Jom Infaq!!!

Jom Infaq!!!

TERKINI DARI SEDAKASEJAHTERA.COM

PERUTUSAN KHAS SEMPENA MAULIDUR RASUL



SAMBUTAN MAULIDUR RASUL SAW.

Maulidur Rasul yang jatuh pada pada hari Khamis 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571M merupakan hari keputeraan Nabi Muhammad S.A.W.. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah S.W.T.. Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.
Maulid Nabi merupakan sebuah “Rumah Kelahiran” kepada Nabi Muhammad s.a.w. Rumah ini terletak berhampiran Mas’a iaitu arah timur Masjidil Haram, Makkah Al-Mukarramah, Arab Saudi. Kawasan ini dikenali sebagai Suq Al-Lail (Sooq Al-Layl) atau Syib Ali.
Kini, di tempat kelahiran Baginda Rasullullah itu terbinanya sebuah bangunan 2 tingkat yang dijadikan sebuah perpustakaan (pusat sumber)dengan nama “Maktabah Makkah Al-Mukarramah” Perpustakaan ini menempatkan banyak buku-buku ilmiah yang kebanyakannya terdiri dari jenis buku dan kitab-kitab agama Islam.

Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T. kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.

Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad S.A.W., kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.
Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah S.W.T. terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah S.W.T. akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah S.W.T..
Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.

Hukum Sambutan Maulidur Rasul
Upacara sambutan Maulidur Rasul adalah harus selagi ia tidak melibatkan unsur-unsur pembaziran dan tiada aktiviti yang melanggar syariat. Malah jika perisian sambutan itu ada unsur ilmu dan ibadah ia tetap diberi ganjaran pahala oleh Allah Subhanahu Wa Taala.

Adalah tidak tepat pendapat yang mengatakan bahawa sambutan Maulidur Rasul adalah bid’ah dhalalah dan bertentangan dengan syariat. Upacara memperingati hari kelahiran Rasulullah saw ini telah dilakukan sejak 300 tahun sesudah Rasulullah wafat.

Pengertian RABIULAWAL
Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah.
Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.

Peristiwa-Peristiwa Penting Bulan Rabiul Awal
Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah jatuh bangunnya tamadun Islam di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah;

1. Kelahiran junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Mengikut sumber-sumber mengatakan bahawa nabi lahir pada 12 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan 23 April 571M. Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di Malaysia mengadakan sambutan Maulidurrasul pada 12 Rabiul Awwal di setiap tahun sehinggalah sekarang. Walau bagaimanapun ada sumber yang lain mengatakan bahawa nabi lahir pada 9 Rabiul Awwal tahun Gajah. Perbezaan pendapat ini akan disentuh lebih lanjut di bahagian Maulidur Rasul.

2. Perlantikan Nabi menjadi Rasul. Dibulan Rabiulawal inilah Nabi saw diangkat menjadi Rasul. Ketika ini Nabi saw berumur 40 tahun. Maka dengan ini bermulah dakwah baginda secara rasmi di Makkah al-Mukarramah.

3. Hijrah Tarikh hijrah adalah tarikh tibanya Rasulullah di Madinah al-Munawwarah pada ketika itu di sebut Yatsrib. Rasulullah sampai di Quba’ pada hari Isnin 8 Rabiulawal dan Baginda sampai di Kota Madinah pada hari Jumaat 12 Rabiulawal dan Baginda menunaikan solat Jumaat yang pertama.

4. Peperangan Banyak peperangan yang telah terjadi pada zaman Rasulullah saw diantara tentera Islam dan tentera kuffar. Diantara peperangan yang berlaku di bulan Rabiulawal ialah peperangan Safwan (Badar pertama), Bawat, Zi Amar (Ghatfan), Bani An-Nadhir, Daumatul Jandal dan peperangan Bani Lahyan.

5. Wafatnya junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Rasulullah telah wafat pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah isterinya Aisyah ra dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.

6. Abu Bakar ra. menjadi khalifah Pada hari Rasulullah wafat, para sahabat tidak mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai’ah saidina Abu Bakar ra di Dewan Bani Sa’idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan. Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah saw yang diketuai oleh Saidina Ali ra Ahli Bait Rasulullah saw.

7. Pembukaan Iraq Tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid ra telah memasuki Iraq dan bermulalah pemerintahan Islam di bumi Iraq di zaman saidina Abu Bakar ra.

8. Pembukaan Baitul Muqaddis Salahuddin al-Ayubi telah memimpin tentera Islam menewaskan tentera Salib dan seterusnya membuka pintu bagi pembukaan Baitul Muqaddis pada tahun 583 H.

