TERKINI DARI SEDAKASEJAHTERA.COM

Ali Yahaya: 'Mereka Tidak Dapat Terima Kekalahan' Perebutan Jawatan UMNO Bahagian Sg. Petani

Ketua Umno Sungai Petani, Ali Yahaya berkata beliau tidak mempunyai sebarang masalah dengan ahli di peringkat umbi di bahagian berkenaan.

Sebaliknya, beliau mendakwa, masalah tersebut ditimbulkan oleh pihak dalam Umno itu yang kalah dalam pemilihan kepimpinan peringkat bahagian pada 2008.

"Mereka yang kalah itu tidak dapat menerima kekalahan, mungkin kerana sudah terlalu lama duduk di atas," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Dalam pemilihan tersebut, Ali yang tidak memegang sebarang jawatan di peringkat bahagian itu, berjaya merebut jawatan ketua bahagian daripada penyandangnya, Abu Bakar Ahmad.

Keputusan tersebut dikatakan tidak disenangi oleh beberapa pihak di peringkat akar umbi di bahagian itu.

Persidangan perwakilan bahagian itu pada 11 Julai lalu, kecoh apabila sebahagian besar perwakilan tidak membenarkan Ali berucap di majlis perasmian.

Kekecohan hampir 45 minit itu bermula kira-kira pukul 9.30 pagi selepas bacaan doa dan nyanyian Negaraku, apabila seorang anggota jawatankuasa bahagian, Mohd Yusuf Lazim bangun menyuarakan perasaan tidak puas hati terhadap Ali dan mahu beliau melepaskan jawatan.

Keadaan bertambah kecoh apabila lebih ramai perwakilan bangun termasuk anggota Wanita meminta Ali berundur sehingga menyebabkan pertikaman lidah antara perwakilan dengan penyokong Ali.

Menurut Mohd Yusof, Ali tidak layak menjadi ketua bahagian kerana menimbulkan pelbagai kesulitan kepada kepimpinan parti termasuk tindakannya tidak disenangi banyak pihak dan agensi kerajaan.

Malah naib ketua bahagian, Datuk Firdaus Zakaria dan ketua Puteri Sungai Petani, Shahanim Mohd Yusof yang berada di atas pentas turut turun menyertai perwakilan meminta Ali berundur.

Bekas setiausaha Umno bahagian Sungai Petani, Mohd Akhir Shafie mendakwa lebih 60 peratus daripada perwakilan yang hadir mahu Ali melepaskan jawatan.

Ekoran itu, mesyuarat Majlis Tertinggi Umno memutuskan supaya pengurusan bahagian Sungai Petani diambil alih badan perhubungan negeri.

Mengulas lanjut, Ali berkata mereka sepatutnya menerima keputusan pemilihan tersebut.

"Peraturan kata dah menang... menanglah. Apa pun tunggulah pemilihan yang akan datang.

"Saya juga tiada masalah dengan ahli-ahli di peringkat umbi," katanya.

Ali juga berkata, pihaknya juga telah menangguhkan cadangan untuk mengadakan majlis perpaduan antara seluruh kepimpinan dan ahli di bahagian tersebut.

"Kami menangguhkan majlis tersebut sebagai menghormati keputusan Majlis Tertinggi Umno baru-baru ini.

"Kami sedang menunggu arahan terkini daripada badan perhubungan Umno negeri. Kami tak mahu timbulkan kontroversi," katanya.

Ali juga menafikan dakwaan pihak-pihak tertentu yang majlis tersebut dirancang bertujuan untuk menjelaskan berhubung kekecohan yang berlaku di mesyuarat perwakilan bahagian itu pada 11 Julai lalu.

Inkues Teoh: 'You dari China kah?' Tak Faham Bahasa...

Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Tan Boon Wah hari ini pada inkues kematian Teoh Beng Hock mendakwa pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyoal-siasatnya memaksa beliau berdiri selama empat jam.

Beliau yang tampil sebagai saksi juga menolak dakwaan peguam SPRM, Datuk Abdul Razak Musa, yang menuduh Tan mempunyai dendam dengan suruhanjaya itu selepas samannya berhubung soal siasat selepas waktu pejabat oleh SPRM ditolak oleh mahkamah.

Pada inkues pagi ini, Abdul Razak meminta Tan mengesahkan sama ada pengakuannya ke atas SPRM adalah palsu dan ia bertujuan mencemarkan nama baik suruhanjaya itu. Tan menafikannya.

Tan juga mendakwa disoal secara kasar termasuk dihambur perkataan kesat dan berbaur perkauman, selain menyentuh ahli keluarganya.

"Ada pegawai yang cucuk muka saya (bahagian dahi dengan jari) dan cakap 'you tak faham bahasa ka?','you dari China ka', 'macam ni ka ahli majlis'. Mereka juga tanya pasal bini (isteri) saya, tetapi mereka tidak percaya dan kata nak bawa anak bini saya ke situ," katanya.

Beliau berkata demikian apabila disoal peguam kepada keluarga Beng Hock iaitu Gobind Singh Deo.

Teoh Beng Hock, 30, ditemui mati pada 16 Julai, 2009 di Plaza Masalam, Shah Aam selepas memberi keterangan dalam satu siasatan kes yang dijalankan SPRM Selangor.

Beliau diminta membantu siasatan berhubung beberapa dakwaan terdapat salah-guna dana kerajaan negeri oleh exco Selangor, Ean Yong Hian Wah yang juga merupakan majikannya.

Bagaimanapun pada keesokan hari, mayat Teoh dijumpai di verandah tingkat lima bangunan itu.

Mundar mandir di pantri

Tan Boon Wah pada keterangan hari ini memberitahu bahawa tiada sebarang bunyi jeritan kedengaran dan tiada sesiapa dipukul sepanjang beliau ditahan di pejabat SPRM.

Katanya, beliau mula ditahan jam 8 malam pada 15 Julai tahun lalu di rumahnya dan dibebaskan keesokannya pada jam 3 petang.

Men
ceritakan bagaimana beliau terserempak dengan Teoh, Tan yang juga ahli perniagaan berkata beliau melihat pembantu politik kepada exco kerajaan negeri Selangor itu pada jam 5 pagi ketika beliau dalam perjalanan ke tandas.

"Saya nampak dia (Teoh) berjalan mundar mandir di pantri dengan muka mengadap ke lantai. Saya tanya dia 'Teoh, kamu masih di sini?', dia tengok saya dan tak balas, saya kemudian ke bilik air terus," katanya ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Abazafree Mohd Abas, yang membantu Koroner Azmil Muntapha Abas dalam prosiding itu.

Tan juga memberitahu bahawa beliau mendapati ketika itu Teoh tidak mengalami sebarang kecederaan serta tidak mengadu apa-apa.

