunan Usahawan, Datuk Ir Amiruddin Hamzah, sehingga tempoh tersebut juga Kedah berada pada tangga kelima bagi jumlah pelaburan terbanyak dalam negara ini.

"Walaupun jumlah pelaburan bagi tiga bulan terakhir belum dikemaskini oleh Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia, namun begitu statistik ini sudah dapat membuktikan bahawa dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa ekonomi Kedah tidak memberangsangkan di bawah pentadbiran kerajaan negeri yang ada sekarang adalah tidak benar sama sekali.

"Malahan pada bulan Disember 2009, terdapat penambahan pelaburan sebanyak RM1 bilion bagi pembesaran kilang panel solar di Taman Teknologi Tinggi Kulim yang memberi peluang pekerjaan kepada lebih daripada seribu orang.

"Kerajaan negeri juga sedang merangka program ekonomi yang berasaskan pertanian sebagai persediaan untuk menjadikan Kedah sebagai negeri pertanian utama," katanya lagi.

Beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Anak Bukit berkata bagi tahun 2010, Kerajaan Negeri mensasarkan untuk menambahkan pelaburan dalam bidang pembuatan, industri minyak dan juga automotif.

Kelantan Berhak Royalti 5 % - Tengku Razaleigh


KOTA BARU, Jan 28 — Sambil menegaskan kehadirannya pada sesi penerangan malam ini mendapat perkenan Istana Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah (gambar) berkata, negeri itu berhak menerima royalti petroleum lima peratus.

“Saya maklum kepada tuanku perkara ini, tuanku perkenan. Pemangku Raja kata bagus tok li, bagus,” kata beliau pada program penerangan isu tuntutan royalti di sini.

Justeru Pengasas Petronas itu mengesahkan Kelantan berhak menerima bayaran wang royalti sebanyak lima peratus. Pada masa yang sama Tengku Razaleigh juga berkata beliau tidak mempedulikan apa jua tomahan orang berhubung kehadirannya malam ini.

“Kalau ada orang kata, jawapan saya, peduli apa...,” kata beliau sambil menambah, kehadirannya adalah demi rakyat. Terdahulu Tengku Razaleigh tiba di Stadium Sultan Mohd IV di sini kira-kira 9.30 malam tadi dengan diarak 50 beca sebagai simbolik 'usaha' kerajaan negeri itu membawa pertikaian bayaran royalti.

Kehadiran beliau untuk memberi penerangan mengenai isu berkenaan diiringi oleh Exco Kerajaan Negeri Datuk Husam Musa. Difahamkan iringan beca adalah kehendak penarik beca Kelantan sendiri untuk membawa Tengku Razaleigh sebagai tanda sokongan penerangan beliau terhadap tuntutan royalti negeri.

Menjelang program penerangan isu tuntutan royalti malam ini, Stadium Sultan Mohd IV mula dibanjiri orang ramai sejak pukul 6 petang tadi. Tengku Razaleigh akan berucap memberi penerangan mengenai isu itu. Pengerusi bersama program Gegar ini, Dr Abdul Halim Yusof menjangkakan tidak kurang 50,000 orang akan mengikuti program tersebut.

“Tengok pada keadaan sekarang saya rasa lebih dari 50,000 akan hadir,” kata beliau ketika ditemui di kawasan stadium kira-kira 6.30 petang tadi.

Difahamkan program akan dimulakan dengan solat maghrib berjemaah, solat hajat dan kuliah royalti. Kira-kira 7 petang tadi, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hadir dengan diiringi timbalannya dan exco-exco kerajaan, wakil rakyat serta pegawai kerajaan negeri.

SEMINAR MEMPERKASAKAN PARTI



Jom Ramai-Ramai kita pakat pi ke Markas Pas Kawasan Jerai di Sungai Limau.

Panji Hitam Telah Berkibar Di Denmark


Mengejutkan: Islam Diperlecehkan, Pemeluk Islam Di Denmark Semakin Meningkat

Perhatian terhadap Islam di Denmark terus meningkat walaupun negara ini telah mencetuskan reaksi jutaan kaum Muslimin di seluruh penjuru dunia. Ia berikutan selepas penyebaran kartun kontroversi pada tahun 2005 yang lalu. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Universiti Copenhagen, terdapat suatu fenomena yang mengejutkan di mana sejumlah besar penduduk asal kelahiran Denmark telah memeluk Islam akibat daripada kejadian tersebut.

