Jom Infaq!!!

Jom Infaq!!!

TERKINI DARI SEDAKASEJAHTERA.COM

Gempar!! Ada Gambar... Siapa 2 EXCO Kerajaan Negeri Kedah Ke Pusat Hiburan (Pusat Maksiat) di Alor Setar?

images/stories/OGOS2011/dscn6874.jpg images/stories/OGOS2011/dscn6880.jpg

Sejak isu pusat hiburan diperkatakan di Kedah, teringin benar untuk penulis meninjau apa yang sebenarnya terdapat di pusat-pusat hiburan. Pihak pembangkang di negeri ini beriya-iya benar mendedahkan bahawa pusat hiburan yang wujud, tidak sekadar menjalankan operasi seperti apa yang tertera di atas lesen, sebaliknya ‘lebih dari itu’.

Dalam hati kecil penulis, terdetik rasa benarnya apa yang diberitahu pembangkang itu kerana mereka lebih hampir dengan tempat-tempat seperti itu berbanding pak-pak lebai dari pihak parti kerajaan yang mentadbir negeri. Ibarat jauhari yang mengenal manikam, kaki botol yang mengenal jenis samsu dan pengunjung pusat hiburan yang tahu apa aktiviti di dalamnya.

Bukan mudah rasanya, penulis hendak menjejakkan kaki ke karaoke seorang diri, sekalipun hanya bertujuan untuk meninjau. Macam-macam yang perlu difikirkan.

Apabila tiba-tiba Exco Kerajaan Negeri, Dato’ Ir Phahrolrazi Zawawi dan Dr. Ismail Salleh berhasrat membuat tinjauan terhadap pusat hiburan untuk melihat sejauhmana Enakmen Hiburan 1997 dilaksanakan; penulis macam orang mengantuk disorong bantal apabila dipelawa untuk turut serta.

images/stories/OGOS2011/dscn6877.jpg images/stories/OGOS2011/dscn6899.jpg


Dalam ruang waktu yang terbatas di malam bulan Ramadhan tidak semua pusat hiburan di sekitar Bandaraya Alor Setar sempat ‘diziarahi’. Ternyata tiga darinya telah melanggar peraturan lesen apabila membenarkan Muslim berhibur di dalamnya. Ia adalah pusat karaoke. Keseluruhan pekerja dan pelanggannya adalah Melayu. Pekerjanya memberitahu, tauke mereka adalah Cina bukan Muslim. Ia tidak menyajikan minuman keras, hanya kelihatan air gas dan air mineral di atas meja.

Ada yang datang dengan keluarga, tetapi umumnya para pengunjung karaoke terdiri dari anak-anak muda. Agak merimaskan ialah apabila terdapat pasangan remaja dengan pakaian yang menjolok mata. Umumnya karaoke jenis ini tetap menjadi tempat golongan yang rosak akhlak berbanding sebilangan yang datang berhibur secara berkeluarga.

images/stories/OGOS2011/dscn6879.jpg images/stories/OGOS2011/dscn6891.jpg

Lebih banyak pusat hiburan yang bertegas dengan pelanggan Muslim. Kehadiran kami pada mulanya cuba disekat kerana kata mereka, jika terdapat Muslim lesen akan ditarik. Selepas menyedari bahawa kami bukan pengunjung yang datang untuk mencari hiburan, mereka membenarkan. Apabila kesemua bilik ditinjau, memang betul hanya terdapat pelanggan bukan Muslim yang galak berkaraoke. Terdapat hidangan minuman keras yang sungguh meloyakan.

Dato' Phahrolrazi memeriksa hamper setiap bilik. Di sebuah karaoke di Jalan Telok Wanjah, selepas mempastikan semua pengunjung adalah bukan Muslim tiba-tiba tiga lelaki Melayu bergegas keluar dari sebuah bilik karaoke paling hujung. Terdapat minuman keras dalam gelas yang ditinggalkan. Mungkin bukan gelas mereka tapi milik pengunjung yang sebelumnya.