Ket
ika disoal Abdul Razak adakah pada malam itu (ketika bertemu Teoh) beliau telah memarahi Teoh kerana Teoh menyebabkannya dipanggil oleh SPRM, Tan berkata: "Tidak."

Beliau juga menafikan memarahi Teoh kerana membabitkannya dalam isu tuntutan pembelian bendera sempena hari kemerdekaan serta menafikan marah dengan SRPM kerana beliau terpaksa membayar RM20,000 selepas kalah dalam kes samannya terhadap SPRM.

Suara agak kasar

Tan, ketika disoal Abdul Razak, kelihatan beremosi terutama apabila Abdul Razak memintanya menjawab soalan dengan serius dan tepat.

Tan juga menafikan beliau ada menjerit "ini semua lu punya pasal" kepada Teoh di dalam tandas sepertimana didakwa oleh penolong penguasa SPRM Putrajaya, Bulkani Paharuddin, dalam perbicaraan lalu.

Bagaimanapun, beliau tidak menafikan bahawa Teoh ada memintanya untuk membekalkan bendera melalui syarikat milik isterinya (Tan) dan SPRM menahannya untuk menyoal siasat berhubung perkara itu.

Tan yang berusia 40 tahun sekali lagi menegaskan kenyataannya itu bukan rekaan apabila disoal Ketua Pendakwa SPRM Datuk Abdul Razak Musa.

Tan juga menolak andaian Razak yang menyatakan beliau mahu mencemar nama baik dan berdendam terhadap SPRM melalui pendedahannya pada inkues berkenaan.

Tan berkata, selepas disoal selama empat jam, beliau dibenarkan minum air di pantri dan selepas itu dibenarkan tidur kira-kira jam 2.45 pagi. Beliau ke bilik air untuk kali pertama pada jam 5 pagi (bertembung dengan Teoh) dan kali kedua pada kira-kira jam 7 pagi.

Abdul Razak yang menyoal Tan kemudiannya mencadangkan bahawa keterangannya yang dirinya disoal dalam keadaan berdiri adalah rekaan semata-mata, Tan dengan tegas berkata: "Tidak."

Terdahulu, di awal prosiding, Koroner Azmil menolak permohonan Abdul Razak untuk memanggil saksi yang mempunyai kaitan dengan invois yang dicetak dari komputer riba Teoh.

Azmil menetapkan 9 Ogos untuk sambung bicara.

Bolehkah Ezam Di Barisan Depan 'Selamatkan Selangor'?

Selepas mengangkat sumpah sebagai senator pada 3 Mei lalu, bekas ketua Pemuda PKR Ezam Mohd Noor kini dilihat diberikan tanggungjawab lebih besar di barisan depan dalam kempen menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Dengan kelebihan sebagai bekas 'ayam tambatan' Datuk Seri Anwar Ibrahim - yang dilihat masih mempunyai pengaruh dalam sayap Pemuda PKR - dan kemahiran pidatonya, Ezam dilihat lebih berkemampuan mengasak pentadbiran Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Menurut sumber-sumber, walaupun tidak diberi sebarang jawatan rasmi sebelum ini, sebaliknya hanya mengisi pentas ceramah BN dalam sebelas pilihan raya kecil sebelum ini, Ezam memainkan peranan yang besar dalam usaha menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak sebelum ini.

Sehubungan itu, difahamkan, beliau kini diberikan kepercayaan oleh kepimpinan Umno pusat untuk dilantik sebagai senator, seterusnya diberikan lebih banyak tugas di Selangor - antara negeri terkaya di Malaysia.

Tambahan lagi, usaha BN 'menyerang' negeri itu melalui perlbagai cara dan isu - termasuklah isu pembinaan ladang babi di Sepang, pengawalan jualan arak, hubungan PAS-DAP dan isu gambar intim exco Elizabeth Wong - sepanjang dua tahun ini belum mendatangkan hasil yang memberangsangkan.

Dalam masa yang sama 'persaingan' antara dua teraju Umno negeri - timbalan pengerusi Umno negeri Datuk Seri Noh Omar dan bekas menteri besar Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo - dilihat membantutkan lagi usaha tersebut.

Justeru, kemasukan Ezam dilihat sebagai penyelamat dan bakal menjadi 'pasukan ketiga' di antara kedua-dua pemimpin berpengaruh dalam Umno Selangor itu.

Difahamkan Ezam dibawa masuk ke pentadbiran perhubungan Umno negeri pimpinan Datuk Seri Najib Razak dan Noh melalui penubuhan badan baru, dinamakan Sekretariat Selamatkan Darul Ehsan (SSDE) baru-baru ini.

Gandingan lama, MP bebas turut serta


Kesemua program 'Selamatkan Selangor' dirancang dan dilaksanakan melalui sekretariat ini, di mana Ezam difahamkan diberikan peranan besar dalam merancang strategi ke arah usaha itu.

Walaupun masih belum jelas jawatan sebenarnya, tetapi Ezam dilihat mempunyai pengaruh besar dalam sekretariat itu.

Ini dibuktikan dengan penyertaan beberapa gandingan lamanya dalam PKR, iaitu Exco Pemuda Umno Lokman Noor Adam, Zahid Mat Arip - kedua-duanya bekas pemimpin Angkatan Muda Keadilan (AMK) - dalam kempen itu.

Difahamkan juga sepanjang 19 siri ceramah kecil - dengan sasaran 500 orang - beberapa bekas ahli parlimen Pakatan yang melompat parti seperti Datuk Seri Zahrain Mohammed Hashim(Bayan Baru) dan Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai) akan terlibat.

Bagaimanapun difahamkan Dr Mohd Khir tidak terlibat berceramah dalam program fasa pertama ini - tindakan yang memarakkan lagi desas-desus masalah 'persaingannya' dengan Noh.

Bagaimanapun, beberapa pemimpun muda PKR terus menafikan kemampuan Ezam sebagai 'bos' lama mereka.

"Kita lihat bagaimana hasilnya di Selangor. Beliau (Ezam) tiada kewibawaan di mata awam sama sekali, politiknya old school (gaya lama)," kata ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad sambil menggesa Ezam bertanding di dalam pilihan raya bagi membuktikan kemampuan sebenarnya.

Malah, Nik Nazmi - yang mengaku pernah menjadi aktivis Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (GERAK), NGO yang ditubuhkan Ezam - berpendapat Najib merupakan pelindung sebenar bagi Ezam.

"Ezam perlukan seseorang untuk lindunginya. Macam jin cari tuan. Kita kenal dia cukup lama.

"Kalau dia berani, biarkan dia bertanding (dalam pilihan raya)," katanya kepada
Malaysiakini.

Bagi Saya PAS Bukan Lagi Parti Islam - Brahim Ali

KUALA LUMPUR, 23 Julai — Datuk Ibrahim Ali berkata beliau memang telah menjangkakan pemimpin Umno dan PAS akan menolak idea Perkasa agar kedua-dua parti Melayu Islam itu dibubar lalu ditubuhkan parti baru jika kerjasama perpaduan tidak menjadi kenyataan.