Selepas kejadian penyebaran kartun mempersendakan Nabi SAW, beberapa pakar pemerhati melihat bahawa tindakan anti Islam yang dilakukan di Barat telah menyebabkan semakin besarnya minat masyarakat terhadap agama Islam dan bukannya menjauhkan mereka daripada agama Islam sepertimana yang mereka inginkan, malah menambahkan lagi kecintaan mereka kepada agama Islam.

Sehubungan itu, Universiti Copenhagen telah mengeluarkan sebuah laporan setebal 69 halaman yang menjelaskan keputusan hasil kajian mereka untuk memperkukuhkan kebenaran apa yang diperkatakan. Laporan yang telah diserahkan kepada pegawai kerajaan ini masih belum didedahkan kepada pemberita. Walaupun begitu, terdapat beberapa ahli politik menanggap bahawa sejumlah orang Denmark yang memeluk agama Islam adalah orang-orang yang tertekan dan kecewa. Ini merupakan antara keterangan yang mereka perkatakan.

Universiti Copenhagen telah memulakan kajiannya selepas kontroversi yang berlaku berikutan pengharaman purdah di Denmark pada tahun lalu.

Jurucakap Parti Konservatif menyatakan bahawa adalah penting untuk mengharamkan purdah yang dipakai oleh beberapa perempuan Muslim. Seruan ini terus bergema dalam waktu yang agak lama. Perkara ini telah menyebabkan pemimpin Parti Liberal, Lars Luka Rasmussen dan pemimpin Parti Konservatif, Lenny Ospercyn mengadakan mesyuarat tergempar bagi membincangkan masalah ini.

Kajian ini telah mendapat banyak liputan daripada pelbagai media Denmark, khususnya akhbar-akhbar nasional Denmark yang memuatkan beberapa halaman akhbar mereka untuk berita yang berkaitan masalah ini, dan yang paling besar adalah akhbar Jilan Posten, iaitu akhbar pernah menyiarkan kartun Nabi Muhammad SAW pada tahun 2005 yang lalu.

Sumber: syabab.com

Pergolakan Politik Menjelang Februari


Jan 27, 2010 06:10:08 pm

Tiada kepastian sehingga hari ini bahawa krisis Perak akan dibubuh noktah dengan penghakiman Mahkamah Persekutuan yang bakal diumumkan pada 9 Februari 2010. Apa yang pasti, Februari tahun ini tidak kurang "berkocak"-nya berbanding Februari 2009, melihat kepada isu demi isu yang beratur menunggu masa untuk diletupkan.

Perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim dan inkues tragedi kematian Teoh Beng Hock telah dijadualkan pada awal bulan Februari, sebelum diberi kata dua "siapakah Menteri Besar Perak yang sah" pada 9 Februari. Desas-desus mula tersebar, meramalkan pembubaran DUN Perak dalam masa yang terdekat.

Pada masa yang sama, kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor yang menjadi sasaran selepas Perak, juga diuar-uarkan bakal ditumbangkan. Khabar ini tercetus sejak tahun lalu, meletakkan 16 September 2009 sebagai saat letup-hancurnya kerajaan PR, yang kemudiannya ditundakan kepada Januari 2010.

Biarpun khabar sedemikian disifatkan sebagai "perang psikologi" oleh mereka yang tidak mempercayainya, namun ia tetap mencungkil saraf PR, sehingga Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim sendiri turun ke gelanggang negeri darul Ehsan ini untuk menghalang impian UMNO-BN daripada menjadi "kenyataan".

Bubar DUN Perak?

Sindiran "1Malaysia, 2Perak" menjadi tamparan sengit kepada Perdana Menteri Najib Abdul Razak, sejak beliau menerajui kerajaan dengan laungan slogan "1Malaysia". Malah, rampasan kuasa yang mengungkit kemarahan rakyat, sehingga gambar dirinya dipijak ini telah menjadi beban UMNO-BN dalam PRU ke-13.

Berlatar-belakangkan konteks ini, Najib dijangka akan melepas tangan sebelum PRU ke-13. Lebih-lebih lagi, UMNO-BN amat yakin dengan sokongan masyarakat Melayu-nya di Perak, ditambah pula penghakiman kes ini bakal memberi implikasi yang boleh menimpa Najib sendiri, maka UMNO-BN terpaksa memilih untuk berdepan dengan rakyat.

