TERKINI DARI SEDAKASEJAHTERA.COM

Ketua Penerangan UMNO Kedah Sanggah Ust Ahmad


.
Islam tidak ajar solat minta bencana kepada sesama umat


ALOR SETAR 7 Mac – Islam tidak mengajar umatnya bersembahyang hajat memohon kepada Allah supaya menurunkan bencana kepada golongan seagama dan hukumnya adalah berdosa, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

“Saya tidak mahu menggelar mereka golongan apa, tetapi mereka ini termasuk dalam orang-orang yang menyalahgunakan agama demi kepentingan politik.

"Perkara ini (sembahyang hajat memohon bencana) tidak diajar oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan tidak sepatutnya berlaku,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ahli Majlis Syura Ulama Pas, Ahmad Awang yang dilaporkan memberi tempoh tujuh hari kepada Mohsin Fadzli Samsuri untuk mengosongkan kerusinya ataupun menghadapi tindakan dikenakan solat hajat supaya dihukum oleh Allah kerana dikatakan mengkhianati perjuangan parti.

Ahli Parlimen Bagan Serai itu keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) minggu lalu dan menjadi wakil rakyat Bebas setelah dikatakan tidak bersetuju dengan pendirian PKR berhubung isu kalimah Allah. – Bernama

Lepaskan Jawatan Ketua Pembangkang - Anwar RELA



Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, jika perlu beliau sanggup melepaskan jawatan ketua pembangkang kepada DAP yang kini mendominasi jumlah kerusi Pakatan Rakyat di parlimen.

“Oleh kerana jumlah kerusi PKR sekarang kurang, saya pelawa (tokoh popular DAP) Lim Kit Siang yang lebih banyak pengalaman. Saya tidak akan pertahankan.

“(Bergurau) Saya lebih pengalaman sebagai menteri. Tetapi Lim awal-awal lagi berkata, perkara itu bukan isu,” katanya.

Setelah empat ahli parlimen PKR bertindak keluar parti dan menjadi wakil bebas baru-baru ini, parti itu kini hanya memiliki 27 kerusi berbanding DAP sebanyak 28. PAS pula mempunya 23 wakil dalam Dewan Rakyat.

Pada kebiasaannya, pembangkang yang terkuat dalam parlimen yang akan melantik seorang wakil mereka sebagai ketua pembangkang.

Ketika menyampaikan ucapan perdana sempena Konvensyen Pakatan Rakyat Selangor di Shah Alam hari ini, Anwar juga berkata, usaha Umno yang mahu mengambil kesempatan atas keadaan tersebut tidak akan berjaya.

“Umno pening macam mana hendak lagakan ketiga-tiga parti ini. Mereka tidak tidur. (Kalau tidur dan) mimpi pun, (mimpi) macam mana hendak gaduhkan kita,” katanya disambut gelak-ketawa para perserta.

Sementara itu, Lim yang juga ahli parlimen Ipoh Timur yang berucap sebelum itu turut menyatakan pendirian yang sama.

“DAP komited pada satu matlamat, (iaitu) menuju ke Putrajaya. Anwar akan terus menjadi ketua pembangkang sehinggalah beliau menjadi perdana menteri (pada suatu hari nanti),” katanya.

PKR, DAP dan PAS Selangor hari ini menganjurkan konvensyen pertama mereka dekat bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri bagi mengukuhkan persefahaman antara mereka.

Konvensyen bertemakan “Bermuafakat Menjunjung Amanah Rakyat” itu berjaya menghimpunkan kira-kira 500 peserta daripada ketiga-tiga anggota parti masing-masing di seluruh Selangor.

Berdasarkan ucapan-ucapan pemimpimnya, konvensyen tersebut dilihat cuba mentententeramkan penyokong Pakatan Rakyat supaya tidak bimbang dan panik dengan fenomena keluar parti seorang demi seorang yang melanda wakil rakyat mereka.

Harga Air: Kedah 4kupang, Sabah 9kupang seliter padu






PENDANG – Dakwaan kerajaan negeri Kedah telah menswastakan urusan bekalan air serta dan menaikkan kadar tarif air di negeri ini satu pembohongan, demikian tegas Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Yb. Dato’ Ir Haji Amiruddin Hamzah kepada hadirin yang datang pada siri penerangan kerajaan negeri yang diadakan di dewan Majlis Daerah Pendang.

Menurut beliau, bagi memastikan perkhidmatan bekalan air menjadi bertambah baik, kerajaan negeri memutuskan untuk urusan tersebut ditadbir sebagai sebuah syarikat bermula 1 Januari 2010.

Oleh itu jelas beliau, pengkorporatan urusan bekalan air tersebut dari Jabatan Bekalan Air ke Syarikat Air Darul Aman (SADA).

“Ini yang mereka kata kita swastakan? Sada ini sahamnya 100 peratus dipegang kerajaan negeri. (Jadi) swasta macam mana? Kita tidak swastakan cuma ia diurus tadbir sebagai sebuah syarikat. Sebagai syarikat tatakerja menjadi lebih cepat, kurang prosedurnya.