“Mereka tak setuju OK, saya sudah jangka. Malah mereka akan melenting lagi,” kata beliau kepada The Malaysian Insider hari ini.

Presiden Perkasa itu berkata beliau tidak sedih sama sekali dengan pendirian Umno dan PAS kerana keputusan itu memang sudah dijangkakan.

Malah kata beliau, mustahil cadangan Perkasa ini akan diterima oleh kedua-dua parti itu.

“Cuma saya dapat tengok hipokrasi masing-masing dalam isu perpaduan.

“Bagi saya ia cuma satu panggilan kebangkitan... penting Melayu Islam dan Bumiputera bersatu kerana ia teras pada perpaduan rakyat Malaysia demi kestabilan dan keamanan negara,” kata Ibrahim (gambar) mengulas laporan awal The Malaysian Insider hari ini.

PAS dan Umno menolak bulat-bulat idea Perkasa agar kedua-dua parti Melayu-Islam itu dibubarkan bagi mengorak langkah penubuhan parti baru jika usaha kerjasama perpaduan gagal menjadi realiti.

Kedua-dua parti yang berusia lebih enam dekad ini akan kekal dengan matlamat perjuangan masing-masing sambil menyifatkan idea yang dilontarkan oleh Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas itu sebagai pandangan peribadi beliau semata-mata.

Sebaliknya terpulang kepada Ibrahim dan Perkasa jika mahu menubuhkan sebuah parti baru, kata pemimpin Umno dan PAS yang dihubungi The Malaysian Insider.

Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan memberitahu, Umno dan PAS yang sudah lama wujud dalam arena politik negara ini, sejak era memperjuangkan kemerdekaan, akan berusaha ke arah mencapai perpaduan kedua-dua parti itu.

“Umno telah berjasa sejak era kemerdekaan, akan berusaha ke arah perpaduan orang Melayu dan Islam, yang sudah pasti akan menguntungkan semua kaum di negara ini... akan memfokus soal perpaduan (Umno-PAS), tetapi Umno dan PAS tidak akan dibubarkan, Umno sudah pasti (tidak akan dibubarkan)...,” katanya.

“Bagi saya apa yang dikatakan oleh Datuk Ibrahim adalah pandangan peribadi beliau,” katanya.

Semalam Ibrahim berkata, parti baru ini seharusnya mengadaptasikan objektif kedua-dua PAS dan Umno.

“Saya tahu idea ini sesuatu yang provokatif, tetapi perlembagaan untuk satu parti Melayu yang baru, yang menggabungkan matlamat PAS dan Umno boleh dirangka oleh sebuah jawatankuasa pemandu,” kata Ibrahim lagi.

Katanya, ia adalah mekanisme menjaga air muka, sekali gus mengelakkan persoalan sama ada PAS harus menyertai Barisan ataupun sebaliknya tidak timbul sama sekali.

“Bubarkan PAS, bubarkan Umno dan semua sertai parti baru,” kata beliau.

Dalam reaksi balas, kata Ibrahim, cadangan beliau juga satu tindakan provokatif untuk melihat parti mana yang lebih ikhlas ke arah perpaduan.

“Setakat ini kenyataan dari pembangkang kuat mengecam saya... Azmin Ali (Naib Presiden PKR) atau pemikiran kolot. Mengapa? Sebab kalau PAS, Umno bersatu habis lah PKR.

Azmin menyifatkan Ibrahim seperti “katak di bawah tempurung” kerana masih mempunyai pemikiran ketinggalan zaman.

Ibrahim mendakwa PKR dan Azmin akan ‘survive’ politik selagi Melayu berpecah dan PAS bermusuh dengan Umno.

“Mudah untuk faham,” katanya.

“Salahudin Ayub, Naib PAS kata tak nak layan komen Ibrahim Ali... memang susah nak komen bila hal keikhlasan perpaduan,” katanya.

Kata beliau, Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata PAS dan Umno tidak boleh bersatu macam pasukan bola.

“Kenapa buat anologi bola? Kenapa tidak rujuk al-Quran dan Hadis... bagi saya PAS bukan lagi parti Islam... DAP seharusnya gembira dengan perkembangan ini,” kata Ibrahim lagi.

“Bagi saya ibadah silaturahim adalah tuntutan Islam,” katanya.

Azrinaz Mazhar Hakim, Bekas Isteri Sultan Brunei: Ke Mana Selepas Diceraikan?



Azrinaz


KUALA LUMPUR 22 Julai - Ada sumber mengatakan beliau kini menginap di istana hinggap Sultan Brunei di London.

Ada juga desas-desus bertiup yang bekas isteri Sultan Hassanal Bolkiah itu sudah kembali ke tanah air dan menetap di kediaman keluarganya di Bukit Antarabangsa, Ampang.

Namun sehingga kini, Azrinaz Mazhar Hakim Mazhar terus menyepi dan belum ada kepastian di mana beliau berada.

Usaha menjejaki beliau termasuk menerusi rakan-rakan Facebooknya juga tidak berjaya apabila Azrinaz yang mesra dipanggil Naz sudah menutup akaun laman sosialnya itu yang cukup aktif sebelum ini.

Walaupun sudah sebulan perceraian bekas personaliti TV3 itu berlalu, beberapa blog termasuk dari Brunei masih membicarakan tentangnya.

Bagaimanapun tidak ada satupun maklumat yang menyatakan di mana Azrinaz berada.

Ramai yang terus meneka-neka ke mana beliau menghilang dan tidak kurang yang mengandaikan Azrinaz sebenarnya masih di Brunei.

Mungkin ada kebenarannya kerana putera beliau, Pengiran Muda 'Abdul Wakeel, 4, dan puterinya, Pengiran Anak Puteri Ameerah Wardatul Bolkiah, 2, difahamkan masih tinggal di istana Brunei .

Sejak diceraikan dengan talak satu oleh Sultan Brunei bulan lalu, kelibat Azrinaz langsung tidak kelihatan.

Menurut rakan baiknya yang pernah bertugas bersama di TV3 satu ketika dahulu, Azrinaz masih menetap di Brunei.

Dia yang enggan namanya didedahkan memberitahu Azrinaz tidak mahu meninggalkan Brunei kerana mahu terus bersama dengan dua anaknya.

''Pihak istana memberi pilihan untuk menjaga salah seorang daripada dua anaknya dan Naz memilih anak keduanya iaitu Ameerah kerana anak sulung adalah waris Sultan Brunei,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ditanya tentang Facebook, katanya, Azrinaz telah tidak mengaktifkan akaun dalam laman sosial itu sebaik sahaja diceraikan.

Sultan Brunei, 63, diijabkabulkan dengan Azrinaz, 31, pada 20 Ogos 2005 dalam satu majlis tertutup di ibu kota.

