TERKINI DARI SEDAKASEJAHTERA.COM

Ganyanglah Semahu-Mahu, Namun Lumpuh Tidak sekali-kali... PKR Tetap Utuh..

KeADILan diganyang begitu hebat mutakhir ini. Banyak isu panas dibangkitkan media tali barut Umno-Barisan Nasional, antaranya, isu kerajaan negeri Selangor, lompat parti, isu kepimpinan KeADILan, disebarkan oleh bekas-bekas kepimpinan dan ahli parti yang telah keluar.

Media cuba membentuk persepsi bahawa KeADILan akan hancur dan masa depannya dipertikaikan. Apakah situasi yang sebenar di sebalik semua dakwaan ini. Ikuti wawancara HARAKAH,bersama Setiausaha Agung, Parti KeADILan Rakyat yang juga Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail di Lobi Parlimen 5 Julai lalu.

HARAKAH : Mutakhir ini, KeADILan diserang cukup hebat terutamanya dalam isu Kerajaan Negeri Selangor, isu perpecahan kepimpinan dan isu lompat parti, boleh saudara jelaskan apa sebenarnya yang berlaku, bagaimana KeADILan boleh bertahan dengan kedaan ini?

SAIFUDDIN : Parti ini (KeADILan) adalah parti yang tumbuh dan digambarkan kerana untuk menyelamatkan Dato' Seri Anwar Ibrahim, ketika berlakunya kemelut dalaman Umno dan pemecatan Anwar pada tahun 1998. Parti ini menghadapi serangan yang panjang sejak mula ditubuhkan.'Point' yang saya nak tekankan ialah KeADILan masih wujud sebagai parti. Sebab apa? Sebab KeADILan memulakan 'new politic' (politik baru) yang lebih segar dan relevan untuk massa. Apa itu 'new politic' yang KeADILan bawa, ialah, ia ada satu penjelasan budaya politik baru yang paling ketara yang membezakan antara KeADILan, Pakatan Rakyat dan kerajaan negeri.

Dalam isu kerajaan ini KeADILan ambil pendekatan ialah, kita bertanggungjawab kepada rakyat, jika hendak tegur Menteri Besar, tegurlah, kita tidak kisah. Jika hendak tegur bahawa Exco tidak 'competence' tegurlah, tidak ada masalah. Apa pun tiada halangan, tetapi bila datang kepada isu parti, ini kita kena selesaikan cara dalam parti. Inilah yang kini tak menjadi amalan kepada Umno-BN.

Sebab itu kita lihat Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini ketika berucap dalam merasmikan satu mesyuarat Umno Bahagian di Johor, beliau beri amaran kepada rakyat jangan kritik dasar kerajaan.

Kita boleh lihat ini satu tindakan yang tidak terbuka, ini dia sebut ketika rasmi mesyuarat itu Muhyiddin selar sikap orang Melayu yang selar dasar kerajaan dan sokong Pakatan Rakyat.

Ini isu dasar kerajaan, tidak boleh pertikai langsung beratlah. Kita Pakatan Rakyat bertanggungjawab kepada rakyat. Dalam isu parti saya hendak minta sesiapa yang tidak berpuas hati dengan isu dalaman parti, mereka boleh suarakan kepada kepimpinan mengikut saluran. Itu amalan politik baru yang kita buat, dengan segala macam media Umno beri gambaran kononnya banyak pergelutan dalaman yang tak berkesudahan KeADILan.

Juga diberi gambaran tak ada 'clear succesion plan', sebab itu Dato' Seri Anwar Ibrahim ditanya siapa yang akan ganti beliau? Mohamed Azmin Ali ke, Zaid Ibrahim ke? Ini digambarkan dan warnakan kepada KeADILan, untuk itu saya rumuskan saya optimis bahawa KeADILan lalui sepak terajang sepanjang 12 tahun yang lebih berat. Kalau kita boleh lalui 12 tahun apa yang halang KeADILan kita teruskan untuk tahun-tahun ke depan.

Bagaimana KeADILan dapat melepasi tekanan pada saat awal penubuhan?


Pada awalnya, ia ditubuhkan ketika Anwar dikenakan tindakan oleh Umno, ramai yang tidak tahu bahawa yang sertai KeADILan ini, bukan nama besar. Dalam sejarah penuhan parti tiada nama besar kawan-kawan Anwar yang ikut serta ketika Anwar kena tindakan 1998, tak ada seorang pun Menteri, ahli Majlis MT atau Ketua bahagian Umno yang sertai Anwar, cuma seorang sahaja Ketua Pemuda bahagian Umno Teluk Intan 1998, Hamdan Taha tetapi sertai Umno semula, tidak ada seorang pun exco wanita, tetapi 3 exco pemuda Dr Abdul Rahim Ghouse, Roslan Kassim yang kembali semula kepada Umno dan kemudian sertai Perkasa, dan Saifuddin Nasution yang masih kekal.

Ketika itulah parti KeADILan ini ditubuhkan, siapa yang sertainya, aktivis sosial, pekerja, golongan pertengahan, NGO, golongan marhaen, dan, anak muda serta rakyat yang menggerakan reformasi.