“Yang menswastakan perkhidmatan air (ini) ialah kerajaan dahulu yang memerintah Kedah. Kerajaan dahulu telah menswastakan rawatan bekalan air kepada Syarikat Air Utara Indah,” ujarnya menjelaskan perbezaan antara penswastaan dengan pengkorporatan.

Sedangkan rawatan air katanya, merupakan bahagian paling mudah dalam urusan perbekalan air berbanding kerja-kerja penyaluran, perpaipan, pembaikan, penyiasatan dan seumpamanya yang sangat sukar.

“Kerajaan dahulu juga menswastakan bekalan air di Langkawi. Beban itu hari ini kerajaan sekarang yang tanggung.

“Langkawi ini kosnya kalau kita buat sendiri di bawah SADA akan lebih efisyen. Masa itu (sebelum diswastakan) kosnya hanya 70 sen seliter padu, tiba-tiba bila swasta harganya melambung RM1.92 seliter padu. Ini cerdikkah?” tempelak Amiruddin pada.

Maklumnya, kesan penswastaan dilakukan itu menyebabkan kerajaan negeri perlu menanggung tambahan kos sebanyak RM5juta berbanding hasil yang dikutip setiap tahun.

Amiruddin yang juga Ahli Lembaga Pengarah Sada turut menyangkal dakwaan bahawa tarif air dinaikkan melalui pengkorporatan tersebut.

Ujar beliau, sekiranya kerajaan negeri ingin menaikkan tarif air, tindakan itu sememangnya wajar memandangkan kali terakhir tarif air negeri ini disemak adalah pada tahun 1983. Pun begitu tegasnya, kerajaan negeri tidak akan menaikkan tarif tersebut.

Maklum beliau, pada ketika ini tarif air di Kedah merupakan kedua terendah di Malaysia iaitu 40 sen seliter padu.

“Paling tinggi, negeri yang kononnya paling maju, negeri Menteri yang komen kita mundur baru ni. Sabah, 90 sen seliter padu, sekali ganda Kedah kerana dia maju dan ‘sempurna’. Kemudian Melaka 63 sen, Johor 61 sen,” ujarnya menyindir.

Tambahnya lagi, Kerajaan Negeri Kedah sudahpun berkorban dengan tidak menebang balak dipinggir kawasan tadahan air demi menjaga kepentingan bekalan air untuk kegunaan yang pelbagai.

Bagaimanapun katanya, persetujuan Kerajaan Persekutuan untuk membayar RM100 juta setahun atas ‘pengorbanan’ tersebut masih tidak ditunaikan sehingga kini.

Mengakhiri ucapan, beliau berharap agar maklumat itu disebarluaskan untuk menjawab pembohongan yang sengaja diada-adakan.

**************************************************************
Susulan kejayaan daripada Kem Bina Sahsiah yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Kedah, kerajaan bercadang menganjurkan Kem Anak Soleh bagi memastikan peningkatan pembangunan insan di kalangan rakyat Kedah .

Kem yang bakal diadakan pada 13 Mac hingga 15 Mac bertujuan melatih anak-anak muda di Kedah ini mengenal Al-Quran, Allah S.W.T., mahir dalam solat serta tahu mengambil wudhu’ dengan cara yang betul.

Disamping dekat dengan ajaran agama, mereka juga cemerlang dalam akademik bagi melahirkan insan yang berkualiti di dunia dan akhirat.

Demikian jelas Exco Agama, Pelajaran dan Koperasi, YB. Dato’ Mohamed Taulan Mat Rasul pada siri penerangan kerajaan negeri kepada penduduk di Pendang. Program ini telah diadakan di dewan Majlis Daerah Pendang.

“Kita (kerajaan negeri) menekankan pembangunan insan di Kedah agar ianya seiring dengan pembangunan ekonomi, pada Mac ini kita adakan Kem Anak Soleh yang akan diadakan secara berperingkat-peringkat.

“Kita adakan di Maktab Mahmud di empat daerah dan kita kita adakan di Muassasah Darul Ulum untuk anak-anak yang tinggal di Kuala Kedah,” jelas beliau.

Oleh: SITI ZALEHA ABDUL RAHIM

Lawan PRU12 dah Pelawa.. Apa Tunggu, Sambut La

.
Aziz Sheikh Fadzir pelawa Zulkifli guna platform Umno


KULIM: Ketua Umno bahagian Kulim/Bandar Baharu, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir, mempelawa Zulkifli Noordin yang dipecat dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) supaya menjadikan Umno sebagai platform untuknya terus berkhidmat kepada rakyat.

"Memandangkan YB Zul (Zulkifli) sudah tidak percayakan lagi hala tuju dan prinsip PKR, beliau boleh menjadikan Umno sebagai platformnya bergerak untuk berkhidmat kepada rakyat seperti yang sudah dijalankan Umno selama ini", katanya yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno.

Beliau juga berkata, pemecatan Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baharu itu menjadi bukti jelas bahawa PKR tidak membenarkan proses demokrasi berjalan di dalam parti pembangkang itu.

"Pendirian parti ini untuk menyelesaikan masalah besar hanya ditentukan oleh beberapa kerat pemimpin yang mementingkan populariti dan kepentingan jawatan mereka saja," katanya.