9. Kejatuhan Empayar kerajaan Islam Sepanyol Kubu terakhir tentera Islam di Andalusia telah ditumbangkan oleh tentera Sepanyol yang dipimpin oleh Ferdinando dan Isabella pada tahun 897H. Bermulalah kemusnahan tempat-tempat bersejarah warisan umat Islam, masjid-masjid ditukar menjadi gereja dan muzium dan tiada lagi suara azan di negara tersebut.

Fadhilat Bulan Rabiul Awal
Bulan Rabiulawal adalah seperti bulan-bulan Islam yang lain maka amalan sunat di bulan Rabiulawal adalah sama seperti amalan sunat di bulan-bulan yang lain.
Kita dianjurkan untuk meningkatkan amalan-amalan fardu dan sunat tanpa mengira di bulan manapun di sepanjang tahun.

Amalan-amalan kita itu akan menjadi bekalan untuk kita meneruskan perjalanan ke padang mahsyar esok. Masjidil Haram di Makkatul Mukarramah.
Selain dari itu, kualiti ibadah juga adalah diambil kira. Niat dan keikhlasan mempunyai pengaruh yang amat besar dalam menentukan nilai ibadah kita. Diantara syarat sesuatu ibadah itu diterima ialah niat.
Niat itu akan menggambarkan keikhlasan kita.Kerja yang ikhlas akan membawa kepada kesempurnaan dan kesempurnaan akan membawa kepada kepuasan dan kepuasan akan membawa kepada ketenangan.

Moga kita sama-sama dapat meningkatkan amalan ibadat kita agar kita mempunyai bekalan untuk dibawa ke kampung Akhirat esok, InsyaAllah.

Adun Titi Serong kemalangan-Alhamdulillah Selamat



Mengikut sumber dari blog Sisi Bukit dan Ust Misbah, YB Ust Khalil Lim terlibat dalam kemalangan berhampiran Bukit Berapit.

Bloggers yang dikenali ramai sebagai Cina Islam atau nama sebenar YB Ustaz Khalil Idham Lim, Adun Titi Serong dan juga Ketua Penerangan PAS Perak terlibat dengan kemalangan jalanraya di Bukit Berapit, Jalan lama Kuala Kangsar ke Taiping.

Kemalangan tesebut berlaku kira-kra jam 4.30 petang tadi, kenderaan beliau bertembung dengan sebuah lori yang tiba-tiba keluar dari persimpangan. Sebelah kiri kenderaan beliau mengalami kerosakan teruk. Alhamdulillah, beliau besama pemandunya selamat dan tidak mengalami sebarang kecederaan. - Lapor Ust Misbah

Katanya depa dalam perjalanan nak ke satu program jamuan teh petang ini bersama rakyat dan kemudiannya ceramah perdana di Air Kuning, Tapah malam ini.

Walau apapun yang pentingnya dia dan pemandunya selamat. Yang lebih penting lagi, alhamdulillah, tak perlu ada PRK di Titi Serong dan mintak-mintak la kedua-dua YB Pas tempat aku ni panjang umur dan sentiasa sihat selalu.

Tapi yang menariknya kalau tak salah aku, pemandu dia tu orang baru, maksud aku baru sangat kerja dengan dia. Bahkan kalau tak salah aku, trip ke Tapah tu adalah yang pertama sekali. Kira macam 'test drive' laa. Bila dah accident tu tak tau la 'test drive' tu kira lulus ka dak.

LGE DI KARNIVAL POKOK SENA MALAM NI...

JOM ORANG-ORANG SEDAKA, ALOR SETAR, KUBANG PASU, POKOK SENA, KUALA KEDAH, PAKAT PI DENGAR ENCIK LIM GUAN ENG BERCERAMAH... TENTU BANYAK ISU NIE.... ,

KURANGKAN TEKANAN - Sama-sama Tengok....

Rumah Datuk Syed Sobri (ADUN KN)Disimbah Cat


***Gambar hiasan***


ALOR SETAR 25 Feb. – Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim hari ini terkejut apabila mendapati rumahnya di Taman Lumba Kuda di sini disimbah dengan cat merah.

Beliau berkata, kejadian itu hanya disedarinya pada pukul 9.30 pagi ini.

Katanya, beliau menyerahkan kepada polis untuk melakukan siasatan dan tidak tahu motif sebenar kejadian tersebut. – Utusan

The Star Mohon Maaf : Undang2 Syariah





Akhbar The Star hari ini memohon maaf secara terbuka berhubung tulisan Pengarang Urusannya, P. Gunasegaram berhubung undang-undang syariah Jumaat lalu.



*****************************************************************************
No offence meant

KUALA LUMPUR: It has been brought to our attention that a commentary piece in The Star headlined “Persuasion, not compulsion” on the recent caning of three women for syariah offences has offended certain quarters.

We would like to categorically state that there was no intention to insult or offend Muslims with the article by managing editor P. Gunasegaram that was published last Friday.

The Star sincerely apologises to those who were offended by the content of the article.

