Rebut Jawatan: Kemelut Dalaman UMNO Silam?


Pengerusi BN Silam, Datuk Samsu Baharun Haji Abdul Rahman telah mempengerusi kan mesyuarat BN Silam baru-baru ini dan mencadangkan beliau agar BN meneruskan tradisi memilih Pengerusi BN iaitu Ahli Parlimen setelah beliau bukan lagi Ahli Parlimen Silam.

Namun Ketua UMNO Bahagian Silam, Datuk Nasrun Datu Mansur yang kononnya dijanjikan Pengerusi BN Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman menggantikan Samsu bertindak ‘di luar tabii’ apabila secara tiba-tiba memecat Setiausaha UMNO Bahagian Silam, Mohammad Firdaus Datuk Ahmad Alawi kerana ‘menderhaka’ kepada beliau.

Secara kebetulan, Firdaus merupakan adik ipar Samsu yang terus dikekalkan setelah Nasrun dilantik sebagai Ketua UMNO Bahagian Silam dalam satu pertandingan maraton yang penuh culas dan penipuan.

Pertembungan politik dan budaya cantas mencantas di Silam sudah menjadi tradisi apabila berlaku pemecatan dan persekongkolan antara dia pihak yang bertelagah, namun kemenangan seringkali berpihak kepada puak yang berkecuali.

Dalam perebutan jawatan Pengerusi BN Silam, tiga Adun dan seorang ahli parlimen berminat untuk memegang jawatan berkenaan bagi melebarkan pengaruh mereka, apatah lagi seorang Adun dan seorang Ahli Parlimen tidak mempunyai sebarang jawatan di dalam UMNO.

Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi yang cuba keluar daripada ‘Kepompong Badi YB Satu Penggal’ menjaring rangkaian dengan Mantan Ahli Parlimen Silam, Samsu Baharun kerana berasal daripada klan yang sama iaitu Legasi Magindora.

Manakala Adun Kunak, Nilwan Kabang yang selama ini berkecuali dalam sebarang pertikaian antara Kumpulan Nasrun/Salleh turut berhasrat untuk menjadi Pengerusi BN Silam sekalipun digelumang krisis identiti.

Adun Lahad Datu, Datu Nasrun dan Adun Tungku yang masing-masing memegang jawatan Ketua dan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Silam berada di dalam kedudukan selesa namun berhasrat untuk memperkukuhkan pengaruh politik mereka sehingga menginginkan jawatan Pengerusi BN Silam yang sehingga kini masih disandang Samsu kerana belum ada sebarang perlantikan baru dibuat sejak 2008, iaitu menjelang pilihanraya umum apabila Samsu tidak terpilih sebagai calon.

Dengan peluang yang luas dan kekentalan semangat Legasi Magindora, kemungkinan besar Salleh dilantik sebagai Pengerusi BN Silam yang akan melenyapkan ‘Badi YB Satu Penggal’ dan kedudukan Firdaus akan lebih kukuh dengan sokongan Parti Komponen BN Silam selama ini.

Nasrun yang disifatkan sebagai ‘Kayu Ara’ dalam politik Silam terpaksa mencari ‘pintu masuk’ kedua setelah laluan pertama gagal disebabkan tradisi yang diamalkan BN selama ini.

Berjayakah Nasrun memasang ranjau buat Salleh bagi mengakhiri kerjaya politik Salleh yang belum duduk, sudah berlunjur dan sering menongkah arus?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.