Zulkifli yang dipecat semalam berkata, beliau mahu menjadi Ahli Parlimen bebas untuk terus berkhidmat kepada rakyat. - Bernama

Kes Tegang, Hakim Buat Penangguhan 4 April


Kes saman isteri kedua Sultan Kelantan tegang, kes ditangguh
KOTA BARU, 7 Mac — Mahkamah Tinggi Syariah mengarahkan peguam plaintif dan defendan kes saman terhadap Raja Perempuan Kelantan Tengku Anis Tengku Abdul Hamid oleh isteri kedua Sultan Kelantan, Elia Suhana Ahmad agar mengemukakan hujah bertulis ekoran penafian berhubung soal penerimaan notis saman.

Oleh itu Hakim Mahkamah Syarie Mohamed Yusoff Awang memutuskan perbicaraan ditangguhkan sehingga 4 April ini.

Prosiding mahkamah hari ini tegang seketika apabila peguam Zainul Rijal Abu Bakar yang mewakili Tengku Anis menafikan ada menerima notis saman daripada Suhana, yang diwakili Fakhrul Azman Abu Hassan.

“Bagi pihak defendan, saya belum menerima apa-apa penyampaian daripada pihak plaintif.

“Dan, saya dengan tegasnya menafikan kenyataan plaintif yang mengatakan bahawa penyampaian itu (notis) sudah pun dibuat,” kata Zainul Rijal.

Fakhrul Azman menegaskan, penyampaian notis sudah dibuat.

“Sekiranya peguam defendan tidak menerima penyampaian tersebut masakan mereka boleh hadir ke mahkamah untuk sebarang perbicaraan tanpa affidavit,” katanya.

Plaintif memfailkan saman terhadap defendan pada 12 Feb lalu setelah dinafikan hak untuk melawat Sultan Ismail Petra semasa menerima rawatan di Hospital Mount Elizabeth, Singapura walaupun mahkamah telah membenarkan plaintif melaksanakan perintah ex-parte pada 4 Feb lalu.

Dalam perintah tersebut, plaintif telah mendapat perintah hak giliran eksklusif bersama suaminya selama dua hari dalam seminggu, bermula Sabtu pukul tujuh pagi sehingga Isnin waktu yang sama.

Bagaimanapun, perintah tersebut didakwa tidak dapat dilaksanakan kerana dihalang oleh defendan, Raja Perempuan Kelantan.

Sementara itu Fakhrul Azman semasa ditemui di luar mahkamah berkata sehingga hari ini palintif masih belum dapat melawat suaminya.

“Sehingga hari ini Cik Puan belum dapat melawat dan bersama dengan suaminya,” katanya.

Ketika menjawab soalan pemberita sama ada plaintif hadir untuk menyambut keberangkatan pulang Sultan Kelantan di lapangan terbang Khamis lalu, Fakhrul Azman memberitahu “plaintif tidak pergi kerana hari itu bukan hari yang jatuh pada hari yang telah ditetapkan mahkamah.”

“Kita punya hak lawatan hari Sabtu sampai Isnin... jadi kita patuh pada perintah itu,” jelasnya.

Berhubung soalan kemungkinan beliau akan membawa anak guamnya melawat Sultan Kelantan seperti mana tempoh yang ditetapkan mahkamah, Fakhrul berkata akan mengambil kira dari segala aspek termasuk faktor keselamatan dan kesihatan.

“Kemungkinan... saya akan beritahu kemudian perkara itu,” ujarnya ringkas.

Plaintif yang berkaca mata hitam ditemani keluarganya berada di luar mahkamah sebelum pukul 9 pagi.

Defendan tidak hadir tetapi hanya diwakili peguam baginda.

Semasa bercakap kepada pemberita Suhana yakin segala apa yang dilakukannya itu adalah benar.

“Insya-Allah, Allah akan bersama saya. Sebab saya yakin apa yang saya buat ini adalah benar,” jelasnya.

Pada 21 Feb lalu, Suhana memfailkan saman menghina mahkamah ke atas Raja Perempuan kerana ingkar mematuhi perintah Mahkamah Tinggi Syariah membenarkan beliau menziarahi baginda di hospital di Singapura.

Sultan Kelantan telah berkahwin dengan Suhana pada 31 Dis 2007.

Pada akhir Dis lalu, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan juga telah mengesahkan Sultan Kelantan telah berkahwin dengan Suhana.

Sultan Kelantan menjalani rawatan di Singapura sejak pertengahan tahun 2009 dan pulang ke Kota Baru Khamis lalu.

Suhana mendakwa dihalang oleh Raja Perempuan Kelantan dan dua pengawal peribadinya, Mohamad Shahriman Zainal Abidin dan Zaiton Hussein Marican yang turut dinamakan sebagai responden dalam afidavitnya. - MalaysianInsider

Utusan Malaysia Tolak Tulisan Ulama Muda



Ahkbar Mingguan Malaysia hari ini menolak tulisan bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berhubung kaedah menangani pandangan ulama, untuk kolum mingguannya.

Penolakan terhadap tulisan berjudul 'Ulama dimuliakan atau disucikan?' itu dibantah bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim dalam laman sosial Facebook kira-kira jam 12 tengah hari tadi.