Ketika Anwar dalam perjuangannya bergelut dengan Tun Mahathir Mohamad pada tahun 1998, tak ada orang yang dalam Umno hendak sertai Anwar ketika itu, maka parti ini terus bergerak dan dicorakkan oleh kelompok NGO, aktivis sosial, kalangan pencen, sahaja.

Selepas beberapa tahun barulah adanya nama Dr Syed Husin Ali, Dato' Zaid Ibrahim, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Dato' Dr Tan Kee Kwong dan sebagainya.

Apa yang saya nak beritahu ialah pada peringkat awal sangat perit untuk dilalui, dalam mana-mana parti peringkat paling sukar ialah peringkat awal sebab tak tahu bagaimana hendak hadapi, namun akhirnya kami berjaya hadapi dan kini semakin kuat.

Yang orang lupa ialah awal penubuhan sebagai waktu paling sukar, jika kekuatan KeADILan nak dibilang dengan kerusi, bermula Pakatan Rakyat, 31, DAP 28 dan PAS 23 di Parlimen. Kini ada 25 Parlimen dan lebih kurang 40 Dun, apakah Anwar main politik 'divide and rule'?


Tidak, tetapi 'mutiply rule', dia 'grooom more people'. Di sebalik banyak masalah ini saya optimis, saya tengok KeADILan akan kekal menjadi parti yang akan bertahan menghadapi cabaran.

Isu berubah ikut massa, sekarang ini serangan ke atas Selangor kerana ada kepentingan yang sangat tinggi, Selangor ini sebagai satu negeri yang sangat ditumpukan dan penting kepada Umno-BN kerana kini pula Pengerusi Perhubungan Umno Selangor dipegang oleh Dato' Seri Najib Tun Razak sendiri selaku Presiden Umno. Mereka serang Selangor habis-habisan mereka harapkan agar Selangor tumbang kerana apa yang penting bagi mereka ialah, Najib selaku Pengerusi Umno Selangor.

Zaman Tun Mahathir dahulu, dia pernah menjadi Pengerusi Umno Kelantan pada tahun 1990 selepas PAS berjaya ambil Kelantan. Dia buat macam-macam nak jatuhkan PAS ketika itu. Hal ini berlaku lagi dengan Najib ambil alih jawatan di Selangor, mereka asak kita, mereka gunakan pelbagai sudut pentadbiran kerajaan negeri dan mereka gunakan pelbagai agensi untuk menyerang dan mengambil tindakan atas kita.

Tetapi insyaAllah dengan apa yang kita buat di Selangor, saya percaya rakyat tahu kita banyak bawa pembaharuan, kita menjadi pembela rakyat, kita menjadi nadi suara rakyat.

Bagaimana kesepakatan dalam Pakatan Rakyat, kini dimainkan isu kononnya Pakatan Rakyat tidak bersatu dan saling berbeza dasarnya?


Saya sebut tadi bahawa wajah politik Malaysia akan datang ia ada dalam KeADILan yang mana membezakan antara KeADILan dengan komponen lain dalam Pakatan Rakyat ialah PAS, Malay dominated DAP multi tetapi majoriti Cina, tetapi KeADILan ini multi yang wajahnya benar-benar multi.

Dari segi kepimpinan MPT Pusat, Ahli-ahli Parlimen, Adun-Adun dan juga pengikut ini ialah wajah politik Malaysia akan datang, rakyat pelbagai kaum parti pelbagai kaum, kita boleh tengok dalam Pakatan Rakyat.

Oleh kerana itulah KeADILan ini menjadi satu rakan penting dalam Pakatan Rakyat. Kerana itulah serangan kuat atas KeADILan berbanding PAS dan DAP kerana kekuatan Pakatan Rakyat bukan kerana suatu parti atau kelemahan KeADILan, tetapi kekuatan kesepakatan, persefahaman, dalam Pakatan Rakyat (dari sudut kepimpinan).

Sama ada kita kata ia political coalition atau poll understanding atau apa sahaja istilah pakatan atau kerjasama politik, tetapi kunci utama kekuatan Pakatan Rakyat ialah semua keputusan dibuat secara konsensus.

Pakatan Rakyat tidak ghairah kepada majoriti. Bukti kekuatan konsensus ini ialah soal fundamental soal agama, institusi Raja, bahasa dan hak istimewa Melayu, ini diberi asas kepada konsensus, ini kekuatannya.

Kalaulah BN kata hendak katakan jika hendak lumpuhkan Pakatan Rakyat mereka anggap perlu lumpuhkan satu parti.

Ujian mereka buat dalam soal lompat parti enam orang yang kemudian Najib terpaksa bagi 'allocation' jepada mereka RM500,000 di kawasan mereka, akhirnya Ahli Parlimen BN juga dapat lebih tambahan.