Sama ada Menteri Besar BN sekarang, Zambry Abdul Kadir membubar DUN sebelum penghakiman diumumkan, atau Menteri Besar PR, Nizar Jamaluddin berbuat demikian seandainya dirinya disahkan sebagai "MB halal", akan menjurus kepada pembubaran DUN dan disusuli dengan pilihan raya negeri Perak.

Kes liwat: Perkembangan yang tidak menentu

Empat hari lagi Januari sampai ke penghujungnya. Sembilan hari selepas itu "MB Perak yang sah" bakal dikenalpasti. Seandainya diberi laluan, segala-gala ini akan berlaku di sekitar Februari, setahun selepas krisis Perak bermula.


Di Kuala Lumpur pula, perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim akan berlangsung. "Bahan bukti" yang bakal dihadap ke mahkamah, sama ada "melucukan" atau "menggemparkan", pastinya menjadi isu kempen jikalau pilihan raya Perak diadakan. Malah, untuk berdepan dengan perkembangan yang tidak menentu ini, PR perlu mengerah kepakaran peguam dan sokongan rakyat di ibu negara.

Sudah pastinya, Anwar Ibrahim wajib berulang-alik ke mahkamah sepanjang tempoh perbicaraan. Sebahagian rakan seperjuangannya akan berada di sisinya untuk menghadapi kes mahkamah, sementara sebahagian yang lain pula akan menjelajah ke negeri Perak untuk mengembalikan kuasa kerajaan negeri itu ke pangkuan PR.

Perkiraan ini berdasarkan andaian bahawa DUN Perak dibubarkan. Seandainya ditambah pula andaian pembubaran DUN Sarawak (pilihan raya lalu - Mei 2006), pembahagian kerja antara pemimpin PR akan menjadi lebih rumit.
Peak job hunting season is on! Act now! Sign up @ JobStreet.

Bagaimana pula dengan Selangor?

Keadaan sedemikian mungkin membuka ruang kepada musuh PR di Selangor. Sekiranya diteliti rekod kerajaan PR ini, hampir kesemua Exco-nya terjerat dengan tuduhan yang dilemparkan. MB-nya Khalid Ibrahim terperangkap dengan isu "kereta dan lembu"; Exco Senior-nya Teresa Kok pernah ditahan bawah ISA kerana isu azan; Exco yang lain seperti Ean Yong Hian Wah, Ronnie Liu, Yaakob Sapari dan Xavier Jayakumar pula disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM).

Tidak cukup dengan itu, imej kerajaan PR di Selangor dicalitkan apabila gambar peribadi Elizabeth Wong didedahkan pada tahun lalu, dan tuduhan khalwat dilontarkan terhadap Halimah Ali. Malah, ADUN PR yang lain seperti Lau Weng San sebagainya terbelit dengan tuduhan menyertai perhimpunan haram, yang belum tentu nasibnya.

Melihat kepada senario sedemikian, tidak mustahil sekiranya kerajaan negeri PR ini digulingkan, walaupun pernah seketika selesa dengan kedudukan 36-20 kerusi selepas PRU ke-12. Pada November 2009, ADUN Port Klang-PKR Badrul Hisham Abdullah keluar parti sebagai calon bebas yang menyokong BN, merapatkan jurang kepada perbezaaan 14 kerusi, yang cuma memerlukan "penyeberangan" lapan orang ADUN untuk menukar kerajaan.

Kemelut luar dan dalam

Perkembangan terkini semakin tidak menentu, apabila kontroversi penggunaan kalimah "Allah" gagal ditamatkan. Pada masa yang sama, Malaysia digemparkan pula dengan penangkapan 10 orang pelajar ( termasuk 9 orang warga asing) di bawah ISA, sebagaimana yang diakui oleh Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein pada hari ini.

Namun, kemelut terbesar sebenarnya datang dari dalaman PR sendiri. Zulkifli Noordin (PKR), Hasan Ali (PAS)... antara pemimpin PR yang kontroversi telah dihadapkan kepada lembaga disiplin parti masing-masing. Nasib Hasan Ali dan seorang lagi pemimpin PAS, Khalid Samad akan diketahui minggu ini, sementara tindakan terhadap Zulkifli Noordin pula akan diketahui dalam tempoh sebulan.


Padahal, lidah UMNO telah bersedia dengan retorik yang bakal didendangkan seandainya kedua-dua orang yang menggelar dirinya "pejuang Islam" ini tersingkir dari PR. "Zul Noordin pejuang sejati atau 'duri dalam daging'" tulisan Zaini Hassan yang tersiar di Utusan Malaysia hari ini mempersoalkan, "Apa ini? Bercakap mengenai Islam pun tak boleh? Hendak mengkritik kawan yang menentang Islam pun tak boleh?"

