Keputusan Rayuan DSAI - DITOLAK


Mahkamah Rayuan hari ini akan membuat keputusan sama ada mengekal atau menggugurkan tuduhan liwat terhadap Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebelum ini, panel tiga hakim yang diketuai Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin, Datuk Sulaiman Daud dan Datuk Azhar @ Izhar Ma'ah menangguh keputusan sama ada membenarkan rayuan mantan Timbalan Perdana Menteri itu.

Mereka memerlukan masa untuk mempertimbangkan hujahan yang dikemukakan oleh peguam utama Anwar, Karpal Singh dan Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden.

Ketua Pembangkang itu memohon mahkamah supaya membenarkan rayuan mengubah keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonannya untuk mengetepi dan membatalkan tuduhan konspirasi kedua.



3.00 pm: Semua sudah berada dan bersedia untuk pendengaran keputusan
3.07 pm: Hakim membacakan keputusannya...
3.15 pm: Peguam pembela telah menyatakan dengan tegas bhawa pertuduhan adalah bersifat opresif dan menyalahgunakan proses mahkamah.
3.20 pm: Hakim membuat penelitian ke atas fakta-fakta yang diberikan oleh kedua-dua pihak
3.25 pm: Daripsda kes-kes yang disebutkan oleh hakim, ia menjurus seperti rayuan Anwar akan ditolak
3.28 pm: Kes-kes yang dibacakan oleh hakim menunjukkan hakim tidak mempunyai kuasa untuk menolak pendakwaan
3.35 pm: Kami telah membuat pertimbangan yang teliti terhadap rayuan, kami dapati Laporan HKL tidak konklusif tetapi "corrobotive" (menyokong)
3.37 pm: Pihak pembela tidak dapat menunjukkan pertuduhan ke atasnya bersifat opresif dan menyalahgunakan proses mahkamah. ( Semakin jelas keputusannya..)
3.38 pm: Rayuan ditolak. Peguam pembela, Karpal Singh memohon penangguhan keputusan untuk dibawa ke Mahkamah Persekutuan.
3.40 pm: Hakim menyatakan permohonan yang teratur oleh pembela belum dilakukan. Karpal menghujjahkan sebab mengapa penangguhan perlu diberikan.
3.43 pm: Pihak pendakwa bersetuju dengan pihak mahkamah bahawa permohonan hendaklah difailkan terlebih dahulu.
3.45 pm : Karpal berhujjah, di dalam kes ini semua jenis halangan diletakkan di pihak pembela
3.45 pm: Mahkamah berhenti 15 minit untuk para hakim berbincang di dalam kamar. Karpal telah merayu supaya prosiding kes ditangguhkan sehingga rayuan dibawa ke Mahkamah Persekutuan
4.00 pm: Para hakim belum keluar dari kamar

4.02 pm Permohonan Karpal DITOLAK. Permohonan yang teratur hendaklah difailkan terlebih dahulu.

Ambilan: http://greenboc.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.