TERKINI DARI SEDAKASEJAHTERA.COM

Jom tengok ceramah live Dari batu 9

.


Lawatilah:

http://webtv.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=36
Atau
http://tvkedah.blogspot.com/2008/05/tv-pas-3.html

Naik Harga Minyak: PR Tidak Akan Tolak-Ansur




Pakatan Rakyat tidak akan bertolak-ansur dengan sebarang rancangan untuk menurunkan subsidi harga minyak.

Bendahari Pas Dr Mohd Hatta Ramli berkata pengurangan subsidi minyak tidak sewajarnya berlaku dalam situasi ekonomi sekarang.

Pemimpin Pas itu berkata demikian mengulas kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang membayangkan kenaikan harga minyak dalam masa terdekat.

Ismail Sabri dilaporkan berkata subsidi 0.45 sen sedia-ada menghalang kerajaan dari membelanjakan lebih banyak wang rakyat untuk membangunkan pelbagai projek.

"Harga minyak hanya menaik sahaja. Ketika ekonomi negara masih belum pulih, pastinya kenaikan ini akan menyusahkan kita, kerana ia juga akan menyebabkan kenaikan harga barang," kata Hatta.


Beliau berkata kerajaan sewajarnya mengambil-kira kemampuan ekonomi semasa para pengguna, dan bukannya kebuluran projek para kroni dan pemaju.

"Kita akan lawan melalui semua saluran yang ada, di Parlimen hingga ke jalanraya," tegas beliau.

Ibu Tak Percaya Anak Terlibat Dengan Dadah....




Benjy Hadapi Hukuman Mandatori, Ibunya Azean Nafi Anaknya Terlibat Edar Dadah

Aktres veteran popular, Azean Irdawaty tidak percaya bahawa anaknya, pelakon terkenal Benjy atau nama sebenarnya Khaeryll Benjamin terlibat dengan sindiket pengedaran dadah.

"Yang Kak Yan tak faham macam mana dia (Benjy) ditangkap di rumahnya di Segambut tetapi kemudian dibawa ke sebuah rumah di Kepong di mana ada bahan-bahan yang dikatakan makmal mini memproses dadah," katanya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada mStar Online di sini hari ini.

Portal berita dalam talian dan akhbar hari ini menyiarkan laporan tentang seorang pelakon popular yang pernah memenangi anugerah pelakon terbaik dan juga anak kepada aktres veteran terkenal kini ditahan reman kerana disyaki memiliki 850 gram kokain dan 1.4 gram syabu dengan nilai rampasan bernilai RM650,000.

Aktor berusia 31 tahun itu ditahan di kondominium mewahnya di Jalan Segambut pada Khamis.

Dalam serbuan tersebut, polis menemui makmal memproses dan membungkus dadah.

Pelakon itu dicekup bersama teman wanitanya berusia 24 tahun di tempat meletak kereta di kondominium tersebut pada pukul 2.30 pagi Khamis setelah polis mendapat maklumat daripada orang ramai.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Kang Chez Chiang ketika dihubungi berkata, pelakon itu ditahan reman selama tujuh hari mulai Jumaat di Balai Polis Bukit Jalil bersama teman wanitanya. Hasil siasatan ke atas kedua-dua suspek didapati mereka positif syabu.

Difahamkan pelakon tersebut sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak berusia 4 tahun, telah disahkan positif methamphetamine ketika melakukan ujian air kencing.

Artis tersebut mungkin akan berhadapan hukuman gantung mengikut Seksyen 39B, Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori.

Dalam pada itu, Azean, 60, mendakwa, anaknya sering kehabisan wang dan kerap meminta pertolongan daripadanya jika menghadapi masalah kewangan.

“Masalahnya, Benjy selalu pokai dan kerap minta tolong dengan saya walau untuk bayar duit rumahnya atau duit belanja untuk ke pasar,”

Tambah pelakon filem Talentime, Waris Jari Hantu, Anak Mami Kembali dan Baginda itu, dia pelik bagaimana akhbar boleh menyatakan anaknya itu mampu menjual dadah terbabit sehingga beratus-ratus ribu ringgit nilainya.