Januari semakin ke penghujungnya. Februari satu Malaysia mula bergolak.

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Melayu.

Adun Morib Guna Wang Rakyat Biaya Jentera Umno


Adun Morib Hasiman Sidom didapati menyalahgunakan wang peruntukan buat penduduk Morib untuk membiayai kempen pilihanrayanya dalam PRU12 lalu.

Beliau didapati membelanjakan sekurang-kurangnya RM60 ribu yang diagih-agihkan kepada 30 Ketua Cawangan Umno di Dun Morib, serta RM60 ribu lagi untuk perbelanjaan Pemuda dan Puteri Umno kawasannya.

Perkara ini didedahkan panel Selcat, Azmin Ali di Pendengaran Awam Selcat, hari ini.

Dato’ Asmawi Kasbi ditegur Azmin kerana gagal menjalakan tugasnya selaku pengawal dana awam, walhal mengetahui wang itu tidak digunakan untuk kebajikan rakyat termiskin, sebalik untuk berkempen.

Asmawi memberi alasan Perbendaharaan Negeri tidak mengeluarkan arahan jelas melarang bayaran dibuat ke atas badan politik.

“Bagi Adun Morib, YB Hasiman Sidom daripada 500 ribu ringgit, 120 ribu ringgit diserahkan kepada Umno bahagian, Pemuda dan Puteri 60 ribu, cawangan-cawangan Umno sebanyak 30, 60 ribu juga, makna dari 500 ribu, lebih 1 perlima diserahkan kepada Umno,”katanya.

Hasiman Sidom dilaporkan turut menggesa Asmawi membenarkan wang rakyat Morib dibelanjakan untuk menggerakkan jentera pilihanraya Umno di 16 pusat daerah mengundi.

Selcat juga diberitahu sejumlah RM25 ribu ringgit disalahguna untuk kerja-kerja pengubahsuaian Pusat Khidmat Rakyat.

Namun apa yang lebih mengejutkan apabila kesemua cek pembayaran yang dibuat atas nama pemimpin Umno itu habis digunakan dalam masa sesingkat 1 bulan setengah.

“Maknanya kalau apa-apa pembayaran itu tuntutan itu dibuat mengikut peraturan kita bayar, cuma penerimanya sama ada Umno atau bukan saya rasa bukan tanggungjawab saya, maknanya patutnya wakil rakyat kena tentukan sendiri kebanyakan penerima-penerima adalah orang tempatan situ, cuma nama jer mungkin Umno, tapi mungkin penerimanya yang sebenarnya yang mendapat faedah tak semestinya orang Umno,”jelasnya.

taktik umno alih isu.....

Solat hajat untuk Kelantan dan Perak Malam ni


KUALA LUMPUR, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) menyeru ahli dan penyokong untuk melakukan Solat hajat secara serentak diseluruh negara pada malam ini 28 Januari 2010, selepas waktu Isyak.

Program ini khusus bagi memohon kepada Allah swt semoga rakyat Kelantan mendapat hak mereka dalam tuntutan royalti dan Negeri Perak mendapatkan semula Menteri Besar yang dirampas jawatannya oleh Umno-Barisan Nasional tahun lepas.

Program ini boleh diadakan dimasjid surau serta markas-markas PAS sebagai menunjukan keprihatinan kita kepada rakyat di kedua-dua negeri yang tertindas ini.

PAS yakin doa-doa orang yang dizalimi akan dimakbulkan Allah dan kezaliman dapat ditumpaskan, kata Ketua Penerangannya, Idris Ahmad dalam satu kenyataan.

"PAS menyakini bantuan Allah dan sesekali kita tidak akan berputus harap sehinggalah Allah memberikan kemenangan kepada rakyat yang ditindas ini," katanya.

Hisham: 10, termasuk 9 rakyat asing ditahan ISA


Jan 27, 10, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengesahkan 10 orang ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana dipercayai terbabit dengan kegiatan keganasan.

Pada sidang akhbarnya Putrajaya, beliau berkata, semua 10 yang ditahan itu tersenarai sebagai suspek pengganas yang dikehendaki yang cuba merancang melakukan serangan.

Hishamuddin juga menyifatkan mereka yang ditahan itu boleh memberi ancaman kepada keselamatan.

Beliau bagaimanapun enggan memberikan butiran mereka yang ditahan dan warga negara suspek terbabit.