Mengulas perkara itu, Shahidan yang juga anak murid Dr Asri mendakwa, penolakan tersebut dibuat kerana akhbar itu takut kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Shahidan juga mempersoalkan tindakan Jakim yang didakwanya mahu 'gam' Dr Asri.

Sementara itu, Dr Mohd Asri ketika dihubungi mengesahkan penolakan terhadap tulisannya itu.

Bagaimanapun, beliau enggan berspekulasi lagi berhubung sebab-sebabnya.

“Pada saya itu biasa sahaja, saya hendak tengok dulu apa seterusnya (berlaku pada tulisan yang akan datang),” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Diminta menjelaskan intipati tulisan itu, Dr Mohd Asri menjelaskan, beliau menyatakan pendapatnya bahawa pandangan ulama bukanlah sesuatu yang suci, justeru ia boleh sentiasa dinilai.

Bagaimanapun, penyarah agama yang terkenal dengan kelantangannya itu, menegaskan bahawa pandangan ulama, walaupun bukan suci, ia masih perlu dihormati.

*******************************************************************************

Artikal Tulisan Dr. Asri yang UTUSAN takut nak siar..!!

Ulama: Dimuliakan atau disucikan? — Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin

7 MAC — Ada bezanya antara menghormatikan dan mensucikan. Dalam bahasa Arab disebut tauqir (memuliakan), sementara mensucikan disebut taqdis. Memuliakan atau tauqir bererti kita memberikan penghormatan kepada seseorang atau sesuatu pihak. Ia berkaitan dengan nilai ketinggian yang ada pada pihak atau individu tersebut. Jika dia pemimpin, atas nilai kepimpinan yang ada padanya. Jika dia ulama, atau ilmuwan maka atas nilai ilmu yang ada padanya. Jika dia orang tua, atas nilai usia dan pengalaman hidup yang dilalui. Demikianlah seterusnya.

Adapun taqdis atau mensuci bererti menganggap seseorang atau sesuatu itu terpelihara dari sebarang dosa, atau kesalahan. Menganggap ia suci (sacred) bererti apa sahaja yang datang daripadanya adalah benar dan mulia, tidak boleh dipertikaikan lagi.

Islam menyuruh kita menghormati ulama atau disebut tauqir al-’ulama tetapi tidak membenarkan kita mensucikan mereka atau taqdis al-’ulama. Kita menghormati mereka kerana keilmuan mereka. Apabila mereka berbicara dan bertindak dalam kerangka ilmu, maka dihormati dan disayangi. Kita berinteraksi dengan mereka dengan cara yang hormat dan sopan.

Namun, dalam masa yang sama kita tidak dibenarkan menganggap mereka suci dari kesilapan dan kesalahan. Mereka bukanlah para rasul yang setiap tindakan mereka yang berkaitan dengan agama dianggap hujah. Adapun para ulama mereka terdedah kepada salah dan silap, sama seperti manusia lain. Apabila ternyata mereka salah, atau silap kita tidak boleh mengikut kesalahan kesilapan itu. Dalam ertikata lain, kita menghormati, bukan mensucikan mereka.

Perkara yang begitu asas sebegini kadang kala gagal difahami oleh sesetengah umat Islam. Apabila mereka menghormati seseorang tokoh agama, mereka seakan menganggap pendapatnya suci, atau bagaikan wahyu yang mesti diikut tanpa perlu mengetahui alasan dan hujahnya. Mengikut secara ‘membabi buta’. Mereka letakkan tokoh-tokoh agama itu bagaikan nabi dan rasul.

Akhirnya, mereka mandulkan akal dan kewarasan mereka dengan mengikuti segala yang dititah atau pendapat yang dinyatakan oleh tokoh itu sekalipun ilmu dan akal yang Allah anugerahkan menyanggahinya. Ia amat berbahaya. Jika tokoh agama itu meminta wang daripada mereka, sekalipun tidak jelas alasannya mereka berikan. Jika tokoh agama itu memberikan pendapat dalam sesuatu perkara sekalipun ternyata salah dari segi angka dan fakta, mereka tetap telan dan terus menyanjung pendapat itu. Jika tokoh agama itu agung-agungkan dirinya dan menganggap dia luar biasa, sehingga ternyata kepada mereka yang bebas dari unsur ketaksuban bahawa itu adalah ‘takabur yang nyata’, namun pengikutnya tetap mencium tangan dan berkata ‘benar!’.

Maka bukan sedikit dalam sepanjang sejarah, atas nama agama atau tokoh agama eksploitasi terhadap akal, maruah, harta, kuasa dan berbagai lagi yang berlaku. Sebab itu Islam menentang sebarang unsur pemujaan kepada manusia sehingga mengenepikan ajaran Allah S.W.T dan RasulNya s.a.w.

Siapakah dalam kalangan ulama yang merasakan dirinya lebih baik daripada Saidina Abu Bakr al-Siddiq? Jika Abu Bakr berucap pada hari perlantikannya: “Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku” (Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361), apakah layak untuk seseorang selain Abu Bakr berkata: “Aku mufti aku mesti betul”, atau “Aku tok guru aku tak akan salah”, atau “Aku ustaz, kau siapa?!”.