Dr. Ismail sempat bertanya pengawal keselamatan siapa pula Muslim yang dibenarkan mereka ke situ. Jawabnya, kalau ada muka Melayu atau Muslim di situ mereka adalah dari IPK. Penulis berbaik sangka, mungkin kehadiran mereka untuk membuat pemantauan terhadap pelanggan.

images/stories/OGOS2011/dscn6889.jpg images/stories/OGOS2011/dscn6896.jpg


Dari karaoke kami bergerak ke lounge di Jalan Putra. Di pintu masuk, pengawal sampai bersumpah-sumpah bahawa tiada Melayu di situ. Mereka mengajak kami masuk jika tidak percaya. Melangkah saja kaki masuk, rasa bagai nak pecah gegendang telinga. Muzik yang dipasang terlalu kuat. Rasanya orang yang mampu mendengarnya, bukannya dari kalangan manusia yang normal atau mungkin juga bukan manusia. Atau ramai yang berkata bahawa penagih pil Ecstasy sahaja yang mampu mendengar muzik sekuat itu. Keadaan di dalamnya cuma samar-samar. Di sana sini terdapat ramai pasangan memadu asrama tapi tiada kelihatan orang Melayu.

Di tingkat atas terdapat banyak bilik karaoke. Penulis tidak berani untuk berada lebih lama di situ memandangkan terdapat ramai perempuan yang kelihatan macam tidak cukup kain. Apa kegiatan mereka sebenarnya?

Sebelum beredar Dr. Ismail bertanya pengawal, bagaimana jika di luar bulan puasa. Maksudnya setelah peraturan melarang orang Islam masuk pusat hiburan berakhir. Pengawal menjawab dengan jujur bahawa, ia akan dipenuhi orang Melayu. Wah, jika tempat seperti ini dihurung oleh anak-anak Melayu, hancur Melayu!

Sepanjang lawatan Dato' Phahrolrazi lebih berminat melihat status lesen di bulan Ramadhan. Ada yang boleh lemukakan lesen dan terdapat yang tiada. Maknanya kegiatan mereka dilakukan secara haram. Semua ini perlukan penguatkuasaan yang lebih tegas.

Enakmen hiburan 1997 yang kecoh satu Malaysia sebulan lalu, akan berakhir sebaik sahaja rantai yang mengikat syaitan dibukakan kunci. Hanya segelintir pengusaha yang melanggar syarat. Dato’ Phahrolrazi bertegas akan mengarahkan pejabat daerah mengambil tindakan tegas terhadap mereka. Umumnya ia boleh dianggap berjaya tetapi bagaimana keadaannya selepas Ramadhan? Ia akan menghancurkan generasi umat Islam, khususnya golongan muda.

Kesimpulannya, secara jujur banyak perkara lagi yang perlu dilakukan untuk menyelamatkan segolongan umat Islam yang makin hancur syaksiyyahnya. Ia perlu dilakukan oleh kerajaan yang memerintah serta semua entiti yang bersamanya. Ia perlu dibantu oleh setiap golongan yang sedar dalam masyarakat.

Kerajaan negeri memang tidak pernah dengan sengaja mahu menghancurkan jenerasi baru Muslim tetapi ia semacam ‘diizinkan’ jika penyelesaian segera tidak dicari hanya kerana kita tidak prihatin untuk ambil tahu perihal dunia yang berada agak luar dari lingkaran kita.


Felcra Bakal Disaman Besar-Basaran Lepas Aidil Fitri - Kepincangan Bayaran Kepada Peneroka...


KUALA LUMPUR, 25 Ogos ─ PAS akan menggerakkan saman besar-besaran terhadap Felcra selepas sambutan Aidilfitri berhubung kepincangan dalam agensi itu terutama melibatkan bayaran dividen yang dibuat melalui koperasi.

Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah PAS pusat Mazlan Aliman (gambar)

Jelas beliau, terdapat satu kes di Perak di mana peneroka berjaya mendapat perisytiharan mahkamah bahawa bayaran pendapatan melalui koperasi dibuat tanpa mendedahkan jumlah hasil yang diterima.
berkata, kepincangan dan penyelewengan membabitkan pengurusan Felcra lebih teruk daripada Felda.


“Saman besar-besaran ini akan dibuat selepas Hari Raya Aidilfitri ini dan ia adalah rentetan daripada siri saman sebelum ini yang kita telah buat ke atas Felda dan dalam isu Felcra kita lihat salah laku dan penyelewengan yang berlaku dalam Felcra jauh lebih buruk dariapda kepincangan yang berlaku dalam Felda.

“Di Felcra pendapatan peneroka dibayar dengan dividen melalui koperasi, dalam setahun peneroka akan dapat pembayaran sebanyak empat kali dan apa yang jadi isu adalah kiraan (pembayaran) itu tidak dibuat ikut jumlah tan... masalahnya peserta tidak tahu apa jumlah tan mereka dapat kerana pendapatan mereka dibayar secara langsung tanpa didedahkan jumlah tan sebenar,” katanya pada sidang media di sini.