As a newspaper that bills itself as The People’s Paper, we strive to serve all our readers’ interests and are mindful of the need to be sensitive to their beliefs.

MAHKAMAH: TAK TAU NAK KATA APA DAH....




Mahkamah tolak permohonan Anwar


Mahkamah Persekutuan hari ini sebulat suara menolak permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menyemak keputusannya pada 29 Januari, yang menolak permohonan pembangkang itu untuk memperolehi bukti-bukti utama tambahan seperti rakaman CCTV, laporan perubatan dan kenyataan saksi pendakwa.

Semakan itu didengar oleh panel tiga hakim yang diketuai oleh Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin. Dua lagi hakim Mahkamah Persekutuan ialah Datuk Mohd Ghazali Mohd Yusoff dan Datuk Heliliah Mohd Yusof.

Sebelum itu, Karpal Singh, peguam utama Anwar, memberitahu mahkamah pagi ini bahawa beliau kesal semakan itu didengar sekarang kerana tambahan bukti itu yang diminta itu, boleh digunakan dalam perbicaraan Anwar sekarang.

Peguam Karpal Singh mengadu bahawa pihak pembela masih belum menerima senarai nama saksi pendakwa dan ini dianggap sebagai "pelakuan tidak wajar" pihak pendakwa bagi memastikan perbicaraan yang adil.

Katanya, Anwar telah membawa tiga pakar luar dan mereka tidak dibenarkan untuk melihat bukti tersebut.

"Adakah ini adil?" soal Karpal.

Zulkefli kemudiannya bertanya sama ada panel tiga hakim itu boleh menyemak keputusan yang dibuat oleh panel hakim lain, yang sudahpun mendengar merit hujah-hujahnya.

Karpl berkata, mahkamah boleh menyemak keputusannya sendiri kerana dengan jelas telah berlaku ketidakadilan.

"Malah, perbicaraan telah bermula tetapi kami masih lagi belum memperolehi dokumen-dokumen berkenaan," katanya.

Kemudiannya, peguamcara negara 11, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden pula, dalam hujahnya berkata, mahkamah tidak mempunyai kuasa untuk menyemak keputusannya kerana penghakiman yang dibuat oleh Mahkamah Persekutuan adalah muktamad.

Katanya, sebarang percubaan sebaliknya merupakan satu pembaziran proses mahkamah.

TAHNIAH: 92.55 peratus lulus penuh STPM 2009


KUALA LUMPUR 25 Feb. – Sebanyak 48,446 atau 92.55 peratus daripada 55,663 calon yang mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) tahun lepas lulus penuh dengan sekurang-kurangnya mencatatkan kelulusan satu mata pelajaran.

Pengerusi Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak memberitahu, daripada jumlah itu, sebanyak 4,316 calon lulus lima mata pelajaran, 29,670 lulus empat mata pelajaran), 9,797 lulus tiga mata pelajaran, 7,412 lulus dua mata pelajaran dan 6,251 lulus satu mata pelajaran.

Tambahnya, sebanyak 15 calon mencapai keputusan cemerlang iaitu memperolehi Gred A dalam lima mata pelajaran iaitu enam dalam aliran sains dan sembilan dalam aliran sastera berbanding 13 orang pada tahun 2008.

``Jumlah calon yang lulus lima dan empat mata pelajaran meningkat sebanyak 2,855 kepada 24,986 berbanding tahun 2008 iaitu sebanyak 22,131 calon.

``Prestasi calon yang memperolehi keputusan yang baik iaitu Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 3.00 keatas ialah 35.93 peratus dengan 331 calon mendapat PNGK 4.00,’’ katanya.

Beliau yang juga Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM) berkata demikian ketika mengumumkan keputusan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2009 di Majlis Peperiksaan Malaysia di sini hari ini.

MENDIDIK ANAK MENGIKUT ISLAM


Setiap anak yang lahir ke dunia ini adalah suci bersih daripada segala dosa dan syirik. Ibu bapalah yang menentukan sama ada seseorang anak itu muslim atau kafir. Mukmin atau munafik. Soleh atau ahli maksiat. Ibu bapa yang bijak tidak akan mensia-siakan peluang ini bagi memastikan anak yang dilahirkan menjadi seorang yang soleh dan membantu ibu bapa untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.