Hishamuddin juga menafikan jumlah yang ditahan bukannnya 50 orang.

Sebelum ini, peguam Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan pejuang hak asasi, Edmund Bon mendedahkan lima puluh orang, termasuk rakyat asing dan pelajar universiti tempatan ditahan Khamis lalu.

Menurut Edmund, mereka yang ditahan dibawa ke ibu pejabat polis Bukit Aman.

Katnya, 38 orang daripada mereka dibebaskan sehari selepas itu, manakala yang lainnya masih ditahan.

Edmund juga berkata, beliau telah bercakap dengan beberapa mereka yang telah dibebaskan dan sedang berusaha menemui mereka yang masih ditahan.

ISA membenarkan penahanan tanpa bicara.

Bulan Safar


Bulan Safar adalah bulan kedua mengikut perkiraan kalendar Islam yang berdasarkan tahun Qamariah (perkiraan bulan mengelilingi bumi). Safar ertinya kosong. Dinamakan Safar kerana dalam bulan ini orang-orang Arab sering meninggalkan rumah mereka menjadi kosong kerana melakukan serangan dan menuntut pembalasan ke atas musuh-musuh mereka. Antara peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam pada bulan ini ialah Peperangan Al-Abwa pada tahun kedua Hijrah, Peperangan Zi-Amin, tahun ketiga Hijrah dan Peperangan Ar-Raji (Bi'ru Ma'unah) pada tahun keempat Hijrah.

Di dalam bulan ini juga ada di kalangan umat Islam mengambil kesempatan melakukan perkara-perkara bidaah dan khurafat yang bertentangan dengan syariat Islam. Ini kerana menurut kepercayaan turun-temurun sesetengah orang Islam yang jahil, bulan Safar ini merupakan bulan turunnya bala bencana dan mala- petaka khususnya pada hari Rabu minggu terakhir. Oleh sebab itu setiap tahun mereka akan melakukan amalan-amalan karut sebagai cara untuk menolak bala yang dipercayai mereka itu.

Antara amalan khurafat yang pernah muncul di alam Melayu ialah upacara Pesta Mandi Safar. Amalan ini menjadi popular suatu waktu dahulu. Apabila tiba bulan Safar, umat Islam terutamanya yang tinggal berhampiran dengan pantai atau sungai akan mengadakan upacara mandi beramai-ramai dengan kepercayaan perbuatan berkenaan boleh menghapuskan dosa dan menolak bala. Pada biasanya amalan mandi Safar ini dilakukan pada hari Rabu minggu terakhir dalam bulan Safar.

Selain daripada amalan tersebut, kebanyakan umat Islam pada masa ini, khususnya orang-orang tua di negara ini tidak mahu mengadakan majlis perkahwinan dalam bulan Safar kerana mereka berpendapat dan mempercayai bahawa kedua-dua pengantin nanti tidak akan mendapat zuriat. Amalan dan kepercayaan seperti itu jelas bercanggah dengan syariat Islam serta boleh menyebabkan rosaknya akidah.

Anugerah pingat pun BN Kedah nak jadikan isu...


Orang yang lemas memang akan berpaut pada apa saja untuk terus hidup. Semacam satu arahan dari pihak atasan Umno Kedah supaya menggunakan ‘apa jua isu’ untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Kedah. Daripada isu besar hinggalah kekecil-kecil isu; semuanya dimanipulasikan oleh BN. Sampah, longkang, jalan, titi, rumah, tanah, air, api, angin; semuanya jadi modal BN untuk menonjol diri atau membelasah PAS.

Setelah bekalan air dijadikan isu untuk beberapa lama, kini isu pemberian pingat dan darjah kebesaran oleh Tuanku Sultan pula menjadi bahan kempen BN.

Dalam anugerah kebesaran sempena ulangtahun kelahiran baginda yang 82, tidak ada seorang Exco kerajaan negeri Kedah pun yang menerima darjah tertinggi yang membawa apa-apa gelaran. Cuma ada seorang dari PAS iaitu Ahli Parlimen Pendang, Dr. Mohamad Hayati Othman yang menerima anugerah Dato’ Setia DiRaja Kedah bergelar Dato’.

