Ketua Menteri Dibaling Dengan Kasut Dalam Sambutan 'Hari Hitam'

Anggota polis disyaki baling ketika perarakan hari kemerdekaan ditahan

SRINAGAR: Seorang anggota polis membaling kasut ke arah Ketua Menteri Kashmir di India, Omar Abdullah pada perarakan hari kemerdekaan semalam yang menyaksikan ribuan penduduk Kashmir mengadakan tunjuk perasaan membantah pemerintahan India.

Kawalan keselamatan diketatkan di seluruh lembah Kashmir semalam yang majoriti penduduknya adalah umat Islam bagi sambutan tahunan itu yang digelar ‘hari hitam’ di Kashmir.

Pada majlis sambutan utama di stadium Srinagar, Omar baru saja membentang bendera India ketika kasut dibaling ke arahnya.

Kasut berkenaan tidak mengenai ketua menteri dan anggota polis yang membalingnya sambil melaung: “Kami mahu kemerdekaan” segera ditahan.

“Membaling kasut adalah lebih baik daripada membaling batu,” kata Omar. Ketua menteri itu mengetuai Persidangan Kebangsaan, parti proIndia di Kashmir.

Tunjuk perasaan hampir berlaku setiap hari di wilayah itu sejak dua bulan lalu dan pertempuran dengan polis di Srinagar dan pekan lain sering berlaku.
Kekacauan itu setakat ini meragut 57 nyawa, kebanyakan lelaki muda dan remaja yang terbunuh apabila polis melepaskan tembakan.

Pada Jumaat dan kelmarin, pasukan keselamatan menembak mati enam penunjuk perasaan apabila bertempur dengan mereka.

Wakil paling kanan India di Kashmir, gabenor wilayah itu, NN Vohra, menggesa pasukan keselamatan menyemak semula strategi mereka dalam mengawal penunjuk perasaan bagi mengurangkan kematian.

Sementara itu, dalam ucapan hari kemerdekaan semalam di stadium yang tidak penuh, Omar menyatakan kekesalannya terhadap jumlah kematian yang tinggi.

“Mangsa korban adalah saudara dan anak saya dan saya tumpang bersedih,” katanya.

Ketua menteri itu mengumumkan akan mewujudkan 50,000 jawatan kerajaan dalam beberapa bulan akan datang bagi memberi peluang pekerjaan golongan muda di Kashmir.

– AFP

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.