Dia juga mempersoalkan penglibatan anak lelaki tunggalnya itu, sedangkan mengikut maklumat yang diketahui, mereka yang mengambil bahan-bahan terlarang itu fizikalnya kurus dan hiperaktif.

“Macam mana surat khabar kata dia boleh jual sampai beratus-ratus ribu. Kereta pun dia tak ada.

“Lagipun Kak Yan ‘Google’ (di Internet) orang kalau ambil benda itu kurus dan hiperaktif sedangkan Benjy gemuk, suka tidur. Selain itu, dia sering menghabiskan masa di kolam pancing pagi, petang, siang dan malam,” katanya. -MSTAR

BANTULAH: Lutfi Perlu Segera Jalani Operasi Jantung



Lutfi perlu jalani operasi jantung ketiga secepat mungkin


Sebaik saja saya membaca tulisan Afrar Yunus, alkerohi.blogspot.com tentang penyakit Ahmad Lutfi Othman, tertanya-tanya juga saya, apakah rakan lama saya itu masih dalam keadaan uzur. Sudah lama saya tak berhubung dengan Lutfi. Sayu juga membaca kisah hidupnya dengan berbagai-bagai penderitaan yang dihadapi beliau.

Akhirnya dapat juga saya bercakap dengan Lutfi melalui telefon. Walaupun sakit tapi suaranya kedengaran ceria. Dia bercerita panjang tentang keuzurannya. Beliau tak putus mengucapkan terima kasih kepada orang ramai yang banyak membantu, termasuk Dato' Husam Musa.
Semua orang tahu penyakit jantung perlukan kos yang besar. Lutfi pun sudah dua kali melalui operasi jantung di sebuah hospital swasta. Ongkosnya lebih RM50 ribu. Malang sekali, seperti kata Lutfi, saluran jantungnya yang ketiga belum dapat dipulihkan. Dia terpaksa menjalani operasi ketiga dalam waktu terdekat.

Dan masalahnya tetap sama, iaitu kos yang tinggi untuk membiayai operasi berkenaan. Bila ditanya dari mana dia akan mencari dana, dia hanya diam. Saya pun tak mahu bertanya lanjut. Yang penting Lutfi perlu dibedah secepat mungkin. Saya diberitahu oleh kawan-kawan lain bahawa Lutfi agak tertekan untuk mencari rawatan di hospital kerajaan. Lutfi sudah menghubungi kawan-kawan lama yang ada contact dengan hospital awam. Sebabnya operasi jantung di sana lebih murah.

Harapan saya semoga Lutfi dapat segera dibedah walau dengan apa jua cara sekalipun dan dia dapat bertugas semula dengan baik di Harakah. Dah lama saya tak membaca buah fikirannya, mungkin kerana uzur yang begitu lama. Harap ada pihak yang dapat membantu beliau.

Bagi mereka yang ingin memberi sumbangan untuk membiayai kos rawatan Ahmad Lutfi Othman, boleh menyalurkan bantuan melalui akaun anak beliau :Maybank Ahmad Luqman Hakim 162179670906

Oleh KAWAN LAMA UTM

*********************************************************************************

Dibawah adalah komen pembaca:

Anonymous said...

Wahai Harakah dan Kepimpinan tertinggi PAS ( Yang Bergaji Ribu-Ribu,...)
Beri lah sumbangan pada insan yang telah banyak berjasa pada PAS..
Tak salah kalau seorang ADUN atau Ahli Parlimen menghulur seorang RM 1000.00 maka dapat lah beliau menjalani pembedahan jantung nya..

Rang Undang-Undang GST ditangguhkan


Sepatutnya Terus Dibatalkan - Majoriti Rakyat Membantah
Kerajaan Harus Peka Masalah Rakyat Jelata.