Pasangan itu bercerai talak satu pada bulan lepas.

Sumber

Rupanya Bila 'Kroni Poket Kosong, Umno Selangor Terus Tertekan'

Pemimpin Umno cuba menggugat kerajaan Selangor dengan menimbulkan isu kecurian pasir dan bekalan air di negeri itu kerana kepentingan kroni mereka kini terjejas, kata setiausaha publisiti DAP Tony Pua.

Usaha untuk menggugat pentadbiran Pakatan Rakyat Selangor itu dilakukan timbalan presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin, timbalan ketua perhubungan Umno negeri Datuk Noh Omar dan ketua pembangkang di DUN Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo, katanya.

Tony berkata Muhyiddin, Noh dan Mohd Khir dengan jelas berang bagi pihak kroni Umno dalam percubaan untuk menggugat kerajaan negeri dan membalas dendam kerana dasar Pakatan Rakyat mendahulukan kebajikan rakyat.

"Kesungguhan kerajaan negeri untuk mengurangkan pemberian kontrak dan rasuah, memaksimumkan hasil kerajaan dan memperbaiki kualiti perkhidmatan awam tanpa meningkatkan beban kewangan rakyat, telah menyakitkan poket kroni Umno di Selangor yang telah biasa dengan cara BN," kata Pua.

Ali Baba

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau menjelaskan, kemarahan itu timbul apabila Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) ditubuhkan bagi menguruskan pengeluaran permit perlombongan pasir di Selangor.

Melal

ui kaedah tender terbuka, kaedah rundingan terus tidak lagi dilayan dan hanya pengusaha tulen sahaja yang boleh mendapatkan lesen tersebut.

"Oleh itu, (kaedah) lesen Ali Baba di bawah rejim terdahulu yang meraih keuntungan mudah dengan mendapatkan permit tersebut melalui naungan politik, kemudiannya kerja perlombongan itu disubkontrakkan (untuk keuntungan).

"Kelayakan sesuatu kontraktor yang masih menggunakan kaedah itu dengan mudah boleh dibatalkan, atau kontraktor lain akan menawarkan harga lebih baik, melalui sistem baru yang kompetitif dan telus," tambahnya.

P
ua berkata, kejayaan sistem baru itu boleh dilihat melalui kutipan royalti dan keuntungan yang diraih oleh KSSB (sebelum cukai) yang meningan sebanyak 86.1 peratus dalam tempoh sembilan bulan selepas Pakatan Rakyat mengabil alih pentadbiran Selangor pada 2008.

Jumlah tersebut kemudiannya meningkat sebanyak 213 peratus pada 2009, berbanding kutipan yang hanya berjumlah RM4.39 juta pada 2007 di bawah pentadbiran BN.

Jelas Pua, motif yang ditunjukkan pemimpin Umno itu boleh dilihat dengan jelas memandangkan tiada pemimpin parti itu yang memarahi pentadbiran Datuk Abdul Ghani Othman di negeri Johor yang didakwa mempunyai kes perlombongan dan penyeludupan pasir haram "paling buruk."

Dari pasir ke air

"Tambahan pula, Tan Sri Muhyiddin Yassin sanggup memberi amaran keras kepada menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berhubung pendiriannya mengekalkan tarif air dan meningkatkan kualiti air," kata Pua lagi

Menurutnya, perseteruan antara Khalid dan Muhyiddin adalah berhubung pertikaiannya dengan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS), sebuah anak syarikat Puncak Niaga Holdings Bhd yang dikaitkan dengan Umno.

"(Rakyat) di negeri asal timbalan perdana menteri itu sendiri, terpaksa menanggung tarif air paling tinggi di negara ini akibat penswastaan air, sementara pada masa sama terpaksa menanggung kekurangan air serius di bandar utama seperti Kluang dan Batu Pahat sejak beberapa bulan lalu," katanya lagi.


-Malaysia Kini

FDI Malaysia Pada Paras Terendah dam Tempoh 15 Tahun.. Apa PM Najib Dah Buat??

Laporan Pelaburan Dunia 2010 yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menunjukkan jumlah pelaburan langsung asing (FDI) ke Malaysia terus mencatatkan penurunan mendadak pada tahun lalu.

Jumlah itu berkurangan RM19.04 bilion berbanding RM23.47 bilion* yang diterima pada tahun 2008.

Perangkaan tahun lalu yang hanya bernilai RM4.43 bilion juga tidak mencerminkan separuh daripada apa yang lazimnya diterima oleh Malaysia pada 1995 hingga 2005.

Prestasi Malaysia juga dianggap memalukan jika dibandingkan dengan ekonomi Thailand dan Indonesia yang tidak mengecut dengan teruk di sebalik menerima tempiasan krisis kewangan dunia itu.

Thailand kehilangan RM14.24 bilion manakala Indonesia pula hanya berkurangan RM8.32 billion dalam FDI mereka, tahun lalu.

Paling buruk

Kejatuhan mendadak itu yang dikatakan paling buruk dalam 15 tahun menyaksikan jumlah terkumpul FDI yang mengalir keluar melebihi jumlah pelaburan yang diterima sebanyak RM3.21 bilion.

B

ercakap di ibupejabat PBB di Kuala Lumpur hari ini, pensyarah ekonomi Universiti Malaya Raja Rasiah berkata prestasi buruk Malaysia menimbulkan kebimbangan sama ada hasrat negara menjadi negara penduduk berpendapatan tinggi boleh dicapai.

"Malaysia bertuah kerana terletak di rantau kejiranan yang baik di kalangan negara-negara yang membangun. Tiga negara terbesar yang menerima FDI terbanyak terletak di Asia tetapi Malaysia gagal menduduki senarai 10 negara teratas,” katanya.

Adalah pelik bagi keadaan seumpama itu sedangkan Malaysia mempunyai dasar FDI yang khusus berbanding Taiwan yang tidak mempunyai polisi yang jelas mampu menduduki tangga kesepuluh.

Se
baliknya, Malaysia menyaksikan pencatatan pengeluaran FDI dan berada di senarai kelima di kalangan negara-negara di selatan, timur dan tenggara Asia.

"Bercakap kepada pengurus dana, saya mendapat tanggapan bahawa kita mempunyai sumber untuk melabur di dalam negara tetapi kekurangan pilihan yang bernas bagi berbuat demikian. Malah, pelabur tempatan mendapati pelaburan di Malaysia tidak menarik.

Halangan utama katanya, adalah kekurangan sumber tenaga manusia berkebolehan yang menyebabkan tahap pengeluaran di takuk yang rendah.

* Perangkaan diambil kira berdasarkan nilai 1 USD = 3.20650 MYR

Shafie Apdal Halang Umno Sg Petani 'MELETUP' 2009 Lagi... - Pemimpin Bahagian

Desakan supaya ketua bahagian Umno Sungai Petani, Ali Yahaya meletak jawatan bukanlah perkara baru kerana ianya hampir "meletup" sewaktu mesyuarat perwakilan bahagian itu pada 2009.

