PKR gesa Putrajaya dedah butiran kontrak baru APCO

KUALA LUMPUR, 6 Julai — Parti Keadilan Rakyat (PKR) mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar mendedahkan butiran kontrak antara Putrajaya dan firma khidmat runding komunikasi APCO Worldwide yang dipercayai telah diperbaharui akhir bulan lalu.

Selain itu, PKR yang pemimpin-pemimpinnya mencabar peranan APCO lebih tiga bulan lalu, hari ini turut mendesak kerajaan mendedahkan maklumat terperinci tentang bayaran dibuat kepada firma tersebut, yang hubungannya dikaitkan dengan rejim Yahudi.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail membuat cabaran itu di lobi bangunan Parlimen hari ini.

“Keseluruhan isu APCO hanya didedahkan selepas ketua pembangkang kami memberikan bukti berdokumen bahawa kerajaan mengambil khidmat khidmat APCO,” kata beliau.

Katanya, ekoran pendedahan itu didapati kerajaan memeterai perjanjian bernilai RM76.8 juta untuk mendapatkan khidmat APCO, yang hanya diketuai susulan soalan Ahli Parlimen Batu Tian Chua.

“Kami ingin tahu kos kontrak yang diperbaharui ini dan apakah skop tugas dan tanggungjawab yang terlibat dalam kontrak kali ini?” kata beliau.

Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang mendesak agar kerajaan menyediakan satu laporan komprehensif tentang prestasi dan pencapaian sejak khidmat APCO diambil tahun lalu.

Laporan awal The Malaysian Insider hari ini menyebut pentadbiran Najib memperbaharui kontrak khidmat APCO untuk tempoh setahun lagi meskipun pembangkang membantah kehadiran firma tersebut atas alasan mempunyai hubungan dengan Israel.

Difahamkan APCO mengambil konsultan-konsultan tempatan dalam kontrak terbaru dengan sumber Jabatan Perdana Menteri mengatakan, pakej kali ini tidak selumayan berbanding RM76.8 juta dibayar bagi tempoh 15 Julai 2009 dan 4 Jun 2010 untuk khidmat memperbaiki imej Malaysia di peringkat antarabangsa.

“Pentadbiran Najib sudah memperbaharui kontrak dengan APCO Worldwide sekurang-kurangnya untuk tempoh setahun lagi,” kata satu sumber kerajaan kepada The Malaysian Insider.

Difahamkan kelulusan pada dasarnya itu diberikan seminggu lalu.

Bagaimanapun keputusan itu dirahsiakan bagi mengelakkan bantahan berhubung kaitan Malaysia dengan firma itu yang didakwa ada kontak dengan ejen-ejen Israel.

Malah satu sumber memberitahu The Malaysian Insider, syarat-syarat kali berlainan berbanding dengan perjanjian sebelum ini.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.