Video Panas!!! Ulama Politik - Untuk Dakwah atau Parti

BAHAGIAN PERTAMA




BAHAGIAN KEDUA




BAHAGIAN KETIGA




BAHAGIAN KEEMPAT




BAHAGIAN KELIMA




BAHAGIAN KEENAM



JJMK Mencari Janji Tuhan - Wakil2 Rakyat Perlu Prihatin, Kerajaan Negeri Kedah Kena Lebih Prihatin, MKK Kena Turut Bantu - Susah Sungguh Mereka....

Kejap tadi ada kawan dari pedalaman Kuala Ketil, Kedah call; dia tanya tak dak bantuan ka tahun ini? Saya tanya bantuan apa, dia kata ya lah bantuan untuk org2 miskin yang hangpa selalu dok buat tiap-tiap tahun bulan posa tu. Saya kata, baru kelmarin dulu 20 Ogos 2011 kami masuk belah area Belantek sana nu, dekat 60 buah kereta lebih.

Tadi pulak kat Surau, lepas Isyak tunggu terawih, Cikgu Din yang jadi penunjuk jalan untuk kami masuk kampong area Kubuq Panjang, Pendang Kedah tahun lepas habag, waktu dia balik kampong di Pendang sana nu semalam, Tok Imam masjid tu tanya dia, tak dak lagi ka program macam tahun lepas tahun ini? Cikgu Din kata, tahun ini depa (NGO WARGAKILANG) pi kot lain pulak kot.

Ahad weekend baru ini, waktu saya bawa balik satu Triton kain baju terpakai yg kwn-kwn bagi, bawa balik ke kampong halaman saya di Baling sana nu; waktu depa pakat dok berebut pilih baju tu, Tok Esah cakap depa dok sebut nama saya sejak awal posa lagi, bila la si Munir ni nak bawa balik baju-baju ni macam tahun sudah-sudah?

Hish, rupa-rupanya dalam sedaq tak sedaq, kerja amal yang kawan-kawan dok buat thru WARGA KILANG ini, walaupun tak organize tara mana, tapi hebat jugak kesannya; rasa bersalah pulak bila dok terima call dan feedback macam tu. Orang dok mengharap, tapi kita tak berkemampuan.

Kami ni bukanlah NGO besaq2 yang ada ramai kakitangan dan dana berpikoi-pikoi. Kami hanyalah sebuah NGO kecik, yang penerajunya tak sampai pun 10 orang, di mana kami sesama kami selalu mengingatkan antara kami bahawa modus operandi kami ialah sebagai PENUNJUK JALAN mcm kaum Aborigin yang menjadi pemandu arah dan pemikul brg kpd expedisi masuk rimba di hutan-hutan Amazon sana nu.

Bezanya, kami tak charge apa-apa, cumanya mengharap janji-janji Allah SWT, sebab kami yakin janji Allah adalah benar seperti mana firmannya dalam surah At-Taubah 111, barangsiapa yang mengorbankan masa dan tenaga, jiwa dan raganya untuk kerja-kerja macam ini, insyaallah akan dibalas dengan balasan syurga di sana kelak, di hari yg tiada apa yang mampu membantu kita melainkan kerja amal dan kerja buat kita yang baik sewaktu masih hidup di dunia ini.

Kerana memikirkan kami ini hanyalah sebuah NGO keciklah, makanya pada hari Sabtu 20 Ogos 11 lepas, saya agak terkejut bila melihat lebih drpd 60 buah kereta/MPV/4WD berbagai jenama menyertai expedisi Jln-Jln Masuk Kg membantu fakir miskin di bulan Ramadhan kali ini. Tak sangka pula ramai yang nak ikut mai.

Walaupun nama kami WARGAKILANG, tapi waktu saya bagi bagi briefing di Masjid Lubuk Merbau itu, saya nampak ramai juga yang datang bukan geng kerja kilang.

Antara bukan orang kilang yang saya ingat ialah Pak Ya dan Team Rukun Tetangga Tmn Utama, Mergong, Dr Nazri dari UUM, Sdra Azrul dari UiTM Permatang Pauh bersama para pelajarnya, Sdra Shamsul daripada sebuah NGO bernama PAKSI dari Perak, Encik Yusuf Presiden NGO Pertama dari Kuala Lumpur dan yang tak sangka sekali ialah seorang Tuan Imam dari Bertam Perdana, Hj Elias bersama beberapa orang anak kariahnya. Mereka ini masing-masing datang kerana ingin menyumbang dan melihat sendiri kerja-kerja amal dan CSR ini secara lebih dekat.