"Dan perkara itu memang diketahui oleh pengerusi badan perhubungan Umno Kedah, Datuk Seri Shafie Apdal," kata seorang pemimpin bahagian tersebut kepada Malaysiakini.

Malah, katanya, Shafie yang menasihatkan pihak berkenaan supaya jangan menimbul sebarang kekecohan di mesyuarat perwakilan pada 2009.

Shafie dilantik menerajui Umno Kedah selepas Kedah jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum 2008.

Pemimpin tersebut berkata, ketegangan tersebut berlaku kerana Ali dikatakan tidak berusaha untuk memujuk dan menyatupadukan semula antara kumpulan yang menang dan kalah dalam pemilihan parti yang lalu.

Dalam pemilihan tersebut, Ali yang tidak memegang sebarang jawatan di peringkat bahagian itu, berjaya merebut jawatan ketua bahagian daripada penyandangnya, Abu Bakar Ahmad.

Keputusan tersebut dikatakan tidak disenangi oleh beberapa pihak di peringkat akar umbi di bahagian itu.

Persidangan perwakilan bahagian itu pada 11 Julai lalu, kecoh apabila sebahagian besar perwakilan tidak membenarkan Ali berucap di majlis perasmian.

Kekecohan hampir 45 minit itu bermula kira-kira pukul 9.30 pagi selepas bacaan doa dan nyanyian Negaraku, apabila seorang anggota jawatankuasa bahagian, Mohd Yusuf Lazim bangun menyuarakan perasaan tidak puas hati terhadap Ali dan mahu beliau melepaskan jawatan.

Keadaan bertambah kecoh apabila lebih ramai perwakilan bangun termasuk anggota Wanita meminta Ali berundur sehingga menyebabkan pertikaman lidah antara perwakilan dengan penyokong Ali.

Menurut Mohd Yusof, Ali tidak layak menjadi ketua bahagian kerana menimbulkan pelbagai kesulitan kepada kepimpinan parti termasuk tindakannya tidak disenangi banyak pihak dan agensi kerajaan.

Malah naib ketua bahagian, Datuk Firdaus Zakaria dan ketua Puteri Sungai Petani, Shahanim Mohd Yusof yang berada di atas pentas turut turun menyertai perwakilan meminta Ali berundur.

Bekas setiausaha Umno bahagian Sungai Petani, Mohd Akhir Shafie mendakwa lebih 60 peratus daripada perwakilan yang hadir mahu Ali melepaskan jawatan.

Ekoran itu, mesyuarat Majlis Tertinggi Umno memutuskan supaya pengurusan bahagian Sungai Petani diambil alih badan perhubungan negeri.

Menurut pemimpin itu lagi, corak pentadbiran Ali dikatakan "lebih suka mengarah dan keras" menyebabkan pemimpin akar umbi terpanggil untuk memperbaiki keadaan tersebut.

"Rasa tidak selesa timbul di kalangan ahli akar umbi... sepatutnya beliau berbaik dengan semua orang," katanya

Berikutan itu, pemimpin itu mendakwa terdapat "satu gerakan" sejak April lalu mendesak Ali mengosong jawatannya dalam mesyuarat perwakilan 11 Julai lalu.

Haramkan Buku Kartun: Zunar Failkan Saman Terhadap KDN Esok

KUALA LUMPUR, 23 Julai: Kartunis Zulkifli Anwar Ulhaq atau Zunar bersama dengan penerbit bukunya, Malaysiakini akan memfailkan saman ke atas Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana mengharamkan buku-bukunya iaitu kartun 1 Funny Malaysia dan Perak Darul Kartun.

Saman itu akan difailkan mereka Isnin, 26 Julai ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Jalan Duta.

Perkara ini dimaklumkan oleh Zunar dalam satu kenyataannya hari ini.

24 Jun lepas, media menyiarkan kenyataan Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Mahmood Adam yang berkata dua buku Zunar diharamkan kerana ia tidak sesuai untuk bacaan umum.

Buku-buku itu adalah 1Funny Malaysia, Perak Darul Kartun dan Isu Dalam Kartun telah diharamkan.

(Gambar: Zunar bersama Nurul Izzah dan Pakcik Amjal ketika melancarkan buku-bukunya)

"Ketiga-tiga bahan penerbitan itu dikenakan perintah larangan kerana mengandungi bahan yang boleh mempengaruhi pemikiran rakyat untuk menentang kepimpinan dan dasar kerajaan.Ia tidak sesuai untuk bacaan umum dan sekiranya dibiarkan, ia boleh memudaratkan ketenteraman awam," Mahmud Adam dipetik sebagai berkata.

Namun demikian, Zunar dalam kenyataan balasnya berkata, beliau tidak akan berhenti dari berkarya sehingga ke titisan dakwat yang terakhir.

“Kerajaan boleh mengharamkan buku saya, kerajaan boleh mengharamkan majalah saya, tetapi kerajaan tidak boleh mengharamkan minda saya. Saya akan terus berkartun sehingga ke titisan dakwat terakhir," kata Zunar.

Ekoran itu, beliau mengambil keputusan untuk menyaman KDN kerana mengharamkan buku dan majalahnya itu.

Sebelum diharamkan, empat buah buku dan majalah Zunar telah dirampas oleh polis.

Dua daripadanya berbentuk buku yang tidak memerlukan permit dan dua lagi majalah yang ada permit daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) sendiri.

"Saya sedang bincang dengan peguam dan harap dapat failkan saman dalam masa terdekat," kata Zunar.

Beliau bercadang menamakan polis, KDN dan kerajaan Malaysia sebagai defendan dalam kes ini.

Ketika dirampas, kata Zunar, polis tidak memberikan sebarang sebab rampasan itu.

Katanya, ada juga yang dirampas tanpa sebarang rekod.

Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad dalam kenyataannya sebelum ini melahirkan rasa kasihan melihat Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak yang ketakutan melihat penerbitan kartun-kartun karya kartunis popular Zulkifli Anwar Ulhaque, atau lebih dikenali sebagai Zunar.

Sandra Dewi Turut Dikatakan Terbabit Dengan Penyayi Ariel, Peterpan


Seorang lagi aktres jelita Indonesia dilaporkan terbabit dengan skandal seks vokalis Peterpan, Nazril Ilham alias Ariel, namun kali ini ia membabitkan hanya gambar lucah pelakon tersebut.

Gambar-gambar berani Sandra Dewi, 26, dikatakan terdapat dalam komputer riba milik Ariel, yang turut memuatkan video lucah dengan Luna Maya dan Cut Tari sebelum ini.

Polis bagaimanapun enggan mengulas mengenainya kerana sebarang maklumat daripada komputer riba itu adalah sebahagian daripada penyiasatan yang perlu dirahsiakan.