Perkara ini perlu sentiasa ditegaskan, agar kita mengetahui dan selalu sedar bahawa gelaran ‘ulama’, ‘tok guru’, ‘ustaz’, ‘kiyai’, dan berbagai lagi, hanyalah pemberian dan panggilan yang diberikan oleh manusia. Ia hanyalah anggapan baik atas faktor-faktor luaran yang dilihat pada seseorang dan persepsi yang ada dalam gambaran pihak yang memanggil atau memberikan gelaran tersebut.

Samalah juga dengan Professor, Dr dan seumpamanya, walaupun ia menerusi proses yang tertentu, namun itu bukan pertabalan yang ditetapkan Allah seperti pertabalan nabi dan rasul. Ertinya, gelaran-gelaran itu bukanlah jaminan untuk mereka tidak salah, atau melakukan dosa kecil mahupun besar. Ia bukan jaminan kemaksuman. Ia hanya sangkaan baik sesama manusia.

Sebab itu, ada golongan yang dinamakan ‘ulama jahat’. Maka, hormati golongan agama dengan kadar-kadarnya, namun jika ada pandangan atau tindakan mereka melampaui batasan kebenaran dan ilmu, kita akan menyanggahi atau berbeza dengannya tanpa perlu mengukur kadar ‘gelaran’ atau berat serban, atau labuh jubah yang dipakai.

Masyarakat Islam Malaysia hari ini antara masyarakat yang agak berharta. Maka, ramailah yang datang dari dalam negara dalam luar menonjolkan berbagaikan kelebihan agama yang sebahagian mereka mempunyai agenda ‘wang besar’ ke atas kita. Cerita-cerita keajaiban kiyai itu dan ini mula kedengaran. Kehebatan jampi dan air liur tok guru itu dan ini mula dipromosikan. Ramai yang menjadi kaya kerananya. Jika ini tidak dibendung, ia akan menjerumuskan masyarakat kita kepada minda khurafat, bukan minda kewarasan dan ilmu.

Mereka ini kadang-kala cuba berperwatakan melebihi watak Nabi s.a.w dan para sahabat baginda. Sehingga seseorang memaklumkan kepada saya bahawa di tempatnya, ada penceramah (barangkali ada tauliah) berceramah tentang kelebihan guru tarekatnya yang boleh berhubung langsung dengan nabi dan para wali. Ceritanya itu mengingatkan saya kepada apa yang pernah disebut oleh Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah (meninggal 728H) menjawab golongan sufi yang seperti itu di zamannya, kata beliau:

“Dalam kalangan mereka (golongan sufi) ada yang melihat empunya kubur datang kepadanya, sedangkan telah lama mati. Lalu dia (jelmaan itu) berkata: “Akulah si fulan”. Mungkin juga dia berkata : “Kami ketika diletakkan di dalam kubur kami boleh keluar…”. Ulas Ibn Taimiyyah lagi : « Syaitan dalam banyak keadaan menyerupai rupa insan, samada dalam tidur atau jaga. Kadang-kala dia datang kepada sesiapa yang tidak tahu dan berkata : “Akulah syeikh si fulan, atau alim si fulan”. Kadang kala syaitan berkata : “Akulah Abu Bakr, Umar…” Kadang-kala pula dia datang ketika jaga (yaqazah) bukan mimpi lalu berkata : “Aku al-Masih (Isa)” , atau “aku Musa” atau “aku Muhammad” ».

Kata Ibn Taimiyyah lagi : “Aku tahu perkara yang seperti ini berlaku dalam berbagai-bagai cara. Maka di sana ada yang mempercayai bahawa para nabi datang dalam jaga (yaqazah) dalam rupa mereka yang asal. Di sana juga ada para syeikh yang zuhud, berilmu, warak dan beragama mempercayai perkara seperti ini. Di kalangan mereka ada yang menyangka bahawa dia apabila datang ke kubur seseorang nabi, maka nabi tersebut akan keluar daripada kuburnya –dalam rupanya yang asal- dan bercakap dengannya. Di kalangan mereka ada yang melihat rupa seseorang syeikh di bahagian dalam Ka’bah, dia berkata: “Aku Ibrahim al-Khalil (Nabi Ibrahim)”. Di kalangan mereka ada yang menyangka bahawa Nabi S.A.W keluar daripada hujrah (bilik persemadian atau kubur) baginda lalu bercakap dengannya. Golongan sufi menganggap ini sebagai karamahnya. Di kalangan mereka ada yang menyangka bahawa dia jika bertanya orang di dalam kubur nescaya mereka akan menjawabnya”.