KUALA LUMPUR 13 Mac – Pembentangan Rang Undang-Undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) untuk bacaan kali kedua dan ketiga yang dijadualkan pada sesi Persidangan Dewan Rakyat bermula Isnin ini akan ditangguhkan.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah menjelaskan, penangguhan itu kerana kerajaan masih lagi mengumpul pandangan, penerimaan dan maklum balas rakyat mengenai dasar tersebut. – Utusan

Polis Tahan 2 Suspek: Kes Serang Budak Tadika




MUAR: Polis berjaya menahan dua orang suspek di sini awal pagi tadi berhubung kes serangan ke atas tiga kanak-kanak tadika Rabu lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Polis Johor SAC II Datuk Amer Awal yang ditugaskan mengetuai satu pasukan khas untuk menjejaki penjenayah berkenaan memberitahu, kedua-dua suspek ditahan hari ini secara berasingan. Mereka berusia dalam lingkungan 20an.

Katanya, suspek pertama diberkas di sebuah bangunan di Jalan Maharani pada lebih kurang 12.20 tengah malam tadi manakala seorang lagi 10 minit kemudian di Jalan Daud.

“Kedua-dua suspek mempunyai sejarah atau latar belakang masalah mental dan pernah menerima rawatan di Hospital Muar,” katanya sambil menambah suspek-suspek berkenaan turut mempunyai rekod jenayah dan pengambilan dadah.

Pada Rabu lalu, seorang lelaki bersenjatakan tukul dan memakai topi keledar menyerbu masuk ke dalam sebuah tadika di sini lalu menyerang dan mencederakan tiga kanak-kanak berusia enam tahun dengan menghentak kepala mereka dengan tukul.

Lelaki berkenaan juga sebelum itu telah menyembur serbuk lada ke muka dan mata salah seorang guru tadika itu yang cuba menghalangnya daripada memasuki premis berkenaan.

SAC II Amer juga berkata, hasil siasatan awal mendapati suspek mungkin dipengaruhi dadah ketika melakukan jenayah itu.

Video- Ceramah Anwar Kat Kota Tinggi



Musa NAFI Resign..Namun Masanya Tetap Tiba....





Musa Hassan nafi hantar surat letak jawatan

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan hari ini menafikan laporan sebuah akhbar bahawa beliau telah menghantar surat peletakan jawatannya kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, lima bulan sebelum tamat tempoh kontrak perkhidmatannya.

Menurut The Star, Musa menafikan laporan tersebut.

Akhbar China Press, melaporkan Musa dijangka meletak jawatan secara rasmi pada 25 Mac di majlis sambutan ulangtahun ke-203 Hari Polis.

Sumber-sumber berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Hishammuddin telah menerima peletakan jawatan Musa.

Jika tiada perubahan pada saat-saat akhir, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dilaporkan akan menggantikan Musa sebagai ketua polis negara.

Laporan peletakan jawatan oleh Musa itu dibuat sehari selepas bekas Pengarah Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Ramli Yusuff, dilepaskan daripada tuduhah tidak mengisytiharkan asetnya.

sementara itu, Star Online yang menghubungi Musa melaporkan ketua polis negara sebagai berkata bahawa beliau tidak mengemukakan sebarang surat peletakan jawatan kepada perdana menteri atau kepada sesiapapun.

Ia memetaik Musa sebagai berkata, yang beliau mahu tahu sekiranya sumber tersebut adalah dari saluran rasmi atau 'bawah tanah'.

"Saya tahu ia bukan dari Kementerian (Dalam Negeri) kerana saya sudah menghubungi Ketua Setiausaha Datuk Mahmood Adam yang tidak tahu menahu mengenainya," kata Musa dalam laporan tersebut.

Kontrak perkhidmatan Musa sebelum ini telah dilanjutkan selama setahun sehingga September depan.