Islam sebagai agama yang syumul telah menggariskan beberapa perkara yang perlu dititikberatkan oleh ibu bapa semenjak bayi itu dilahirkan sehinggalah dia mencapai usia baligh dan seterusnya dewasa. Antaranya, mengadakan akikah, melakukan belah mulut, mengazankan, memberi nama yang baik, mengkhatankan dan memberikan didikan agama yang secukupnya. Ini bagi memastikan anak tersebut memulakan hidupnya dengan peraturan syarak. Seterusnya mempraktikkan dan menjadikan Islam sebagai cara hidup sehingga meningkat dewasa.
Rasulullah saw. membahagikan cara mendidik anak kepada 3 peringkat asas iaitu :

i) Sebelum usia 7 tahun,
ii) antara 7 – 14 tahun dan
iii) antara 14 – 21 tahun
Usia sebelum 7 tahun
1) Sebaik dilahirkan, Azan di telinga kanan dan Qamat di telinga kiri
2) Mandikan
3) Berikan nama yang baik
4) Jika 4 anak lelaki, ada seorang yang sama namanya dengan Nabi S.A.W
5) Buat Aqiqah
6) Menyusukan anak - paling lama 2 tahun atau 21/2 tahun
7) Hampir umur 7 tahun
a. ajar solat (berjemaah) – suruh anak lelaki Azan & Qamat
b. Tidak boleh tidur di bawah satu selimut dengan adik perempuan
8) Sebelum anak tidur, cuci muka dan tangan dengan air suam & tuala (dakwah wuduk)
7-14 tahun & 14-21 tahun
1) Ajar baca Al-Quran & kenal ayat-ayat Allah serta maknanya sewaktu usia 7 tahun
2) Apabila capai usia 10 tahun, pukul jika tinggalkan solat.
3) Jangkau usia 10 tahun, asingkan tempat tidur anak lelaki dan perempuan
4) Ajar Hadis tentang amalan harian
5) Tanamkan rasa cinta kepada Nabi S.A.W
6) Ajak anak beriadah & jangan terlalu manjakan
7) Jangan bersikap kasar, tepati bila berjanji, jangan bezakan anak
8) Bersalam & cium tangan ibubapa
9) Didik beri dan jawab salam
10) Budayakan beri sedekah (misalnya, suruh anak letak duit dalam bekas pengemis di pasar malam atau di tabung masjid)
11) Ajar biasakan ucap “Bismillahirahmanirahim” sebelum mulakan tugasan
12) Ajar doa-doa harian
13) Didik ucap “Terimakasih” dan “Alhamdulillah”
14) Tunjuk contoh baik layan tetamu, budaya membaca (Al-Quran terutamanya) dan rajin berusaha
15) Jika anak lakukan kesalahan, bersikap tenang & jangan cepat marah atau beri hukuman. Panggil masuk bilik dan suruh ibu bersuara - jelas sebab apa salah dan bila dah terbukti salah, ayah boleh bersuara dan beri hukuman ringan (misalnya, sapu sampah, cuci kenderaan, dll.)
16) Jangan biasakan anak makan-minum, ambil dan beri dengan tangan kiri
17) Ajar pelbagai adab dan petua yang baik (misalnya, wuduk sebelum tidur, cara tidur,cara buang air besar dan kecil, dll.)
18) Ajar bersyukur dengan nikmat Allah S.W.T

Kecoh & Gagal Serah Memo Pada Menteri : Kes Norizan



Kira-kira 30 pemimpin Pakatan Rakyat dan kumpulan NGO, gagal menyerahkan kepada menteri dalam negeri, memorandum berhubung pendedahan seorang wanita malang, Norizan Salleh yang mendakwa ditembak anggota keselamatan secara salah.

Mereka sampai ke pejabat KDN di Putrajaya pada kira-kira jam 11.30 pagi.

Kemudian, seorang pegawai yang berbaju batik turun menemui mereka di lobi bangunan itu untuk menerima memorandum tersebut bagi pihak menteri.

Bagaimaan berlaku sedikit kekecohan apabila peguam Norizan - N Surendran - dan wakil Pakatan, berkeras untuk menemui sendiri menteri atau timbalannya.

"Kalau kita bagi pada kamu, kamu tidak akan ambil tindakan. Kita mahu beri pada menteri," kata Surendran.

Pengarah komunikasi PKR, Lateefa Koya, pula berkata mengapa menteri masih tidak mengambil peluang tersebut untuk menemui mangsa, supaya beliau boleh melihat sendiri apa yang telah terjadi.

Norizan, 30, turut sama hadir pagi ini. Berikutan itu, Azmi pun beredar dari situ dan menaiki lif.

Norizan, sebelum ini dilaporkan mendakwa ditembak lima kali di bahagian dada dan tangan di sebuah lebuh raya ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Segambut.

Dalam sidang media di ibu pejabat PKR sebelum ini, Norizan dilaporkan mendakwa, akibat serangan tersebut, beliau cedera parah dan terlantar di hospital lebih dua minggu bawah pengawasan polis.

Beliau juga dilaporkan mendakwa terpaksa menanggung kos rawatan perubatan berjumlah hampir RM20,000.

Sementara itu, kira-kira 10 minit kemudian, kumpulan tersebut keluar dari bangunan KDN dan mengadakan sidang akhbar.