Mereka ini dapat bantuan kerajaan bebas yang 'BN friendly', jika nak kata kita boleh lumpuh dengan kes lompat ini, sudah tentulah jawatan Ketua Pembangkang beralih kepada DAP sebab KeADILan dah kurang kerusi, sedangkan pada zaman 1999, Ketua Pembangkang ketika itu ialah al-Marhum Ustaz Fadzil Mohd Noor (bekas MP Pendang dan Presiden PAS), kemudian pada tahun 2004 Lim Kit Siang (MP Ipoh Timur-DAP), dan kini walaupun kita selepas menghadapi isu lompat mengakibatkan kerusi KeADILan kurang berbanding DAP, tetapi secara konsensus Pakatan Rakyat meneruskan agar Anwar menjadi Ketua Pembangkang.

Ini berlaku kerana konsensus yang kita amalkan dalam Pakatan Rakyat. Persefahaman ini yang tidak wujud dalam Umno-BN. Rahsia bukan hanya terletak kepada sesuatu parti, bukan kerana kekuatan PAS, kekuatan DAP atau kelemahan KeADILan, tetapi konsensus yang kita adakan.

Pendekatan politik konsensus inilah yang menyebabkan kita semakin kuat. Kita ikat Anwar sebagai PM in-waiting, jika semua lari pun Anwar akan terus jadi Ketua Pembangkang, ini satu yang kuat.

Ini BN kena tahu, harapan kita menjelang PRU-13, kita akan terus bersefahaman. Umno gunakan isu perkauman, tetapi Pakatan Rakyat dah lepasi sempadan perkauman itu.

Majoriti Pakatan Rakyat kita pegang prinsip ini. Penonjolan pendekatan politik yang tidak dijangka oleh semua. Kita bukan soalkan bilangan, ini kita semai dalam Pakatan Rakyat.

Isu perkauman kini Umno-BN gunakan isu negara Islam pula untuk lagakan PAS dan DAP, adakah boleh ulangi zaman perpecahan ketika Barisan Alternatif dulu?


Saya hadiri banyak mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat, prinsip yang kita ambil ialah bila kita senarai perkara yang kita setuju sama-sama dan perkara yang beza pendapat, apa yang kita lihat perkara yang kita setuju bersama adalah lebih banyak.

Perkara yang kita setuju sama ialah Umno-BN menyeleweng, soal rasuah, kerajaan yang korup, zalim dan aniaya rakyat, sistem kehakiman korup, tak boleh tegakkan KeADILan, semua setuju, institusi kerajaan jadi alat BN, semua setuju.

Apa yang tak setuju, ideal perjuangan masing-masing ini semua ada pandangan masing-masing, kita catat apa yang kita tak setuju, tetapi pendekatan kita ialah kita cari perkara yang banyak yang kita setuju bersama, ini kita duduk atas persetujuan yang lagi banyak bersama.

Bagaimana jika berlaku sesuatu kepada Anwar termasuk beliau dipenjara, Anwar selaku ikon Pakatan Rakyat?


Jika Anwar dalam keadaan yang 'worse' (buruk) kembali ke dalam (penjara), kita kena bezakan antara Anwar fizikalnya di luar, dan idealisme yang dibenamkan dalam Pakatan Rakyat.

Yang penting idealisme yang dia semarakkan dalam konteks Pakatan Rakyat, ini lebih jauh penting. Fizikal dia di dalam, tetapi siapa yang boleh sekat idealisme dia dalam Pakatan Rakyat?

Ini akan terus hidup untuk nyawa Pakatan Rakyat, tidak ada yang halang dia sewaktu di dalam penjara untuk terus memacu gerakan rakyat.

Apa yang membezakan Barisan Alternatif dengan Pakatan Rakyat, waktu itu (tahun 1999) hanya merupakan kerjasama politik yang longgar, tiada struktur, mesyuarat hanya sesekali, berbeza sekarang ini (Pakatan Rakyat) kita ada struktur yang jelas.

Kita duduk bermesyuarat hampir setiap minggu dalam setiap bulan. Kini kita ada Majlis Presiden Pakatan Rakyat, dan Sektretariat Pakatan Rakyat. Majlis buat polisi, sekretariat buat kerja.

Ini kita teruskan dan kita lihat ia semakin mantap. Insya-Allah jika sokongan dan dokongan yang baik, yang kita lihat hari ini berjalan baik, kita akan dapat menawan Putrajaya pada pilihan raya akan datang.

Saya yakin dan saya optimis.

Mohd Rashidi Hasan

Isu pasir: Speaker Halau ADUN BN Keluar Dewan

Speaker DUN Selangor, Teng Chang Khim hari ini menghalau Abdul Syukur Idrus (BN-Kuang) keluar daripada dewan.

Tindakan itu dilakukan Teng mengikut peraturan mesyuarat 44 (2) selepas bertikam lidah dengan Abdul Syukur selama kira-kira 10 minit.

"Saya perintah bawah peraturan mesyuarat 44(2) disebabkan YB degil, saya perintahkan yang berhormat keluar daripada dewan," kata Teng selepas Abdul Syukur (kanan) berkeras untuk mengemukakan soalannya.

Abdul Shukur ingin mengemukakan soalan berkaitan aktiviti kecurian pasir di negeri itu.