Pun begitu, majoriti yang memeriahkan aktiviti JJMK kali ini ialah pekerja-pekerja kilang dari berbagai buah factory di sebelah sini, dari level Security Guard, Clerk hinggalah ke level GM. Antaranya ialah dari kilang INTEL (depa saja!), Osram, Motorola, Siltera, Toray, Fuji, Seagate, Naza Gurun, Hoya, Celestica, Dell, Lumiled, Venture dan Schenker Logistic dll yang tak sempat saya catat. Ada juga wakil daripada KCSC (Kulim Hi-Tech Park Company Security Committee), gabungan lebih drpd 20 buah kilang-kilang industri di Kulim Hi-Tech yg turut serta.

Ada juga yang datang secara sendiri dan tidak mewakili mana-mana kilang atau pun pertubuhan seperti sdra Kamarul, sdra Zamros dan sdra Mansur suami isteri dari Perlis.

Ada sahabat suruh saya tulis sikit sebagai penutup Jln-Jln Masuk Kg kami untuk tahun ini.

Saya tak tau nak tulis apa sebab dok tengok ramai dah yang menulis dalam blog masing-masing seperti Pak Ya Mergong, Tuan Lukman, Puan Azura, Cikgu Shakir dan lain-lain.
Kalau saya nak tulis pun, saya nak habag kata perjalanan Jln-Jln Masuk Kg kali ini memang antara yang paling best.

Apa tidaknya, makcik kakak dan para penerima sumbangan itu nampak seronok dan gembira sungguh. Bila tengok wajah-wajah depa ini. Bila tengok depa gembira, kami pun jadi tumpang gembira, tak rasa langsung keletihan atau pun penat di bulan puasa ini.


Tapi, sepanjang pemerhatian saya, saya dok nampak yang paling seronok tak sangga sekali ialah budak-budak.

Cuba lihat gambar-gambar di bawah ini:


Anak-Anak di Kota Aur Belantek ini begitu seronok sekali dengan kunjungan kami, selain dpt pelbagai jenis biskut dan makanan, dapat mainan pulak lagi. Bagi mak ayah depa, benda-benda macam toys, teddy bear dan mainan ini duduk last sekali dalam priority list depa. Nak beli teddy bear macam mananya, nak beli barang makan pun kena berkira. T.kasih lah kpd sapa-sapa yang terlintas hati bawa mai barang mainan tu. Saya pun tak terpikiaq nak bawa benda-benda macam toys dan anak patung ini, dlm kepala dok ingat gula beras kopi saja!

Di bawah ini pula ialah gambaq seorang budak kecik yang waktu kami pi survey/riki seminggu sebelum ramadhan dulu, dia bertelanjang bogel saja, tak pakai seluar dok berlari kat halaman rumah.


Rumah pun daif ber-attap rumbia saja.


Ini pula gambaq dia waktu kami pi bagi sumbangan untuk 8 buah keluarga di rumah Che Ros hari itu.

Bila saya tengok dia pakai baju Kedah KFA yang usang tu, memang nampak sangat dia tak ada baju baru sebab menjadi kecenderungan orang kampong untuk berhias pakai lawa-lawa bila ada tetamu mai dari jauh macam kami ini.

Orang-orang mcm depa ni lah yang selalunya berebut-rebut bila saya dok hantaq kain baju terpakai di kampong-kampung pedalaman seperti ini.

Cakap pasal anak-anak, lihat pula anak Puan Rashidah ibu tunggal yang kematian suami 4 bulan yang lalu ini. Seronok tak kira dia bila dapat teddy bear – besaq pulak tu; dan di celah-celah itu pula ada seorang cik kak itu mai huluq kat dia pensil warna dan alat tulis Lagi sekali tak terpikiaq pula saya nak bawa benda-benda macam tu bawa mai. So, t.kasih lah kpd sapa-sapa yang terlintas hati nak bawa benda-benda macam itu, besaq manafaatnya buat adik kita ini.


Sebenarnya jiwa saya agak sensitive bila melibatkan anak-anak ini, mungkin sebab saya sendiri anak ramai, maka jadinya saya mudah terasa kalau ada isu bersangkut dgn anak-anak ini.