“Kalau soal itu saya tidak mahu mengulas. Kalau benar sekalipun, saya tidak akan mengatakan apa-apa mengenainya,” tegas jurucakap polis kebangsaan, Marwoto Soeto kepada pemberita.

Polis juga enggan mengulas tentang khabar angin wujudnya 23 video lain dalam komputer riba tersebut.

Sementara itu, Luna Maya hari ini diperintah melapor diri dua kali seminggu di ibu pejabat polis selepas dinamakan sebagai suspek, sehingga kes itu dibicarakan di mahkamah.

Namun Cut Tari dikecualikan kerana memberi kerjasama dan pengakuan terlibat dalam kes video seks yang menggegarkan Indonesia itu.

Peguam kepada Cut Tari, Hotman Paris Hutapea menyatakan, di antara ketiga-tiga selebriti yang menjadi suspek kes video itu, hanya Luna Maya yang dikehendaki melapor diri dua kali seminggu.

“Yang wajib lapor itu hanya Luna Maya kerana yang saya tahu dari ketiganya baru Cut Tari sahaja yang mengaku,” katanya.

Hotman kini sedang mempersiapkan Surat Perintah Penghentian Penyiasatan (SP3) terhadap kes anak guamnya itu yang mana dia menegaskan undang-undang pornografi tidak boleh dikenakan kerana rakaman dibuat pada tahun 2006 sedangkan undang-undang itu dikuatkuasakan pada 2008.

Apa UMNO Pulau Pinang buat ketika jadi 'tunggangan' Gerakan?

Ahmad Tajdid

"JIKA pemimpin Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) dan PAS berterusan membiarkan mereka menjadi tunggangan DAP, jangan terkejut sekiranya Pulau Pinang muncul sebagai Singapura kedua satu hari nanti," kata Ketua Penerangan Umno negeri, Dato' Musa Sheikh Fadzir.

Itu bukanlah pertama kali ungkapan-ungkapan berbentuk hasutan dan berbau perkauman itu dilafazkan para pemimpin Umno Pulau Pinang sejak negeri itu terlepas dari tangan BN.

Sejak Mac 2008, muncul pelbagai 'gerakan Melayu' dari pelbagai NGO yang beriya-iya mahu memperjuangkan nasib Melayu Pulau Pinang. Ironinya gerakan-gerakan ini muncul setelah BN kecundang di tangan Pakatan Rakyat dan Umno yang menjuarai kepentingan Melayu hanya menjadi pembangkang di Dewan Undangan Negeri. seolah-olah orang Melayu di negeri itu 'tidak apa-apa' ketika diperintah BN dan hanya merasa tertindas dan terpinggir di bawah teraju Pakatan Rakyat khususnya DAP.

Apa yang cuba ditonjolkan pemimpin Umno adalah masyarakat Melayu Pulau Pinang kini 'menderita dan merempat' kerana diperintah oleh seorang Ketua Menteri dari DAP yang dilabel "anti-Melayu" dan "anti-Islam".

Dan bagi mereka, KeADILan dan PAS tidak sewajarnya bersekongkol dengan DAP untuk menindas Melayu Pulau Pinang yang kini bagaikan berada di hujung tanduk.

Sentimen dan tuduhan liar yang dilemparkan pemimpin Umno negeri terhadap Lim Guan Eng sebenarnya tidak langsung disandarkan kepada fakta dan angka. Ia sekadar strategi untuk membuai sentimen Melayu dan mengingatkan mereka terhadap nostalgia silam bahawa Melayu pernah bertapak di pulau mutiara itu.

Mungkin mudah bagi para pemimpin Umno melemparkan pelbagai tuduhan berunsur hasutan kerana mereka seolah-olah punya imuniti dan kebal dari pelbagai akta drakonian yang hanya dikuatkuasakan ke atas pemimpin politik bukan kerabat BN.

Bagaimanapun jika pemimpin Umno negeri itu masih mempunyai sedikit rasa malu dan sekelumit maruah diri, mereka wajar menilai prestasi dan "jasa-jasa" mereka sejak lebih 50 tahun menjadi "kuda tunggangan" MCA dan Gerakan ketika bersama-sama mentadbir Pulau Pinang.

Isu terpinggirnya Melayu dari pulau mutiara itu bukan berkisar sejak dua tiga tahun pemerintahan Pakatan Rakyat. Ia bermula sejak puluhan tahun lalu apabila satu demi satu perkampungan Melayu di pulau tersebut 'dihanyutkan' oleh arus pembangunan.

Lebih mendukacitakan apabila proses penghijrahan masyarakat Melayu dari bahagian pulau ke tanah besar Semenanjung (Seberang Prai dan selatan Kedah) turut didalangi oleh pemimpin-pemimpin politik Melayu yang mendapat 'faedah' daripada projek yang dibangunkan.

Bagi mengelakkan isu ini dari terus diputarbelitkan para pemimpin Umno, kerajaan Pakatan Rakyat negeri perlu mendedahkan fakta tentang jumlah sebenar kampung Melayu (termasuk kampung setinggan) yang 'hilang' daripada peta Pulau Pinang akibat projek pembangunan ketika Umno dan BN mentadbir negeri itu.

Pastinya fakta dan angka itu turut melibatkan perkampungan Melayu Jelutong yang kini diancam projek pembangunan hasil keputusan yang dibuat ketika Umno dan BN memerintah Pulau Pinang.

Lebih memualkan, kini para pemimpin Umno negeri dilapor keluar masuk kampung menyebarkan pembohongan kononnya pemimpin PAS dan KeADILan berpakat dengan kerajaan DAP untuk melenyapkan perkampungan Melayu!

Seperti dakyah Musa yang dilaporkan Utusan Online: "Pemimpin PKR dan PAS di negeri ini sebenarnya kalau hendak bantu selesai apa jua masalah membabitkan orang Melayu, mereka sebenarnya boleh.

"Tapi disebabkan sudah menjadi tunggangan DAP, jadi mereka takut nak bersuara. Kalau kita tengok di Pulau Pinang ini apa yang mereka dah buat untuk bantu orang Melayu, bila gerai atau rumah Melayu 'dicuit' mereka buat apa, takkan dah hujung baru nak sedar, masa tu dah tak boleh nak buat apa dah."

Begitulah mudahnya pemimpin Umno melemparkan tuduhan sedangkan segala permasalahan dan kemelut Melayu Pulau Pinang hari ini adalah hasil daripada sikap tidak endah, tidak acuh, tidak ambil peduli dan tidak bertanggung jawab mereka ketika lebih 50 tahun berkongsi kuasa mentadbir negeri itu.