Sementara itu, pegawai akhbar kepada menteri dalam negeri, Nik Ahmad Khusairi Nik Ibrahim, ketika dihubungi Malaysiakini, telah menafikan laporan Musa telah menghantar surat peletakan jawatannya.

Menurutnya, Hishammuddin menafikan laporan tersebut dalam satu sidang akhbar di Kemaman, Terengganu pagi ini.

Ambilan: MalaysiaKini

Tian Chua Kemalangan - Penunggang Motosikal Maut


KUALA LUMPUR : Ahli Parlimen (MP) Batu, Tian Chua terselamat dalam kemalangan yang melibatkan keretanya dengan sebuah motosikal di Kota Tinggi-Mersing tengah malam tadi.
Kemalangan itu mengakibatkan pemandu motosikal tersebut meninggal dunia.
"Saya sudah berjumpa dengan bapa mangsa. Bapa mangsa boleh menerima keadaan dan menganggap ini semua sebagai takdir," kata Tian Chua yang dihubungi Erapakatan.com.
Pemandu beliau, Azhar telah ditahan reman di balai polis sehingga esok untuk siasatan lanjut.

KUALA LUMPUR : Ahli Parlimen (MP) Batu, Tian Chua terselamat dalam kemalangan yang melibatkan keretanya dengan sebuah motosikal di Kota Tinggi-Mersing tengah malam tadi.

Kemalangan itu mengakibatkan pemandu motosikal tersebut meninggal dunia.

"Saya sudah berjumpa dengan bapa mangsa. Bapa mangsa boleh menerima keadaan dan menganggap ini semua sebagai takdir," kata Tian Chua yang dihubungi Erapakatan.com.

Insiden pukul 9 malam itu, dikatakan berlaku di Kilometer (KM) 49 Jalan Johor Baru-Mersing apabila kereta berkenaan bertembung dengan sebuah motosikal yang datang dari arah bertentangan.

Penunggang motosikal itu meninggal dunia selepas dimasukkan ke Hospital Kota Tinggi - dua jam selepas kemalangan tersebut.

Mangsa dikenali sebagai Mohd Salleh Hamdan, 23, seorang prebet di Kem Tentera Mersing.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Osman Mohamed Sebot berkata, Tian Chua, pemandunya dan seorang lagi penumpang di dalam kereta Mercedes Benz yang dinaiki mereka itu tidak mengalami apa-apa kecederaan.

Bagaimanapun katanya, lelaki berusia 45 tahun yang memandu kereta itu kini ditahan buat sementara waktu untuk membantu siasatan.

Sementara itu keluarga Mohd Salleh ketika ditemui di Hospital Kota Tinggi masih tidak mempercayai yang mangsa telah meninggal dunia.

Tunangnya, Noraliza Said Abd Basar, 26, ketika ditemui berkata, mereka telah saling mengenali antara satu sama lain lebih sembilan tahun dan bercadang untuk berkahwin Jun ini.

“Saya seperti tidak percaya dia telah tiada dan apa yang tinggal kini hanyalah memori indah mereka bersama,” katanya.

Mereka telah melangsungkan pertunangan tiga bulan yang lalu.

Sementara itu bapa Mohd Salleh, Hamdan Saum, 48, berkata, anaknya adalah seorang yang penyayang dan sangat mengambil berat akan hal ehwal mereka sekeluarga.

“Dia jarang mengambil cuti tetapi entah kali ini dia mengambil cuti daripada latihannya dan mahu kembali ke rumah tetapi ini yang berlaku,” katanya yang juga bekas anggota tentera.

Tian Chua pula telah merakamkan rasa sedihnya di atas kejadian malang itu dan berkata, PKR telahpun melancarkan derma kilat untuk membantu meringankan kesengsaraan keluarga mangsa.

GEMPAQ... Malam Ni Kat Bt. 9, Polis Ramai Serbu

.
Jom Pakat Serbu...