Sehingga Ibn Taimiyyah menceritakan ada di kalangan mereka yang apabila ada masalah akan datang dan bertanya kepada Nabi S.A.W, lalu Ibn Taimiyyah menyebut: “Sehingga kata Ibn `Abd al-Barr (ilmuwan agung Andalus, minggal 463H) kepada mereka yang mempercayai sebegini: “Celaka engkau, apakah engkau berpendapat orang ini lebih afdhal daripada al-Sabiqin al-Awwalin (para sahabat Nabi s.a.w yang awal menganut Islam) dari kalangan Muhajirin dan Ansar?. Apakah ada di kalangan Muhajirin dan Ansar sesiapa yang bertanya Nabi S.A.W (selepas baginda wafat) dan baginda menjawabnya?!! Sahabah telah bercanggah pendapat (selepas kewafatan Nabi s.a.w) dalam banyak perkara, adakah mereka bertanya Nabi S.A.W. dan baginda menjawabnya?!!. Ini Fatimah anak baginda yang berselisih pendapat dalam pusaka baginda, adakah beliau bertanya Nabi S.A.W dan baginda menjawabnya”. (Ibn Taimiyyah, Majmu’ al-Fatawa, 5/399, Riyadh: Maktab al-`Abikan).

Namun, malang sekali sepanjang sejarah, masih ada yang termakan dengan perkara-perkara yang seperti ini disebabkan mereka gagal membezakan antara menghormati tokoh agama dan mensucikannya. Cenderungan sesetengah penceramah agama melarang fikiran kritis dan akal yang aktif umat Islam, amat bercanggah dengan ajaran Islam.

Mereka itu sering berkata: “terima sahaja apa yang ulama atau tok guru cakap, jangan banyak fikir, Islam bukan ikut akal”. Islam mana yang tidak berteraskan akal yang matang dan benar?! Tok guru mana pula yang maksum semua cakapnya?! Ini akibat pembolotan kuasa pengaruh atas nama agama dan kegagalan umat membezakan antara menghormati dan mensucikan. — drmaza.com

PKR Letak Penanda Aras Tinggi

.
PKR Letak Penanda Aras Tinggi

Alasan PKR memecat keanggotaan salah seorang ahli parlimennya ialah kerana ‘cross that red line’. Bagi saya, ‘red line’ yang dimaksudkan itu adalah ‘persahabatan’. Maksudnya, tindakan MP berkenaan menjejaskan persahabatan parti-parti dalam PR. Itu adalah kenyataan SU Agong PKR.

Laporan polis yang dibuat oleh dibuat oleh MP yang dipecat itu ke atas Khalid Samad hanyalah ‘aksi’ sahaja. Saya rasa bukan ‘aksi’ itu yang menjadi tumpuan tetapi ‘sikap’ yang melahirkan aksi berkenaan.

Contohnya begini. Seorang pemandu memotong di garisan berkembar dikenakan saman. Tindakannya memotong itu hanyalah ‘aksi’ sahaja. Fokusnya ialah sikap degil dan keras kepala pemandu untuk tidak mematuhi undang-undang jalan raya.

Justeru, sebarang yang menunjukkan kedegilan selain memotong di garisan berkembar; melanggar lampu merah, memarkir di kawasan garisan kuning, memandu melebihi had laju atau apa sahaja harus dikenakan tindakan kerana menjadi simbol kedegilan.

Melakukan kesalahan bukan kesalahan yang sebenar tetapi enggan mengakui kesalahan yang telah dilakukan adalah kesalahan yang sebenar. Sebab itu biasanya, hukuman kesalahan kedua adalah lebih berat daripada hukuman kesalahan kali pertama.

Tentu tidak seberat ini hukuman yang dikenakan ke atas MP berkenaan jika dia bersedia mengakui kesalahannya.

Bagi saya hukuman ke atas MP berkenaan patut menjadi ‘duluan kehakiman – stare decisis et non mevere’. (Nota: Kalau minat nak tahu lebih lanjut mengenai ‘duluan kehakiman’, taip saja perkataan itu dalam Wikipedia).

Maksudnya, sebarang tindakan yang menjejaskan kerjasama Pakatan yang dilakukan oleh anggota parti mana pun dalam pakatan rakyat, hukuman ke atas MP berkenaan adalah mengikat. Pelakunya perlu dihukum dengan hukuman itu.

Mengapa begitu berat? Kerana itulah nilai sebuah persahabatan. Kalau seorang sahabat tidak tahu menjaga persahabatan, itu bukan sahabat. Dia cuma kenalan sahaja.

Sama juga dengan nilai sebuah permusuhan. Kalau melakukan sesuatu yang menguntungkan musuh, itu bukan nilai sebuah permusuhan. Itu juga cuma kenalan. Kenalan belum boleh menjadi musuh atau kawan.

PKR telah meletakkan ‘penanda aras’ yang sangat tinggi dalam menghargai sebuah persahabatan. Penanda aras ini bukan mudah untuk dikesampingkan. Selepas ini kalau ada mana-mana parti dalam Pakatan yang tidak mencapai penanda aras itu dalam persahabatan, itulah pengkhianat.

Ya, pengkhianatan kepada sebuah persahabatan.

AMBILAN: http://sauhdibongkar.blogspot.com/

JOMHEBOH : Kelantan Benarkan Dengan Syarat




Kerajaan negeri membenarkan Konsert Jom Heboh anjuran TV3 diadakan di Kelantan pada 26 dan 27 Mac ini sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Kelantan, tetapi melarang penyanyi wanita membuat persembahan.