Bagaimanapun, beliau disekat oleh Teng apabila enggan menyatakan peraturan mesyuarat untuk membolehkannya bangun bercakap.

Bercakap kepada media selepas itu, Teng berkata Abdul Syukur juga digantung daripada dewan selama satu hari memandangkan beliau telah berkali-kali memberi peringatan kepada ADUN Kuang itu seupaya mematuhi perintah tetap.

Katanya, peraturan 35(1) yang dipetik oleh Abdul Syukur hanya peruntukan umum untuk membolehkan seseorang ahli bercakap, dengan kebenaran speaker dewan.

"Tetapi kalau dia hendak bawa apa-apa isu, dia kena spesifik kepada peraturan apa," katanya lagi ketika ditemui wartawan di luar dewan.

Katanya, Abdul Syukur ingin bercakap bawah peraturan 34(1) untuk menyoal mengenai satu usul yang telah ditolak olehnya sebelum ini.

Jelasnya, beliau tidak membenarkan tindakan itu kerana peruntukan berkenaan adalah untuk menarik balik sesuatu usul.

Tambahnya, usul berkenaan adalah untuk memotong gaji menteri besar, atas kegagalan menteri besar menguruskan isu kecurian pasir.

Katanya, beliau menolak usul tersebut kerana tidak dikemukakan mengikut peraturan sepatutnya, iaitu bawah peraturan perbekalan (bajet).

Beliau juga menolak dakwaan daripada Abdul Syukur, bahawa kerajaan negeri ingin menutup isu pasir apabila menolak usul berkenaan.

Jelasnya, dakwaan Abdul Syukur itu menunjukkan wakil pembangkang tidak memahami konsep pengasingan kuasa yang diamalkan kerajaan negeri.

Jelasnya, eksekutif tidak akan mengetahui sekiranya dewan telah menolak sesuatu usul daripada dibincangkan.

Dr Asri: Patut lantik hakim syarie wanita

Bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menggesa masyarakat Islam terbuka dalam menerima hakim wanita di mahkamah syariah kerana konteks dan keadaan semasa sudah berubah.

Katanya, apabila sesuatu keputusan itu dibuat, ia hendaklah mengambil kira keserasian antara teks (al-Quran dan Hadis) dan konteks dalam mengaplikasikannya.

"Barangkali, sebahagian pendapat silam itu, ada konteksnya yang tersendiri.

"Sedangkan kita hendaklah melihat isu-isu kehidupan ini dalam konteks yang semasa sebelum dipadankan dengan sesuatu nas atau teks yang barangkali lahir dalam konteks yang berbeza," katanya.

Beliau mengulas pelantikan dua hakim syarie wanita pertama negara - Suraya Ramli dan Rafidah Abdul Razak - buat julung kalinya selepas mendapat perkenan Yang di-pertuan Agong pada Mei lepas.
Masing-masing ditempatkan di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Dalam satu kenyataan hari ini, Dr Mohd Asri menjelaskan kaedah penghakiman pada masa ini amat berbeza apabila hakim tidak lagi bergantung kepada ijtihad (mengeluarkan hukum sendiri) sendiri sepenuhnya, tetapi berasaskan kepada enakmen bertulis.

Tugas tak seberat mahkamah sivil

"Apatah lagi, mahkamah syariah di negara ini bukan untuk mengendalikan kes-kes jenayah berat yang mana itu berada di bawah mahkamah sivil.

"Ertinya, tugasan hakim mahkamah syariah di negara ini tidak seberat mahkamah sivil dan tidak sebeban hakim-hakim zaman dahulu.

"Jika bebanan hakim-hakim dahulu antara punca sebahagian sarjana mengharamkan mereka memegang jawatan tersebut, hal ini tidak wujud dalam konteks mahkamah syariah negara ini," katanya.

Selain itu, Dr Mohd Asri yang juga pensyarah kanan di Universiti Sains Malaysia (USM) berhujah, tujuan asas sesuatu penghakiman untuk mencari keadilan dan "bukannya soal gender".

"Jika lelaki pun tetapi tidak adil apa ertinya? Maka, yang mesti ditegaskan dalam hal ini adalah bagaimana hendak mencapai keadilan dalam hukuman. Itulah maqsad atau tujuan sesuatu penghakiman.

"Apakah jika wanita menjadi hakim akan menyebabkan kurang adil dari lelaki? Dari segi realiti hari ini ada wanita yang menjadi hakim di mahkamah sivil di negara ini bahkan di dunia seluruhnya.

"Apakah dengan jelas terbukti bahawa mereka tidak dapat bertindak secara adil? Jika tiada bukti, asas larangan dalam masalah ini adalah lemah," tambah Dr Mohd Asri.

Usul lantik ADUN BN Sebagai Pengerusi PAC negeri

Selangor akan melantik ADUN Sungai Burong Datuk Mohd Shamsuddin Lias dari BN sebagai pengerusi jawatankuasa kira-kira wang awam negeri bagi menggantikan Lee Kim Sin.