Ahli parlimen Kapar, S Manikavasangam berkata mereka akan menyerahkan memorandum itu kepada menteri berkenaan bila parlimen bersidang mulai 15 Mac ini.

"Di parlimen, dia tidak boleh lari," katanya.

PROTES: Raja Azman Tidak Puashati Kpd Warden...


SUNGAI BULOH 25 Feb. – Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) hari ini mengesahkan anak pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamaruddin tidak mengalami tekanan mental sehingga menyebabkan dia menelan bilah pisau cukur, 8 Februari lalu.

Pesuruhjayanya, Datuk N. Siva Subramaniam, yang ditemui selepas melawat Penjara Sungai Buloh hari ini, berkata, sebaliknya Raja Azman Raja Petra, 33, mengaku bertindak demikian sebagai tanda protes apabila diasingkan sel oleh warden.

“Dia (Raja Azman) diasingkan di atas tindakannya memarahi warden. Namun tindakannya menelan bilah pisau cukur tidak langsung mencederakan dirinya.

“Dia berbuat demikian hanya semata-mata tidak berpuas hati dan tiada kena mengena dengan tekanan mental mahu pun fizikal,” katanya di sini hari ini. – Utusan

PROGRAM REUNION KBS (12 - 14 Mac 2010)

MAKLUMAN TERBARU PROGRAM REUNION KBS
SEMUA PESERTA KBS SIRI 2 2009 DIJEMPUT IKUT SERTA


SEKRETARIAT KEM BINA SAHSIAH SIRI 2 2009

PENDAHULUAN
Program Reunion KBS siri 2 ini merupakan program anjuran Sekretariat KBS 2009. Program ini juga adalah satu wadah bagi KBS dalam mengumpulkan semua urusetia, fasilitator dan peserta KBS Siri 2, dalam merangka untuk memberi penekanan ukhwah dikalagan fasilitator dan peserta. Disamping itu, re-union KBS ini dapat membentuk perhubungan yang jitu dikalagan urusetia dan fasilitator bagi memantapkan lagi Institusi Dakwah Islamiah. Sepertimana Firman Allah SWT yang bermaksudnya : Orang-orang beriman itu Sesungguhnya bersaudara. sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.(al-Hujurat : 10)

OBJEKTIF
· Mengeratkan ukhuwwah dikalangan peserta, fasilitator dan urusetia KBS Siri-2.
· Mengembalikan kenangan indah bersama ketika KBS Siri-2.
· Menjadi medan pertemuan dan saling berkongsi pengalaman.
· Mengimbas kembali perkara positif yang diperolehi sepanjang KBS Siri -2.

Tarikh : 12, 13 & 14 Mac 2010
Hari : Jumaat, Sabtu & Ahad
Tempat : Muassasah Darul Ulum

TEMA
” Memantapkan ukhwah generasi Rabbani”

Tentatif Reunion KBS 2
JUMAAT - 12 MAC 2010
08.00 pg :Pendaftaran urusetia & fasilitator
03.00 ptg : Pendaftaran
06.30 ptg : Rehat /kendiri/Makan
07.15 mlm : Solat Maghrib / Zikir Munajat/Tadarrus
08.30 mlm : Solat Isya’ / Halaqah Mulk
09.00 mlm : Taklimat program
Lagu Tema
11.00 mlm : Minum /Tidur

SABTU - 13 MAC 2010
05.30 pg : Kendiri
06.00 pg : Solat Subuh / Mathurat / Kuliah Subuh (muslimat)
07.30 pg : Silat / Doa Wehdah
08.30 pg : Sarapan / Kendiri
09.30 pg : Sembang Santai & Pengalaman Selepas KBS
12.00 t/hari : Rehat / Solat Zohor / Zikir Munajat / Makan
2.00 ptg : Tanyalah Ustaz (Ust Asrol aimran )
04.00 ptg : Solat Asar / Zikir Munajat
05.00 ptg : Sukaneka
06.30 ptg : Rehat / Solat Maghrib / Tadarrus / Makan
08.30 mlm : Solat Isya’ / Halaqah Mulk
09.00 mlm : Janji Kita (Cikgu Sukarno)
11.00 mlm : Minum Tidur

AHAD - 14 MAC 2010
05.30 pg : Kendiri
06.00 pg : Solat Subuh / Mathurat / Kuliah Subuh (Ust. Zainal Asri)
07.30 pg : Sarapan
08.30 pg : Jungel traking
10.00 pg : Rehat / kemas barang
11.00 t/hari : Majlis Penutup

**Tentatif tertakluk pada Unit Pengisian. Ketetapan tentatif akan dimaklumkan pada mesyuarat terakhir.

Teknologi: BANYAK PERANAN TELEFON BIMBIT



Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan. Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -

Dail NOMBOR KECEMASAN
Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112. Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi, ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )

KERETA TERKUNCI
Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.

Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.

Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.

Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.

Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.

Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

KUASA BATERI TERSEMBUNYI
Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.

Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.

Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ' *3370# ' .

Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .

TELEFON KENA CURI
Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri.Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda, sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin.

Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit.Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit anda dicuri, anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut.

Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.

Jadi, walaupun ia di curi,namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya.
Selamat mencuba!!

Sumber: www.webnisa.net

Karpal Kesal Semakan Bukti Didengar Hari Ini




Peluang terakhir Anwar dapatkan bukti tambahan

Mahkamah Persekutuan hari ini mendengar sama ada untuk membenarkan semakan keputusannya pada 29 Januari, yang menolak permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim memperolehi bukti-bukti utama tambahan seperti rakaman CCTV, laporan perubatan dan kenyataan saksi pendakwa.

Semakan itu didengar oleh panel tiga hakim yang diketuai oleh Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin. Dua lagi hakim Mahkamah Persekutuan ialah Datuk Mohd Ghazali Mohd Yusoff dan Datuk Heliliah Mohd Yusof.

Karpal Singh, peguam utama Anwar, memberitahu mahkamah pagi ini bahawa beliau kesal semakan itu didengar sekarang kerana tambahan bukti itu yang diminta itu, boleh digunakan dalam perbicaraan Anwar sekarang.

Peguam Karpal Singh mengadu bahawa pihak pembela masih belum menerima senarai nama saksi pendakwa dan ini dianggap sebagai "pelakuan tidak wajar" pihak pendakwa bagi memastikan perbicaraan yang adil.

YAKIN 100%: Masalah Air Kurang Akan Diatasi Segera


ALOR SETAR, 25 Februari 2010 - Berikutan cuaca panas teruk yang melanda negara pada ketika ini, Negeri Kedah telah mengalami masalah kekurangan air di beberapa buah daerah. Walaubagaimanapun, situasi ini akan kembali pulih apabila pihak kerajaan negeri bercadang untuk membina empangan kecil di 2 buah lokasi stesyen pam air iaitu di Sungai Jeniang dan di Pinang Tunggal, Sungai Muda. Musim kemarau yang disifatkan Menteri Besar Kedah sebagai luar biasa dengan suhu kini pada 36°c ini telah mengakibatkan paras air sungai di beberapa batang sungai telah menurun sehingga 3.1 Meter. Selain berpunca dari masalah kemarau, kebocoran paip juga merupakan punca berlakunya kekurangan air di beberapa kawasan dan perkara ini telah disampaikan kepada Syarikat Air Darul Aman (SADA) supaya menukar dan membaik pulih paip-paip saliran yang telah mencecah usia berpuluh-puluh tahun.

Dalam perkembangan lain, YAB Dato’ seri juga telah mengarahkan mahkamah untuk mengambil tindakan segera terhadap pemilik perumahan kerajaan negeri di beberapa kawasan yang enggan membayar balik pinjaman kepada pihak kerajaan. “Pihak kerajaan negeri kini perlu menanggung beban hutang sebanyak RM 27 juta kepada Kerajaan persekutuan akibat keengganan pemilik rumah membayar pinjaman.” beliau bercakap demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco semalam.

Perompak berparang Merompak Malim Ghodzali PK


PETALING JAYA 25 Feb — Seorang penulis bersama anggota keluarga dan dua rakannya melalui saat mencemaskan selama setengah jam apabila tiga perompak bersenjata parang memecah masuk ke rumah mereka di Jalan Pegaga 8/9A, Seksyen 8, Kota Damansara di sini malam tadi.

Kejadian pada pukul 9.30 malam itu menyebabkan Mohd Ghodzali Abd Rashid, 61, atau nama penanya Malim Ghodzali PK kerugian kira-kira RM40,000 apabila tiga lelaki terbabit melarikan kunci kereta, barangan kemas, wang tunai dan dua komputer riba milik beliau dan keluarganya.

Mohd Ghodzali berkata kejadian berlaku ketika beliau bersama dua rakannya sedang duduk berbincang di pekarangan rumah teres dua tingkat miliknya sebelum didatangi tiga perompak yang kesemuanya memakai topi keledar bertutup penuh dan mengacukan parang dan pisau rambo.

"Ketika itu kami berada di hadapan rumah dan salah seorang rakan pergi ke kereta mengambil barang. Ketika beliau masuk kembali ke dalam dan belum pun sempat menutup pagar rumah, tiga lelaki menaiki dua motosikal terus berlari ke arah kami.

"Ketika kejadian isteri saya yang merupakan Penulis Kanan Primeworks Studio, Ratnawati Jamil, 47, bersama tiga anak dan pembantu rumah berada di dalam rumah.

Perompak kemudiannya mengarahkan kami semua tunduk dan diam,” katanya.