Kerajaan negeri juga menetapkan syarat supaya penonton diasingkan mengikut tiga kategori iaitu berkeluarga, lelaki dan wanita.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan berkata persetujuan kerajaan itu hasil perbincangan antara pihak Media Prima dan kerajaan negeri.

“Keputusan itu dibuat oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) baru-baru ini, berdasarkan syarat-syarat yang dipersetujui kedua-dua pihak,” katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa, di sini hari ini.

Terdahulu, Takiyuddin menyambut ketibaan penumpang penerbangan sulung syarikat penerbangan tambang murah Silver Fly, milik Berjaya Air dari Ipoh ke Kota Baru.

Beliau berkata keputusan kerajaan negeri menerima pertunjukan Konsert Jom Heboh TV3 itu mulai tahun ini menunjukkan kerajaan tidak mengharamkan hiburan sebaliknya mengawal pertunjukan hiburan mengikut enakmen hiburan yang diterima pakai di Kelantan.

Beliau berkata sebelum ini kerajaan negeri pernah menolak permohonan TV3 untuk menganjurkan Sure Heboh kerana ia bertentangan dengan konsert hiburan yang dikehendaki oleh Enakmen Hiburan di negeri ini.

“Tetapi setelah pihak berkenaan (TV3) memperakukan segala peraturan dan syarat-syarat pertunjukan itu, kerajaan negeri sedia menerima konsert itu tahun ini,” katanya.

Takiyuddin berkata pada konsert itu, pihak berkenaan akan mengadakan satu slot khas bercorak agama yang melibatkan penyertaan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

FIRAUN TU SAPA.... ADA LAGI FIRAUN DI ERA INI

Malam Nie... Ada Gempak di Komplek Hijau Kuning

.


**********************Nak besar lagi.. tekan tang gambar*********************

Tanya Mat Kasim: PKR Kedah Goyah Ka Dak???


PKR Kedah Mula Goyah, Dakwa Ahmad Bashah

ALOR SETAR: Kedudukan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di negeri Kedah juga semakin goyah apabila ramai penyokong dan pemimpin parti berkenaan berhasrat keluar parti, kata Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah.

Beliau berkata mereka tidak berpuas hati dengan pengurusan parti berkenaan serta kecewa dengan pelbagai masalah yang melanda parti itu.

"Ramai yang mengeluh tidak puas hati dengan corak kepimpinan dan permasalahan yang tidak pernah padam dalam pemimpin parti itu," katanya kepadapemberita selepas melancarkan 'Skuad Sayang' Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Alor Setar, di sini, semalam.

Ahmad Bashah berkata setakat ini tidak ada wakil rakyat PKR yang berjumpa dengan beliau atau mana-mana pemimpin UMNO bagi menyatakan hasrat untuk meninggalkan parti tersebut.

"Yang ada hanyalah penyokong dan pemimpin di beberapa peringkat yang mahu meninggalkan PKR dan saya ingin tegaskan bahawa tindakan mereka keluar daripada PKR atas kerelaan sendiri dan bukan dipengaruhi oleh UMNO," katanya.

Ditanya mengenai penafian Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Lunas, Mohd Radzhi Salleh bahawa beliau telah menyertai UMNO, Ahmad Bashah berkatasehingga sekarang wakil rakyat itu tidak pernah memohon menyertai UMNO.

"Beliau masih lagi wakil rakyat bebas yang menyokong Barisan Nasional dan sekiranya beliau berhasrat menyertai UMNO, maka beliau perlu membuat permohonan secara rasmi dan mengikut peraturan yang ditetapkan," katanya.

Beliau berkata UMNO bersedia membuka pintu kepada mana-mana pemimpin dan wakil rakyat parti lain yang berhasrat untuk bersama dalam perjuangan UMNO. - BERNAMA

Sapa2 Ada Hutang dengan PTG Pi La Bayar....

.


Cukai tanah tertunggak sebanyak RM104 juta

Oleh: AMELIA HASHIM

ALOR SETAR: Kerajaan Negeri menyediakan pelbagai kemudahan untuk pengguna melunaskan cukai tanah termasuklah menerusi pembayaran dalam talian (online).


Sejak portal itu diperkenalkan lebih 8,000 pengguna membayar secara online dan Kerajaan Negeri dijangka dapat mengutip bayaran tertunggak cukai tanah dengan lebih efisyen lagi.

Walau bagaimanapun masih terdapat pengguna yang enggan berbuat demikian dan Kerajaan Negeri kini berdepan dengan masalah cukai tanah tertunggak sebanyak lebih RM104 juta.

“Justeru itu Kerajaan Negeri akan mengenakan denda kepada pemilik tanah yang tidak membayar premium cukai tanah dan jika bayaran tertunggak sehingga tahun berikutnya pemilik tanah akan dikenakan penalti,” kata Menteri Besar Kedah YAB Dato’ Seri Azizan Abdul Razak.

Menurutnya, premium tanah adalah pendapatan Kerajaan Negeri, jika ramai yang enggan membayar, kerajaan akan kehilangan pendapatan yang diperolehi hasil kutipan ini. Oleh itu mulai tahun ini pemilik tanah yang masih enggan membayar sehingga berlaku tunggakan berganda-ganda akan dikenakan caj lain.