Pelantikan itu akan dilaksanakan melalui satu usul yang akan dibentangkan di Dewan Undangan Negeri petang ini.

Usul berkenaan juga akan mengekalkan Lee yang juga wakil PKR Kajang sebagai anggota jawatankuasa berkenaan.

1Malaysia pun gagal capai "win-win situation"



Adat berunding secara ‘bilateral’, objektifnya agar kedua-dua pihak mendapat keadilan dan kesaksamaan dan tidak berat sebelah. Jika sebelah pihak sahaja yang meraut manfaat yang banyak manakala pihak yang satu lagi tidak memperolehi faedah yang sama maka hasil rundingan itu tidak dianggap sebagai "win-win situation".

Dalam banyak peristiwa dan kejadian, rundingan di antara Malaysia dengan negara-negara lain khususnya dengan Singapura, kita kecundang dalam rundingan. Namun tewas dalam rundingan boleh dikesan sejak negara mencapai kemerdekaan lagi.

Lapan tahun selepas mencapai kemerdekaan, Perdana Menteri yang pertama, Tuanku Abdul Rahman al Haj "menyerahkan Singapura" begitu sahaja tanpa ada asas rundingan yang kukuh dan tanpa ada apa-apa pertukaran, baik dalam bentuk kewangan, barangan atau faedah-faedah lain sebagai ganti atas ‘kehilangan’ pulau tersebut.

Pada zaman pemerintahan Perdana Menteri yang keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad, beliau pernah membuat kenyataan yang bernada kecewa bahawa "rundingan dengan Singapura ni sampai kiamat pun tak boleh selesai."
Nada kecewa dan putus harap ini membuktikan kita tidak mencapai "win-win situation" apabila berunding dengan Singapura, walaupun Dr Mahathir berpeluang mentadbir negara ini lebih 23 tahun, satu jangka masa yang paling lama berbanding perdana menteri yang lain.

Apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi menerajui negara ini selepas Dr Mahathir, Malaysia juga tidak mencapai "win-win situation" dalam rundingan mengenai penemuan minyak dan gas di perairan Limbang/Brunei yang menjadi pertikaian.

Menjelang perletakan jawatan sebagai perdana menteri, Pak Lah dilaporkan telah menyerahkan begitu sahaja Blok L & M kepada Brunei, yang "isi perutnya" bernilai RM320 bilion tanpa mendapat apa-apa.

Nilai sebanyak itu, jika diuruskan dengan betul dan tidak ada ketirisan, salah urus, penyelewengan dan rasuah maka ia dapat melangsaikan hutang negara yang jumlahnya hampir sama banyak, iaitu RM326 bilion. Jika jumlah hutang ini terus meningkat pada kadar 12% setahun berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar maka Malaysia akan bangkrap menjelang tahun 2019.

Semasa pentadbiran Abdullah juga Malaysia kehilangan Pulau Batu Puteh (atau Pedra Branca) kepada Singapura dalam satu pertikaian hingga membawa kes ini kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ). Malaysia tewas kali ini kerana wakil-wakil negara tidak kompeten dalam undang-undang perairan antarabangsa berbanding Singapura.
Kes yang didengar di ICJ telah menimbulkan persepsi buruk dan curiga oleh para hakim memandangkan Malaysia bukan sahaja gagal menyediakan dokumen yang lengkap dan tepat malah menggunakan teknik lensa foto untuk menunjukkan gambar yang agak mengelirukan.

Tewas dalam "win-win situation"

Sebaliknya Malaysia diberi pulau kecil, saiz separuh padang bolasepak "Middle Rocks", yang kedudukannya lebih jauh dari Malaysia berbanding Pulau Batu Puteh. Walaupun tewas dalam perebutan mendapat hak kedaulatan ke atas Pulau Batu Puteh, ia masih dianggap "win-win situation" oleh Dr Rais Yatim, kini Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia.

Apabila Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih teraju negara pada April 2009, "tradisi" tewas dalam rundingan diwarisi beliau dengan membuat kesilapan, khususnya apabila berunding dengan Singapura. Najib dengan begitu mudah menyerahkan tanah Stesen Keretapi Tanjung Pagar kepada Singapura dan digantikan dengan sebidang tanah di kawasan perjudian Woodlands.

Meskipun tanah itu akan dibangunkan secara usahasama menerusi sebuah syarikat M & S Pte Ltd, dengan Malaysia dan Singapura masing-masing memegang ekuiti 60% dan 40% tetapi cara rundingan itu dijalankan dan kata sepakat yang dimudah dicapai menimbulkan tanda tanya. Ini kerana Najib membuat keputusan secara berseorangan, tidak pernah dibentang dalam kabinet, apatah lagi di Parlimen.

Kalau Dr Mahathir, yang dianggap sebagai seorang negarawan yang unggul gagal mencapai "win-win situation" dalam rundingan dengan Singapura bagaimana Najib dengan mudah dapat mencapai keputusan itu. Kenapa tidak dipakejkan tanah itu dengan isu-isu lain yang sudah sekian lama berlarutan dan sehingga kini masih menemui jalan buntu.