Mungkin itu juga antara sebabnya saya dan rakan-rakan di WK memilih untuk membawa rombongan masuk kampong kali ini ke Pondok Mat Nahu sebagai persinggahan akhir kami untuk JJMK kali ini.

Waktu kami mai melawat depa dua tiga bulan yang lalu, bila tengok betapa daifnya tempat anak-anak di sini belajar, tempat depa tidur, makan dan masak tu, saya bertekad suatu hari nanti kalau diizinkan saya nak bawa kwn-kwn yang selalu dok ikut kami masuk kg tu mai singgah sat tengok pondok ini.

Alhamdulillah, akhirnya kami berjaya juga bawa team JJMK Wargakilang mai ke sini, dan Alhamdulillah lah juga buat pertama kalinya dalam sejarah Jln-Jln Masuk Kg Wargakilang, inilah kali pertama expedisi kami berakhir dengan majlis tazkirah.



Sesungguhnya lain benar rasanya berada dalam majlis tazkirah, dalam madrasah usang, dalam kawasan pondok pengajian jauh di pedalaman, disampaikan oleh seorang Mudir yang begitu humble sekali orangnya, dalam bulan Ramadhan pulak tu. Satu pengalaman yang tersendiri buat kami.

Ustaz Kamel ini hebat ilmu mantiknya; antara yang saya ingat ialah bab yang menyatakan perihal kelebihan bersedekah dan memberi sumbangan. Kata Ustaz, bila mana kita bagi sedekah kpd org miskin katakan RM50, sebelum duit itu sampai ke tangan org miskin itu, duit yg kita bagi tu akan sampai kat Tuhan dulu, kemudian baru duit tu sampai kat org miskin tu. Hebatnya bersedekah - nak habag katanya setiap amalan bersedekah itu akan dicatat di sisi Tuhan.

Lagi satu kata Ustaz, kita kena ingat satu perkara, duit yg ada di tangan kita ini, katakan RM50, belum tentu lagi jadi milik kita, macam-macam boleh jadi; tapi kalau kita bersedekah di jalan Tuhan, duit itu sudah tentu jadi hak kita...di Akhirat kelak, kerana itulah janji-janji Tuhan dalam Al-Quran.

Bila saya dengar Ustaz cakap mcm tu, saya teringat surah At-Taubah ayat 111 yg saya tulis di awal tulisan saya tadi; dlm surah tu Tuhan habag kata DIA dah janji mcm tu dalam kitab Taurat, kitab Injil dan juga dalam kitab Al-Quran; kemudian Tuhan tanya lagi siapakan yang lebih benar janjinya berbanding janji Tuhan?

Tuan-tuan dan puan-puan, mendengarkan tazkirah ringkas Ustaz Kamel di Pondok Mat Nahu ini menyedarkan saya bahawa antara sebab utama saya dan rakan-rakan masih beristiqamah dengan kerja-kerja kebajikan ini ialah satu sebabnya kerana mencari JANJI-JANJI TUHAN. Kami yakin Janji Allah itu benar, akhirat itu benar dan balasan pahala syurga neraka itu benar.

Kerana itu juga, kami bertekad, dengan segala kudrat yg kami ada, insyaallah akan kami usahakan agar suatu hari nanti Pondok Mat Nahu ini akan punya sebuah Dewan Solat yang sempurna. Kpd rakan-rakan yang ingin membantu, bolehlah hubungi coordinator kami, sdra Aznee at aznee_othman@live.com untuk tujuan koordinasi. Ini adalah satu lagi pintu peluang untuk kita semua bertemu dengan janji-janjiNYA, insyaallah.

Last sekali, waktu dok browse thru gambar-gambar dalam FB Wargakilang, saya terjumpa foto Makcik Tua di bawah ini, antara penerima sumbangan kami di Masjid Nami. Cuba hangpa tengok, Makcik ini duduk bertinggung tak bangun-bangun, dok jaga brg2 dia tu takut orang ambik. Nak habag kata, beras 3 kampit 10kg itu bagi kita tak dak apa halnya, tapi bagi orang miskin macam Makcik ini, mahal nilainya.

Sesungguhnya wajah-wajah macam makcik inilah yang selalu muncul dalam sujud akhir solat hajat saya tiap kali saya bertawasul mohon apa-apa bantuan dari Tuhan!

Sekian. Moga ada manafaatnya.

Monier Mat Din
http://www.moniermatdin.blogspot.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.