KM PP: RM100 Setahun Kepada Setiap Warga Emas


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata kerajaan negeri akan menyalurkan bantuan tahunan sebanyak RM100 kepada setiap warga emas di negeri itu untuk meringankan beban kehidupan golongan tersebut.

Beliau berkata langkah kerajaan negeri berbeza dengan pentadbiran Barisan Nasional yang gagal menyediakan bantuan menyebabkan golongan warga emas dipinggirkan.

"Kegagalan BN di Pulau Pinang telah lama menyusahkan rakyat dan semasa BN mentadbir kerajaan negeri, mereka dapat banyak peruntukan tetapi sedikit pun tidak disalurkan kepada rakyat miskin.

"Saya dan kerajaan negeri tidak mampulah memberi jumlah yang banyak, tetapi kita cuba membantu rakyat yang memerlukan bantuan untuk meringankan beban mereka. Rakyat perlu ingat BN tidak pernah memberi bantuan sebegini," katanya pada Sambutan Tahun Baru Cina di Padang tembak, Air Hitam, Pulau Pinang petang tadi.

Turut hadir Ketua Umum KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim serta Timbalan Ketua Menteri I dan II, Mansor Othman dan Dr P. Ramasamy.

Menurut Lim apabila Pulau Pinang mendapat keuntungan lebih melalui pelaburan yang dilaburkan, kerajaan negeri akan sentiasa berkongsi keuntungan tersebut bersama rakyat dan bukannya mengaut keuntungan untuk diri sendiri.

"Setiap pelaburan yang dilakukan kerajaan negeri adalah untuk kebaikan bersama rakyat dan bukannya diberikan kepada kuncu-kuncu tertentu seperti pihak BN.

"Kita tidak akan mengikut cara kotor BN yang memberi keuntungan hanya kepada pemipin-pemimpin mereka melalui pelaburan yang dilakukan dan kita sentiasa bersama rakyat mencari keuntungan membangunkan negeri lebih maju untuk generasi akan datang," tegas Ahli Parlimen Bagan itu.

Tambah Lim walaupun kerajaan menghadapi banyak tekanan masa kini namun ia masih mampu melalui cabaran tersebut hasil sokongan padu rakyat kepada Pakatan Rakyat.

"Rakyat tidak kira Melayu, Cina atau India perlu juga bijak membuat keputusan memilih pemimpin kawasan mereka kerana jika tersalah memilih pemimpin buruk padahnya seperti yang banyak berlaku hari ini" kata Lim.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.