Bagaimana dengan isu air yang sekian lama dinikmati oleh Singapura dengan kadar bayaran 5 sen seliter, ruang udara yang dicerobohi oleh jet-jet pejuang Singapura dan wang Simpanan Pekerja Malaysia yang masih terperap di negara itu?

Dalam keadaan sebegini, sukar hendak dipercayai, Malaysia mencapai "win-win situation" dalam rundingannya dengan Singapura. Lebih-lebih lagi memandangkan negara pulau itu mempunyai kekuatan dari segi ekonomi dan ketenteraan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, menteri besar Kelantan mengingatkan kita dalam kuliahnya baru-baru ini di Kota Bharu, mengenai persoalan kenapa PAS tidak boleh bekerjasama dengan Umno untuk menyatu-padukan bangsa Melayu dan umat Islam. Jawab beliau dengan ringkas, "kita tidak dapat berunding dengan parti yang lebih kuat (Umno) berbanding PAS (parti yang lemah).

Kata hikmah Nik Aziz ini mengingatkan kita kepada zaman Rasulullah saw yang tidak pernah mengadakan rundingan dengan kaum musyrikin Quraisy di Mekah kecuali setelah baginda berjaya membentuk kerajaan Islam di Madinah.

Begitu juga golongan Hizbullah di Lebanon yang tidak pernah berunding dengan zionis Israel. Hamas di Palestin juga tidak pernah berunding dengan Israel yang jauh lebih kuat daripadanya.

Berdasarkan situasi ini, bagaimana mungkin kita boleh mencapai "win-win situation" dalam keadaan kita yang lemah dari segi ekonomi dan ketenteraan dan tanpa adanya "padang permainan yang sama rata" (the same level of playing field)?

- FMT.

Usul Mengenai Kenyataan Bala Yang Kaitkan Nama Isteri PM Najib

Saya telah menfailkan usul di bawah peraturan mesyuarat 18 Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat pada 7 Julai, 2010, berhubung kenyataan peguam, Americk Sidhu untuk membalas kenyataan Ahli Parlimen Bayan Baru yang dibuat pada 30 Jun, bahawa penyiasat persendirian, P.Balasubramaniam mendakwa kos sara hidupnya di London dibayar oleh seorang usahawan permaidani, Deepak Jakishan atas suruhan isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor.

Usul ini ditolak mengikut peraturan mesyuarat dewan 18(5) bahawa hanya satu usul yang boleh dikemukakan sebelum mesyuarat ditangguhkan. Alasan yang diberikan dari pejabat setiausaha Parlimen ialah usul yang dikemukakan oleh ketua pembangkang, Anwar Ibrahim lebih awal diterima daripada yang saya kemukakan.

Sungguhpun kes pembunuhan Altantuya Sharribuu telah selesai dibicarakan pada 9 April, 2009, yang mana dua suspek, Ketua Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar telah dijatuhkan hukuman mati, tetapi sebaran media antarabangsa yang telah menjejaskan imej Negara masih membara.

Arnaub Dubus, pemberita sebuah akhbar Perancis, La Liberationtelah menulis satu asrtikel bersiri mengenai kes pembunuhan ini. Mengikut kenyataan blogger, Susan Loone pada 5 Mei 2009, bahawa TVB Hong Kong telah mengambil ilham atas kes pembunuhan ini, merancang akan menyiarkan satu cerita bersiri yang bernama "Ulaanbatoru, Paris, Kuala Lumpur".

Kemudian pada 4 Disember 2010, SUARAM telah menfailkan petition di mahkamah tinggi Perancis, berhubung kes rasuah dan penyelewengen yang berlaku dalam urusniaga kapal selam Scorpene antara DCN, pembekal senjata Perancis dengan kerajaan Malaysia yang melibatkan RM 4.7 billion.

Pendakwaraya Perancis telah mulakan siasatan pada Mac 2010 di mana DCN disiasat berhubung dakwaan komisen dalam beberapa usrusniaga pembelian senjata yang tidak dibenarkan di bawah undang-undang Perancis.
Pada 22 Jun 2010, Setev Shaariibuu (gambar kanan), bapa kepada Altantuya telah membuat kenyataan bahawa kerajaan Mongolia telah menajakan wang deposit sebanyak RM 70,000 yang dikehendaki oleh mahkamah supaya dapat menfailkan petition dakwaan ke atas Abdul Razak Baginda, penganalis politik Perdana Menteri dan kerajaan Malaysia.

P. Balasubramaniam telah membuat dua surat sumpah yang bercanggah isinya sebelum lari ke London atas alasan nyawa peribadi dan keluarganya telah diancam. Kedua-dua surat sumpah ini mengungkitkan hubungan Perdana Menteri dalam kes pembunuhan Altantuya, yang berperanan sebagai ahli penterjemah dalam urusniaga kapal selam.