Manakala dari Umno, antara penerimanya tertinggi ialah bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Osman Aroff (SSDK), Ketua Penerangan Umno Kedah, Dato’ Jamil Khir Baharom (SSDK), bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno, Dato’ Affifudin Omar (DGMK), Naib Ketua Umno Bahagian Alor Setar, Mohd Yusof Ismail (DSDK), bekas Exco Pergerakan Wanita Umno, Barishah Saad (DSDK), Pengerusi Tetap Umno, Dato’ Paduka Badruddin Amiruddin (JP) dan Ketua Umno Bahagian Merbok, Dato’ Tajul Urus Mat Zain (JP). Mungkin lebih ramai lagi dari kalangan Umno yang sudah tidak bergiat lagi yang menerimanya tetapi tidak begitu dikenali.

Umno telah menggunakan isu tersebut melakukan perang saraf di kalangan rakyat kononnya PAS sudah tidak sehaluan dengan istana. Lebih tidak bertanggungjawab mereka menyebarkan cerita di peringkat bawahan kononnya pihak istana murka dengan barisan Exco kerajaan negeri. Ini peristiwa malang, kata mereka, sebab sepanjang sejarah di Kedah inilah kali pertama Exco tidak dianugerah Dato’ sempena Hari Keputeraan Tuanku Sultan.

Isu gerak saraf yang dijaja oleh Umno pulak tentulah ialah (kononnya) keintiman Umno dengan pihak istana. Maka wajarlah Umno diberi peluang semula untuk memerintah negeri ini dalam pilihanraya umum akan datang.

Bagi PAS, pingat atau anugerah kebesaran bukan isu besar. Perjuangan PAS bukan untuk darjah atau kedudukan. PAS cuma mahukan kuasa untuk laksanakan Islam dalam pemerintahan. Tidak ada pemimpin PAS yang dengan sengaja mengisi borang memohon Dato’. Di kalangan PAS perbuatan seperti itu masih dianggap memalukan.

Di kalangan rakyat hari ini pun, persepsi umum terhadap golongan bergelar tidak semulia dulu. Apabila ada golongan bergelar yang ditangkap rasuah atau pecah amanah, ia telah merosakkan habis ‘susu sebelanga’.

Sepanjang sejarah PAS menjadi pembangkang di Kedah, hanya Almarhum Dato’ Fadzil Noor menerima anugerah Dato’ sewaktu menjadi Ketua Pembangkang DUN. Itu pun Almarhum telah menolak pelawaan untuk kali pertama. Beliau menerima pelawaan kali kedua kerana tidak mahu dianggap mengecilkan hati Tuanku Sultan.

Di Pulau Pinang, Ketua Menteri Lim Guan Eng membuat keputusan supaya semua Exco tidak dibenarkan menerima anugerah kebesaran sewaktu masih memegang jawatan. Ia adalah keputusan yang mempunyai pro dan kontra. Mungkin bagi Guan Eng, ia sebagai bukti bahawa perjuangan kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang bukan kerana mahu merebut anugerah atau penghormatan manusia. Ia simbol keikhlasan.

Bagi pihak (dalaman parti) yang tidak bersetuju dengan Ketua Menteri itu pula menyifatkan ia tindakan merugikan. Dalam budaya orang Malaysia, orang bergelar sangat dihormati. Hati pengundi boleh ‘cair’ jika seorang Datuk menepuk belakang merayu meminta undi. Sekurang-kurangnya ia memberi kredit untuk menambah sokongan. Mungkin tambahan undi tidak banyak akibat adanya gelaran itu, tetapi di beberapa kawasan, majoriti kemenangan pun bukan banyak sangat. Maknanya gelaran kebesaran boleh jadi talian hayat dalam keadaan tertentu. Politik pilihanraya ialah pertandingan siapa lebih besar pengaruhnya, bukan pertandingan siapa lebih warak. Hujah itu boleh diterima juga kerana ada lojiknya. Tetapi Guan Eng tentu ada strateginya tersendiri.

Bagi Umno yang sekular dan ternyata berjuang untuk duniawi, anugerah itu sangat penting bagi mereka, lantas berebut untuk mendapatkannya. Sebab itu sewaktu BN jadi pemerintah, mereka mempastikan jangan ada sekerat pun orang PAS terima anugerah dari istana. Sewaktu Almarhum Dato’ Fadzil terima anugerah Dato’, Menteri Besar waktu itu Tan Sri Sanusi Junid telah menerima kecaman yang hebat dari kepimpinan serta ahli-ahli Umno Kedah. Walhal yang anugerah Dato’ kepada Almarhum adalah baginda Tuanku Sultan sendiri, bukan Sanusi.

