Terbakar: 15 buah rumah kedai musnah


selasa 16/2/2010 ..Sungai limau Dalam, Yan kedah.. Sebanyak 15 deretan rumah kedai, termasuk dua kedai emas musnah dalam kebakaran, kejadian dilapurkan bermula dari sebuah kedai makan. Punca kebakaran belum belum diketahui dan jumlah kerugian masih disiasat. Keadaan panas terik menyebabkan api marak dengan begitu cepat sekali. Jentera Bomba telah berkejar ke tempat kejadian. Kebakaran jam 1.15 tengah hari mengemparkan penduduk sekitar.
updated:
Antara premis terlibat adalah kedai runcit, kedai emas, kedai basikal, kedai kopi dan beberapa unit yang dijadikan tempat tinggal.

Seorang mangsa, Loh Choon Yean, 25, berkata, kebakaran berlaku kira-kira pukul 1 petang dan dipercayai bermula dari sebuah rumah kedai yang diduduki oleh sebuah keluarga.

Beliau yang juga peniaga kedai kopi berkata, seorang wanita yang mendiami premis itu cuba meminta bantuan orang ramai sebaik sahaja menyedari api mula marak di dalam rumahnya.

"Saya bersama beberapa jiran yang lain bergegas untuk membantu tetapi api marak dengan cepat," katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.

Berikutan itu, penduduk telah menghubungi pasukan penyelamat untuk meminta bantuan.

Sebanyak enam buah kereta bomba sukarela dari Sungai Limau, Kuala Kedah, Merbok, Gurun, Guar Chempedak dan Yan bersama kira-kira 100 anggota sukarela bergegas ke tempat kejadian bagi memadamkan kebakaran.

Turut serta lima jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Guar Chempedak, Sungai Petani, Jalan Raja dan Alor Setar bersama 25 anggota.

Pegawai Bahagian Operasi Pasukan Bomba dan Penyelamat Alor Setar, Nor Ariffin Kamari berkata, pihaknya menerima panggilan pada pukul 1.12 petang dan pasukan pertama tiba di lokasi 11 minit kemudian.

Katanya, api dapat dikawal dalam tempoh 30 minit.

"Sehingga kini punca kebakaran masih disiasat dan jumlah kerugian sedang ditaksirkan," katanya.

Turut berada di lokasi kebakaran ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang baru sahaja pulang dari satu majlis di Guar Chempedak.

Selain itu, Menteri Besar Datuk Seri Azizan Razak dan Ahli Dewan Undangan Negeri Guar Chempedak, Datuk Ku Abd. Rahman Ku Ismail turut hadir di tempat kejadian.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.