Tambah Musa lagi: "Ketua Menteri, Lim Guan Eng orang Melaka, jelas dia pun bukan tahu jaga kepentingan orang Melayu, tidak sama semasa Tan Sri Dr Koh Tsu Koon mentadbir negeri ini, apa pun yang diminta tidak kira kaum apa, beliau pasti ambil perhatian."

Ketika terlanjur memuji Tsu Koon, mungkin Musa terlupa bahawa Presiden Gerakan itu pernah dikecam dan dikoyak gambarnya oleh pemimpin Umno negeri khususnya bahagian Jelutong kerana didakwa mengetepikan kepentingan Melayu.

Musa juga terlupa bahawa Umno negeri itu kini diterajui oleh anak Bagan Datoh, Perak yang tiada kena mengena langsung dengan Melayu Pulau Pinang.

Satu lagi yang pemimpin Umno negeri perlu sedari, Guan Eng kini disifatkan sebagai 'pro-Islam' oleh seorang pemimpin Gerakan negeri, parti kerabat BN di Pulau Pinang.

Tapi apakan daya sudah menjadi resam Umno, telunjuk lurus kelingking berkait. Memang benar ungkapan Tun Mahathir Mohamad, "Melayu mudah lupa!"


Harakah Daily

MP Shah Alam: 'Saya akan bangkit isu Umno-PAS Ahad ini'

Ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad menjangka isu pertemuan pemimpin PAS dengan mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berhubung soal kerjasaman dan perpaduan dengan Umno, akan dibangkitkan dalam majlis munaqasah PAS Selangor Ahad ini.

Majlis munaqasah atau perbincangan itu, diadakan oleh semua PAS negeri untuk membincangkan ucapan dasar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam muktamar lalu.

"Kalau tak ada orang bangkit, saya akan bangkitkan," kata Khalid ketika ditanya mengenai isu tersebut dalam satu sidang akhbar di pejabatnya pagi.

Semalam, ketika menulis dalam blognya, Khalid menggesa PAS bertindak tegas terhadap pemimpinnya yang mengadakan pertemuan dengan Mufti Perak itu.

Sebelum ini, Harussani mendedahkan terdapat pemimpin Umno dan PAS yang menemuinya berhubung usaha mewujudkan kerjasama antara kedua-dua parti Melayu itu.

Setakat ini, isu pertemuan yang didedahkan Harussani itu masih menjadi misteri apabila mufti veteran itu memilih tutup mulut berhubung perkara itu.

Format Majlis 'Tanah & Rakyat' Diubah, Majlis Sembang Kedai Kopi

Majlis 'Tanah dan Rakyat' anjuran DAP Kuching yang diarahkan oleh polis supaya dibatalkan pada Sabtu ini akan tetap diteruskan tetapi formatnya akan diubah.

“Daripada memberi ucapan, penceramah yang hadir di kedai kopi dan orang ramai boleh mengajukan soalan kepada mereka,” kata pemimpin DAP Sarawak yang juga ahli parlimen Kuching, Chong Chieng Jen.

Pada asalnya, DAP bercadang menganjurkan seminar berhubung isu tanah tetapi permitmereka ditolak oleh polis dengan alasan tempat yang dicadangkan itu tidak sesuai.

Chong ketika dihubungi berkata polis tidak boleh menggangu majlis mereka, yang dijangka akan menarik minat beberapa ratus penduduk bandar kerana “permit tidak diperlukan bagi duduk sambil menghirup secawan kopi.”

“Mereka tidak boleh menghalau kami keluar dari kedai kopi berkenaan kerana apa yang akan kami lakukan ialah duduk sambil menjawap soalan yang dikemukakan,” kata Chong.

Menurut pemimpin DAP itu lagi alasan polis yang majlis itu akan mengganggu kelancaran lalu lintas di kawasan berkenaan juga tidak masuk akal kerana kedai kopi itu terletak di kawasan yang jumlah trafiknya agak rendah.

Katanya, beliau percaya tindakan polis itu bermotifkan politik yang dianggap satu lagi bentuk tekanan daripada kerana BN dalam menghadapi pilihan raya negeri akan datang.

“Polis seolah-olah cuba campur tangan dengan politik...atau bertindak atas arahan sesetengah parti politik.

“Tanah adalah isu yang penting dan banyak berlaku skandal membabitkan pemimpin BN, jadi lebih ramai rakyat yang datang, mereka akan tahu tembelang pemimpin BN dan mereka akan kehilangan sokongan,” kata Chong.

Tambahnya, majlis berkenaan tidak boleh dipindahkan kerana notis daripada pihak polis diterima lambat.

Akhirnya Hampa Tiru Juga Apa Yang YB DS Nizar Buat Sebelum Ini....

Oleh Fazli Othman

SHAH ALAM 23 Julai - Langkah kerajaan negeri Perak di bawah Umno-Barisan Nasional menganugerahkan lebih 1,000 hektar tanah kepada sembilan sekolah indipenden Cina membuktikan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir akhirnya terpaksa mengakui dasar yang dibuat semasa Pakatan Rakyat berkuasa di negeri itu adalah yang terbaik untuk kebajikan dan kesejahteraan rakyat.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad berkata idea yang dicedok daripada pentadbiran Pakatan Rakyat menunjukkan kepada rakyat Perak dasar serta program yang dilaksanakan oleh Menteri Besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin sebelum ini sebenarnya mendahului di segi idea dan perlaksanaan untuk memberikan kebajikan kepada rakyat.

"Nampaknya Zambry mengikut jejak langkah Nizar dengan membuat pengumuman pemberian bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Cina Persendirian di negeri ini dalam isu pemberian tanah bagi menampung perbelanjaan sekolah terbabit.

"Dulu mereka menganggap apa yang hendak dilakukan cuma retorik politik tetapi sekarang ini mereka mengakui apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat itu betul," kata Idris ketika dihubungi Suara Keadilan.

Beliau juga melihat kerajaan Umno-BN meniru apa sahaja dasar yang dilakukan oleh negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat kerana ketandusan idea.

Beliau mengambil contoh dasar yang diperkenalkan kerajaan negeri Kelantan yang memberi cuti bersalin 90 hari serta beberapa dasar yang lain yang memberi manfaat kepada rakyat.

"Kerajaan Umno-BN memperkenalkan dasar-dasar yang dibuat oleh Pakatan Rakyat. Ini menunjukkan mereka ketandusan idea dan terkebelakang dalam isu menguruskan kebajikan untuk rakyat," ujar beliau lagi.

Berhubung isu tanah yang diberikan kepada masyarakat Cina yang sebelum ini dipolitikkan oleh pemimpin Umno-BN yang dianggap tidak sah, hari ini pula Zambry mengumumkan hal yang sama tanpa dipertikaikan oleh pemimpin Umno yang sama, kata Idris.

Selasa lalu Zambry mengumumkan 1,012 hektar tanah akan diberikan bagi menampung perbelanjaan sembilan sekolah Cina bebas di negeri itu.