*************************************KLIK UNTUK PEMBESARAN****************************

Alhamdulillah...Tanpa Tuisyen Wan Mazuan cemerlang




AIR PUTEH – Seorang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Air Puteh (SMKAP) membuktikan seseorang pelajar itu mampu memperoleh pencapaian cemerlang walaupun tidak mengambil kelas tuisyen apabila memperoleh 11A 3B dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan semalam.

Wan Mazuan Wan Mahmud, 18, merupakan anak ke lima daripada lapan beradik mencatat sejarah sekolah itu dengan pencapaian cemerlang yang dimilikinya.

Menurutnya, dia tidak menyangka dengan keputusan yang diperolehnya itu kerana dia hanya menyasarkan 8A dalam SPM memandangkan dia hanya mengharapkan pembelajaran di sekolah dan belajar sendiri.

“Faktor kewangan tidak mengizinkan saya mengambil kelas tuisyen.

“Saya mengambil inisiatif belajar sendiri dan mengharapkan tunjuk ajar daripada guru-guru,” katanya kepada Sinar Harian.

Wan Mazuan berkata, keinginannya mengejar cita-cita untuk menjadi seorang doktor, dia memberanikan diri mengambil lima lagi mata pelajaran tambahan walaupun mata pelajaranitu tidak diajar di sekolahnya.

“Saya merasakan ia satu keperluan.

“Saya berusaha belajar sendiri dengan membeli buku-buku rujukan dan bertanya kepada guru sesuatu yang tidak difahami kerana dengan cara itu sahaja mampu saya lakukan,” katanya.

Katanya, ketika di dalam kelas dia memberi perhatian sepenuhnya dan duduk di barisan hadapan serta tidak pernah belajar sehingga lewat malam merupakan salah satu faktor kejayaannya.

“Saya hanya belajar pada waktu petang dan malam sehingga jam 11 malam sahaja dan tidak pernah bangun pada awal pagi seperti sesetengah pelajar yang lain.

“Saya juga tidak mempunyai jadual pembelajaran,” katanya.

Dia berkata, antara subjek tambahan yang diambil ialah Kesusteraan Melayu, Prinsip perakaunan, Ekonomi asas, Tasawuf Islam, English for Science and Technology.

Sementara itu, bapanya, Wan Mahmud Wan Mansor, 57, merupakan bekas pesara polis ketika ditemui Sinar Harian berkata, dia tidak mampu menghantar anaknya ke kelas tuisyen luar kerana masih menyara lima anak yang masih dalam tanggungan.

Menurutnya, dia hanya mengharapkan wang pencen pesara polis dengan jumlah RM1,500 sebulan yang digunakan untuk menyara anak-anak yang masih belajar.

Ibunya, Rokiah Mat, 50, meluahkan rasa gembira dengan kejayaan anaknya itu dan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang membantu anaknya sehingga memiliki pencapaian cemerlang.

Ikutan kejayaan ini, Sinar Harian dimaklumkan Wan Mazuan memperoleh banyak sumbangan daripada pihak sekolah.

2 jurutera, 2 doktor & 2 peguam dlm barisan Exco






ANAK BUKIT, 10 Mac: Menteri Besar YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan yakin bahawa barisan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) yang dipilihnya mampu menjalankan tugas dengan lebih efisien memandangkan latarbelakang pendidikan mereka.


Bercakap dalam sidang media selepas majlis angkat sumpah Exco di Istana Anak Bukit, beliau memberitahu bahawa dalam barisan Exconya terdapat dua orang jurutera YB Dato’ Ir Phahrolrazi Haji Zawawi dan YB Dato’ Ir Amiruddin Haji Hamzah, dua orang doktor perubatan YB Dr Hamdan Mohamed Khalib dan YB Dr Ismail Salleh dan dua orang peguam iaitu YB Dato’ Haji Mohamed Taulan Mat Rasul dan YB Ustaz Abd Ghani Ahmad.