Beliau menyeru pemilik tanah yang masih tidak melunaskan bayaran tertunggak supaya berbuat demikian bagi mengelak dikenakan penalti. Ini kerana hasil kutipan sekitar RM89 juta sahaja tetapi tunggakan melebihi RM104 juta.

Ujarnya lagi, Pejabat Tanah dan Galian (PTG) turut mempelbagaikan kaedah pembayaran dalam usaha untuk meningkatkan kutipan cukai tertunggak, antaranya pembayaran secara dalam talian online.

Sistem ini turut diintergerasikan dengan sistem pengurusan kutipan hasil tanah atau ringkasnya ‘Shukhat’, iaitu semakan cukai tanah yang dibuat ketika siasatan pengambilan diadakan. Sekiranya terdapat tunggakan cukai tanah, pegawai mempunyai kuasa untuk memotong bayaran pampasaan melalui sistem ini.

“Ini adalah sebahagian proses untuk membantu Kerajaan Negeri mengutip hasil selain membantu orang ramai melunaskan hutang cukai tanah terhadap kerajaaan,” katanya.

Orang ramai boleh melayari www.ptgkedah.gov.my untuk membuat semakan dan pembayaran cukai tanah, termasuk semakan pendaftaran urus niaga.

Pejam Celik..Pejam Celik.. Rupa-Rupanya...

Pejam celik.. pejam celik..pejam celik.. rupa-rupanya dah dua tahun memerintah



********************klik untuk membesar bagai johan*******************************

Jaga2: Biawak Besar Terlepas, Jangan Sampai...

Kita Tunggu....


Khabarnya, biawak ini baru dikeluarkan dari pagar kawasan jiran. Nampak gaya dia hendak masuk ke pagar kawasan kita pula. Kuncilah pintu pagar secara kemas.

Kita tunggu,
mungkin ada yang nak pikul dia ni ke kawasan lain.

Ambilan: http://siyasahsyariyah.blogspot.com/

Zaid: Fenomena politik 'Perak 2' bermula.. Kita Lihat




SHAH ALAM – Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim menyifatkan parti itu kini berhadapan fenomena politik ‘Perak 2' di mana beliau percaya ada ramai lagi pemimpinnya akan keluar parti dalam masa terdekat.

Katanya, UMNO akan menggunakan apa jua cara termasuk mempengaruhi beberapa orang lagi Ahli Parlimen PKR untuk menyokong parti pemerintah bagi memastikan Barisan Nasional (BN) mendapat majoriti dua pertiga kerusi Parlimen.

“UMNO menyerang PKR bertubi-tubi supaya BN dapat mengekalkan majoriti dua pertiga kerusi di Parlimen. Dengan kuasa dua pertiga itu, mereka boleh pinda Perlembagaan Persekutuan, boleh ubah suai kawasan Parlimen.

“Sekarang bukan saja ada ‘Sodomy 2’ tetapi kita juga berhadapan dengan fenomena politik 'Perak 2' di mana apa yang terjadi di Perak sudah pun bermula di peringkat Pusat.

"Fenomena menggunakan wang, sogokan dan imbuhan ditawarkan untuk orang-orang PKR agar berpaling tadah,” katanya dalam blognya :myzaidibrahim.wordpress.com:.

Menurutnya, perkara ini bukanlah kenyataan untuk menutup kelemahan kepimpinan PKR sebaliknya ianya benar-benar berlaku.

“Memang ada aspek tertentu dalam pengurusan parti yang perlu kita perbaiki. Walaupun beberapa pem:impin parti melompat, sebenarnya sokongan rakyat bertambah. Inilah kekuatan kita yang sebenar, perpaduan yang kukuh dan ikhlas,” katanya.

Beliau yakin setelah fenomena pemimpin lompat parti ini selesai, PKR akan kembali tenang dan lebih :kuat lagi.

sinarharian

Video Panazzz......Zul Lawyer dipecat

Menteri Kampungku Sokong Tindakan MAIS




KUALA LUMPUR – Tindakan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mengharamkan penggunaan logo Halal yang dikeluarkan enam syarikat swasta adalah tepat dalam memastikan sesuatu produk halal yang dijual mengikut hukum syarak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, jika sijil halal dikeluarkan syarikat swasta tanpa kawalan, ia akan menimbulkan pelbagai keraguan di kalangan pengguna kelak.

"Syarikat swasta yang tidak mengikut prosedur ditetapkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan majlis agama Islam negeri akan menyebabkan syarikat swasta yang lain akan melakukan perkara yang sama dengan sewenang-wenangnya mengeluarkan sijil halal,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis konvokesyen ke-5, Kolej Islam Antarabangsa, Gombak dekat sini hari ini.

Jamil Khir diminta mengulas laporan akhbar hari ini yang mengatakan MAIS mengharamkan serta-merta penggunaan logo halal yang dikeluarkan enam syarikat swasta di semua restoran, kafe, hotel dan medan selera di Selangor.

Enam syarikat terbabit ialah Bahtera Lagenda Sdn. Bhd., Islamic Food and Research Council (IFRC), SAS-H Consultancy, Perak Religious Officer Association, Halal Food Council SEA dan IFANCA International. – Bernama
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.