“Sewaktu BN jadi kerajaan sebutir pingat pun tiada untuk PAS sedang waktu Pakatan jadi Kerajaan, habis semua pingat kebesaran untuk mereka juga..” luah seorang penyokong Pakatan semacam kecewa. Ada juga yang terkejut, “Eh, siapa yang berkuasa di Kedah sekarang?”

Sebenarnya kalau kita benar-benar faham perjuangan kekecewaan seperti itu tidak harus timbul. Hindarilah buruk sangka. Bahkan jangan termakan sedikit pun dengan permainan jahat Umno melaga-lagakan antara satu sama lain. Biarlah tak dapat Dato’ tapi ikhlas berjuang untuk Islam daripada menerima anugerah duniawi yang mungkin boleh menjarakkan lagi kita dengan perjuangan.

Buat sementara, Umno akan terus memanipulasi itu anugerah itu untuk meraih sokongan rakyat. Dari aspek positif pula rakyat akan melihat keikhlasan perjuangan PAS. Berjuang bukan kerana anugerah. Ikhlas yang tulen.
Oleh: ZULKIFLI YAHAYA

50 termasuk pelajar ditahan bawah ISA


Jan 27, 10, Lima puluh orang, termasuk rakyat asing dan pelajar universiti tempatan, ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) Khamis lalu, kerana disyaki terbabit dalam keganasan, demikian menurut peguam Edmund Bon.

Menurut Edmund yang juga adalah peguam Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), mereka yang ditahan dibawa ke ibu pejabat polis Bukit Aman.

Menurutnya, 38 orang daripada mereka dibebaskan sehari selepas itu, manakala 12 lagi masih ditahan.

Edmund juga berkata, beliau telah bercakap dengan beberapa mereka yang telah dibebaskan dan sedang berusaha menemui mereka yang masih ditahan.

Kepala babi dilontar dalam perkarangan dua masjid


Kepala babi ditemui dilontarkan ke dalam perkarangan dua buah masjid sekitar Jalan Klang Lama, di ibu negara, hari ini.

Kepala babi berkenaan dijumpai di perkarangan masjid Taman Datuk Harun di Petaling Jaya dan Masjid Al-Imam Al-Tirmizi, Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama.

Insiden itu merupakan yang terbaru perbuatan merosak dan mencemarkan rumah-rumat ibadat sepanjang tiga minggu lalu, yang membabitkan 11 gereja, sebuah kuil Sikh, sebuah masjid dan dua surau.

Serangan ini dipercayai ada kaitan dengan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahaan untuk 'God'.

Menurut saksi, dua kepala babi dijumpai oleh jemaah di perkarangan masjid ketika datang hendak menunaikan solat Subuh pada jam 5.30 pagi.

Selain kepala babi, kepingan wang kertas juga ditemui ditaburkan di di situ.

Menurut wartawan Malaysiakini, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan pegawainya datang untuk menyiasat kawasan kejadian.

Wang juga dijumpai bertaburan

Sementara itu, satu beg plastik yang berisi dua kepala babi hutan di temui di tempat letak kereta Masjid Al-Imam Al-Tirmizi oleh seoang penduduk, Sharif Shaari, 57, yang datang pada jam 5.45 pagi tadi untuk mengerjakan solat Subuh.

Sharif, seorang peniaga, bersama seorang kawannya ternampak beg plastik itu tetapi tidak menyangka ia berisi kepala babi, lalu mereka terus masuk ke masjid untuk mengerjakan solat.

Selepas mengerja solat Subuh, mereka keluar semula untuk memeriksa beg tersebut dan terkejut apabila mendapati ia mengandungi dua kepala babi hutan.

Mereka juga ternampak kepingan wang kertas ditaburkan di situ. Ia termasuk keping wang seringgit, lima ringgit dan sepuluh ringgit yang semunya berjumlah RM35.

Mereka kemudian terus masuk semula ke masjid dan memaklumkan perkara itu kepada imam masjid berkenaan, Zulkifli mohamad.

Seorang daripada mereka menelefon pihak polis yang tiba kira-kira 6.40 pagi tadi.

Pemuda UMNO Sasar 50,000 ahli 2010 (Ada mahu ka)


ALOR SETAR, 27 Jan (Bernama) -- Pergerakan Pemuda Umno akan melipatgandakan usaha bagi memperkuatkan keanggotaan sayap itu, dengan mensasarkan lebih 50,000 keahlian baru sepanjang 2010.