Manakala YB Asyah Haji Ghazali berkelulusan Diploma Tasawur Islam, YB S. Manikumar memegang ijazah dari Universiti Utara Malaysia, YB Lim Soo Nee Diploma Pembangunan dari ICS Singapura dan YB Tan Chew Kang memiliki Diploma Pertanian dari Universiti Taiwan.

“Ini bukan bermakna yang digugurkan tidak baik. Semuanya baik tetapi kita memilih yang lebih baik. Mereka bukan digugurkan tetapi akan diberi tugas lain,” katanya.

Menurut Azizan, Kedah berbeza dengan negeri-negeri lain kerana pelantikan Exco diadakan setahun sekali.

“Ini adalah kehendak Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan supaya setiap ahli Exco dinilai prestasi kerjanya setiap tahun,” ujarnya.

Menteri Besar itu meminta supaya semua pihak beri pandangan kepada ahli Exco.

“Saya sentiasa terbuka dan ambil pandangan orang ramai. Kalau yang tidak betul kita perbetulkan dan ambil langkah-langkah perlu. Sekarang di tahap kemaskan lagi untuk setahun akan datang. Itupun kalau masih ada kerajaan kalau tidak ada wakil rakyat yang lari,” katanya bergurau.

Mengenai ketidakhadiran YB Tan Wei Syu pada majlis angkat sumpah itu katanya, Tan sudah memaklumkan kepadanya bahawa beliau tidak sihat.

Berhubung jawatan Timbalan Speaker yang dikosongkan Abdul Ghani, katanya, jawatan itu akan dipilih dari kalangan ADUN pada mesyuarat Sidang Dewan Undangan Negeri akan datang.

Menjawab soalan pemberita mengenai status kewangan negeri, katanya, Kerajaan Negeri boleh bayar gaji semua kakitangannya dan sekarang giat membina kampus induk Kolej Universiti Insaniah di Kuala Ketil. Selain itu kerajaan juga mampu laksanakan program Kafalah dan beri duit raya kepada kaum China dan India.

“Kalau kerajaan tak ada duit tak boleh bagi duit raya orang India dan Cina. Saya bagi ertinya kerajaan ada duit. Kakitangan kerajaan dapat bonus. Hasil bumi bertambah. Tetapi tengoklah ada hasil dapat sekarang dan ada yang kemudian. Dalam politik kena sabar. Tunggu dan lihat,” katanya.

Oleh: AMELIA HASHIM

Tersangat Kaya Raya Di Dunia..Akan Tetapi...






Carlos Slim terkaya di dunia





NEW YORK - Buat kali ketiga dalam tempoh tiga tahun, dunia mempunyai seorang lelaki paling kaya yang baru apabila majalah Forbes mengeluarkan senarai itu bagi tahun 2010, kelmarin.

Taikun telekomunikasi dari Mexico, Carlos Slim merupakan bilionair paling kaya dengan anggaran kekayaan sebanyak AS$53.5 bilion (RM177.5 bilion).

Slim merupakan bilionair pertama dari negara membangun yang berjaya 'mengalahkan' bilionair dari Amerika Syarikat (AS) dan negara Eropah.

Kedudukannya itu sekali gus meletakkan pengasas Microsoft, Bill Gates di tempat kedua manakala pelabur terkenal dari AS, Warren Buffett di tangga ketiga.

Slim berusia 70 tahun dan merupakan anak kepada seorang imigran Lebanon yang bekerja sebagai penjaga kedai.

Kejatuhan kedudukan Gates dan Buffett banyak dipengaruhi oleh kemelesetan ekonomi AS, di samping aktiviti kebajikan atau derma yang mereka lakukan.

Perniagaan konglomerat Slim meliputi perniagaan runcit, telekomunikasi, pengilangan dan hartanah.

Lelaki itu dikenali kerana sikapnya yang tidak memakai sut mahal dan jarang menggunakan komputer.

Sebaliknya, beliau lebih gemar menulis menggunakan buku nota.

Di negara Asia Tenggara, Malaysia mendahului jumlah bilionair dengan sembilan orang.