Dalam kenyataan P. Balasubramanim baru-baru ini, nama isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor diungkitkan sebagai dalang di sebalik pelarian beliau. Ini telah mengakibatkan rakyat Malaysia, terutamanya golongan laman web dalaman dan luar negara menimbulkan berbagai syak wasangka dan anggapan negatif terhadap isteri PM. Sebagai sebuah kerajaan yang berdaulat dan berwibawa, sepatutnya membenarkan usul ini dibahaskan dalam dewan untuk memberikan penjelasan yang postif untuk mengikiskan tuduhan yang negatif demi menjaga maruah Negara, Perdana Menteri dan Isteri Perdana Menteri.

Mengikut peraturan mesyuarat 18(1), sesuatu usul penangguhan hanya dibenarkan dibahaskan dalam dewan berpandukan kepada 3 syarat, iaitu:-
a) Perkara tertentu.
b) Berkehendak disegerakan, dan
c) Kepentingan orang ramai.

Usul ini memenuhi syarat-syarat di atas, iaitu syarat (a) perkara tertentu di mana kenyataan P. Balasubramaniam (gambar kiri) telah mengungkitkan nama isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor sebagai dalang di sebalik pelarian beliau.

Syarat (b) berkehendak disegerakan di mana sungguhpun kes pembunuhan Altantuya telah selesai dibicarakan, tetapi susulannya isu-isu yang berkaitan masih membara di media antarabangsa seperti isu rancangan cerita bersiri TVB, isu komisen kapal selam Scorpenedan isu saman Setev Shaariibuu yang ditaja oleh kerajaan Mongolia akan mencacat-celakan hubungan diplomatik negara kita dengan negara Perancis dan Mongolia.

Syarat (c) kepentingan orang ramai di mana setelah tersebarnya kenyataan P. Balasubramaniam yang mengaitkan Perdana Menteri dan isterinya, Rosmah Mansor di laman web, sudah tentu kenyataan ini akan disabotajkan yang secara langsung akan menjejaskan imej negara kita. Perdana Menteri sebagai ketua negara telah berulang-kali diungkitkan sejak kes pembunuhan Altantuya sehingga kenyataan P.Balasubramaniam baru-baru ini perlu dibahaskan dan diperjelaskan dalam dewan untuk menjaga kepentingan umum dan maruah bangsa kita.

*Kenyataan oleh Er Teck Hwa selaku ahli parliament Bakri - DAP, Johor pada 9 Julai 2010.

Surat Terbuka Lawyer Americk Sidhu Kepada Zahrain Hashim

Zahrain,

Pertama sekali, cuba fahami beberapa fakta yang akan dibincangkan.

Anda dipilih sebagai Ahli Parlimen oleh majoriti pengundi di kawasan pengundian anda yang bersetuju dan menyokong manifesto parti yang anda wakili pada masa itu.

Ini bermakna majoriti pengundi di kawasan parlimen anda mengundi untuk parti pembangkang bagi mewakili mereka, dan jelas mereka tidak mahu Barisan Nasional mewakili mereka.


Itulah intipati yang sebenar dan bukan susah sangat untuk memahaminya, dan saya harap anda dapat terus bersabar mendengar penjelasan saya.

Tetapi sebaliknya, anda telah mengkhianati kepercayaan para pengundi yang memenangkan anda dengan meninggalkan kesemua prinsip yang anda dokong dahulu dan mengalih sokongan anda kepada BN.

Anda lakukan demikian tanpa meminta izin daripada pengundi yang mengundi anda di kawasan anda. Alasan bahawa anda adalah ahli parlimen bebas yang menyokong BN tidak menjustifikasikan kenyataan bahawa anda telah meninggalkan pengundi yang memilih untuk mewakili mereka, dengan mengabaikan keperluan dan aspirasi mereka ke arah sebuah bangsa dan masa hadapan yang lebih baik.

Biar saya beritahu anda apa seorang yang bermaruah sepatutnya lakukan dalam keadaan ini. Seorang individu yang mempunyai maruah sudah tentu akan mengosongkan kerusinya dan meminta pengundi kawasannya untuk memutuskan siapa patut mewakili mereka, walaupun individu itu telah mengkhianati pengundinya.

Anda tidak berbuat demikian, jadi pada pandangan saya, anda seorang yang tidak bermaruah. Anda kini hanya seorang ahli parlimen dengan alasan palsu.

Pada hakikatnya, anda langsung tidak harus menduduki kerusi di Parlimen kerana Ahli Parlimen patutnya mereka yang berintegriti dan mempunyai kehormatan diri, selain menjadi wakil sah yang dipilih oleh majoriti pengundi di kawasannya.

Sebagai seorang ahli parlimen dengan tiada integriti dan berpura-pura mempunyai prinsip yang telah mengkhianati pengundi yang memilih anda, saya tidak merasa anda berada dalam kedudukan moral atau berhak mengkritik tindakan ahli parti yang anda khianati. Anda juga pada masa yang sama bersembunyi di balik perikatan palsu yang telah anda cipta untuk diri anda sendiri dengan kumpulan yang dianggap rakyat Malaysia yang waras sebagai jelmaan syaitan.

Lebih mengejutkan, komen anda bahawa KEADILAN telah memasang 'jerat' politik untuk SPRM amat melucukan.