Setiausaha Pergerakan Pemuda Umno, Megat Firdouz Megat Junid berkata pergerakan itu akan melancarkan Program Kempen Pendaftaran Ahli dan Daftar Pemilih peringkat nasional di Kedah untuk menarik lebih ramai golongan muda untuk menyertai Umno pada awal bulan depan.

Katanya Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Kedah, akan melancarkan program itu dengan gerak kerja dilakukan serentak di seluruh negara pada 5 Feb ini.

"Pemuda sasar dua kali ganda penambahan anggota berbanding tahun lepas dan bagi Kedah sahaja kita sasarkan antara 5,000 hingga 6,000 anggota Pemuda baru," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat khas Pergerakan Pemuda Umno Kedah, di sini.

Megat Firdouz berkata Pemuda Umno akan mengadakan kempen di setiap kawasan bagi memastikan golongan muda sedar bahawa perjuangan Pemuda masih utuh serta relevan.

-- BERNAMA

MESYUARAT AGUNG PAS CAWANGAN


SEMUA AHLI PAS CAWANGAN SIMPANG TIGA SEDAKA DIJEMPUT HADIR BERAMAI.

Apa Khabar Adik Syafira Mazlin


Masihkah anda ingat mengenai cerita Kanak-kanak cacat perlukan kerusi roda
SAYA PERLUKAN MAKLUMAT.... SILA MAKLUMKAN MAKLUMAT TERKINI ke alamat email sedakasejahtera@gmail.com

YAN, 12 Mei: Seorang bapa berharap agar pihak yang bertanggungjawab dapat membantu anaknya yang mengalami cacat anggota sejak dilahirkan untuk mendapatkan kerusi roda bagi memudahkannya bergerak dengan sempurna.

Bagi Zulaini Abdullah, 35 tahun, dia tidak mampu untuk membeli kerusi roda untuk anaknya itu kerana dia hanya bekerja sendiri seperti mengambil upah mengerjakan sawah dan membina rumah dengan pendapatan yang tidak seberapa.


“Sejak dilahirkan, anak saya iaitu Syafira Mazlin, tujuh tahun terpaksa duduk di wad Hospital Alor Setar selama tiga bulan kerana dilahirkan tidak cukup bulan,” katanya.

Menurutnya, semasa berada di rumah, Syafira Mazlin tidak boleh berjalan dan bersekolah seperti kanak-kanak yang lain dan hanya mampu berbaring dan tidur setiap hari.


Selain Syafira Mazlin, Zulaini Abdullah turut mempunyai dua anak lagi iaitu Salina Mazlin, 14 tahun yang kini belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu 17 dan Zulazri Sanzy, 10 tahun yang belajar di Sekolah Kebangsaan Ulu Sedaka, Yan.

Beliau menjelaskan, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Guar Chempedak turut menyalurkan bantuan sebanyak RM130 sebulan kepada Syafira Mazlin bagi meringankan beban yang terpaksa ditanggungnya.
“Saya bersama isteri, Umi Kalsom banyak membantu Syafira Mazlin terutama ketika dia hendak makan dan minum,” jelasnya.

Zulaini berkata, sebelum ini dia ada meminta kepada JKM Guar Chempedak untuk mendapatkan kerusi roda tetapi tidak berjaya.

Bagi mereka yang ingin membantu keluarga Zulaini Abdullah, bolehlah menghubunginya di alamat, No.ST7B, Kampung Sedaka Tengah, 06900 Yan, Kedah atau melalui telefon: 017-5966904 atau melalui akaun Giro Bank Simpanan Nasional (BSN): 0212529000037263.

Jangan makan limau madu Thai


Pengguna di Malaysia dinasihatkan tidak membeli buah limau madu dari negara ini kerana ia dikesan mengandungi racun serangga Ethion yang berlebihan dan boleh mengancam kesihatan sehingga membawa maut.

Ketua Penolong Pengarah (Kesihatan Antarabangsa), Pejabat Kesihatan Pintu Masuk Rantau Panjang, Dr. Mahyin Abd. Hakim berkata, racun serangga tersebut dipercayai digunakan tanpa kawalan oleh petani di negara ini bagi mengelakkan buah limau madu itu rosak akibat serangan serangga.

Menurutnya, keadaan tersebut menyebabkan racun serangga itu meresap ke dalam buah limau madu itu sebelum dipetik dan dipasarkan.

"Buah limau madu dari negara ini mula dikesan mengandungi racun serangga Ethion pada tahun lalu hasil kajian yang dilakukan ke atas sebahagian buah tersebut yang dieksport ke Malaysia," katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.