Pengumuman itu dibuat oleh Exco Perak, Datuk Dr Mah Hang Soon.

Akhirnya SPRM Terima Afidavit Bala Setelah Puas Berdalih

Oleh Sidiqin Omar

PUTRAJAYA 23 Julai - Setelah drama yang dimainkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Jaya yang membatalkan sesi mengambil keterangan dari bekas penyiasat persendirian P Balasubramaniam di London awal Julai lalu, akhirnya agensi kontroversi tersebut terpaksa akur dan menerima respons kepada 52 soalan yang dikemukakan kepada Bala berhubung kes pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Semalam tiga peguam kepada Bala - Americk Sidhu, Manjeet Singh Dhillon dan Amerjit Singh - tiba di SPRM kira-kira pukul 2.45 petang dengan diiringi seorang pengawal peribadi untuk menyerahkan afidavit tersebut yang telah diakui dihadapan notari di London dan di bawa pulang oleh Manjeet malam Isnin lalu.

Americk bersama dua orang rakannya dilihat keluar daripada ibu pejabat SPRM hampir sejam kemudian.

"Kita telah hantar dokumen berkenaan dan mereka telah pun menerimanya. Ia merupakan satu pertemuan yang santai dan mereka kelihatan sangat berminat dan memaklumkan kepada kami bahawa mereka akan memberikan komitmen untuk menyelesaikan kes tersebut dengan secepat mungkin," kata Americk yang ditemui di perkarangan ibu pejabat SPRM.

Dokumen tersebut merupakan jawapan dalam bentuk afidavit kepada soalan yang dikemukakan kepada Bala yang dihantar melalui perkhidmatan kurier, selepas SPRM membatalkan rancangannya untuk ke London bagi menyiasat secara langsung penyiasat persendirian yang dijadual pada 5 hingga 7 Julai lalu.

Americk berkata semua saksi berkaitan kes tersebut telah disoal siasat, dan Bala merupakan saksi yang terakhir.
Beliau menjelaskan afidavit ini tidak ada kaitan dengan perjalanan kes siasatan komisyen pembelian kapal selam Scorpene di Perancis, tetapi pada masa yang sama mampu membantu SPRM dalam penyiasatan kes berkenaan.

"Kita ambil masa tiga hari untuk jawab soalan itu. Ia telah dijawab dan kita bahkan memberikan sedikit maklumat tambahan, berkenaan bayaran kepada Balasubramaniam," tambah Americk tanpa memberi butiran.

Ketika ditanya sama ada beliau akan dipanggil semula oleh SPRM bagi membantu perjalanan siasatan, Americk berkata kemungkinan susulan dari jawapan yang diberikan, Bala akan dihubungi melaluinya untuk memberikan butiran lanjut.

"Sebelum ini pun, SPRM ada menyimpan dokumen dan maklumat dari keterangan Bala, jadi ia terpulang kepada SPRM untuk tindakan lanjut. Kita tunggu dan lihat," kata Americk.

Ditanya samada Bala akan kembali ke Malaysia, Americk tidak menolak kemungkinan tersebut, namun anak guam beliau akan hanya kembali sekiranya keselamatan diri dan keluarganya terjamin.

Azmin Ali: Idea Parti Baru Cermin Ibrahim Ali Kolot 'Seperti Katak Bawah Tempurung'

KUALA LUMPUR, 23 Julai — Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Azmin Ali menyifatkan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali seperti “katak di bawah tempurung” kerana masih mempunyai pemikiran yang ketinggalan zaman.

Dengan merujuk kepada idea terbaru Perkasa semalam agar Umno dan PAS dibubarkan lalu ditubuhkan parti baru, Azmin memberitahu, Ibrahim masih lagi mengamalkan pemikiran dan pendekatan yang kolot dan ketinggalan zaman.

“Saya kesal dengan kenyataan Ibrahim kerana saya lihat sebagai pemimpin beliau masih mempunyai pemikiran dan pendekatan yang kolot seperti pepatah Melayu ‘katak di bawah tempurung’.

“Saya tidak sangka masih ada pemimpin Melayu yang sikap perkaumannya masih lagi menebal sedangkan dunia sekarang sudah maju ke depan,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Sepatutnya sebagai seorang pemimpin kata Azmin, beliau perlu keluar daripada kotak pemikiran lama dan memikirkan cara untuk maju ke depan bukannya dengan berpegang kepada amalan perkauman seperti dahulu.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Ibrahim yang mengatakan sebuah parti Melayu yang baru perlu ditubuhkan sebagai pilihan terakhir jika kesemua usaha untuk menyatukan kerjasama PAS dan Umno gagal.

Ahli Parlimen Bebas dari Pasir Mas ini berkata, parti baru ini seharusnya mengadaptasikan objektif kedua-dua PAS dan Umno.

“Saya tahu idea ini sesuatu yang provokatif, tetapi perlembagaan untuk satu parti Melayu yang baru, yang menggabungkan matlamat PAS dan Umno boleh dirangka oleh sebuah jawatankuasa pemandu,” kata Ibrahim.

Kata Ibrahim, ia adalah mekanisme menjaga air muka, sekali gus mengelakkan persoalan sama ada PAS harus menyertai Barisan ataupun sebaliknya tidak timbul sama sekali.

“Bubarkan PAS, bubarkan Umno dan semua sertai parti baru,” kata beliau selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Perkasa semalam.

Azmin berkata apa yang diperlukan rakyat bukan sebuah parti yang bersifat perkauman tapi adalah parti politik yang terdiri daripada pelbagai kaum termasuk Melayu, Cina, India dan Bumiputera.

“Parti politik pelbagai kaum ini akan memperjuangkan dasar negara dengan adil kepada semua rakyat Malaysia dan pada masa mempertahankan Perlembagaan Persekutuan yang menjadi tunjang negara selama ini.

“Apa guna sebuah parti Melayu sekiranya pemimpin di dalamnya bergelumang dengan rasuah, penyelewengan, tidak menghormati hak asasi manusia da sebagainya,” katanya.

Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan ini berkata rakyat sebenarnya mahu melihat pemimpin Melayu maju ke depan dengan mengamalkan prinsip-prinsip keadilan dan memartabatkan orang Melayu itu sendiri.

“Ini yang rakyat mahu lihat bukan seperti Perkasa yang dilihat seolah-olah gagal untuk meyakinkan orang Melayu tentang perjuangan mereka,” katanya.

Perkasa datang dengan idea ini ketika Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria mahu Umno dan PAS mengambil langkah membincangkan kerjasama perpaduan.

Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak yakin bahawa pemimpin PAS mempunyai kebijaksanaan yang tinggi untuk menilai propaganda dan sandiwara yang dimainkan Umno.

“Saya yakin pemimpin PAS yang dipimpin Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak akan terperangkap dengan apa jua propaganda dimainkan Umno,” katanya.

-TMI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.