Ia diikuti oleh tujuh orang dari Indonesia dan empat orang warga Singapura.

Tan Sri Robert Kuok, 86, yang mempunyai kekayaan sebanyak AS$14.5 bilion (RM48.13 bilion) berada di tempat 33. Beliau mengalahkan George Soros yang berada di kedudukan 35 bersama pengasas Microsoft, Paul Allen dengan kekayaan AS$13.5 bilion atau (RM44.8 bilion).

Tokoh perniagaan dari Malaysia, Ananda Krishnan, 71, berada di tempat 89 dengan kekayaan AS$7.6 bilion (RM25 bilion).

Pemilik syarikat I0I Berhad, Tan Sri Lee Shin Cheng, 70, dengan kekayaan berjumlah AS$4.4 bilion (RM14.6 bilion) menduduki tempat ke-189.

Selain itu, pengasas bersama Hong Leong Bank, Tan Sri Quek Leng Chan, 69, dan pengerusi Public Bank, Tan Sri Teh Hong Piow, 80, menduduki tempat ke-277 dengan memiliki kekayaan sebanyak AS$3.4 bilion (RM11.2 bilion).

Pengasas syarikat hartanah YTL, Tan Sri Yeoh Tiong Lay, 72, dan keluarganya mempunyai kekayaan sebanyak AS$2.3 bilion (RM7.63 bilion) menduduki tempat ke-421.

Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary menduduki tempat ke-655 dengan kekayaan AS$1.5 bilion (RM4.97 bilion).

Tan Sri Vincent Tan berada di tempat 828 dengan kekayaan AS$1.2 bilion (RM3.98 bilion).

Pengasas syarikat pembalakan, Rimbunan Hijau Group, Tan Sri Tiong Hiew King yang berusia 75 tahun berada di tempat 937 dengan kekayaan sebanyak AS$1 bilion (RM3.3 bilion).

Meneliti senarai 20 bilionair teratas, anak pengasas syarikat Reliance Industries dari India, Mukesh Ambani yang berusia 52 tahun menduduki tempat keempat dengan harta sebanyak AS$29 bilion (RM96.2 bilion).

Kerabat diraja Arab Saudi, Putera Alwaleed bin Talal Al-Saud boleh dikatakan sebagai orang Islam paling kaya di dunia dengan harta sebanyak AS$19.4 bilion (RM64.3 bilion) dengan menduduki tempat ke-19.

Pengasas bersama enjin carian Google, Sergey Brin, 36, menduduki tempat ke-24 dengan kekayaan AS$17.5 bilion (RM58 bilion).

Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi yang dikaitkan dengan skandal melibatkan beberapa wanita memiliki kekayaan sebanyak AS$9 bilion (RM29.8 bilion) berada di tempat ke-74.

Anak kelahiran Itali yang juga seorang pereka fesyen terkenal, Giorgio Armani, berada di tempat 144 dengan kekayaan sebanyak AS$5.3 bilion (AS$17.5 bilion).

Rakan kepada Sergey Brin iaitu Larry Page, 37, yang berada di kedudukan 24 dengan kekayaan sebanyak AS$17.5 bilion (RM58.12 bilion).

Pemilik kelab bola sepak Chelsea, Roman Abramovich, 43, pula disenarai di tempat ke-50 dengan harta sebanyak AS$11.2 bilion (RM37.2 bilion).

Pengasas laman sosial Facebook, Mark Zuckerberg yang baru berusia 25 menduduki tempat ke-212 dengan kekayaan sebanyak AS$4 bilion (RM13.2 bilion).

Pembikin filem mega seperti George Lucas, 65, dan Steven Spielberg pula berkongsi kedudukan sama iaitu di tangga 316 dengan kekayaan AS$3 bilion (RM9.95 bilion).

Sementara itu, hartawan hartanah terkenal AS, Donald Trump, berada di tempat 488 dengan kekayaan AS$2 bilion (RM6.6 bilion). - Agensi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.