SPRM bertanggungjawab untuk menyoalsiasat P Balasubramaniam dan tidak ada apa-apa 'jerat' dipasang untuk SPRM. Malah merekalah mahaguru 'menjerat', bukan kita.

SPRM yang mula-mula menyatakan ingin menyoalsiasat Bala. Kita, sebagai peguam mewakili Bala telah melakukan segala termampu bagi membantu SPRM dan ini tiada kaitan langsung dengan KEADILAN.

Hanya kerana bukti yang ada pada Bala berpotensi menjejaskan pemimpin parti baru yang anda sokong tidak bererti itu adalah cerita yang dikarang oleh pembangkang. Cerita dongeng sebenarnya dikarang oleh rakan-rakan baru anda dan bukannya Bala.

Daripada kenyataan anda memuji tindakan SPRM membatalkan soalsiasat di London pada saat akhir jelas membuktikan betapa kuatnya sokongan anda kepada golongan yang berniat untuk memesong dan mengekang keadilan. Saya tidak lihat apa-apa sebab lain disebalik kenyataan anda itu.

Anda telah membuat beberapa dakwaan yang serius yang menjejaskan integriti saya sebagai peguam dengan kenyataan sembrono bahawa saya menyediakan skrip untuk dibacakan Bala kepada SPRM. Saya berharap anda mempunyai bukti yang kukuh kerana jika tidak anda akan kelihatan lebih bodoh daripada keadaan yang anda berada sekarang.

Anda nampaknya lebih mengetahui mengenai kecenderungan politik dan hubungan saya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih dari saya sendiri.

Saya tidak pasti apa kredibiliti sumber kamu dan saya cadangkan anda mencari sumber lain kerana maklumat yang anda perolehi semuanya longgar. Saya ingin memberitahu anda bahawa malangnya saya bukan ahli KEADILAN tetapi saya harus mengaku melihat kepada perkembangan yang berlaku kebelakangan ini saya sedang membuat mempertimbangan serius untuk menyertai KEADILAN. Kenyataan anda yang tidak berasas telah menyemarakkan semangat saya menyertai perjuangan KEADILAN dan untuk itu saya ucapkan berterima kasih.

Anda mungkin sedikit kurang waras untuk memikirkan bahawa Zaid dan Anwar mempunyai tanggungjawab bersama untuk memujuk Raja Petra dan Bala kembali ke Malaysia dan 'menghadapi sesiapa pun".

Ini kerana pengalaman lalu di negara ini memperlihatkan sesiapa sahaja yang menjadi ancaman kepada golongan berkuasa akan mendapati diri mereka ditembak dikepala sementara mayat mereka diletupkan menggunakan bahan ledakan gred tentera di kawasan belukar.

Akhirnya Zahrain, apabila anda dan rakan-rakan baru anda memutuskan keluar daripada kepompong di mana anda dan rakan-rakan berselindung, anda akan menyedari bahawa rakyat Malaysia tidak lagi sebodoh yang difikirkan untuk menerima apa sahaja sampah politik yang anda lemparkan tanpa menyoal.

Sungguh malang anda tidak berpeluang untuk hadir pada pelancaran 'Friends of Pakatan Rakyat' di London minggu lalu, kerana ia akan menjadi pembuka minda bagi anda, seperti juga kepada saya.

Kini saya sedar bahawa sejumlah besar warga Malaysia ingin melihat semua kesalahan dan kesilapan yang dilakukan masa lalu dibetulkan kembali, dan aspek yang paling terserlah pada pelancaran tersebut ialah sokongan padu yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia daripada pelbagai bangsa dan latar belakang.

Inilah Malaysia yang diingini semua. Bukan Malaysia yang anda dan rakan-rakan anda telah hancurkan dengan sifat tamak dan mementingkan diri sendiri.
-SK

Aku Kagum Dengan Pemain Muda Ini: Muller Sapu 2 Anugerah

Imej AFP
Pemain muda Jerman telah terpilih sebagai salah seorang calon Pemain Muda Terbaik pada Piala Dunia 2010 serta berjaya merangkul trofi Kasut Emas selepas menjadi penjaring terbanyak kejohanan.

Thomas Mueller mempunyai dua alasan untuk diraikan apabila bintang dalam ciptaan itu ditabalkan Pemain Muda Terbaik dan Kasut Emas sebagai penjaring terbanyak kejohanan.

Pemain Bayern Munich berusia 20 tahun itu merekodkan lima gol, jumlah yang sama turut dicatatkan oleh pemain Uruguay, Diego Forlan, Wesley Sneijder (Belanda), David Villa (Sepanyol).

Dia dianugerahi Kasut Emas berikutan memiliki tiga umpanan gol yang bermakna dia mencipta lebih banyak peluang berbanding seterusnya.

Mueller turut diundi sebagai bakat muda paling menyerlah oleh Kumpulan Kajian Teknikal FIFA untuk mengetepikan pemain sayap Ghana, Andre Ayew dan Giovanni dos Santos (Mexico).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.