Beliau berkata tiga lelaki itu mengacukan parang ke arah isteri, pembantu rumah dan ketiga-tiga anaknya serta mengugut untuk mencederakan anak bongsunya Emir Yassin, 7, jika mereka menjerit meminta tolong.

"Mereka mulanya bercakap Bahasa Melayu tetapi ketika mereka melarikan diri, saya terdengar mereka menjerit seperti bahasa Indonesia,” katanya yang kemudian membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Petaling Jaya.

Beliau yang tinggal di rumah itu sejak enam tahun lepas, berkata kawasan perumahan berkenaan mempunyai pengawal keselamatan dan mereka membuat rondaan bermula pukul 11 malam hingga 7 pagi.

— BERNAMA

Ong Tee Keat : DAP amal politik "Laga-Laga AYAM'



Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat berkata gaya politik pemimpin DAP, Lim Kit Siang masih ditakuk lama dengan suka melaga-lagakan pemimpin Barisan Nasional.

Beliau berkata dakwaan Lim baru-baru ini bahawa Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak boleh bekerjasama dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bukanlah sesuatu yang baru kerana memang menjadi sifatnya untuk mencari masalah.

"Sebagai contoh, apabila saya mengarahkan untuk menjalan siasatan terperinci mengenai penyalahgunaan kewangan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), Lim telah pun membuat pelbagai tohmahan palsu dan membuat pelbagai kesimpulan sebelum ia masih dalam proses siasatan," kata Ong kepada pemberita pada majlis meraikan Tahun Baru Cina bersama media di Kuala Lumpur, malam semalam.

Ditanya mengenai ketidakhadiran Naib Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai (kiri) dan beberapa pemimpin MCA lain yang menunjukkan kemungkinan wujud tanda boikot terhadap dirinya, Ong (kanan) berkata:
"Siapa yang hadir dan siapa yang tidak...manalah saya tahu. Lagipun ini majlis terbuka, semua dijemput.

"Kalau Lim Kit Siang nak datang pun, kami mengalu-alukan kehadiran beliau dengan hati yang terbuka", katanya.

PECAH REKOD BUDAK NI... SANGAT HEBAT

Daerahku Sejahtera: Tahniah Bang Cop (SU MKKS)


Mini karnival catat kejayaan tersendiri

SUNGAI LIMAU – Mini Karnival Kedah Sejahtera yang berlangsung selama dua hari di Simpang Tiga Sungai Limau Luar berakhir semalam dengan pelbagai aktiviti menarik selain sambutan menggalakkan daripada masyarakat setempat.

Majlis penutupan disempurnakan Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar. Pada malam berkenaan juga turut diadakan forum perdana yang mengupas isu Masyarakat Berkualiti.

Setiausaha Bersama Program Mini Karnival Kedah Sejahtera, Yusof Saad, berkata, walaupun karnival seumpama itu kali pertama dianjurkan ia mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai.

“Kita mendapat sokongan daripada masyarakat setempat terhadap semua aktiviti dan acara yang dianjurkan. Ia sesuatu yang menggembirakan apabila semua pihak menggembleng tenaga bagi menjayakan karnival ini.

“Kemungkinan karnival ini akan menjadi acara tahunan di sini memandangkan kepada sambutan yang diberi. Selain acara yang dipertandingkan, kita juga adakan pameran daripada agensi untuk pihak jabatan berkenaan ketengahkan,” katanya kepada Sinar Harian.



Pengerusi acara pertandingan dan hadiah mini karnival, Ramli Ahmad berkata, semua acara yang dipertandingkan mendapat sambutan daripada penduduk terutamanya acara layang-layang bebas.

Difahamkan peserta yang menyertai acara layang-layang bebas mencecah 166 orang setelah pihak penganjur terpaksa menutup penyertaan kerana tidak mempunyai masa yang cukup.

Ketua pengadil pertandingan layang-layang berkenaan, Md Rodzi Chek Awang, 49, berkata, acara itu diadili dengan melihat wau yang boleh naik paling tinggi.

“Kami mempunyai 10 pengadil yang menjaga setiap cabang wau. Ramai peserta yang mahu menyertai acara ini tetapi kami terpaksa menutup penyertaan kerana tidak mempunyai masa yang cukup,” katanya.

Selain itu, pertandingan gendang silat gayong kuntau jawa dan tomoi juga memeriahkan suasana dengan penyertaan beberapa pasukan dari sekitar daerah Yan.

Ramli berkata, pertandingan memancing ikan pada kali ini amat menarik kerana pemenang tempat pertama mendapat 95 ekor ikan dalam tempoh dua jam berbanding pemenang kedua yang hanya berjaya mendapat 44 ekor.

“Saya sendiri berasa terkejut dengan jumlah ikan yang diperolehnya, begitu berbeza jaraknya dengan pemenang kedua. Apapun tahniah atas kemenangan itu,” katanya.

