Isu Maktab Mahmud : Adakah Ianya Akan Berkubur Terus Di Bawa Arus...

Diambil dari blog sahabat : KedahLanie
Rakyat Kedah megharapakan sedikit perubahan kepada perkembangan Maktab Mahmud selepas Mac 2008. Pengahapusan bantuan perkapita kepada SAR oleh kerajaan BN terdahulu menyebabkan jumlah bilangan sekolah agama rakyat berkurang. Sebahagiannya di ambil alih oleh kerajaan negeri dan dijadikan Maktab Mahmud pada tahun 2004. Sebahagian yang lain terus berkubur. Pilihan yang ada kepada ibu bapa adalah menghantar anak-anak mereka ke Maktab Mahmud induk di Alor Setar atau Maktab Mahmud cawangan di tiap-tiap daerah.

Berbanding di bawah SAR kemasukan ke Maktab Mahmud cawangan adalah amat sukar. Kalau dahulu SAR di tiap-tiap daerah ini boleh mengambil 200 pelajar baru tanpa banyak syarat tetapi Maktab Mahmud pengambilan pelajar tidak melebihi 80 orang. Ibu bapa tiada pilihan melainkan menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Menengah Kebangsaan. Pendidikan agama terhalang.

Selain itu, penumpuan yang tidak seimbang anatara mata pelajaran agama dan akademik menyebabkan prestasi pelajar-pelajar Maktab Mahmud dalam mata pelajaran agama dan Bahasa Arab merosot. Kualiti pelajar-pelajar Maktab Mahmud tidak seperti dahulu kerana tidak ramai daripada mereka berupaya berpeluang menduduki peperiksaan STAM kerana tawarannya terhad di Maktab Mahmud Alor Setar, Pokok Sena dan Pendang sahaja.

Apakah puncanya? inilah musibah kerajaan Barisan Nasional menyekat bantuan kewangan ke SAR. Tidak sampai 6 tahun pemansuhan bantuan ini berlalu masalah sosial dan keruntuhan akhlak di Kedah meningkat dengan drastik sekali. Oleh itu rakyat Kedah telah menghukum keegoaan kerajaan Barisan Nasional dalam PRU ke 12 yang lalu. "Padan Muka" kepada pemusnah SAR. Mereka lupa tok-tok guru masih ada di SAR. Aktivis-aktivis parti Islam dan pejuang Islam kebanyakannya daripada SAR. dan UMNO telah melebelkan di mana ada SAR di situ ada PAS! adalah satu perkara yang pasti.

Dendam talibarut UMNO tidak berkesudahan. Selepas MAC 2008, mereka bukan sahaja mahu menumbangkan kerajaan yang ditunjangi PAS malah mahu menjahanamkan peranan dan fungsi 12 Maktab Mahmud di seluruh negeri Kedah. Siapa mereka ini yang berani melakukan kejahatan di bawah Kerajaan Islam yang partinya mendukung pendidikan agama termasuk Maktab Mahmud.

Selain daripada menyusahkan kemasukan pelajar-pelajar baru, guru-guru daripada aktivis Parti Islam atau pro parti Islam disenarai hitamkan. Tiada kenaikan pangkat bahkan ditendang jauh-jauh. Yang berpuluh tahun mengajar di Maktab Mahmud Alor Setar ditendang ke Maktab Mahmud Langkawi, Kulim, Bandar Baru dan Baling. Tak puas setakat itu, yang jadi pengetua dijadikan guru biasa.Yang lantang mempertahankan hak dibuang terus. Yang tahan terus mengajar dengan hati yang cekal. Tetapi ramai yang dipaksa meninggalkan Maktab Mahmud.

Oleh itu Maktab Mahmud kehilangan guru-guru yang pakar dan berpengalaman. Kalau macam inilah keadaannya, saya ingin mengucapkan tahniah kepada Hantu-Hantu Nasionalis di Lembaga Maktab Mahmud kerana berjaya menjahanamkan Maktab Mahmud sebelum PRU ke 13 lagi.

Syabas kerana berjaya men-santau pengerusi Lembaga Maktab Mahmud YB Taulan Rasul merangkap Exco Agama negeri Kedah. Teruskanlah usahamu untuk menjahanamkan SAR, Maktab Mahmud yang akan dilaknat Allah swt.

Pesara Guru Maktab Mahmud

Diharap pejuang-pejuang di Kedahlaie meniliti isu ini... sekian terima kasih

1 comments:

  1. [60]
    "Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu!
    [61]
    "Dan (Aku perintahkan): hendaklah kamu menyembahKu; inilah jalan yang lurus.
    [62]
    "Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.