PENDEDAHAN: Sebelum dilokap Kugan Tidak Cedera


KUALA LUMPUR 24 Feb - Seorang anggota polis hari ini memberitahu Mahkamah Sesyen Petaling Jaya bahawa A. Kugan yang mati dalam lokap disahkan tidak mengalami sebarang kecederaan semasa diperiksa di lokap Balai Polis Puchong Jaya sebelum dia dimasukkan ke sel lokap.

Konstabel Hairol Anuar Zainuddin, 24, yang bertugas di bahagian penerimaan tahanan di balai itu, berkata pemeriksaan itu dilakukan terhadap sembilan orang tahanan termasuk Kugan.

"Kesemua mereka diarah untuk berdiri kemudian duduk sebanyak 10 kali. Cara itu juga adalah untuk memastikan mereka tidak ada menyimpan bahan larangan yang disimpan di dalam badan," katanya.

Beliau juga berkata itu adalah salah satu proses sebelum mana-mana tahanan atau suspek keluar atau masuk semula ke lokap.

Katanya kesemua mereka termasuk Kugan diarahkan menjalani pemeriksaan itu dalam posisi mencangkung tanpa mengenakan pakaian.

Beliau yang merupakan saksi pendakwaan ketujuh memberi keterangan dalam kes kematian Kugan dalam tahanan polis beberapa hari selepas ditahan pada 15 Januari tahun lepas kerana disyaki terlibat dalam kes curi kereta.

Tertuduh dalam perbicaraan kes itu, Konstabel V. Navindran, 28, mengaku tidak bersalah pada 1 Oktober lalu terhadap dua pertuduhan menyebabkan kecederaan parah terhadap Kugan, 23.

Navindran yang diwakili peguam Datuk P.M. Nagarajan, didakwa melakukan perbuatan itu di bilik soal siasat pejabat D9, di Balai Polis Taipan, USJ, Subang Jaya, pada 7:00 pagi 16 Januari 2009.

Dia didakwa mengikut Seksyen 331,Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.

Navindran turut mengaku tidak bersalah terhadap dua pertuduhan pilihan iaitu dengan sengaja menyebabkan cedera kepada Kugan pada 7:00 pagi dan 4:00 petang di tempat dan pada tarikh yang sama mengikut Seksyen 330 kanun yang sama yang membawa hukuman penjara tujuh tahun dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.

Hairol Anuar juga menjelaskan Kugan dan lapan lagi tahanan ada menjalani proses pemeriksaan itu pada pukul 12:45 tengah hari, bagi mengetahui sama ada mengalami cedera atau sebaliknya, dan kemudian diarahkan memakai semula pakaian.

Kepada soalan Timbalan Pendakwa Raya Lailawati Ali, beliau berkata adalah menjadi prosedur polis untuk memeriksa tahanan atau suspek sebelum dibenarkan masuk ke sel lokap bagi memastikan mereka tidak mempunyai masalah kesihatan.

"Jika terdapat seorang daripada mereka sakit atau cedera, pihak kami akan menghantar ke klinik atau hospital bagi mendapatkan rawatan dan pihak kami tidak akan menerima suspek atau tahanan jika mereka didapati cedera, ini adalah prosedur kami," katanya ketika disoal Lailawati mengenai proses penerimaan suspek atau tahanan ke lokap.

Ketika ditanya sama ada cara lain boleh digunakan untuk memastikan tiada sebarang kecederaan pada tahanan atau suspek, Hairol Anuar berkata beliau akan bertanya kepada tahanan adakah sesiapa antara mereka yang mengalami kecederaan.

"Jika ada antara mereka yang cedera, saya akan arahkan pegawai yang membawa mereka ke lokap pergi ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan sebelum dihantar ke lokap itu semula," katanya.

Perbicaraan di hadapan Hakim Aslam Zainuddin bersambung hari ini.

Bisikan Membawa Padah : Gurauan Lewat Malam




Seorang anak kecil berlari masuk ke ruang tamu pada
ketika mama dan papanya sedang menjamu rakan-rakannya.

"Mama!!" teriaknya, "Saya ingin kencing."
Si mama membawa si anak ke bilik mandi dan berkata,

"Boboy, lain kali kalau kamu hendak ke bilik air utk kencing maka katakanlah,

'Mama, saya mahu berbisik.' Itu lebih sopan,faham?"

"Baik mama.." kata si anak.

Beberapa malam kemudian, si anak terbangun dan berasa hendak kencing. Dia masuk ke kamar papa dan mamanya lalu mendekati mamanya yang sedang tertidur lelap.
"Mama, saya mahu berbisik," katanya sambil menggoncang-goncang tubuh mamanya. Dengan malas dan mengantuk, mamanya yang masih setengah tidur berkata , "Aduh Boboy.., kamu selalu mengganggu mama. Kalau mahu berbisik, pergilah berbisik di telinga Papa di sana...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.